hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - strigling
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 strigling
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

chk

» VIP

Norway

Skrevet - 05/07/2004 :  12:33:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidechk  Svar med kopi av melding
Hehe, nå tror dere sikkert jeg er ei fjollete jålerytter fra en sånn snobbestall ;) Jeg er ikke det altså

Det er forskjell på hesteeiere merker jeg.. Joda, jeg skal ikke bestemme hva dere skal gjøre med hestene deres.. men hesten kan jo være hest likevel. Hesten jeg rir, og resten av hestene på stallen jeg rir på, har det vanligvis sånn:

1: Utslipp om morgenen. Være ute i minst 4 timer. Der kan de rulle seg og kose seg så mye de vil. Jeg kommer vanligvis i 3-tiden, og da har Absira vært ute i omtrent 7-8 timer!
2: Jeg møkker før jeg tar henne inn og steller henne. Ganske raskt over før ridning, men får vekk det meste av skitt ved salleiet og der hvor gjorden går. Etter ridning får hun grundig gjennomgang, børsting, spyling om nødvendig, vasking av nesebor og munn og rundt øynene og ørene, og skaping av høver selvsagt. Også man og hale da.
3: Inn i boksen. Da er klokka sånn omtrent halv seks, seks, og helt fin tid å sette henne inn på. Da spiser hun oftest middagen sin og hviler.

Synes det er en helt perfekt plan. Men det er jo min mening ;) Andre kan jo mene noe annet. Men man kan jo ikke si at dette er en dum plan..?

Nå om sommeren går hun på sommerbeite. Selvsagt, da steller vi henne ikke! Da går hun og gjør som hun vil. Det er den perfekte tiden til å være hest. Men hvis hesten går rundt skitten hele tiden, kan det skape ubehag, sår hud og mugg. Hvis du setter sal eller dekken på en skitten hest, kan dette føre til gnagsår.

Så jeg sier ikke at hesten alltid skal se flekkfri ut! Jaaada den kan godt være skitten av og til. Når den er i paddocken (helst før ridning, synes jeg) og på sommerbeite. Min mening...
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 05/07/2004 :  12:59:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
dere får unnskylde epetra litt, hun blir veldig engasjert til tider

ja, hun er så svett etter ridning at det ikke er noe vits med børsting, for da ødelegger jeg hele opplegget til hesten. pelsen dens legger seg til slik at varmen slipper ut raskere, og når vi børster den etterpåtetter vi igjen pelsen, slik at tørkingen går saktere. derfor sjekker jeg bare hovene, og slenger på et svettedekken om vinteren.

om sommeren så erstatter rullingen strigling, ja, fordi hesten da masserer seg selv, klør seg, og (som sagt) gnir seg inn i gjørme/sand som trekker ut svetten. når den er tørr, så rister den av seg det værste. Lolita er nesten aldri skitten hun, selv om jeg lar henne rulle seg etter ridning. hvordan kan det ha seg, tro

men, vet du hva? jeg vasker faktisk hesten min jeg og. tro det, eller ei... om sommeren, hvis det er veldig varmt og hun er søkkvåt av svette, så kan jeg faktisk ta en svamp og gå over henne (hun er redd for rennende vann). men, da skal det være varmt, slik at hun ikke fryser etterpå. og vet du hva? siden hun ikke står på boks om sommeren, så ruller hun seg med en gang jeg slipper henne...

mvh tone kristin og lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

chk

» VIP

Norway

Skrevet - 05/07/2004 :  16:29:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidechk  Svar med kopi av melding
å.. hm... javel...
må lære meg mer om hestens pels jeg, tror jeg.
vel. jeg gjør det på vår måte så får dere gjøre det på deres måte
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.98 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.