hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - HJEEEEEEEEEEEEELP!!!!!!!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 HJEEEEEEEEEEEEELP!!!!!!!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Vil_Ha_Islandshest!!!

Skrevet - 08/06/2004 :  22:16:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei,
jeg blir 13 år 18.November 2004,
jeg er viderekommen med hester og jeg får lov til å ha hest om jeg betaler den selv. Jeg har ridd så lenge jeg kan huske og deltok i ett lite ponnistevne når jeg var 4 år gammel... Jeg fikk andreplassen og jeg hoppet ett lite hinder på rundt 10 cm. Nå har jeg hoppet opptil 90 cm på en litt stor fjording og lurer på om jeg er klar for hest. Jeg er sikker på at jeg får hjelp av venninna mi Lillo med hesten... Hun er bare MEEEEEEEGAFLINK med hester!!!!

Masse klemmer fra ei jente som vil ha en ikke så altfor dyr hest/ponni (gratis-rundt 12.000 kr)

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 08/06/2004 :  23:31:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg synes du bør spare litt lengre, for å ha litt mer penger å kjøpe hest for. Viktige egenskaper ved en førstehest er at den har godt gemytt, er erfaren slik at den har noe å tilby deg og at den er frisk. Du kan nok være svært heldig å gjøre et røverkjøp, men det er små sjanser for at du finner en hest som passer deg dersom du kun har 12.000kr. Husk at du skal ha en hest som du vil ha glede av i mange år fremover. Dessuten må du også ha penger til å kjøpe utstyr til hesten. Personlig ville jeg anbefalt deg å sette av minst 30.000kr til førstehest. I tillegg kommer utstyr. Da vil du sannsynligvis finne en rutinert allroundhest på et nivå som kan passe deg, og som har mye å gi deg også i årene fremover.

Et annet poeng med å vente litt og spare opp litt mer penger er at jeg synes du er for ung til å skaffe deg egen hest i en alder av 13 år. Selv om du kan få hjelp fra en venninde (antar at hun er like gammel som deg). Alternativet er at du kan få hjelp av en voksen og hestevant person, som har anledning til å stille mye opp.

Vent iallfall til du er 15 år. Da har du kanskje konfirmert deg, og fått ennå litt mer penger Før du skaffer deg hest vil jeg også anbefale deg å prøve deg som hestepasser, og kanskje ha en hest på for noen dager i uka i starten.

Lykke til! Nå vil du sikkert ha hesten på dagen, men jeg tror du ikke gjør dumt i å vente litt. Både for å bli mer erfaren, for å spare opp mer penger og for å få litt flere år på baken med tanke på å ta del i et så stort ansvar som det å eie en egen hest.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 08/06/2004 23:32:24 Gå til toppen av siden

cepka

Norway

Skrevet - 13/06/2004 :  01:17:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecepka  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecepka  Svar med kopi av melding
det er mange som skaffer sæj hest uten å egentlig være klar over annsvaret som følger!
æ har en hest på fôr nu å vet at d e et stoort annsvar å dyre utgifter.. Men er foreldrene dine klar over hva det koster og vil hjelpe dæj m d så er d fint!
Husk at en hest er ett levende vesen å trenger stell/tilsyn 365 dager i året!
Noen missfårstår d dær totalt!!

Horsemanship: det handler ikke om mennesker med hesteproblemer, men hester med menneskeproblemer! :) Gå til toppen av siden

Surfinbird

» VIP

Skrevet - 14/06/2004 :  13:35:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har hatt lyst på hest så lenge jeg kan huske! Nå er jeg kjempe glad for at jeg ikke kjøpte hest før nå! Jeg er 15, kjøpte hest til konfirmasjonen og har det kjempe bra med hesten min! (endelig) men jeg husker at etter hvert år uten hest så sa jeg til meg selv at det var bra jeg ikke får hest enda - jeg vet at jeg ikke kan nok! følte at jeg kunne nok nå, kjøpte meg en 4 år gammel redd, forvirra lita kaldblodshoppe! Jeg har bare hatt henne i 1 måned, men har allikevel kommet langt med henne! Hadde jeg kjøpt hest for kanskje bare 1-2 år siden ville jeg nok ikke ha klart det, det er jeg 100% sikker på! Så spar litt til, og vent litt til! lykke til! =) Gå til toppen av siden

Stinem

» VIP

Skrevet - 18/06/2004 :  00:11:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStinem  Svar med kopi av melding
Jeg vil virkelig råde deg til å vente noen år. Jeg fikk hesten min på helfôr da jeg var 13 år med løfte om at jeg skulle betale selv.. men tenk på det, det koster MASSE å ha hest!
Du har jo mange år med skole igjen! jeg er ihvertfall gla for at jeg ikke kjøpte henne før til konfirmasjonen. Jeg var en av de heldige som klarte å finne meg en jobb i alder av 13, og med jobb+ ukepenger gikk det da rundt på et vis;)
Men søren ga jeg avkall på mye for å fø på henne, selv om foreldrene mine tødde til hvis det kom en og annen uventet dyrlegeutgift.. Kanskje det er greit NÅ, men kjøper du en hest blir du bundet til den, kanskje i mange år..

Nei, kos deg i stallen. Finn deg en bra hest å ha på fôr 2-3 ganger i uken!
Prøv å lære mest mulig, og spar opp til en ordentlig første-hest!
Det vil du få SÅ mye mere igjen for senere!:)

hilsen Stine

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.15 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.