hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sikkerhet i stallen!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 Sikkerhet i stallen!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Nikita

» VIP

Skrevet - 23/12/2002 :  17:57:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan er sikkerheten i sin stall?

Hvordan leier du hesten din?

Går du bak hesten når du steller og slikt?

Måker du mens hesten står i boksen?

Binder du hesten i boksen (alternativ plass) når du pusser, eller lar den vandre rundt?

Bruker du hjelm? Evt. sikkerhetsvest?

Omgåes du "tvilsomme" og potensielle farlige hester?

Bare noen så spørsmål om hvordan du holder på med hesten din (eller hest du steller)... Sikkerhet er også mye mer, men da ville det tatt hele dagen å skrive her... hehe!

Mener med dette innlegget at kanskje noe flere av oss tenker oss litt bedre om kanskje i vår omgang med hest. Det er sterke dyr, og det kan fort oppstå farlige situasjoner hvis en ikke er oppmerksom på det!

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 24/12/2002 :  00:11:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
oi!
mange spørsmål her gitt!

*sikkerheten i min stall.. hmm... hvordan mener du da?

* leier hestene mine ja.. pleier som regel bare å slippe dem når jeg går hjemme med dem... så går de ved siden av skulderen min. Aldri bak. Blant andre hester og folk tar jeg på leietauet.

* Går alltid bak hestene når jeg steller dem. Det er ingen problem. Bare passer på å ikke rase forbi dem, eller gjøre noe som kan skremme eller irritere dem når jeg går bak dem.

* Måker ofte når hestene står i boksen, kan være litt slitsomt, de er som regel nokså nysgjerrige, og må følge med på alt! :)

* binder ikke hesten, verken om den er ute på "bindeplassen" eller i boksen. Har lært dem å stå stille, så da vandrer de ikke rundt.

* Bruker bare hjelm, men kunne godt tenkt meg en sikkerhetsvest! men de er så innmari dyre(selvom de er verdt det).

* Omgåes alle hester jeg! tvilsomme eller farlige, det gjelder bare å bygge opp et forhold som består av respekt og tillit av både deg og hesten. Men jeg er selvsagt mye mer oppmerksom og var ovenfor hester jeg ikke kjenner, og som ikke kjenner meg. Da skal man ikke kjøre i vei som en ville ha gjort med en hest som en kjenner. (vet ikke om jeg holdt meg helt innenfor dette spørsmålet nå men..)

Gå til toppen av siden

nibok

Skrevet - 25/12/2002 :  18:30:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tenker mase på sikkerhet, men man kan nok alltid bli bedre!
Når jeg leier, går hesten der jeg har bestemt, enten det er på siden eller bak. Som regel blir det på siden, men innimellom er det praktisk at den har lært å gå bak. Jeg leier også alltid med leietau, aldri rett i grima.
Når jeg pusser, går jeg bak hesten, men bare når den vet at jeg er der. Jeg binder alltid hesten fast når jeg steller den.
Jeg rir alltid med hjelm, sikkerhetsbest og hansker.
Andre sikkerhetstiltak: mobiltelefon med på ridetur, aldri grime på ute i innhegningen, hesten er skoløs, kontrollerer og gjør ferdig alt utstyr før jeg stiger opp, lukker altid døren til stallen når vi er ute på tur, henger opp alt utstyr og lar ikke ting ligge og slenge - og masse mer jeg gjør nesten uten å tenke over det!
Jeg håndterer sjelden hester jeg ikke kjenner, eller i alle fall har sett bli håndtert tidligere.
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 25/12/2002 :  23:27:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Sikkerheten i min stall er helt grei, takk! Her er det kun voksne som har ansvaret.

Jeg leier hesten min med grime eller taugrime og leietau. Eller et leietau løst rundt halsen til hesten.

Jeg går overalt rundt hestene mine.

Slipper hesten ut løs på gården mens jeg gjør rent i boksen hvis den ikke står ute allerede...

Binder hesten kun ved skoing på boks (selv om dette vanligvis skjer på stallgang/ute). Og ved skoing på boks kun hvis jeg må gå fra hovslager mens han skor.

Bruker hjelm, ikke sikkerhetsvest.

Alle hester kan være tvilsomme og potensielt farlige, så det er et unødvendig spørsmål...

Jeg bruker NH i mitt hestehold, og har p.t. ikke hatt situasjoner som har oppstått pga manglende sikkerhet eller etter min erfaring manglende lederskap. Krysser fingrene for at det skal fortsette sånn!

Redigert av cowgirlchris den 28/12/2002 01:44:12
Gå til toppen av siden

Baeza

» VIP

Skrevet - 26/12/2002 :  07:46:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
I min stall står sikkerthet og miljø høyest på prioriteringslista.
Og hvilken sikkerhet man mener jeg kommer helt an på hvordan man oppdrar hesten/hestene sin/sine. Jeg leier hesten min både med og uten leietau. Jeg vil at hesten min skal gå bak meg men litt ut slik at hvis nå skulle være et eller annet som skremmer henne springer hun frem og rundt meg i stedet for på og over meg.
Ja, jeg går bak hesten min og alle andre på stallen! Jeg sitter på huk rundt beina på hesten min, står rett bak henne når jeg pusser hale og bakbein. Det fordi jeg stoler på henne og fordi vi begge er inneforstått med at vi må jobbe sammen og ikke mot hverandre.Begrepet tilitt er alfa omega fra begge parter.I tillegg mener jeg at man skal spille på lag med hesten sin. Min hest liker ikke at man dytter på henne, greit da gjør jeg ikke. Jeg trener etter NH metoden og har lært henne at når jeg sier "flytt deg og peker dit jeg vil ha henne" så flytter hun seg.
Jeg binder aldri opp hesten min når jeg pusser henne. Det er jo ikke nødvendig. Hun står jo i ro! Hun bindes kun opp når hovslager kommer.
Hun har lært seg at hun skal stå på midtgangen, vaskeeboksen og ute i ro når jeg holder på med ting rundt henne. Og dette aksepterer hun uten problem.
Selvfølgelig bruker jeg hjelm. Jeg mener at rytter som ikke bruker det burde la være å ri. Det er ikke tøft og ende opp som "grønnsak" For uansett hvor mye man stoler på hesten på boksen, hvor godt samspillet mellom oss er så er det tross alt store dyr på 750-800 kg (min) vi har med å gjøre. Plutselig blir de redd noe ute på tur eller de ser et spøkelse i ridehuset og ja... man kan falle av eller bli kastet av.
Jeg omgåes alle hester. Her må man stille seg selv det spørsmålet:
"Hvorfor er hesten tvilsom eller farlig"?
Har den tidligere blitt mishandlet som slått og ikke fått mat? Kjeder den seg? Har den vondt noe steder? Eller har den rett og slett tatt kontroll over oss mennesker? Her må man kunne omstille seg som hesteperson. Jeg har nevnt 4 punkter som det kreves 4 forskjellige måter å behandle hesten/ene på. Dette handler om sun fornuft og hestekunskap.

Jeg spiller på lag med hesten min. Prøver i alle situasjoner å ikke måtte heve stemmen eller ta tak i henne. Må jeg det så går jeg tilbake litt og tenker etter om jeg har gjort noen feil en eller annen plass. Det er jo ikke hestenes feil at de blir som de blir.
Jeg vil dele det slik: 98 % menneskets feil og 2 % hestens feil.
I tillegg så jobber jeg jevnlig med leietrening og "spuki-trening".
Gå til toppen av siden

einstein

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2002 :  18:25:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
hesten din hørtes ut som en fryd baeza!!!!! å du virket som du kunne litt om nh o.l. men hva er spuki-trening????eller, hva er "spuki"???

Gå til toppen av siden

colombus

Norway

Skrevet - 27/12/2002 :  17:14:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
[quote]
- Ganske god!
- ved siden av meg, jeg ser han hele tida.
-Ja, jeg går mye bak han, men også under halsen hans
-Nei, aldri.
Binder du hesten i boksen (alternativ plass) når du pusser, eller lar den vandre rundt?
-jeg binder den fast.
-Jeg bruker hjelm.
-Han var tvilsom før, men helt grei nå:)

Hesten er en gave. Ta vare på den.
Gå til toppen av siden

Christine

» VIP

Skrevet - 27/12/2002 :  18:41:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sikkerheten er god; vi tar alltid forhåndsregler. I stallen hvor jeg jobber tar vi bl.a. imot vanskelige hester til trening, så gode sikkerhetsrutiner er et must.

Jeg leier alltid alle hestene med grime OG leietau. Det lønner seg å ha et langt tau, slik at man kan slippe hesten ut på en volte rundt seg om noe uforutsett skulle skje (at hesten f.eks. blir skremt).
De "vanskelige" hestene leier jeg med kjetting (selvfølgelig under haken, ikke over nesen eller lignende).

Jeg går bak min egen. Med de andre ser jeg det an; er det for eksempel en gretten hoppe, kan hun fort slenge ut et bein (myntet på en annen hest) og treffe meg. Er det en hest jeg ikke kjenner, går jeg heller ikke bak uten å tenke meg om.

Alle hestene står ute mens vi møkker. Om jeg møkker en boks med hesten inne i boksen, binder jeg alltid opp hesten.

Binder opp alle hestene, utenom min egen. Innimellom binder jeg opp ham og, så han skal få mer trening i å stå bindt. Binder alltid alle hester med sikkerhetsknute på tauet.

Jeg bruker hjelm. Det er jo typisk at om jeg lar være å ta på hjelmen en dag, så faller jeg garantert rett av på hodet den dagen. Og den sjansen tar jeg ikke.
Sikkerhetsvest hadde jeg aldri hørt om da jeg begynte å ri (den var kanskje ikke oppfunnet for femten år siden), så jeg har aldri følt det helt store behovet for det.

Joda, du kan godt si det sånn. Alle hester er forøvrig potensielt farlige med mindre man tar de nødvendige forhåndsregler. Ettersom jeg tar forhåndsregler, minskes risikoen for farer betraktelig.
Gå til toppen av siden

Baeza

» VIP

Skrevet - 29/12/2002 :  11:16:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Crazy Purple

Må ærlig innrømme at jeg er litt usikker på den helt riktige skrivemåten derfor litt dialektskriving:o)
"Spukitrening" vil si at man lærer hesten sin å takle tøffe og farlige situasjoner. Man trener hesten sin med flyvende plastikk, lager skur av blikk som lager lyder og svaier også må hesten gå igjennom det, har balonger som flyver rundt dem og lander på ryggen deres, de må gå over blastsekker, gå opp på kasser, takle at eks. motorsykler kjører helt inntil dem, hesten skal da stå i ro osv.
Dette er trening som krever tålmodighet og en god porsjon humor:o)
Poenget her er ikke å skremme vannet av hesten men tvert i mot. Meningen med det er at hesten skal bli trygg på seg selv og i situasjoner hvor den synes ting er farlig skal den søke kontakt oss meg som eier eller min fôrvêrt i stedet for å prøve å flykte fra oss.
Treningen tar lang tid og det er dessverre lett å feile. Hester reagere på stemmen vår med andre ord på toneleie vårt. Derfor er det yderst viktig at vi aldri hever stemmer eller ser hesten rett i øynene når vi driver med dette. Vi må aldri endre kroppspråket vår til å bli irritert eller agresiv. Har dessverre sett hester som igjennom "spukitrening" har blitt værre fordi eieren ikke viste hva hun drev med. I England så er dette veldig utbredt og det vitenskaplig påvist at det har stor innvirkning på hestene og dens humør samt samspillet med eier og andre i nærmiljøet. Når jeg tidligere skrev at man må ha mye humor så er det fordi hestene faktisk finner på mye rart når de blir vant til ting. Min foreksempel skjønte for at en diger grønn pressening ikke akkurat fra farlig så hun la seg ned å rullet seg på den... ha ha ha. I grunnen ganske festlig.
Jeg må si at jeg anbefaler alle hesteeier å jobbe litt med dette for det har stor nytte for oss. Blant annet i trafikken.
Nå husker jeg dessverre ikke på hvilken web adresse jeg først leste opp dette, men søk på engelske hestesider så finner du det.

Gå til toppen av siden

Chaconne

» VIP

Norway

Skrevet - 30/12/2002 :  23:41:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseChaconne  Svar med kopi av melding
Sikkerheten er vel grei nokk.. tenker ikke så mye over det egentlig..

hesten går der jeg vil at ho skal gå enten d er bak eller på siden..

Jeg går bak hesten innimellom ja..

prøver og la vere.. pleier og sette ho ut på beitet i mens jeg møkker!!

Når jeg saler opp og pusser står hesten ute med et leietau som henger over halsen (forstå rett) hennes oxo står ho stille mens jeg pusser! hvis d snør elelr veldig kaldt står vi inne på boksen og steller, binder ho ikek da heller!!

bruker hjelm...

er seff mere forsiktige med hester jeg ikke kjenner, men liker og holde på med litt "sprø" hester!!
Gå til toppen av siden

einstein

» VIP

Norway

Skrevet - 31/12/2002 :  11:01:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Baeza
skjønte etter at jeg hadde skrevet det hva det måtte være. men tusen takk for utfyllende svar!!

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2003 :  01:34:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Flink du Baeza :) Ser ut til at vi trener hestene våre etter samme metoden. Kaller den spukitreningen din for desensitering jeg :) vet ikke om jeg skrev det helt ordrett, men er noe i den duren!

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.32 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.