hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kjøpe hest fra Dannmark?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 Kjøpe hest fra Dannmark?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Wulfi

Norway

Skrevet - 17/06/2004 :  11:34:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWulfi  Svar med kopi av melding
Jeg lurer på å kjøpe hest fra Dannmark. Hesten koster 25.000 kroner.
Jeg har ingen erfaring med å importere hest, så jeg lurer på hvilke papirer som må ordnes, og hvor mye det vil koste å frakte hesten til Norge. Noen som vet det?

Min nye hjemmeside: http://wulfi.piczo.com

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 17/06/2004 :  13:04:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Du må betale 24% mva av kjøpesummen og en tollavgift på 5.000 + mva. Hvis prisen er i danske kroner, må du regne om til norske. De vil også ha mva på transportutgiftene (bensin, fergebillett osv).
Det finnes transportselskaper som tar på seg slike transportoppdrag. Det koster mere enn om du henter hesten selv, men det blir mye enklere for deg.

Du må ha utfylte eksportpapirer med helseattest på hesten fra distriktsveterinær i Danmark. Det må selgeren ordne. Hestepass/registreringspapirer og vaksinasjonskort skal også følge med hesten.

Hvis du er ute av landet i over 24 timer, kan du ta med deg en hest til inntil 6.000 norske kroner som reisegods. Da slipper du å betale mva og avgift. Er du en dagstur ute av landet, kan du ta med deg reisegods for inntil 3.000.

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Ann Cecilie

» VIP

Norway

Skrevet - 17/06/2004 :  20:16:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn Cecilie  Svar med kopi av melding
Kan jo prøve å svare litt også... Siden jeg er mist oppe i et slik salg selv!!

Alle utgifter som Line skriver om stemmer.. I tilleg må du regne med en handelsundersøkelse av vetrinær.. I tillegg til den som du tar seinest 2 dager før hesten skal ut av landet... Og en eksportavgift...

Min hest på 20 000 danske kr, kommer på 40 000 norske..
Det er endel kr forskjell på norske og danske nå...

En anna ting... Kjøper du hest som reisegods får du ikke registrert han i Norge.. Hvorfor veit jeg ikke.. Spurte ikke mer siden det ikke var aktuelt for meg..
Gå til toppen av siden

Ann Cecilie

» VIP

Norway

Skrevet - 17/06/2004 :  20:16:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn Cecilie  Svar med kopi av melding
Kan jo prøve å svare litt også... Siden jeg er mist oppe i et slik salg selv!!

Alle utgifter som Line skriver om stemmer.. I tilleg må du regne med en handelsundersøkelse av vetrinær.. I tillegg til den som du tar seinest 2 dager før hesten skal ut av landet... Og en eksportavgift...

Min hest på 20 000 danske kr, kommer på 40 000 norske..
Det er endel kr forskjell på norske og danske nå...

En anna ting... Kjøper du hest som reisegods får du ikke registrert han i Norge.. Hvorfor veit jeg ikke.. Spurte ikke mer siden det ikke var aktuelt for meg..
Gå til toppen av siden

Ann Cecilie

» VIP

Norway

Skrevet - 17/06/2004 :  20:18:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn Cecilie  Svar med kopi av melding
En ting til bare..

Han jeg bruker til å hente min hest i Danmark, koster 2500 kr.. Og han kjører 1-2 turer i uka..
Noe billigere enn det klarer man vel ikke selv???

Ann Cecilie

Ann Cecilie

http://www.geocities.com/fredriksb_hest/

http://www.geocities.com/fredriksborger/
Gå til toppen av siden

Lucen
» VIP

Skrevet - 21/06/2004 :  19:10:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har nettopp importert hest fra Danmark selv.
Tok meg av alt papirarbeidet selv, det er ikke så vanskelig.
Dersom hesten koster 25000 danske kroner så må du som tidligere nevnt her regne om til norske kroner - og hesten blir strakst dyrere.
I tollen må du betale moms av kjøpesum, en kjøttpris - 5000kr for voksen hest, og da moms av denne summen også.
Dersom du bruker transportselskap for å få hesten inn i Norge må du betale moms av denne summen også. Jeg fikk fraktet hesten privat og slapp dermed å betale for det.
Du må også vise frem vet.attest, men det får du vel likevel før du kjøper hesten?
Ta med alle papir som du har på hesten når du skal på tollkontoret - dvs kjøpskontrakt, vet.attest, pass ol.
Totalt tok det meg ca 20 min å få hesten fortollet, kjapt og greit.
Kan ellers anbefale deg å ta kontakt med Bente Bang-Nilsen
(se Hest.no), hun er koslig å prate med og kan mye om hesteimport.
Lykke til med hestekjøp
Gå til toppen av siden

Ann Cecilie

» VIP

Norway

Skrevet - 29/06/2004 :  23:06:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn Cecilie  Svar med kopi av melding
Hvis du slapp å betale moms da du hentet selv, er du heldig..
Snakket med tolla i dag, og de sa man skal betale moms på det det koster å deg å få hesten til grensa.. nesten 7 kr km... De regner det ut ifra ruteplan som vetten skriver på helseattesten 2 max 2 dager før hesten kommer inn til Norge..
Har hesten lengre reise enn det, må du fikse vetrinær underveis..

Ann Cecilie

http://www.geocities.com/fredriksb_hest/

http://www.geocities.com/fredriksborger/
Gå til toppen av siden

PetsamoBarentsea

» VIP

Skrevet - 01/10/2004 :  22:10:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skal hente hest fra Finland.Jeg får henne billig,5800kroner,og skrev mail til Toll.no og spurte hva jeg måtte regne med å betale i toll.Da fikk jeg svar om at dersom jeg er ute av landet mer enn 24 timer kan jeg ta reisegods for 6000kr og det kan være hest og andre levende dyr,er jeg mindre,kan jeg ta reisegods for 2000 NOK.Nå vet jeg at folk jukser med salgspapirer og skriver lavere kjøpesum enn den opprinnelig er,for å slippe mye tull(toll...)Derfor lurer jeg på,henter jeg hesten selv,og bruker mindre enn 24 timer på å hente hesten ,og får lavere kjøpesum på papiret,får jeg da hesten toll og avgiftsfritt over???Må man stoppe i tollen i det man reiser inni Finland,selv om hengeren er tom?

Gammel tråd dette,men kjekt å vite..
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 02/10/2004 :  08:28:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den store fordelen med å hente hest fra Danmark, er kanskje ikke prisen. Hvis man gjør alt "etter boka", så ser det ut for meg at det straks nærmer seg norsk pris uansett. Utvalget derimot, er mye bedre i Danmark. Nå har ikke jeg sett så mye på annonser i denne prisklassen, men i den prisklassen jeg har undersøkt, er det rett og slett ikke så mange hester i Norge. I Danmark kunne jeg sikkert prøvd 20 aktuelle hester på en helg.

Grunnen til at jeg har valgt å holde meg i Norge (inntil videre), er at jeg ønsker å slippe å ta turen til Danmark, slippe papirarbeid og ekstra veterinærundersøkelser (det holder med det jeg må ta i Norge uansett) og at jeg vil slippe å vurdere å ta inn hesten som reisegods.

En annen ting, er at jeg har hørt en del historier om hester tatt inn fra Danmark som man ender opp med å sende tilbake av en eller annen grunn. Derfor vil jeg helst finne noe i Norge, slik at jeg kan få prøvd hesten noen ganger, og slik at jeg er sikker på at det er den hesten jeg vil ha før jeg kjøper den.
Gå til toppen av siden

Nickeline

» VIP

Skrevet - 02/10/2004 :  09:40:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har selv tatt inn hester fra Danmark,og skal hente en til på tirsdag.Om man må betale moms på frakt hvis man henter selv,kommer helt ann på hvem man treffer på tollkontoret.Jeg har opplevd å slippe å betale,men har også opplevd å måtte betale mva på båtbilett,og bensinutgifter.
Grunnen til at jeg har hentet hest i Danmark,er ikke pga prisen,for der blir det ganske likt.Men som Eligj sier,det er mer å velge i.Men jeg synes gode hester er nesten umulig å finne uansett om man er i Danmark,Sverige eller Norge.Det står gjerne i annonsene at de er så og så flotte og det er ikke grenser for hvor flotte bevegelser og hva de kan,så reiser du å ser på de og blir skuffet gang på gang.
Gå til toppen av siden

Celine&Robin

» VIP

Skrevet - 02/10/2004 :  20:38:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg lurer også på noe i forbindelse med dette!

Hvordan fungerer det hvis den danske eieren frakter hesten over til deg? Jeg spurte forresten på rytter.no hvordan det var å registrere hester som er reisegods(dvs under 6000kr) de sa at det var helt greit...

Hvordan er det forresten hvis du får med utstyr, må du betale toll på det??

Celine
Gå til toppen av siden

PetsamoBarentsea

» VIP

Skrevet - 18/10/2004 :  22:43:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ville bare si at det er kommet nye regler nå,hester kan ikke taes inn som reisegods mer!Vet ikke hvorfor,men jeg fikk masse kluss i tollen.For det første,sørg for at hesten har HESTEPASS! Min hadde ikke det,fordi finske hippos gir ikke slikt til hester født tidligere enn 1995,og min var født 1991.Ergo,siden hesten ikke hadde id merke og eller pass,hadde jeg ikke godkjente papirer på henne.Hadde stamtavle,løpsbok,salgskontrakt og papirer på helsesjekk fra vet.
Etter tre timer i tollen fikk jeg dra,de så ikke inni hengeren engang...For alt de visste kunne jeg jo hatt to hester inni der.Hadde epost fra Toll.no med meg,og takket være disse utskriftene lot tollen meg dra,uten å betale noe i toll og avgifter..Men det var skikkelig stressende og kjipt å stå der så lenge.Så sjekk godt både med norske tollen og fra landet du henter hesten fra..
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 20/02/2005 :  16:56:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Det er bare tull at man ikke kan ta inn hester som reisegods.. Jeg tok nettopp inn den ene hesten min som reisegods, og det var null problem. Tok vel ca fem minutter før vi var ferdig.. Du må bare sørge for å ha med deg de dokumentene som kreves (sjekk med tollen før du drar!!).

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

tina_v
» VIP

Skrevet - 28/03/2005 :  21:34:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skal jobbe i Danmark neste år og har veldig lyst å ta med meg hesten min. Noen som vet hvordan det foregår når man bare skal flytte hesten, ikke kjøpe hest? Hva man trenger av papirer og hvor mye det koster. Gå til toppen av siden

lena babylon

Skrevet - 14/04/2005 :  16:41:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
men hvis man "får hesten i gave" fra noen i danmark da? Gå til toppen av siden

anjaelisabeth
» VIP

Skrevet - 06/12/2005 :  16:53:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil ta opp igjen denne tråden og håper på svar på hvordan det er hvis man får hesten i gave fra danmark...Har nemlig masse familie der nede, og dem vil jo mer enn gjerne hjelpe meg med å få hesten inn til Norge billigere... Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.66 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.