hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Pessoa bitt!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Pessoa bitt!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

MartineDagny

» VIP

Skrevet - 22/05/2004 :  21:32:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har kjøpt pessoa bitt til Kaldblodsen min.
Han er en stressa type som har funnet ut at han kan hive hodet ned og bite seg fast i rullebittet som han har og stikke av.
Hva er deres mening om bruk av et slikt bitt?
Hvor sterkt er egentlig et slikt bitt?
-har forresten ikke begynt å bruke det ennå, så jeg vet ikke hvordan det vil fungere på han(men fikk anbefalt å kjøpe et slikt)

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 22/05/2004 :  22:36:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det er og blir ingenting annet enn hånden som holder tøylen som avgjør hvor hardt et bitt er.
Om du bruker pessoa-bittet på den innerste ringen, funker det akkurat som et vanlig trinsebitt, flytter du det derimot ut på den andre eller tredje ringen, så blir det noe sterkere - men igjen, det kommer helt an på hånden.

:-)
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2004 :  08:19:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Jeg er ikke fan av pessoa bittet, det lurer folk til å tro at det er mildere enn det, og dessuten klemmer den øverste ringen inn mot hestens kinn når man tar i tøylen, ikke særlig behagelig. Men som Formosissima sier, bittets styrke ligger i hånden som holder tøylen.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 23/05/2004 :  09:41:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Pessoabittet fungerer absolutt ikke akkurat som et trinsebitt hvis man har tøylen på den øverste ringen. Pessoabittet festes nemlig i nakkestykket på en helt annen måte enn trinsen, så du får et sterkere tøyletak selv med tøylen på øverste ring fordi tøyletaket også trykker over hestens nakke.

Hvis du setter tøylen på nederste ring, blir tøyletaket MYE sterkere, ikke bare litt! Dette er fordi ringene fungerer som en vektstang, og styrken av et tøyletak øker dramatisk jo lenger ut på stangen man fester tøylen. Faktisk er styrken 10 ganger så stor 10 cm fra bittet enn den er 1 cm fra bittet. Denne styrken virker både på munnen til hesten, og på nakken.

Som det blir sagt her, så er det naturligvis hånden som bestemmer hvor sterkt bittet er. Men da må man vite hvor mye sterkere tøyletaket blir når man flytter tøylen nedover, slik at man kan avpasse tøyletaket.

Når det er sagt, så er vel kanskje ikke pessoabittet ideelt hvis hesten hiver hodet ned, pessoabittet påvirker jo nakken til hesten slik at hodet blir presset nedover.

MartineDagny:

Det har vært utallige slike diskusjoner her i forumet. Jeg tror at de problemene du har ikke kan løses kun ved bruk av bitt. Derimot kan du risikere å sette deg selv og hesten i en farlig situasjon hvis du for eksempel rir ut på tur med et slikt bitt, uten å vite veldig godt hvordan det fungerer, hvorfor, og hvordan din hest fungerer med bittet.

Problemet er i følge det du skriver selv, at hesten er en stressa type. Pessoabittet får ikke en stresset hest til å roe seg ned. Det er derimot en stor fare for at det vil stresse ham ytterligere, fordi bittet føles ukjent i munnen, og særlig hvis du tar hardt i det, fordi det da vil være ubehagelig for ham, og det vil tvinge hodet hans nedover. Hvis hesten er stresset eller nervøs, og tvinges på en eller annen måte til å bremse foran, kan fort finne på å gjøre andre ting, for eksempel rygge, steile, bukke og så videre.

Jeg vil anbefale deg å forsøke å løse det egentlige problemet her, nemlig at hesten stresser, og dermed ikke enser dine forsøk på å stoppe ham. Dette er et problem som ligger i hestens hode, ikke munn. Jeg vil også anbefale deg å prøve et tredelt bitt, som er mer bevegelig enn et trinsebitt og dermed vanskeligere å bite seg fast i, og starte med de grunnleggende problemene. Det beste er om du har tilgang til en ridebane eller liknende, slik at du kan trene i fred og ro. Det du må forsøke å få til, er at hesten roer seg ned, begynner å lytte til deg, og respekterer (og forstår) dine signaler. Du begynner med skritt og holdt, og går videre til trav når hesten fungerer godt i skritt og holdt. Varier under veis med å forsøke å flytte rumpa til hesten litt til sidene, og å flytte forparten til hesten litt til sidene. Bare dette skrittearbeidet kan ta flere dager. Fokuser på at tøyletakene dine skal være myke og rolige, og at hånden er ettergivende. Husk å rose ham hver gang han får til noe nytt eller vanskelig!

Noen ryttere vil antagelig anbefale deg å jobbe hesten på bakken for å oppnå tillit og respekt. Jeg har lite erfaring med dette, men du kan jo forsøke det og se om det fungerer godt på din hest.

Dette er tidkrevende arbeid, og hvis du virkelig vil løse problemene dere har, må du antagelig bare godta at det kan ta uker før du kan galoppere på tur med hesten din. Men jeg skal love deg at den hesten du ender opp med, vil være en mye triveligere, tryggere og fornøyd hest. En hest du kan stole på, og en hest som stoler på deg!
Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2004 :  10:14:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
jeg har aldri ridd på pessoa bitt før, men ut fra hva jeg har lært er pessoa bvitt veldig skarpt. Bittet er konstruert for å kunne gi kjappe, små og fine signaler til en hest på sprangbanen. Det er konstruert for DYKTIGE sprangryttere som ønsker den siste finish, ikke for vanlig tur/dressurridning.

tror det eligj skriver er vel så viktig som hvilket bitt du bruker ;)

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

MartineDagny

» VIP

Skrevet - 23/05/2004 :  13:37:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er akkurat dette som er så frustrerende for "nye" innenfor hesteverden. Spør du om en ting kan du være sikker på at du får like mange forskjellige svar som de du spør!

eligj:
Ønsker meg en ridebane over alt på jord!!
Jeg har ikke mulighet for å bruke hesten min på ridebane ennå, skal kanskje flytte han til en plass hvor der skal bli ridebane. Men innen den tid må vi nøye oss med å ri på tur og på vei eller jorder.
Litt av problemet med hesten min er også at han bukker,rygger og har steila en og annen gang. Så jeg skal kanskje bare glømme det bittet...

Vi forsøker å følge dine forslag om å ta det rolig og kanskje jobbe sakte men skikkelig. Så får vi se hva vi får til.
Takk.
Gå til toppen av siden

Bælena

» VIP

Skrevet - 23/05/2004 :  16:09:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er så glad for at folk har skjønt hvor sterkt dette bittet er... Der jeg holder til (traverstall) er det en som rir omtrendt alle hestene på pessoa. I hennes øyne er dette et "bra bitt" som hun kaller det! Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har prøvd å fortelle henne at hun kan ødelegge hestene med dette bittet, men hun hører ikke! Det skal også sies at hun i bunn og grunn er en dårlig rytter, og at hun er utrolig hard i hånden. Sist jeg så henne ri med dette bittet red hun en veeeldig følsom hest, som helt tydelig synes at det ikke var særlig behagelig, hun hadde ikke kontroll, og hun var tydeligvis kjempesur PÅ HESTEN! Vel inne i stallen spurte hun meg om "den hesten var dårlig trent, for den kunne vel umulig være sånn hele tiden"? Jeg tror aldri jeg har vært så sint i hele mitt liv! Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 23/05/2004 :  17:36:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Oslojente hadde en gang et (for meg) fornuftig forslag: om man føler at man "må" ri med pessoa eller lignende bitt, om man da rir på to tøyler, hvor den ene er festet på den mildeste delen av bittet, for å ta vekk noe av virkningen iallfall (man har fortsatt press mot nakken og forsatt et bitt som er sterkere enn et vanlig trinsebitt...men må man så må man), og den andre er festet langt ned (på et pessoa er den gjerne da festet på nederste ringen). Poenget da er at man i større grad har nødbrems hvis, og bare _hvis_ man virkelig må bruke den (skremt hest, sterk hest you name it).
Jeg har forståelse for om man som MartineDagny _ikke_ har ridebane eller andre engnede områder å "ri til" hesten sin på så må man innimellom ty til andre løsninger enn oss som har muligheten til å "styre i veggen" om livet blir for ille. Selvsagt skal man som eligj påpeker gjøre sitt for å unngå nødvendigheten av et sterkt bitt, men som midlertidig løsning (hvis man selv _vet_ hva man driver med) for å få gjennomført det man har tenkt så ser ikke jeg på det som så veldig ille jeg da..

Ellers: det er ikke bare å ta på to sett med tøyler og tro at man kan løpe eller gjøre andre ting hvor man ikke har kontroll (eller føler at man ikke har det) bare fordi man har "nødbrems", den er der nettopp til det nødbremser er til for: bremse om man virkelig _må_ (og da helst ikke i en situasjon du selv har skapt.)

Sånn enkelt sett: så vidt jeg har fått med meg har Martine Dagny en herremann av typen kaldblods, si at dette er en forhenværende traver, og det eneste stedet hun kan trene særlig trygt er på en vei der også traverene kjører hurtig, hesten har en tendens til å "stikke avstedet" og kave seg opp om man blir tatt igjen eller lignende av travere, da er det ikke alltid like lett å "jobbe" med problemet om man selv er redd for at noe galt skal skje. Om det da gir ekstra trygghet å vite at man _får_ stoppet hvis det skulle knipe om er kanskje det som skal til for at også hesten skal skjønne (med tid og stunder) at det ikke er løping den skal bedrive.

Nå er dette bare et eksempel..men jeg mener alt til sitt bruk...

Jeg syns det er så vanskelig å mene noe om f.eks bitt på et slikt "sted" som MIX'en her på hestemarked, av skrekk for at noen skal ta det som blir sagt "for god fisk" uten å avstedkomme kritisk tenking..altså: hvis vi overdimensjonerer "faren" ved et skarpt bitt så kan vi ende opp med at noen tror de "misshandler" hesten sin om de stapper på et skarpt bitt..og er vi for "ivrig" i vår omgang med skarpe bitt kan hester som slett ikke har bruk for det ende opp med et alt for sterkt bitt...

Jeg tror at om du Martine Dagny føler deg trygg ved å ha på bittet ditt, og du ikke oppdager at hesten viser ubehag ved å benytte det (har opplevd hester som har bråbremset når de er blitt tatt i munnen når bittet har vært skarpt..) så er du "gammel nok" til å bruke det på et forstandig vis, og heller kunne bytte det ut når du føler dere er modne for det...

Jeg har selv ridd hest på tur med pessoa, fordi hesten _skulle_ på tur..og vi sto på to, tok bittet og løp etc. da var det en stooor trygghet for meg å vite at tar jeg i bare litt nå så stopper vi..det var ingen optimal situasjon (bedret seg litt da pessoa ble byttet ut med en gough (tror det er det det heter)) men det var slik vi fikk til å ri på tur med han. Man kan ikke tvinge folk til å være inne på en ridebane i "hundre år" heller, bare fordi hesten ikke kan gå på trinse på tur...Men det skulle jo være mulig å se situasjonen an litt ...
Bare det at du i det hele tatt spør vitner jo om et ønske om å lære, og et ønske om at hesten din skal ha det best mulig ...så det så...

Ok, nok fra "litt lei av å lese til eksamen" Guro

Ps: Martine Dagny: du skal til Marits på voksenuke i sommer ikke sant!? skal du ha med deg hesten din dit!?
Gå til toppen av siden

epetra

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2004 :  18:42:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseepetra  Svar med kopi av melding
vil bare si at jeg rei Laura på pessoa(stang så det er sagt)(kristy som kjøpte det til henne først) da Laura var SKUMMEL på tur og jeg kan ikke ri på bane mer enn en dag i uka da hun blir lei
men det gikk fint, hun ble mykere og mykere i munnen når jeg rir alene nå rir jeg ALLTID på et gummistangbitt, jeg KAN også gjøre sammen med andre, men da må jeg passe på, ofte ender jeg opp med at jeg må sage så derfor rir jeg på et liverpool kjørebitt, og det er hun VELDIG glad i, skummer skikkelig, er selvfølgelig var på hendene da, noe jeg prøver å altid være, selvfølgelig skal det sies at hendene har ofte mye skyld, men de skal ikke alltid ha skylda....

en hest er en hest, et menneske er et menneske. vi kan ikke forstå hesten 100% kun 99% Gå til toppen av siden

MartineDagny

» VIP

Skrevet - 23/05/2004 :  19:14:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk Guro for svar, skjønner hva du snakker om!!
Hvorfor tror du at jeg skulle til Marit`s på voksenuke i sommer? Det skal jeg ikke, jeg skal til Skjomen (utenfor Narvik) på voksenuke. Dit skal jeg ha med hesten min og vi håper å lære noe begge to på den uka. MEST jeg...
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 24/05/2004 :  12:23:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Sikkert fordi jeg blander deg sammen med en eller annen eller noe...
er litt stressa, da jeg (som jeg stadig nevner for å få sympati) har eksamen..
Så unnskyld, håper jeg blir tilgitt...

Men samme hvor du skal, lurt å ta med hesten, da har du jo en fagperson som kan se på dere, og mye bedre bedømme ditt behov for bittskifte etc mye bedre enn hva vi "her inne" kan, da ingen av oss kjenner hverken deg eller hesten , og bare har det du har skrevet å gå utifra...

Guro
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 24/05/2004 :  22:55:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jeg kan ikke ri på bane mer enn en dag i uka da hun blir lei
Opprinnelig postet av epetra

Er du sikker på dette? Det er mange som sier at "hesten blir lei etter en dag". Jeg tror dette beror på en misforståelse. Hester, som mennesker, trives med ting de kjenner og er vant til, og som de behersker, oppgaver som ikke er for vanskelige for dem. Men for å komme dit, trenger man naturligvis tid.

Hvis man jobber hesten en dag i uka på bane, taper man det man har bygget opp mellom hver økt. For hesten blir dette å streve med de samme tingene hele tiden, og det er naturligvis ikke særlig motiverende for den. Dette gjelder både fysisk, altså at musklaturen ikke trenes jevnlig slik at den stadig bygges opp og blir sterkere, og mentalt, nemlig at hesten på grunn av for sjelden repetisjon, ikke forstår og virkelig lærer de tingene vi prøver å lære den.

For å ha progresjon, må man jobbe ofte. Gjerne 3-4-5 ganger i uken. Men dette forutsetter naturligvis at man går rolig frem, og aldri krever ting av hesten som den ikke er klar for. Stiller man for strenge krav, kan han miste motet og dermed forsvinner samarbeidsviljen. Man må jobbe variert. Selv når hesten er i god form, trener man aldri på de samme tingene hver dag, og aldri like hardt hver dag. Noen dager rir man kanskje en rolig økt, kun løsgjørende arbeid, for å gjøre hesten myk og villig. Andre dager jobber man hardt, lærer kanskje nye ting, eller trener på de vanskelige eller tunge tingene. For den ferske hesten, er kanskje 10-20 minutter max de første gangene. Så rir man kanskje en tur etterpå, hvis hesten trives med å gå på tur. Hesten som er godt i gang med treningen, kan kanskje variere mellom 30 og 60 minutter.

På denne måten bygger man sakte men sikkert opp hestens fysiske og mentale styrke, selvtillig og motivasjon. Og ettersom hesten får selvtillig, den kommer inn i en vane og en rytme i banearbeidet, og vi klarer å unngå at den "møter veggen", så vil den etterhvert begynne å like arbeidet. Hester er forskjellige, men som oss trives de i et positivt arbeidsmiljø. Ridebanen er faktisk et ypperlig sted å skape et positivt arbeidsmiljø for hesten fordi det er relativt rolig og oversiktlig der, og det er et kjent sted uten for mange overraskelser slik at både hest og rytter kan konsentrere seg i ro og fred om arbeidet.

Så jeg sier: Ikke gi opp! Selv om hesten viser litt motvilje, eller skal vi heller si motløshet, i begynnelsen. Gi ham tid til å få selvtillit, og til å utvikle seg, så vil han etter hvert trives med arbeidet, også på banen. Du skal naturligvis ikke tvinge ham, men du skal gi ham enkle oppgaver som han mestrer, og fortelle ham klart og tydelig når han har gjort noe riktig. Men husk: Jevnlig banearbeid, som alt annet arbeid, krever din entusiasme og innsatsvilje! For hvis du synes det er kjedelig, så synes hesten det garantert også.
Gå til toppen av siden

epetra

» VIP

Norway

Skrevet - 25/05/2004 :  19:35:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseepetra  Svar med kopi av melding
hun viser ikke motvilje, hun er grei den ene dagen. jeg jobber jo på tur også, i det siste har vi jobbet mye med kort gallopp(14 år gammel hest som kun har fått skikkelig trim/stell de 2 siste årene) vi hopper også noe på tur, grøfter, bekkede trær, da blir hun jo gira, ikke spør hvorfor jeg skriver alt dette, vet ikke helt selv =O/ ;O)
en hest er en hest, et menneske er et menneske. vi kan ikke forstå hesten 100% kun 99% Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 26/05/2004 :  22:07:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Leste nettop i ridehesten at Waterforfbitt er bra for hester som lener seg på bittet! Det er laget som en kjetting med avrundede ledd, og ser egentlig ganske voldsomt ut, men det er fleksiblet og ikke så sterkt! Ganske så smart ettersom det da blir vanskelig for hesten å ¨ta bittet mellom tenna¨!
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 29/05/2004 :  13:15:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
som kristine sier, har også hørt at waterforbitt sakl være bra. selv om det ser sterkt er det mye mykere for hesten enn et pessoabitt. Er det noen flere der ute som har hørt at pesssoa er knekke nakken bitt? visstnok veldig fint bitt for å få hestene til å knekke i nakken og gå "i form"... eller falskform med bare knekk i nakken om du vil... noen flere som har hørt det, kan bekrefte/avkrefte?
Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 29/05/2004 :  15:21:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er det noen flere der ute som har hørt at pesssoa er knekke nakken bitt? visstnok veldig fint bitt for å få hestene til å knekke i nakken og gå "i form"... eller falskform med bare knekk i nakken om du vil... noen flere som har hørt det, kan bekrefte/avkrefte?
Opprinnelig postet av Shilamon

Vel, pessoabittet påvirker nakken til hesten i tillegg til ladene, så det er et bitt som "hjelper til" med å få hodet til hesten ned, i "form" om du vil. Men det påvirker naturligvis ikke ryggen til å jobbe noe mer av den grunn.

Personlig liker jeg ikke pessoa-bittet særlig godt, og jeg unngår å bruke det. Jeg skal naturligvis ikke påstå at det aldri er riktig å bruke det, men jeg vil oppfordre til å bruke det med STOR forsiktighet.

Generelt vil jeg si at hvis hesten har et problematisk forhold til bittet på den måten at den blir redd eller stresset (noe som ofte viser seg ved at den kaster på hodet, har hodet veldig høyt eller veldig lavt, eller løper av gårde), så bør en bruke et så snilt bitt som mulig, dvs et bitt som ikke "tvinger" hesten i noen særlig grad. Hvis hesten "bare" er seig eller sterk i munnen, kan nok en dyktig rytter ha nytte av å bruke et slikt bitt som korreksjon. Personlig ville jeg foretrekke å løse problemet på en annen måte (blant annet fordi jeg ikke føler meg sikker på at jeg ville greie å ri følsomt nok med et slikt bitt, noe som er avgjørende for at man lykkes).
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.59 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.