hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - dressur
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 dressur
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Horse Harmony

» VIP

Skrevet - 20/05/2004 :  10:35:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
kan noen oppsumere hva som må gjøres på la, lb ,lc osv..?? går litt i surr noen ganger det her

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 20/05/2004 :  12:55:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
LD -> Ridebanens veier i skritt og trav, er ikke sikker, men tror ikke det er noen økninger der - bare fritt skritt.
LC -> Ridebanense veier i skritt, trav og galopp, samt økning.
Er ikke sikker på resten, da det er en stund siden jeg har studert programmene. ;)
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 20/05/2004 :  18:41:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
www.rytter.no finner du alle programmene. Kikk der, så får du se nøyaktig hva som er hvor :). Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 21/05/2004 :  08:21:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Ta en titt på debatten "klasser". Ellers er jo henvisning til dressurprogrammene nevnt. Men vel så viktig er det å ha kjennskap til reglementet. Selv om programmene teknisk sett kan se ganske like ut fra klasse til klasse, er det viktig å være klar over at et arbeidstrav i LA krever langt mere ridetekniske ferdigheter for både hest og rytter, enn i f.eks. LC. Det stilles i tillegg til krav til "utførelse av øvelse", også krav til hestens form, balanse, gang osv. Og i jo høyere klasser du kommer, jo mer kreves. I LC er det f.eks. ikke krav til at hesten går til tøylen. Dvs det kreves ikke at den går stabilt, og du kan få øvelser godkjent uten at den går til tøylen. Men du vil selfølgelig bli belønnet dersom den gjør det. Og du vil ikke oppnå toppkarakterene med en lang hest. Mens i LB er dette (at hesten gåt til tøylen) et krav. I LA skal hesten igjen være mer balansert, gå mer stabilt og mer selvbærende enn i LB. Osv..

I tillegg til programmer og reglement (som selvfølgelig er mest sentralt) vil jeg anbefale deg å lese Veiledning for dressurdommere. Dette skrivet er ment for dressurdommere, men for oss ryttere er det jo også vel så viktig å være klar over hvilke faktorer dommeren er ute etter å dømme.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 21/05/2004 :  10:04:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Av en eller annen grunn, er det en vanlig oppfatning at hesten ikke skal være til tøylen i LC.

Dette er FEIL. Hesten skal i LC gå til ettergift på tøylen, hvilket vil si det samme som at den skal være 'til tøylen'.

Under alment inntrykk bedømmes følgende (LC):
1. Gangarter (renhet og regelmessighet)
Renhet vil si at hesten går rent, d.v.s. at den ikke er halt.
Regelmessighet vil si takten i gangartene, skritt er 4-takt, trav er 2-takt, og galopp er 3-takt med svev. Samt at det skal belønnes om hesten holder samme rytme gjennom hele travprogrammet, skrittprogrammet og galopprogrammet.

2. Hestenf form (ettergift på tøylen) og tempo.
Ettergift på tøylen vil si det samme som at hesten er 'til tøylen'. Det er imidlertid ikke noe krav at hesten skal gå stabilt til tøylen gjennom hele programmet (hvilket selvsagt er en fordel, men ikke noe krav, fra LB og oppover er stabilitet et krav), men at rytteren er i stand til å få hesten til bake til tøylen om den slår seg av etc. Videre er det viktig å ri i rett tempo.

3. Riktig bruk av banans veier.
Her er det rideveiene som man ser på. D.v.s. at hesten er rett på rette spor, bøyd på bøyde spor (inkl hjørner), at det rides korrekt til punktene (bokstavene), overgangene kommer der de skal, at hesten er korrekt stilt osv.

4. Rytterens sits og bruk av hjelperne.
En rytter som er i stand til å ri med fine hjelpere skal belønnes med mer poeng enn en som må bruke mer kraft. En god sits er også en effektiv sits.

Vurderingene fra alment inntrykk går også igjen på alle øvelseskarakterene.

Forøvrig skal man være nokså flink til å ri for å kunne ri en god LC. Personlig synes jeg det er flott å se en god LC.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

AAndreA

Skrevet - 21/05/2004 :  14:04:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her har faktisk spoff rett, det er ikke et krav at hesten i lc skal gå på/til tøylen! Men hesten skal gå avslappet og akseptere bittet. Dette sier ihvertfall dressurdommerne.. Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 21/05/2004 :  15:52:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det kommer også litt an på hva man mener med "til tøylen" her. En ting er at hesten er til tøylen, en annen ting er formen hesten går i. En hest som er tilstrekkelig "til tøylen" i LC, går gjerne i en helt annen form enn hva som kreves i LB og LA.

Det står meget klart i reglementet, under "hensikter og generelle prinsipper" elns, at "Hesten skal være på tøylen". Jeg kan ikke huske å ha sett noe sted at det er unntak fra dette i LC. Men videre står det om arbeidstrav og arbeidsgalopp at hesten skal være i god balanse, og by frem til bittet. Derimot står det om for eksempel samlet trav, at hesten "byr frem med reist og hvelvet hals, og på bittet". Det står forøvrig også i dressurreglementene hvilken holdning hesten skal ha i holdt, skritt osv.

Ut i fra dette leser jeg at hesten skal være på tøylen, men at det kreves forskjellig holdning ut i fra hvilken øvelse man utfører ,altså at arbeidstrav krever en holdning, mens samlet trav krever noe annet. Men merk at det altså er øvelsene som pr definisjon i reglementet bestemmer, ikke klassen, selv om jeg antar at dommerne også vil forvente mer i en vanskelig klasse, enn i en middelsklasse.

Redigert av - eligj den 21/05/2004 15:54:45 Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 21/05/2004 :  19:23:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Prater vi ikke alle litt om "det samme her" bare at ingen av oss ser skogen for bare trær!?
Jeg syns forøvrig både Destrier og Eligj påpeker ting jeg tror er av viktighet: nemlig at hesten _skal_ være i ettergift, men at det ikke her er krevet at hesten skal suse rundt i den form vi oftest ser Grand Prix hester i.
Tror noe av problemet er at der ute i verden så er det mange som ser for seg at en hest i form går pent og pyntlig og ser ut omtrent som Bjørsells Briar eller den ligaen. Det finnes jo mange trinn av samling før denne.

Forøvrig: er ikke Destrier (dvs Anne Grundvig) dressurdommer da!? Eller er jeg langt ute på et eller annet jorde her nå!?!?

Til sist: Liksom ikke meninga å gi oss prestasjonsangst vel Destrier!?!? :
Kopi av melding:

Forøvrig skal man være nokså flink til å ri for å kunne ri en god LC. Personlig synes jeg det er flott å se en god LC.

*gliser*
Men jeg vil legge til at jeg syns dette er sant. Jeg har selv tilbrakt flere timer til å undre meg hvorfor mennesker som ikke klarer å fatte riktig galopp etc. egentlig gjør ute å starte et program som klart og tydelig ber om galopp på begge hender!!!

Guro

Redigert av - Guro den 22/05/2004 09:46:26 Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 22/05/2004 :  09:16:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Guro: Jeg mistenker at Destrier ønsket å påpeke at selv i LC forventes det at hesten er såpass skolert at den går nogenlunde ordentlig, ikke at hesten skal gå i den og den formen. Som hun skriver, så er det en vanlig oppfatning at hesten ikke skal være til tøylen i LC. Jeg vil si det sterkere: Det er noen som ikke godtar å få en øvelse underkjent i LC hvis hesten for eksempel slår opp med hodet eller går imot tøylen. Da har man misforstått intensjonen bak formuleringene i reglementet, og dressurprogrammene.

Formuleringene under "hensikter og generelle prinsipper" i reglementet er nettopp det: Beskrivelser av hensikten med dressur, og generelle prinsipper for hvordan hesten skal vises. Husk at dressurprogrammene egentlig ikke er til for at vi skal ha det gøy å ri på stevner, men for at man skal få sjansen til å få en bedømning av hesten på det nivået man befinner seg på. Det at hesten er på tøylen, kreves uansett nivå, fordi det egentlig er umulig å vise noe av det dressurprogrammene beskriver uten at hesten er på tøylen i en eller annen form.

Et eksempel: Det at hesten slår opp med hodet i protest mot tøylen, er uansett hvilket nivå man rir på en alvorlig feil. Under trening av unge og urutinerte hester, særlig de som har fått en manglende grunnutdannelse, skjer dette fra tid til annen, men med riktig ridning bør det forsvinne, helst fullstendig, i løpet av en tid. Men uansett er det en feil, og det bedømmes deretter uansett klasse. (Selv om jeg mistenker at dommerne ser igjennom fingrene med en del ting i LD, fordi det i mange tilfeller brukes som "lekekasse" for nybegynnere heller enn for bedømning av prestasjonene til en ekvipasje.)

Det at hesten går til tøylen, er egentlig heller ikke et strengt krav (hvis vi ikke krever samling). De fleste hester går faktisk til tøylen av seg selv hvis de ikke har spesielt dårlige erfaringer bak seg, og hvis de blir ridd av en følsom rytter. Det er bare det at å være denne følsomme rytteren ikke alltid er så lett for oss vanlige dødelige hobbyrytterene :). Og dessuten: Som hobbyrytter som ikke har så veldig god råd, havner man ofte opp med hester som faktisk kanskje har noen dårlige, eller i alle fall ikke de aller beste, erfaringer bak seg. Ikke at det er en unnskyldning man kan bruke på stevner, men ikke egnede lærehester (og dårlige eller ingen instruktører) er nok grunnen til at mange ryttere sliter i mange år med å få til de vikgitste, mest grunnleggende tingene.

For å sette det litt på spissen: Å vise en hest som ikke går på tøylen i det hele tatt, blir litt som å starte sprang med en hest som ikke kan hoppe, og som derfor stopper seg ut på første hinder, eller river hele banen. Det er lov å gjøre det, men resultatet blir dårlig fordi hesten ikke er klar for å gjøre de tingene som kreves i den aktuelle idretten.

Redigert av - eligj den 22/05/2004 09:26:42 Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 23/05/2004 :  23:35:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Sitat:
'Forøvrig: er ikke Destrier (dvs Anne Grundvig) dressurdommer da!? Eller er jeg langt ute på et eller annet jorde her nå!?!?'

Guro, du har helt rett. Jeg er dressurdommer, og det er ingen tvil om at hesten skal gå til ettergift i LC. Krav til form, holdning og samling øker selvsagt opp gjennom klassene. Det er ikke de samme krav i LC som i MB f.eks.

Hesten er som kjent ikke skapt for å bære ryttervekt, og dette må vi gjøre noe med gjennom ridningen vår. Derfor er det et krav til at hesten skal gå til ettergift selv i LC. Som sagt, det blir ikke trukket så mye ned om den slår seg av, dersom rytteren får den tilbake til ettergift igjen relativt snart - hvilket viser at ekvipasjen er på rett vei i utdannelsen sin, og det er dette som man ønsker å teste i en konkurranse.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 24/05/2004 :  12:29:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hesten er som kjent ikke skapt for å bære ryttervekt, og dette må vi gjøre noe med gjennom ridningen vår. Derfor er det et krav til at hesten skal gå til ettergift selv i LC. Som sagt, det blir ikke trukket så mye ned om den slår seg av, dersom rytteren får den tilbake til ettergift igjen relativt snart - hvilket viser at ekvipasjen er på rett vei i utdannelsen sin, og det er dette som man ønsker å teste i en konkurranse.

Opprinnelig postet av Destrier

Ærlig og oppriktig: jeg tror ikke alle helt har fått med seg at det er en av grunnene til at man konkurrerer gitt..
Man ser stadig mye rart...
(les: hester i LC som knapt nok klarer å løpe seg inn i galopp..og hester på sprangstevne som ser ut som de syns alle hindre er fienden etc.etc.)

Guro
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 25/05/2004 :  21:15:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
men hvilken form skal hestene gå i i lC da? skal starte dressur med Lolita når jeg får i gang galoppen på bane og klarer å sitte ned i travet hennes, og da vil jeg gjerne gjøre det bra. det er selvsagt ikke for å vinne, men jeg vil ha det godkjent pluss litt til, for å si det slik. men hun går ikke på tøylen. det kan hende hun kommer til å ha kommet så langt når jeg føler meg klar for å starte, men det er ingen nødvendighet. vet nemlig lite om slikt selv (kan mye teori, men lite i praksis), og venter derfor på å få skikkelig hjelp... holder det at hesten går med kontakt på tøylen, eller skal den gå 'på tøylen', som det så fint heter?

mvh kristy&lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 25/05/2004 :  21:37:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Som nevnt i et annet innlegg, skal hesten gå til ettergift i LC. Ettergift vil si at den er avspent i underhalsen og underlinjen, og at den strekker overlinjen slik at formen blir 'rund'. I LC er det ingen krav til samling, hvilket vil si at hesten kan gå i en nokså lang form.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 25/05/2004 :  21:53:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
dvs at montè trav ikke er så poppis

(antar ikke at hesten din gjør det altså Kristy..var bare for å finne en motsetning til Destriers "rund" beskrivelse )

Du kan jo også dra og se på en LC eller to før du skal starte (om du har muligheten) så prøver du å følge med hvordan folk rir og hva slags uttelling de får (prosentandel/poeng opplyses jo gjerne).
Slik vil du iallfall få et visst inntrykk av hva de krever!! (selvom det jo er litt opp og ned hva de krever (noen har vel innsett at det blir ikke bedre enn det er i kretsen de dømmer i, så de har "gitt opp" og andre prøver tappert å få folk til å forstå hva som kreves (alle ære til dem))

Guro

Ps: selvom Destrier høres "nådeløs" ut i denne diskusjonen tror jeg ikke du skal bli altfor skremt, men jeg ser et poeng i at folk blir litt mer opptatt av hva som faktisk kreves i en dressurklasse..dessverre mange som tror at går hesten i galopp (om den fatter korrekt etc bryr man seg mindre med) kan man ri LC, hvordan den går bryr man seg mindre med...

Redigert av - Guro den 25/05/2004 21:54:43 Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 25/05/2004 :  22:38:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
dvs at montè trav ikke er så poppis

(antar ikke at hesten din gjør det altså Kristy..var bare for å finne en motsetning til Destriers "rund" beskrivelse )

det hjalp, for 'rund form' sier meg ganske lite. eller, det sier meg jo noe, men ikke hvor hodet skal befinne seg... men, hesten skal altså i en lang form, slik at nakken er utstrekt og nesten hele nakken er 'på høyde' med manken til hesten?

hun går ikke i 'montetravstilling' hele tiden, men er hun oppgiret så havner hodet raskt oppi der ja. og oppgiret blir hun lett! særlig når det er ny plass (skulle ha sett henne da jeg flyttet henne på museet idag. hodet var høyt opp i sky...), og mange andre hester. er hun derimot avslappet, så senker hun hodet, men hun går jo likevel ikke på tøylen.

nei, da ble det 'tilbake til tegnebordet' på meg. lD 'gidder' jeg ikke starte, det blir for mye styr for ingenting. jeg kan jo starte det som 'oppvarmingsklasse' når jeg skal starte lC også, men ikke for bare den ene klassen. må låne henger, klær, ridestøvler, you name it, hvis ikke vi har vunnet i lotto til da og fått råd til alt det der. menmen, noe må man jo ha som mål å jobbe mot også! den store drømmen er jo å få dn hesten jeg alltid har villet hatt, som går lA og metern sprang, og en plass må man jo starte (man trenger jo ikke starte på scrath, slik jeg har gjort da... anbefales heller ikke, for den saks skyld).

huff, dette ble mye babbel. begynner å bli sent til meg, skal oppe tidlig i morgen for å gå på skolen. og så har jeg vært på klassetru fra i går til i dag, og da sier jo det seg selv at det blir lite søvn

mvh kristy&lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 26/05/2004 :  09:02:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Nakken skal være det høyeste punktet, d.v.s. høyere enn manken.
Og igjen: Hesten skal gå med ettergift, hvilket vil si at neseryggen er på loddplan eller litt foran. For å få til dette, må man kunne balansere hesten mellom de drivende og forholdende hjelperne, slik at bakparten harmonerer med framparten. Det er dette som skaper bæring i hesten, slik at den ikke går i stykker når vi rir på den.

Det er gjennom praktisk trening, helst med en instruktør som kan fortelle når det er rett - at man har størst sannsynlighet for å lykkes. Det som er skrevet kan av og til være vanskelig å forstå, og lett å misforstå.

I en LD ønsker man å se en rytter som kan ri hesten sin i rett gangart, at overgangene kommer på rett sted, samt at rytteren klarer å følge rideveiene/linjene som er beskrevet i programmet. Gangartene er skritt og trav. Hesten skal kunne gjøre et holdt. Rideveiene er firkantspor, midtlinje, store volter og vendinger. Det er ingen krav til ettergift, eller hestens form.

I en LC ønsker man som sagt å se en hest som kan gå med ettergift på tøylen, ikke nødvendigvis stabilt gjennom hele programmet, men man vil se at den 'kommer tilbake' om den slår seg av. Dette vil man se i alle gangartene. Videre legges det stor vekt på rytterens bruk av hjelpere samt rideveier og overganger (lange overganger).

Fra LB og oppover skal hesten være mer stabil. Det blir trukket mer om den slår seg av. Kravet til ettergift er dermed høynet. I LA skal hesten gå i balanse, og fra MB og oppover er det krav til samling.

Når man snakker om hestens form, tenker man på samlingsgrad. Samlingsgraden begynner ved at hesten ikke er samlet. Samling vil si at hesten flytter mer av vekten over til bakparten. Den høyeste grad av samling er når hesten bærer all vekt på bakbena og står i en levade. Helst skal hesten gå i likevekt når vi sitter på den. For å få hesten i likevekt, er det nødvendig å flytte noe av vekten bakover, da mesteparten av rytterens vekt havner på frambeina. Ettergiften er nært knyttet opp til å flytte vekten bakover, derfor legges det stor vekt på denne.

For mange år siden var det en Franskmann som het L'Hotte som fant ut sammenhengen mellom vektdistribusjon og ettergift. Det var i et forsøk hvor han arbeidet hestene på tredemøller og målte hvor mye vekt som kom ned på frambeina og hvor mye som kom på bakbeina, hvor han oppdaget at vekten går bakover når hesten senker hodet ned til loddplan (ettergift). En Svensk undersøkelse (om bitt, skader forårsaket av feil bisling, hjelpetøyler etc) har vist at om man forsøker å tvinge hesten inn i form (sterk hånd, grammantøyler etc), så forlegger hesten enda mer vekt på framparten. Det blir et sterkt press i munnen/kjevemuskulaturen som igjen forplanter seg til nakke og underhals - som igjen forårsaker spenning og at vekten legges fremover. Om hesten går bak hånd blir presset størst i nakken. Svært mange hester går med spenninger i nakken, og har problemer med å komme i rett form av den grunn. Nest etter nakken, sitter det mest spenninger i hoften, eller begge steder.
Det er m.a.o. kun ved at hesten slapper av og kommer ned at man kan forlegge vekten korrekt bakover (gjennom å ri hesten fram igjen, slik at den kommer 'opp' i bæring).

Nå finnes det ryttere som rir hesten på en litt lang og 'hengende tøyle', slik som f.eks. Doma Vaquera'ene i Levade, og man kan lure på hvordan de da klarer å balansere hesten mellom de drivende og forholdende hjelperne. Dette gjøres ikke gjennom forholdning på tøylen, men hovedsaklig i sitsen. Jo mindre man påvirker hesten i munnen - jo mer frihet får den, og jo mer harmonisk blir det å se på. Selv om disse rytterne rir med litt heng på tøylen, har de alikevel kontakt. Klarer man å ri hesten til ettergift og bæring på en slik måte, er det ikke noe problem å ta opp litt mer kontakt de 5 minuttene man skal ri et program. Dette kreves selvsagt ikke i en LC, men kan være et mål å streve etter.

Og - ridning ER vanskelig. Men gøy!
Det er ikke meningen å skremme dere, men å fortelle litt om hvorfor kravene er som de er. Det er absolutt ingenting som er tilfeldig og 'bare er sånn'. Det ligger mye kunnskap bak det dressur-reglementet og de programmene vi har i dag.

Les også svarene til Per Waaler i spørrepanelet, her vil dere kunne finne mange gode tips.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.