hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Føll og sånt...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Føll og sånt...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

lm
» VIP

Skrevet - 17/02/2003 :  17:55:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann.
Blir glad for hjelp på dette assa.

Jeg har en hoppe på åtte år, vurderer å få henne bedekket, slik at hun får føll neste vår ( da er ho ni). Er dette en stor risiko siden ho er såpass ung enda? Når er den beste alderen å bedekke henne? Jeg vil jo ikke at jeg aldri kan bruke henne mer i konkurranser, men det er fra neste vår og utover jeg kommer til å ha mest tid til å ha føllet. (Jeg har jo tid senere også, men da må nok andre steppe inn for meg innimellom).

Hadde blitt om du ville sagt noe her...

Klem lm og Hawaii Bloom.

Redigert av mix1 den 14/05/2003 15:34:23

Diddel

Norway

Skrevet - 17/02/2003 :  18:56:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei! min gamle Lippizaner Hoppe bedekket jeg når hun var 8 år,så hun fikk føll når hun var 9 år,det er ikke risikabelt,å det er mulig og bruke hun i konkurranser vis hun IKKE blir skadet under fødselen!de fleste fødselene går ganske fint noen andre ikke!men det er ikke risikabelt!Lippizaneren min fikk et fint lite hingsteføll!frisk som et føll skal være!å jeg brukte Lippizaneren i konkurranser når føllet var blitt stort nok! Hilsen Linda! Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 18/02/2003 :  02:34:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Denne hesten er jo ikke ung! Hoppene kan bedekkes når de er 3, men det er best å vente ett år til. En 8 år gammel hoppe er i en fin alder for å få et føll, så du trenger ikke å bekymre deg for at hun skal være for ung eller gammel.

Det er greit å bedekke henne nå, for da blir det sannsynligvis litt lettere å trene henne opp igjen og slikt, og du kan få mange fler føll om dette skulle bli bra.

Hoppa kan du ri nesten helt frem til følling, bare unngå å ri den første måneden pga store hormonskiftninger (noen som kan føre til abort), ikke utsett henne for mye stress (lastning, full galopp o.l.). Synes de bør få fri den siste måneden før følling jeg, da er de som regel veldig tunge. Ofte liker de ikke at gjorden strammer, så da kna du enten ri babak eller trene på annet vis. Det er bra å holde hoppa igang slik at hun er i god form under føllingen, da går det mye lettere.

Lykke til da, du har mange opplevelser i vente! Å få føll er bare helt fantastisk, har lyst på ett til jeg også
Gå til toppen av siden

lm
» VIP

Skrevet - 19/02/2003 :  21:32:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar, blir nok til bedekning ja. Elsker å trene føll, og følge dem oppover åra, de er bare verdens nydeligste skapninger!

Noen som vet om en god araber hingst?
Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 21/02/2003 :  11:40:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!!
Her i Rogaland vet jeg om en SVÆRT BRA araberhingst!
Han heter Pinchow og er bare helt nyydelig!
Han står på Stutteri Rine, det var de som hadde den verdenskjente araberhingsten Peleng (som desverre døde for snart 1 år siden), Tror kansje at Peleng er faren til Pinchow.. Pinchow er ca 152+ i mkh,og er fuks,brun lignende.. Supergod i dressur etter som jeg har sett!
Han er en Polsk araber.. Koster ca 8000 kr å bedekke med han,for han har en knallgod stamtavle,og avkommene har høy verdi!
Gå til toppen av siden

lille my:)
» VIP

Skrevet - 19/06/2003 :  12:40:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg hadde venta til hesten var sånn 15-16 år...siden det er en risk med det hele..mange hopper kan aldri konkurrere igjen, mens andre kan..så hvis du ikke skal bruke ho til avl, hadde jeg heller venta...
men hun er jo ung enda da, og det er mange som blir bedekket når de er 3, men det er på en annen måte..de blir som regel brukt til noe annet, eller så har fødsel og sånn gått bra, og den hesten blir brukt i konkurranse eller lign...
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2003 :  04:56:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
En hoppe regnes for å være i sin beste alder når den er omkring 4-12 år, fruktbarheten avtar etterhvert. Individuelle forskjeller er det jo selvsagt. Om man har tenkt å avle på hoppen når den blir "gammel" er det unektelig en fordel at den har hatt føll tidligere. De er lettere å få drektige da.

Hvis ikke noe spesielt skjer er det liten fare for at hoppa ikke kan gå tilbake i normalt bruk når føllet er avvent.

Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 11/07/2003 :  11:42:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heia!!

Du tar en stor risiko hvis du venter lenger med å få føll på hoppa.
Hvis hoppa blir for gammel før den får sitt første føll, så kan det være at det ikke går så bra.
Jeg synes du skal bedekke hoppa nå, hun er ialllefall ikke for ung til det.
Håper du får et friskt og fint føll!!!!

Klemz...

Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 28/07/2003 :  23:35:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Du må IKKE vente til hoppen er 15-16 år før du bedekker første gang. Sjansene for at hun ikke "tar" er store p.g.a alderdoms-ettellerannet i livmoren som gjør at de ikke blir befruktet så lett. Hoppen har lettere for å abortere, og sjansene for en følling med komplikasjoner er mye større når hoppen er såpass gammel og "førstegangs fødende".

Jeg bedekket hoppen min for første gang i fjor, da var hun 9. Veterinæren vår sa at vi burde ikke vente noen år til, og dersom hun ikke tok i fjor så burde vi vurdere sterkt om vi virkelig ønsket å bedekke henne når hun var blitt ti. Dyrlegen sa at en førstegangs fødende hoppe på over 10 år, kan sammenlignes med en førstegangsfødenede kvinne på over 40 - man vil ikke være den som jobber på KK når det barnet kommer til verden. Kroppen både til hester og mennesker brytes ned, og jo eldre hoppen blir jo tøffere blir det for henne.

Om jeg var deg ville jeg bedekket neste år (siden det var "planen" din), og hvis alt går bra bedekket igjen når hesten var 11 og så kanskje 13. Hesten kan, så lenge den har fått føll før, bedekkes med jevne mellomrom fram til den er 20 (og gjerne lengre) så lenge den er frisk og fin. Men du må ikke la det gå 5-6 år mellom hver bedekking.

Dersom du er veldig redd for at du ikke kan konkurere mer med hoppen etter hun har fått føll, så bør du vurdere hvor viktig det er for deg å få et føll etter henne. Stort sett går det bra, og det er sjeldent med komplikasjoner under en følling - men så klart; det kan skje. Husk også at du ikke kan konkurere med en hoppe etter 5. drektighetsmåned, og at det heller ikke er tillatt å ta med føll på stevner (Står i KR1).

Jeg vil anbefale deg å kjøp/låne på biblioteket en bok som heter "å få føll", utgitt på Landbruksforlaget. Der får du svar på absolutt alt du måtte lure på - og alt du ikke visste du lurte på. Den var min "bibel" gjennom hele drektigheten til hesten, og før, under og etter føllingen. Anbefales virkelig.

Lykke til :o)
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 05/08/2003 :  16:53:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det skulle gå helt fint i å bedekke hoppen din nå. Siden hester er fruktbare hele livet er hesten langt fra for gammel til å få føll generelt, men siden det er det første føllet ville jeg ikke ventet lenger. La henne få et føll nå, for da er det mye trygere å bedekke henne når hun er blitt eldre og ferdig med konkuranse livet.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 06/08/2003 :  00:03:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Jeg er helt enig med Bruna33.Lykke til!!
Gå til toppen av siden

Store..Johan

» VIP

Skrevet - 22/10/2003 :  22:21:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes det er noe sent å tenke på bedekning nå. Hadde jeg vært deg, hadde jeg ventet til våren neste år. Rundt mars - juni.Og det er helt greit å bedekke henne i hennes alder. Hun er ikke for ung. Husk også at gamle merrer kan være vanskelige å få drektig. Gå til toppen av siden

Golden Jaffa Omega

Norway

Skrevet - 23/10/2003 :  09:29:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGolden Jaffa Omega  Svar med kopi av melding
Hei

Helt enig med Kajsa.
hun har peiling på d:)
Gå til toppen av siden

c",)

» VIP

Norway

Skrevet - 17/11/2003 :  19:24:28  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingc  Svar med kopi av melding
vent ikke for lenge...
som oftest kan du bruke hoppa i konkuranser etter at hun er trent opp etter fødselen. hvis du bestemmer deg for å bedekke er det veldig bra om du holder henne igang helt frem til fødselen, riktignokk ikke like hardt etter som om hun blir større!!!
lykke til med valget!!! (husk at det er mye jobb med et føll)

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 19/11/2003 :  12:41:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Lurte bare p åom det var så lurt å bedekke henne _nå_,
Da føller hun jo ikke før evt i oktober neste år, og det blir langt på høsten for et lite føll!!

Er hopper forøvrig i brunst på denne tiden av året?!(jepp, jeg er skikkelig inne i dette her kan du tro )

Guro

Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 21/11/2003 :  14:01:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Hei. Jeg er helt enig med noen her. Hvis det er første gang hun skal ha føll så bør du ikke vente for lenge! Det oppstår lett komplikasjoner av det. Mest sannsynlig så kan du begynne å trene henne en stund etter at føllet er avvent. Dessuten så er hun hverken for gammel eller for ung. Vet om mange hopper som har fått føll før og etter helt uten komplikasjoner.

Ps: Uansett hva beslutningen er lykke til!

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får! Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.62 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.