hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan forbedre galoppfattningen??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Hvordan forbedre galoppfattningen??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 09/07/2004 :  07:04:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Jeg og Nick hadde langt tilbake i Februar fantastiske galoppfattninger, men naa, etter en lang ferie, er de helt grusomme:(

Trenger hjelp. Foorste skritt var jo aa ri han godt fram i trav, og at han er klar for overgangen. Yepp, det er han naa. Naar jeg rir halv parader inn til hjoorne, og tenker galopp, gjoor han seg klar og skyver litt ekstra godt av med utvendig bakbein. Men naar jeg ber han ender han opp med aa galoppere med bakbeina aa trave med forbeina(fooles saann ut ihvertfall). Vi faar saann 3 sekunder med 50-50galopp/trav. I denne tiden vet jeg ikke hva jeg skal gjoore. Blir veldig humpete og ujevnt. Hoftene mine flyr liksom hit og dit hihi... Jeg fooler at hesten er klar, det er bare jeg som ubalnserer han tror jeg? Hva gjoor jeg? Skal jeg holde han tilbake aa proove igjen, ri han frem, fortsette aa be om galopp eller hva??? Og HVORDAN? Fooler meg helt nybegynner i de 3 sekundene... hihi... ikke klarer jeg aa holde hendene i ro heller

Forresten saa boor jeg vel forklare hvordan vi fatter galopp, for det kan hende det har noe med det... Jeg pleier aa ri han opp i hjoornet, forberede med halvparader, saa sette meg ned, vri skuldrene utover, skyve innvendig hofte frem, og sette utvendig bein litt bak hjorten og klemme med innvendig. Selv galoppen aktiviseres kanskje med utvendig bein... jeg husker ikke helt jeg... ER det en bedre maate aa gjoore det paa?

Treneren min sier forresten at jeg bare maa sette meg ned aa galoppere, og slutte aa tenke saa mye Om bare det var saa lett som det hoores ut!

MAA bare legge til at jeg hadde verdens beste ridetime her om dagen! Nick svarte paa skjenkler som bare det, og naar vi ooket flooyt han avgaarde med frambeina looftet hooyt som en middels dressur hest! JIPPI eneste som stopper oss er vel min galopp sits eller hva det naa er....

Blir veldig takknemlig for svar:D

Hestehilsen fra Cathy og Nicky

eligj

Skrevet - 09/07/2004 :  08:00:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
I og med at dere har hatt "ferie", så er jeg egentlig enig med treneren din. Dvs du behøver ikke slutte å tenke, men dette er noe dere kan fra før, og med litt trening, kommer det nok tilbake.

Prøv litt begge deler: Prøv et par ganger å ri godt fremover i galoppen, se om det bedrer seg. Hvis galoppen da blir verre, gå tilbake til trav og fatt på nytt.

Hvis du er litt ute av balanse, så er det også ganske naturlig. Du trenger bare litt tid på å få tilbake den gode sitsen du hadde før ferien. Slapp av, dette kommer sikkert til å bedre seg ganske så raskt :)

Lykke til!
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 09/07/2004 :  08:03:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Enig med Eligj her. Slutt å tenk, det er nok rytterfølelsen som trenger å komme tilbake. Ellers er det fint at du er nøye med halve parader. Egentlig er det bedre å fatte galopp fra skritt enn fra trav, så jeg anbefaler deg å trene litt på det også. Vær nøye med å ikke begrense ham fortil i fatningen med hånden din.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

Silje H

Norway

Skrevet - 09/07/2004 :  08:19:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSilje H  Svar med kopi av melding
Som de andre sier, dette kommer nok raskere tilbake enn du regner med!

Men det er jo også viktig at du er oppmerksom og ser du antydning til at din kjære hest faktsik "drøyer" fatningen litt og "lurer" seg unna, er det jo viktig at du sier klart ifra "at her skal det fattes galopp, og jeg mener i DAG ikke i morgen!!" (Med et ekstra sjenkelspark eller en liten tilsnakk med pisk.)

MEN, jeg mener overhodet ikke at du skal gjøre dette før du er 100% sikker på at han faktisk gjør dette for å slippe unna...! Men det vil helt sikkert treneren din fortelle deg også, på hvilket tidspunkt du må irettesette han!

Lykke til videre med galoppfatninger da! Egony og jeg trener en god del på det sammen om dagen vi også!

Mvh
Silje H
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 09/07/2004 :  10:52:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Enig med trenern din, og de andre her. Slutt å tenke så mye rundt dette. La det falle på plass med trening. Du har jo fått det til før..

En annen ting. Noe kan du jo tenke likevel Men kanskje mer i de baner om "hvorfor ble ikke denne fatningen bra". Forsøk å finne ut hva du gjør feil i en fatning, og hvorfor den blir som den blir. Nå er sannsynligvis også hesten ute av trening, og av den grunn lettere lar seg ruse av gårde i fatningene, og ikke bære seg slik du ønsker. For å få dette til riktig trenger hesten styrke. Men samtidig kan du få til ok fatninger, selv om hesten ikke er sterk nok. Du må tærpe mye på hvordan du utfører fatningen. Om hesten løper seg i gang mye kan det ofte være fordi du gir feil signaler, eller slipper hesten i det du fatter, slik at hesten ikke kan balansere seg.

Kanskje all tekningen om hvordan ditt og datt skal gjøres i fatningen, rett og slett blir for mye å holde rede på til at alt faller sammen? Forsøk å få det hele til å skje mest mulig rolig for seg. Kanskje det eneste du trenger å tenke er "rolig fatning", og ikke masse mikkmakk om 1) gjør ditt, 2) gjør datt osv. Da blir det lett for mye Gå heller tilbake på de dårlige fatningene, og finn ut hva som gjorde at den ble som den ble.

Igjen (som sagt forrige gang), det er selve fatningene som styrker hestens galopp, og for å få gode fatninger er det ikke annet å gjøre enn å ri masse overganger. Først når fatningene er på plass, og hesten er klar for å bære seg kan du begynne å jobbe også i galoppen.

Og fint du rir for instruksjon. Det er 100 ganger enklere for din trener å tærpe på disse fatningene, enn for oss. Vi aner ikke hvordan du rir, hva slags forutsetninger hesten din har, eller hva som egentlig er deres problem utifra hvilke svakheter og styrker som finnes i fatningene deres. Sannsynligvis finnes det mye bra, til tross for at alt ikke er perfekt!

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 09/07/2004 :  11:23:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Om korrigering:

Ser Silje H. skriver litt om korrigering ovenfor her. Det er viktig å huske at dette gjelder når hesten ikke fatter, og at det ikke er slik en korrekt fatning skal være. Ganske mange fatter galopp med overfallende hjelpere, og det er feil. Forbered fatningen, fortell så hesten din at den skal galoppere, og vent på den. Om det ikke har skjedd noe etter en halv runde rundt på storvolten f.eks. så kan du korrigere, men ikke før i neste fatning. D.v.s. du forbereder hesten din gjennom en ny halvparade, gi hjelpen til fatning, og så kan du korrigere om det ikke skjer noe. Vær obs på at hesten kan løpe til litt i korreksjonen, og dette skal du ikke 'straffe' den for. Gå tilbake, gjør halvparaden og fatningen på nytt, og har korreksjonen funket, så fatter hesten galopp, helt sikkert. Om ikke første gangen, så neste, eller neste der igjen osv. Repetisjoner er vår beste venn.

Den beste læremesteren du har er din egen hest, husk det. Nest etter kommer en god instruktør.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

Silje H

Norway

Skrevet - 09/07/2004 :  12:48:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSilje H  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Repetisjoner er vår beste venn.
Opprinnelig postet av Destrier

Apropos akkurat repetisjoner... Jeg lærte en gang at vi mennesker må gjøre ting 10 000 ganger før akkurat denne tingen faller seg naturlig for oss....

Tenk bare på hvor mange ganger du har tatt på deg en langbukse...du tenker ikke så veldig mye lenger på akkurat HVORDAN du gjør dette...hehe!

Mvh
Silje H
Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 10/07/2004 :  08:18:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Takker for alle tips! Jeg rir for treneren min en gang i uka(om jeg er heldig aa har nok penger), men resten av tiden blir det mye for meg selv. I dag gikk det faktisk bedre! Det med at jeg tenker for mye.... jeg tror jeg forstaar litt mer naa;) Jeg mangler rytterfoolelsen litt... Jeg tenkte at den kommer vel tilbake i det jeg gjoor en ordentlig fin fattning, og etter det blir det lettere. Saa i dag red jeg i ridehuset, i den delen der det er speil(Nick synes det er kjempe gooy at det er en annen hest som hermer etter han.. tihi). Hver gang jeg red en fattning tittet jeg i speilet. Fant ut at "HERREGUD! Jeg Sitter helt grusomt paa hesten!" Jeg rir nemlig inn i fattningen veldig bra. Men som noen her hadde mistanke om: Naar det blir for mye paa en gang faller det sammen. Det som skjedde var at etter halvparadene proovde jeg aa slippe hesten frem, men da ble hesten forrvirret fordi jeg mistet kontakt. Saa naar jeg puttet utvendig skjenkel bakover faller jeg litt fremover med overkroppen, saann at hesten blir framtung. Og saa blir det bare rot Men etter "min egen instruksjon", ble det etterhvert bedre. Jeg satt mer tilbake i fattningene, og de gikk bedre, med mindre "tenking."

I dag forsto jeg litt at det aa ri er egentlig som aa kjoore sykkel. Det maa skje automatisk. Kan liksom ikke sette seg paa sykkelen og tenke ut i hodet hvordan det skal gjoores. Man maa bare gjoore det! Og naar man bare gjoor det, saa gaar det!

Dette fikk meg til aa tenke paa noe. Det er mange som mener at damer kan konsentrere seg om flere ting sammtidig. Dette burde vel egentlig gjoore kvinner de beste rytterne... men det er flaut nok MEN som vanligvis er de beste! Hvorfor er det saann?

Hestehilsen fra Cathy og Nicky Gå til toppen av siden

Silje H

Norway

Skrevet - 12/07/2004 :  10:52:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSilje H  Svar med kopi av melding
Menn og kvinner... ja... Har tenkt litt på det selv... Tror egentlig ikke at det ene kjønnet har noe framtrinn framfor det andre... Men det blir vel ofte slik at vi jenter er for sentimentale og vil kose med hestene våre, mens mennene er mer konkurranse-mennesker, og derfor holder på og holder på til de når målene sine...?? Vet ikke jeg...!
Mvh
Silje H
Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 15/07/2004 :  10:05:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Sant det Silje...

ETT spoorsmaal til maa jeg faa komme med

Naa sliter jeg med sitsen min i galoppen tror jeg? Naar jeg galopperer med stigbooyler, blir jeg veldig sliten i laarene. Det er liksom saann at jeg ikke klarer aa slappe av ordentlig i laarene/beina. Jeg klemmer ikke paa han eller noe, blir bare sliten. Tror jeg strammer meg opp, men jeg vet ikke hvorfor? Jeg er ikke nervoos eller noe, blir bare saann med sitsen min. Uten stigbooyler eller med veldig lange booyler gaar det supert... Men hva gjoor jeg feil? Hvordan slappe av mer?

Skulle oonske noen hadde filmet meg naar jeg hadde ridd, saa jeg kunne vaere min egen ridelaerer...

Hestehilsen fra Cathy og Nicky Gå til toppen av siden

Czaronna

» VIP

Skrevet - 15/07/2004 :  20:29:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Vet ikke om jeg er noen stor proff på dette, men...:P
Jeg hadde også et sånt problem før...jeg slappet ikke av i leggene og etter jeg hadde ridd, verket det noe grusomt i leggene!!
Du må fortsette å ri mye uten stigbøyler, for å få bedre balanse og for å slappe av.
Husk når du rir med stigbøyler at du har hælen ned sånn at vekta kommer ned i hælen og ikke i leggen, lårene osv.
Prøv å "slipp" lår og knær litt...ikke sitt og fall frem og tilbake med låra, men slipp litt tak med låra og knærne sånn at du slapper litt av.....hjalp på meg!
Kan også være lurt at du blir longert mens du rir slik at du ikke får så mange ting å tenke på på en gang...da trenger du bare å konsentrere deg om sitsen..!
Kanskje det også hjelper å lettri/stå i lett sete i galoppen sånn at du får hælen godt ned og ikke spenner deg i lårene...

Her er noen tips iallfall...!! Gi tilbakemelding da...;);)

Hilsen meg og Czaronna:D
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 13/08/2004 :  19:03:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Angående at du blir sliten i lårene, det kan være lurt å sette deg ekstra godt tilbake, slik at du blir sittende godt bak på rumpa. Prøv å la beina henge så fritt som mulig, tenk på det at du skal slappe av i lårene og ri godt fram med hoftene. Og som Czaronna sa; ri mer uten stigbøyler. Sitsen din blir generelt bedre av det, og når du blir mer balansert så slapper du nok bedre av også! :)
Kan kanskje være lurt å forsøke å fatte fra skritt hvis fatningene fra trav blir urene og sklir ut, det hjelper på Wanda iallfall! :) Da får også jeg bedre tid til å tenke hva jeg skal gjøre, pluss at det er lettere å få en korrekt sits og fatning i skritt enn fra trav. Problemet er da bare at galoppen kan bli noe seig og tung de første stegene, og du kan miste framdriften litt. Det har retta seg bra på hesten jeg har, ved at jeg bare passer på å ri nesten overdrevent fram de første stegene, nå går hun greit fram i galoppen rett fra skritt også. Lykke til videre! :)

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.