hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - BOKSVANDRING..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 BOKSVANDRING..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Marit_K

» VIP

Skrevet - 02/06/2004 :  10:27:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
HEI hei..
si meg er det veldig uvanlig med boksvandring???
føler at jeg er den eneste i norges land som har en boksvandrer.
det var ingen i mitt hestemilijø som viste hva boksvandring var, alle ble helt sjokkert over hvor en dårlig hest jeg hadde anskaffet meg da hesten jeg kjøpte hadde denne uvanen, eller er det en uvane???? etter hvert som jeg ble kjent med "ny" hesten og hadde oppservert henne når hun travet og til tider galopperte rundt i ring i boksen forsto jeg at dette var noe hun trodde hun MÅTTE gjøre..er det da en uvane??? når vi mennesker gjør ting fordi vi tror vi må gjøre det, kalles det tvangstanker og betegnes som en pshykisk lidelse og ikke en uvane.... hesten min har heldigvis forbedret seg, det har vært mye arbeid med å aktivisere henne på natta. for hun tror hun MÅ gå når hun er ferdig med å spise, hun MÅ gå EN time før frokosten kommer osv osv....
ER DET NOEN SOM KJENNER SEG IGJENN???? venter spent på respons

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 02/06/2004 :  14:16:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Boksvandring er en respons på stress og uro. Når hesten plages av uro og stress, finner den på ting for å dempe sin egen uro. Dette kalles uvaner og er handelsfeil ved kjøp av hest. Med andre ord skal slik adferd påvirke prisen, og du skal ha et prisavslag i forhold til om hesten var fri for slike lyter. Årsaken til avslag i pris pga lyte er at dette er en belastning på hesten både fysisk og mentalt. Hester som vandrer kan bli skjeve i muskulaturen dersom de bare går ene veien, de kan få skader og overbelastninger, i tillegg til at de mentalt ofte vil ha en større uro i seg enn hester som er fri for uvaner. Stress kan ligge i hesten latent og "våkne" selv i andre situasjoner.

Det er fint at du finner på ting for å aktivisere hesten på natt. Det beste ville nok være utegang 24/7, men ikke alle har den muligheten. Fri tilgang på grovfór gir hesten noe annet å holde på med også.

Hvis hesten din er så "ille" angrepet av stress at den til tider gallopperer INNE i boksen, ville jeg nok vurdert å gjøre noe radikalt med hesteholdet for å prøve å hjelpe hesten. Dette er en hest som ikke har det bra...

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.