hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvor mye Betfor?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Hvor mye Betfor?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Lyngen

Skrevet - 27/05/2004 :  11:30:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har en kaldbolds som går gjevnt over 1-2 timer om dagen.
Har begynt å gi han betfor, men vet egentlig ikke helt hvor mye som er vanlig å gi. Han får i dag en halv liter (målt før det er tilsatt vann).
Noen som har noen tips om mengde?

OzzyO

» VIP

Skrevet - 27/05/2004 :  20:45:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
når løpshestene våre fikk betfòr fikk de 1l fedig svellet fòr.. dvs, ca 2-3dl tørrt fòr. Gå til toppen av siden

MartineDagny

» VIP

Skrevet - 27/05/2004 :  23:16:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min kaldblods får ca 350dl betfor(tørt) to ganger for dag, i tillegg får han green power(0,5 kg) en gang for dag og et tillskudd fra Spillers som heter Calm og er for heite hester. I tillegg får han nesten fri tilgang på grovfor.-også litt olje i foret+gulerot av og til...
Jeg har fått dette for forslaget hos TML her inne og er strålende fornøyd med det til min hest.
Bruker hesten nesten hver dag, men bare til tur og kos. Nå når han er begynt å stå på grønt ute hele døgnet nesten, har jeg kuttet ut green power også får jeg se om jeg må justere litt på resten og etterhvert.
Men altså ca 750-800dl(tørt) betfor til min kaldblods...
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 27/05/2004 :  23:57:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Min kaldblods får ca 350dl betfor(tørt) to ganger for dag,
Opprinnelig postet av MartineDagny

Er det jeg som er trøtt, evt ikke helt forstår eller har det kommet seg inn en pitteliten feil her!? Altså at hesten din får 35 l betfor (tørt som sådan) to ganger hver dag!?
Syns liksom det hørtes så mye ut...

Guro (som bøøøøør legge seg NÅ!!)

Redigert av - Guro den 27/05/2004 23:59:10 Gå til toppen av siden

nina74

» VIP

Skrevet - 28/05/2004 :  00:57:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehehe...du burde nok ha krøpet til køys for en stund siden du ja
Det står da vitterlig 350 dl..og 35 liter, tja, da ville nok hesten ha eeeest ut noe inn i hampen!
Forøvrig akkurat det samme jeg fôret 500kg varmblodsen min med, 350 dl (oppmålt tørt) to ganger om dagen, mener jeg. Og det funket fint på ham også, la akkurat passe på seg

Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 28/05/2004 :  07:36:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Hoppa mi får 0,5 dl (tørt) hver dag. Kaldblods, brukes som hobbyhest (1-2 timer trening pr dag).
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Ninja

» VIP

Skrevet - 28/05/2004 :  08:34:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vurderer å begynne å gi Witas betfor. Men hvor får man kjøpt det og hva koster det? Hvor mye er det i en sekk? Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 29/05/2004 :  12:54:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
he he, tror jeg joiner guro jeg.. 350 dl? hmm, 10 dl = 1 liter dvs 350 dl= 35 liter.... det må være noe galt et sted.... skulld edet være 35 dl? 3,5 l? eller?

ellers, hvorfor fore med betfor? hvilke gunstige? evt, ugunstige effekter har betfor? vet lite om foret, men vet at mange forer med det, hadde vært kjekt å¨få vite litt mer

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

MartineDagny

» VIP

Skrevet - 29/05/2004 :  13:01:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skal selvfølgelig være 3,5 dl (tørt), som antagelig er omtrent 350gram, men ble helt feil dette!! HUFF!
Men altså ; 3,5 dl (tørt)
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 29/05/2004 :  13:10:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Er vel en viss mulighet for at hesten får 350 ml (dvs 35 dl vil det ikke!? hva er egentlig vanlig!? (som vel også er hovedspm i denne diskusjonen) da...når jeg tenker meg om (noe jeg ikke gjør så ofte dessverre), og er litt mindre trøtt

Her er forresten en tidligere debatt om betfor (den svarer ikke på akkurat det samme som denne debatten da, men for spesielt interesserte så )
Betfor- pellets eller revet

Guro

Redigert av - Guro den 29/05/2004 14:39:58 Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 29/05/2004 :  13:18:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
ups, dl og l ble visst helt feil i mitt innlegg også ser jeg nå:)
Merra mi får 0,5 l (tørt) hun:)

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

MartineDagny

» VIP

Skrevet - 29/05/2004 :  14:55:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, det er 3,5 dl!
Har sjekka det nå på det 1/2 liter målet jeg bruker når jeg måler opp hvor mye han skal ha til hver måltid!
Altså 3,5 dl (tørt) x2 pr dag
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 29/05/2004 :  15:06:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
eh...Guro? 350ml=35dl??neinei 350ml=35cl=3,5dl...eller er hodet mitt også overarbeidet nå i siste innspurt før ferien...?;)
Mvh Natalie

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 29/05/2004 :  17:43:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
en kommafeil der ja..sorry...(jeg var i den fulle overbevisning om at jeg hadde skrevet 3,5...ja..)
Hmm...her går man og skal bli sivilingeniør sorry...
Men da er vi enig om at det er 350 ml, altså 3,5 dl, og slett ikke 350 dl heller

Så skal jeg ta omregningsfeil på min kappe..(og jeg retta skrivefeil i innlegget...jada..)

Holter: flere som er overarbeidet her tror jeg (som jeg misliker å lese akkurat nå..*lesevegring*)

Guro (som burde skjerpe seg før tirsdag, da det skal regnes en del på eksamen)
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 30/05/2004 :  00:26:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Betfôr er et restprodukt fra sukkerbeteindustrien. Betfôr består hovedsakelig av lett fordøyelig fiber, og det er det som gjør det til et gunstig fôr for hest. Hesten er ekspert på å utnytte fiber til energi, og jo mer lett fordøyelig fiberet er, jo lettere får hesten tak i energien.

Det er ønskelig at hesten skal få mest mulig av energitilførselen gjennom fiber, fordi det er det som er mest ukomplisert for fordøyelsessystemet. Betfôr er derfor en fin energikilde, særlig til hester som har et stort energibehov. En bør likevel ikke gi mer enn 200-300 gram per dag. Det er også viktig å bløtlegge betfôr før fôring, da den sveller mye og dette ikke bør skje i hestemagen.

Dette fant jeg på hest.no

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

nina74

» VIP

Skrevet - 31/05/2004 :  22:56:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oi! Legger meg totalt paddeflat jeg..har aldri skjønt meg på matte egentlig og burde nok heller holdt munn og krøpet til køys selv... Jeg gir 350 g og ikke dl, forøvrig delt over to måltider, tenkte jo helt på tryne i farten... sårri! Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.