hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - klumper/skorper?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 klumper/skorper?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 15/02/2003 :  14:24:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
jeg lurer litt på hva dette kan være... barberte hoppa mi i dag, og da kom det til syne noen pittesmå grå skorper på 1 cm kanskje. Det var bare på magen, på siden, og de var også bare på den ene siden! hva kan dette være? utslett eller noe? har ikke merka det før nå.. kan det være noe "skumle saker"? Dette er en hest som er 18 år, så det er vel kanskje vanlig at de får slike? :S ikke vet jeg...

Redigert av mix1 den 14/05/2003 15:32:43

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 15/02/2003 :  14:32:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det kan være ringorm.

Les mer om ringorm på Dyrenes Verden eller hos Netdyredoktor.dk.

Om det er ringorm så er ikke det farlig, men veldig smittsomt. Og noen former kan smitte over til mennesker eller andre dyr. Ta kontakt med veterinær, så får du nok noe medisin du kan gi. Evnt få bekreftet at det er ringorm eller ikke.

Mye ringorm for tida, så sjansene for at det er det er også ganske store..

--
spoff

Redigert av spoff den 15/02/2003 14:35:03
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 15/02/2003 :  14:36:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
oi! føler nesten som om det er min feil! jeg burde jo ha lagt merke til det før visst det er ringorm det er... *skammer seg* :(
Men tror jeg skal kontakte dyrlegen ja..
men tusen takk for svar vertfall!

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 15/02/2003 :  14:42:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det er jo ikke sikkert det er det. Og når hesten har masse pels, er det ikke alltid like lett å se det. Men det kan kanskje høres ut som ringorm, og siden det er ringormstider så er det iallfall ikke noe vits å utelate den muligheten. Lurt å sjekke liksom.. Hadde jo vært kjipt å ende opp med ringorm selv (ikke alle formene for ringorm smitter til mennesker da).

Kjenner en som fikk ringorm selv, og hun ble henvist til veterinær av sin lege Så lekkert er det jo heller ikke med ringorm.. Og det er jo veldig smittsomt.

--
spoff
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 15/02/2003 :  14:48:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
huff ja... leste på de linkene du gav meg, minner en del om "skorpene" til hoppa mi.. men siden det er så veldig smittsomt, brude de ikke ha smitta over til den andre hesten min da? de står i samme stall og går sammen ute hele dagen.. innvikla saker... :S

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 15/02/2003 :  14:52:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Hvis det er ringorm er det nok store muligheter for at den andre hesten også kan være smittet. Få en veterinær til å sjekke begge hestene, og hvis det er det så bør du også vaske utstyr og sånt og passe på å vaske klærne dine før du går eller noen andre drar i en annen stall. Tror du får noe middel du smører på hestene, eller kan vaske hestene med. Mulig du bør gjøre det med begge selv om kun den ene har symptomer. Egentlig er jeg ikke sikker.. Ikke så mye erfaring med ringorm, men veterinæren gir deg nok de rette rådene om det er ringorm det er.

Heldigvis er det ikke noe farlig da..

--
spoff
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 15/02/2003 :  14:56:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Inderlig bra at du orket kunne svare på dette!
Eh.. men en liten ting til, vi har både hund, katt, og sauer på gården, da kan vel de også bli smitta, må vi sjekke hele gjengen tror du? :S hehe.. det neste blir vel at jeg også må til doktoren.. snakk om mareritt!

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 15/02/2003 :  15:06:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Vet ikke helt hvilke dyr ringorm går på, og det er noen former som f.eks. kan smitte over til mennesker, som ikke går på hund og katt. Og omvent. Kan ha smittet over til hele gjengen, men høyest sannsynlig går nok alt bra (tror hver ringormstype holder seg kun til noen få arter, og ikke alt som er. Tror jeg..) . Hør med veterinæren. Mulig han/hun kan klare å se hvilken sort det er, og hvilke arter den kan smitte over til. Det er ikke ofte mennesker får ringorm heller, men jeg kjenner som sagt en som hadde det. Men vet om mange hester som har hatt det uten at andre dyr/mennesker/hester på stallen har fått.

Virker som om det er ganske ferskt ettersom det ikke var så mange "klumper" og de ikke var så store. Så det går nok bra.

--
spoff
Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 15/02/2003 :  20:24:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
en hest i stallen hadde også sånne. det var allergi for et eller annet. hadde det i noen uker før det ble borte, men vi vet ikke hva det var som ho ikke tålte. dyrlegen sa at det var best vi barberte ho.

Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 15/02/2003 :  22:33:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Det kan også være fòrutslag. Sikkert det amayan mener.. Hesten min har det, har det med seg fra Danmark. Det er ikke noe farlig. Hun har noen sånne små klumper på ryggen. De synes ikke, men jeg kjenner de når jeg tar på henne.. Vet ikke helt sikkert hva det kommer av, men tror det er noe fòr de ikke tåler eller sånn.

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 16/02/2003 :  12:26:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
takk for enda flere svar, men visst dere gidder, så kan jeg ta et bilde av klumpene/skorpene med et digitalt kamera i dag, og legge det ut på en side her.. så kanskje det er lettere å finne ut hva det er da.. :)

Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 20/02/2003 :  14:30:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
det hadde vært fint med et bilde eller to ja :)

Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 18/05/2003 :  13:35:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi barberte 2 shettiser her for en stund siden,,
Da kom det også frem slike skorper..
Men de forsvant etter noen få dager,og ingen andre fikk noe lignende..
Tror ikke det er så veldig farlig,men jeg har jo ikke sett din hest,så ikke hvet jeg!
Gå til toppen av siden

MariØ

» VIP

Skrevet - 19/05/2003 :  10:33:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ike noe kommentar til spørsmålet ditt, men bare lurer på hvorfor du barberer nå??

~Mari~
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 19/05/2003 :  10:47:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Sjekk datoen for første innlegg!!
Den er 15/02/2003!!
Da gir det vel straks litt mer mening at hun barberer!? :-)
Debatten er bare tatt opp igjen av Sweety_90!!

Med det samme dette har skjedd, Anne kan du fortelle oss hva som var galt med hesten din!?

Guro

Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 19/05/2003 :  22:44:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ville bare si ar hesten min hadde noen skorper og hårlse flekker som alle trodde var ringorm, men så viste det seg at det ikke var det. Dyrlegen trodde antageligvis at det var en type flasseksem(hesten min flasser mye i perioder). Hvis hesten din har veldig kjukk pels kan det jo hende at det har vært for lite luft ned til huden??? Bare et forslag...

Mvh Lill
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.