hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hesten min har sinnsvakt dårlig hovkvalitet bak
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Hesten min har sinnsvakt dårlig hovkvalitet bak
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Helgah

» VIP

Skrevet - 24/05/2004 :  22:39:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten jeg nettop har kjøpt meg har utrolig dårlig hovkval.
Første gang han skulle skos fikk jeg en lokalskoer til å sko ham. dette burde jeg aldri ha gjort. han skodde ham trangt osv.
jeg måtte få tak i en skikkelig god skoer neste gang, sa da fikk jeg tak i en som måtte reise i 2 timer for å komme hit, men han var kjempe god til å sko.
neste gang han skulle sko hesten min kunne han ikke komme, så han mistet skoen(hesten), så da slet det hovene hans grådig mye ned fordi han sto i luftgården.
da jeg ringte skoeren min for råd ba han meg sette ut hesten på beite, slik at de vokste ut igjen, men så krøp hesten under gjerdet, opp en steinrøy, så han fikk slitt dem mer av på sidene enn andre steder.

så nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre?
han går på biotin, hovfett, cornucrescine, hovolje etc.
han har også sånne old mac's greier, men jeg trenger mer tips!
han blir flyttet opp igjen på stall til uka.

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 26/05/2004 :  21:46:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
kan ikke så mye, men hofett og hovolje har jeg hørt lite positivt om i slike tilfeller.. de skal vist bare forverre situasjonen.. men sikekrt noen her som vet mer enn meg
Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 27/05/2004 :  01:01:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Fortsett med biotinen, men hadde jeg vært deg ville jeg fått en homeøpat til å sjekke hesten din for forallergi og mageproblemer. De fleste slike tilfeller kommer ofte av feil og for dårlig mat.

Lykke til=)

Gå til toppen av siden

nina74

» VIP

Skrevet - 31/05/2004 :  22:36:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Som det allerede er sagt her, bør du kutte ut alle de remediene som skal smøres på hoven, de forhindrer naturlig væske å trenge inn i den. Biotin er bra!
Ellers har du jo allerede boots til hesten din, som vil beskytte hoven mot videre slitasje, så egentlig trenger du ikke å gjøre så mye mer. Men du må selvsagt få noen til å verke høvene hans med jevne mellomrom. Vil absolutt anbefale deg om å melde deg inn i http://dk.groups.yahoo.com/group/barfothest/ som kanskje evt. kan sette deg i kontakt med en hovtrimmer i nærheten av deg.
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 09/07/2004 :  22:24:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Hesten jeg hadde på fòr før hadde også dårlig hovkvalitet. Hoven fliset seg opp, og var tørr og jævlig.

Prøvde også med diverse oljer og fett, merket ikke at de ble noe bedre av de (heller ikke verre).

Så fikk jeg et tips om å la hesten stå på litt fuktig underlag i boksen/spiltet. Dette virker!
Hovkvaliteten kom seg en god del etterhvert.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 10/07/2004 :  14:12:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hei!
Hester vet ikke alltid sitt eget beste! Hva i all verden skulle han oppi den steinrøysa, luringen Ikke så enkle disse firbeinte alltid! (og det samme synes sikkert de om oss)

Siden som nina74 anbefales! Mye god hjelp å få der. Man kan også legge inn bilder og få kommentarer fra de andre medlemmene om hva som bør gjøres med hovene. Den "tilhørende siden" www.barfothest.com finner du mye nyttig informasjon om å ha barfothest. Anbefaler også også boka til Pete Ramey, "hvordan få det beste ut av naturlig hovrøkt".
For hesten din så lønner det seg nå med mest mulig bevegelse. Det stimulerer hoven til vokse seg frisk og sterk mye raskere. På med bootsa og ut på laange koselige turer
Vet ikke hvor mye du kan om barfottrimming fra før, men pass hvertfall på at hovveggen er godt rundet av nederst for å hindre at den fliser seg opp enda mer. Uansett om du satser på å sko eller ikke senere, så tror jeg nok en skoløs periode for å reparere hovene sine er et riktig valg når situasjonen er som den er.
Lykke til!

Redigert av - Asbjørg den 10/07/2004 14:13:06 Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 05/08/2004 :  13:32:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Min hest har også et problem med høvene. Løsningen for meg har vært å støpe med Bond-N Flex, helt til jeg fant en helt super løsning. Urter fra Hilton Herbs. Der har du to typer, en med og uten Rosmarin. Det tok ca. 2 uker med de som kun inneholder sjøalger og når den bøtta var tom gikk jeg over til den med Rosmarin. Det har hjulpet masse.

Fuktighet er også bra, men ikke overdriv for da ødelegger du mer enn du bygger opp. Blir som om vi ligger leenge i badekaret. Helt skrukkete når vi kommer opp igjen.

En hest med dårlige høver vil kanskje ikke ha det så bra som barfot hest, men det kan være forsøke verdt om du vil investere i boots. De koster ganske mye og du må ha et par for sommer og et par med pigger til vinteren.

Prøv med urtene og se om det hjelper deg like mye som det gjorde for meg. Så kan du se om han kan bli barfot etter det.

Lykke til.

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

Helgah

» VIP

Skrevet - 08/08/2004 :  11:24:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
panther er nå blitt skodd igjen etter 3 mnd barfot på beite og han har fått helt suuuuper hovkvalitet!
weee!
hilsen glad heste eier!

Gå til toppen av siden

Lisa og Mr.Rufus Hjort

» VIP

Skrevet - 28/08/2004 :  20:56:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
heizann!!!
jeg han netopp gått igjennom et helvette med høvene til hesten min.....
han hadde så dålige høver at han ikke kunne skoes.han motte lenge stå uten å brukes pga. dette. biotin tålte han ikke...det vi brukte var; perubalsam og maserte det i kronraden for at den skulle vokse dobbelt så forte en gang dagelig, så vi kunne få bort det dålige...dette kan du kjøpe på apoteket! i tilegg brukte vi en hovolje som heter smedens hovolje to ganger om dagen....nå er høvene som steiner, de beste på stallen og for en måne siden kunne han knapt stå på beina sine stakars...håper dette kan hjelpe deg altså!!!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.