hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - opptrening etter sykeperiode
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 opptrening etter sykeperiode
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 02/06/2004 :  08:01:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
som dere sikkert vet, har Lolita vært halt en stund nå. men neste onsdag kan jeg begynne å ri igjen det jeg lurer på da er hvordan jeg skal gå frem. hun hadde ikke den beste kondisen til å begynne med, og jeg fikk beskjed om å ta det med ro. derfor har jeg tenkt å bare skritte og trave litt de første dagene. når kan jeg begynne å ri henne hardere?

mvh kristy&lolita

Mvh Tone Kristin

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 02/06/2004 :  20:12:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor lenge og hvor "hardt skadet" har hun vært? Har du snakket med dyrlegen om det?
Jeg sjekket hesten veldig nøye hver dag etter en skade, for å se om skaden eventulet "blusser opp" igjen. Har hesten stått i ca 1 uke (og da mener jeg stått på bosken):

- skritter jeg ca 20-30 minutt den første uken
- Så øker jeg til ca 45 minutter, og begynner å trave noen minutter. Så øker jeg travet mer og mer
-og etter jeg har travet i en uke, begynner jeg så smått å galoppere, og øker galoppen og intesitet og krav mer og mer.
-Så begynner jeg med bommer, hinder og stiller mer og mer krav. Bruker vel ca 1 måned før hesten er normalt igang igjen.

Men dette er slik som jeg har pleid å gjort det! Kan jo være at du behøver et annet opplegg for din hest, så snakk med dyrlegen først og fremst!

Hege Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 02/06/2004 :  22:09:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
hun var ikke hardt skadet, og det er ikke noe som kan slå seg opp igjen. det var en irritasjon i hovveggen som følge av noe dritt som hadde kommet seg inn i et sømhull (hun hadde mistet en sko, og sto uten et par dager), ikke noe værre enn det. fikk bare beskjed om å la henne vile uten sko et par uker og så begynne å ri henne rolig.

hun sto ikke helt pal i ro, men sto ute på beitet. og hadde det vært helt nødvendig at hun hadde fått helt hvile, så hadde dyrlegen sagt noe om det, han er veldig seriøs og vet hva han gjør.

dette er hva jeg har tenkt:

1. dag: skrittetur i skogen, litt utforsking av nye stier (har aldri ridd der de stå nå før, hun var allerede halt da jeg flyttet henne for noen uker siden). ikke så lang tur, halltime kanskje.

2. dag: samme som dagen før, men kanskje litt trav på ei eng like utenfor beitet. dette avhenger om hun er skodd, og hvor mye hun ømmer om hun ikke er skodd.

3. dag: ny tur i skogen, men mer trav. kun på barkløyper (som vi er så heldige å ha fått tillatelse til å bruke) og lignende grunn.

4. dag: lignende som forrige dag, bare mer trav.

5. dag: samme som dag 3 og 4, men med litt galopp. ikke mye, bare kort strekning.

6. dag: lengre tur og mer galopp. kanskje litt hopping av grøfter, hvis de er små nok.

7. dag: begynner å ri som vanlig, og rir etter kondisjonen.

går jeg for raskt frem? hun har stått i underkant en måned, men ikke vært i nærheten av en boks. hun har fått bevege seg som hun har villet selv, men aldri helt i ro. men på en annen side så er hun enda ung, og jeg er litt redd for å overbelaste henne. har kjølegele som jeg bruker hvis det er en veldig anstrengende tur for beina (mye hard grunn).

mvh kristy&lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 02/06/2004 :  23:25:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
En halv ide er jo å se det litt ann: du kan jo ikke forvente at kondisen hennes (som du selv uttaler at ikke var helt på topp før hun måtte stå) skal "poppe fram fra mørket" riktig heller.

Jeg tror kanskje dette vil være lettere å definere for deg når du har fått satt deg opp første dag. Ta det pent, ikke tøy strikken for langt, og pass på at hun ikke blir altfor sliten.
Nå har vi jo for øyeblikket iallfall faktisk pent vær her i Trøndelag (antar det gjelder begge fylkene jeg:) ) så da er det jo enda viktigere å ikke "kjase henne ut".

Syns iallfall starten av planen din var fin, fin , ser heller ingen grunn til å unngå trav helt fra dag 3 eller noe, men prøv å se formen til Lolita ann, viser hun tydelige tegn på å være sliten, lite samarbeidsvillig etc. så ikke prøv hardere. Nå er det jo ingen bein etc som må "sparers" fordi hun har hatt overtråkk, slitasjeskader etc.
Så det er kondisjonen du må tenke på, og det at hun muligens blir gående på helt annet underlag nå enn hun er vant med (som da kan gjøre det lettere å pådra henne diverse benlidelser).

Dere får ha lykke til Så får du holde oss oppdatert

Guro
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 03/06/2004 :  07:58:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
slike treningsplaner har jeg aldri satt opp før, det har bare vært slik at jeg har satt meg opp på hesten og rast avgårde, så jeg aner ikke hva som er 'riktig'... selvfølgelig må jeg se kondisen hennes an, det skjønner jo til og med jeg. hun er også en hest som viser veldig tydelig når hun er sliten, da er det full stopp.

pent vær ja! supert med sol og sommer, er så varmt at jeg svetter som bare det når jeg sykler hjem kl 8 på kvelden, og det var i singlet og piratbukse! så det er jo enda en faktor jeg er nødt til å ta hensyn til. men, heldigvis for Loli er jeg den slappeste personen i verden når det er varmt, og gidder da ikke å gjøre noe (les: lunte-på-tur-mens-jeg-nesten-sover - form).

hun blir ikke gående på annet underlag enn hun er vandt til, hun ble ridd på alt mulig underlag på Trana også. så det er ikke det største problemet...

Kopi av melding:
Syns iallfall starten av planen din var fin, fin , ser heller ingen grunn til å unngå trav helt fra dag 3 eller noe

hæ? den skjønner jeg ikke (blondie)...

mvh kristy&lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 03/06/2004 :  10:25:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Dvs: jeg syns det hørtes fin,fint ut å se det litt ann ang ømming etc.
Også kom min mening, som i grunnen burde kommet etter et punktum eller noe, det jeg mente var at om det virker ok kan du vel alltids begynne å trave etter et par dager...
Er så god til å forklare innimellom jeg

Husk at når du skal "røre på henne" så blir det langt mer konsentrert røring enn når hun bare rører seg selv for å spise gress. Dermed kan det være slitsomt selvom du ikke tror det.

Det er jo ellers bra at hun sier ifra, men det er dumt å tøye strikken til hun sier ifra hver eneste gang. Greit å la henne blir sliten, men hun behøver jo ikke være utslitt _hver_ gang du har ridd (men det har du vel i og for seg ikke uttrykt noe mål om heller da )

Kanskje greit å prøve å trave litt i intervaller på starten, la henne skritte godt mellom, og trav kortere strekninger i stedet for en lang. Da kan du også utvide antalle travdeler enten med lengde per travstrekning eller antall travstrekninger litt etter hvordan form og vær er (underlig nok er det fortsatt fint vær i Trondheim )

Guro
Gå til toppen av siden

epetra

» VIP

Norway

Skrevet - 03/06/2004 :  12:04:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseepetra  Svar med kopi av melding
svarer litt for Tone/kristy nå jeg
det er nok ikke bare når hun spiser Lolita rører seg, når jeg og Julie tar ut hestene våre, ofte noen timer springer hun som en gal, klarer ikke å stå i ro, springer jennom hele trøa, går innimellom, sjønner?

det er NYDELIG vær!!!!!

Elisabeth som er LEI av å lese på xamen =OP

en hest er en hest, et menneske er et menneske. vi kan ikke forstå hesten 100% kun 99% Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 03/06/2004 :  14:27:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
da skjønner jeg bedre. men du er ikke den eneste som er dårlig til å forklare; jeg mente intervaller med 'lengre strekning'. det jeg mente var en lengre strekning til sammen, for når man rir i skogen så er det sjeldent at man kan trave flere km i strekk

det jeg også glemte å skrive var at dag to kunne være dag 10, alt etter om når hun blir skodd. for hun ømmer litt på grusvei, og da får jeg dårlig samvittighet for å trave på gress, selv om hun er helt fin der

ta det med ro, hun sier i fra leeeeeenge før hun blir utslitt. lat hest det der 7h, tar livet med ro. så lenge hun ikke er alene i trø/boks (da blir det panikk).

gleder meg til å ri henne igjen, hun kjeder vettet av seg. blir artig å slippe å drive frem for en gangs skyld

mvh kristy&lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.