hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sommerjobb med hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Jobb/utdanning
 Sommerjobb med hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Mix1

Norway

Skrevet - 19/02/2003 :  22:50:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMix1  Svar med kopi av melding
Har du en sommerjobb innen hestebransjen? Eller har hatt, skal ha eller ønsker?

Hvis du har hatt, eller har en slik jobb:
  • Hva slags jobb har du eller har du hatt? Rideleir? Hestepasser? Gårdsarbeider? Hesteutleie? Fjellridning? Eller noe annet?
  • Hva slags ansvar har du (hatt)?
  • Hva krevdes for å få jobben?
  • Hvordan fikk du jobben?
  • Bodde du på stedet? Var kost og losj inkluder? Hva annet fikk du for strevet? Lønn?
  • Hvordan var arbeidstidene?
  • Hvordan er erfaringene? Har det vært helt topp, eller totalt bånn i bøtta?
  • Tips til kommende sjeler som ønsker seg en slik jobb? Søking, kontrakt etc.

Hvis du ikke har hatt slik jobb, eller er på utkikk etter en ny sommerjobb:
  • Hvordan jobb vil du ha?
  • Hva har du gjort for å forsøke å finne en slik jobb? F.eks. annonsere her på Hestemarked?
  • Hva er dine inntrykk av hva som kreves? Kunnskap? Alder? Erfaringer? Personlige egenskaper?
  • Hva godtar du som en fornuftlig "lønn" for strevet? Kost og losji? Ri? Penger? Noe annet? Eller en kombinasjon?

Del dine tanker og erfaringer rundt dette temaet med andre..

--
Mix1, Moderator hestemarked.no

Redigert av mix1 den 14/05/2003 15:26:36

Diddel

Norway

Skrevet - 20/02/2003 :  10:23:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!jeg hadde en Hestebransje!

-Hestepasser for 5 Travere.
-ansvaret mitt var og:Ta inn og ut,møkke,fore,ri de,kjøre de,gi dem vann,strigle dem,gå turer med dem,være med på stevner, og rense sår!
-hva som krevdes for og få jobben?:Erfaring,han måtte først se meg ri,og så møkke,og så strigle!å etter vært så lærte jeg og kjøre!det krevdes!
-hvordan jeg fikk jobben:av erfaring!jeg var flink nok til og passe på 5 Travere!
-jeg bodde på stedet!sånn at jeg kom tidligere!jeg fikk Løn og en ridetur vær dag!
-arbeidstidene var PERFEKTE!hestene var morsome og jobbe med,og det var veldig gøy!
-hvordan erfaringene mine er?:veldig bra! jeg har lært UTROLIG mye! å det har vært helt topp og jobbe der!
-jeg har bare et råd:jobb med travere de er kule!!

men jeg måtte slutte der fordi alle Traverene ble sendt til slakteren!
men jeg er ute etter en Sommerjobb også!

-jeg vil ha en jobb med hester,hvor jeg kan ri,strigle,sette ut og inn, og være i stallen med de!
-jeg har annonsert her,men ingen vil ha en 12 år gammel jente til og passe på Hesten sin!men jeg er ganske erfaren!
-Alder har ikke NOE med hvor flinke de er!så det blir:Kunnskap og Erfaring!
-jeg trenger IKKE Penger men jeg ville gjerne fått ri for strevet!

det var det,vis noen søker noen til og passe på hesten sin,så vær så snill og mail meg på: karlina@popit.no det hadde vært fint....

Frida! elsker hester og dyr har over 100 hester!
Gå til toppen av siden

Gitte F

Skrevet - 20/02/2003 :  10:55:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGitte F  Svar med kopi av melding
Jeg har selv jobbet som ferievikar med hester.

- Jobben var på et sted som driver med fjellridning
- Ansvar for at gjestene hadde alt de trengte og at de hadde det bra. Ansvar for at alle hester var skodd, ingen skader og at de generelt hadde det bra. Ansvar for all bagasje til gjester.
- Jobben krever stor arbeidsinnsats. Både fysisk og mentalt. Jobben krever også gode koordinatoregenskaper. Man må også ha gode sosiale egenskaper.For min del også førekort på minibuss.
- Fikk jobben ved ren tilfeldighet.
- Kost og losji var inkluder. Bodde på forskjellige fjellstuer ol.
- Det var lange arbeidstider. Jobbet gjerne kontinuerlig fra kl åtte om morgenen til ti-tiden på kvelden.
- Det er mye tunge løft og lange dager. Man må takle å ha mennesker rundt seg hele tiden som har ønsker og krav en må stille. For min del kunne ikke jeg hatt det bedre. Beste "ferien" jeg kunne hatt.
- Ta kontakt med det stedet du øsnker å jobbe. Vis initiativ. Ikke regn med at noen vil kontakte deg - husk at disse stedene er veldig populære hos mange som ønsker seg en sommerjobb.

Gå til toppen av siden

lm
» VIP

Skrevet - 20/02/2003 :  17:06:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sommeren er faktsik den eneste tida jeg ikke jobber i stall. Da drar de fleste av hestene på beite, og jeg reiser på ferie, så har aldri hatt noe sommerjobb med hestene. Synes det er greit høst-vinter-vår istedenfor jeg :o) Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 22/02/2003 :  01:04:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Somrene fra jeg var 14-17år jobbet jeg hver sommer på hesteutleie på hytta.

Hesteutleia tilbød rideturer for ryttere med noe erfaring (en- eller totimers turer) og baneridning for barn, nybegynnere (evnt. øvede/viderekommende). Jeg jobbet sammen en til, og sammen delte vi på å lede rideturene, instruere på banen for de som ønsket det (stortsett nybegynnere/barn). Vi tok også imot timebestillinger, organiserte dagsplanen for hver enkelt hest, hentet opp og slapp ned hester på beite, gjorde istand hesten før og etter ridetime. På kveldstid foret vi også hestene med ekstra kraftfor, og fylte vann på beite og sjekket at beite ellers var i stand. Stedet hadde 8-11 fjordinger i løpet av somrene jeg jobbet der.

Jeg fikk jobben fordi jeg kjente han som driver hesteutleia fra før. Dessuten hadde jeg vært der noen somre før jeg begynte å jobbe der fast og hjulpet til gratis. For å ha denne jobben krevdes det at du hadde relativt god erfaring med ridning slik at du fint kunne lede turer med kunder. Selv synes jeg kanskje jeg var litt ung.. Men ble oppfattet som voksen for alder, og det avgjorde at jeg kunne få en slik jobb i så ung alder. I tillegg var det viktig å være serviceinnstilt og ryddig som person. Siden sjefen kjente meg fra før ble jeg tilbudt jobben uten å søke på den.

Jeg bodde ikke på stedet (bodde på hytta). Fikk lønn for arbeidet. Hadde en veldig lav dagslønn, og fikk i tillegg provisjon utifra hvor mye aktivitet vi til en hver tid hadde. Fikk også låne hestene og dra på kveldsturer hvis de hadde gått lite. Eller på de varmeste dagene, ta med hestene ned i sjøen for å bade litt. Det var topp!

Vi jobbet to og to på skift. Det var en uke (på 7 dager) på jobb, og 7 dager fri (gjennom hele sommern). Arbeidsdagene var lange. Fra 10-20 hver dag (sluttet vanligvis kl 19).

I helhet en lite økonomisk lønnsom jobb, lange og slitsomme dager. Tror ofte hestejobber er slik.. Likevel har jeg aldri angret på at jeg har hatt denne jobben. Den har gitt meg utrolig mye bra erfaring. Både med hest, håndtering av kunder og som en god start på "jobbkarrieren". Bruker fremdeles sjefen av stedet som referanse av og til i forbindelse med jobbsøking.

Kommer neppe til å ha en hestejobb igjen. Hest er hobby! Skal jeg først jobbe skal jeg tjene penger og slippe å jobbe "24 timer" i døget! Jeg er virkelig imponert over de som klarer å ha en hestejobb. Det er tøft! Selv er jeg for lat.. Kontor er heller min greie..

Men.. En sommerjobb som har gitt meg mange gode minner fra somrene i barndomsårene! Vil anbefale andre å få med seg en sånn jobb hvis de har mulighet. En jobb jeg lærte veldig mye av iallfall..

--
spoff
Gå til toppen av siden

colombus

Norway

Skrevet - 23/02/2003 :  14:01:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg har lyst på sommerjobb med hest til neste sommer, da jeg er nesten seksten.

Da vil jeg ha en jobb jeg kan stelle med hestene, lære masse og ri litt. Jeg kommer nok til å annonsere her ja, og kontakte ridesenterne rundt i distriktet her.
Jeg har inntrykk at man må være ca 16år og ha litt erfaring. Har egentlig ikke hørt så mye.

Hva jeg ønsker som lønn for strevet... Hvis det er i mærheten her trenger jeg ikke mer en ridning, men hvis det er langt fra må jeg jo nesten få kost og losj...

Hesten er en gave. Ta vare på den.
Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 23/02/2003 :  15:08:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
I år skal jag kanksje ha fordhesten min på helfor... Det er kanskje ikke en sommerjobb for jeg må jo betale:P men men...;)

Gå til toppen av siden

Inemor

» VIP

Norway

Skrevet - 23/02/2003 :  21:29:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideInemor  Svar med kopi av melding
Heisann

Jeg har sommerjobb jeg, på en koooselig liten rideleir på Østlandet!
Jeg hadde hovedansvar for deltakerenes ve og vel, ledet rideturer og instruerte. Hva det blir til sommeren vet jeg ikke, men skal jobbe ca. 5 uker da og, gleder meg enormt mye!

Det som krevdes for å få jobben min var vel at jeg har god erfaring med hest (eier 3 stykker, ridd siden jeg var liten, osv.), den ene hesten er sjefen min sin gamle hest (smågal hest...), samt at jeg har jobbet endel med barn og ungdom. (Jobbet som vikar på barneskole, 2 år som assistent på ungdomsskole og nå er jeg vikar i barnehage).
Pluss at jeg er flink til å samarbeide, utadvent, positiv og oppriktig interessert i hest og mennesker.

Jeg fikk jobben på flaks egentlig. Hun som eier og driver rideleiren ringte meg rett og slett og spurte! Hun visste allerede om meg da, og hva jeg jobbet med osv. Men det var koselig faktisk.

Jeg bodde på stedet, og hadde fri ca. annenhver helg, pluss to kvelder i uka. Kost og losji var inkludert, mener jeg fikk 500 kroner i tillegg pr. måned pga. dette også?
Og klart jeg fikk lønn!
Rideleir-jobbing er ikke akkurat lønnsomt, men det er jo ikke for å tjene penger man jobber på en rideleir. Det er jo for erfaringen og opplevelsens skyld! Jeg husker faktisk ikke hva jeg fikk, i og med at penger ikke var det viktige for meg, men jeg mener å huske at jeg fikk ca. 2500 kroner uka.

Arbeidstidene var fra 7.30/8.30 (kom ann på om man hadde morgenforing) til ca. 22.00, men to dager i uka jobbet jeg til 18.00 :). Samt at jeg hadde hestevakt annenhver helg - meg og en til -og ca. 30 hester å kose oss med! Er ingen barn der i helgene, så da var det bare herlig - fri selv om man fortsatt har en jobb med å fore og passe på hestene.

Jeg hadde en herlig sommer der i fjor - selvfølgelig veldig slitsom også, men absolutt verdt det! Så min sommer har vært helt topp, og jeg gleder meg til sankthans hvor jeg skal oppover igjen!
Eneste som kan gjøre en rideleir som den jeg jobber på bånn, er hvis de som jobber sammen ikke klarer å samarbeide, da blir det slitsomt å gi alt hele tiden, men heldigvis gikk dette bra i sommeren som var, og kommer sikkert til å gå like bra i år!

Tips:
- gjør deg synlig i hestemiljøet
- gi masse av deg selv når du er gjest på rideleir - mange som blir oppdaget slik
- vær blid og glad
- ring rundt allerede nå og spør om noen har noen ledige stillinger til sommeren
- send evt. inn cv til de rideleriene som har ledige sommerjobber
- avtal ønsket lønn og arbeidsforhold FØR du begynner i jobben - det hjelper ikke klage etterpå
- stå på og gjør ditt beste!
- og husk at de fleste steder vil ha voksne mennesker! (mimimum 18 år - helst mer)

Klem fra Ine!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.