hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - halthet
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 halthet
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 18/05/2004 :  20:37:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lolita har vært litt sår i noen uker nå, men det har vært kun på hard grusvei så derfor har jeg ungått de værste plassene og kun satt opp farten på gress (hvor det ikke har vært antydning til noe urenhet i det hele tatt). hun hadde nemlig nettopp blitt skodd, og det virket som om hun var sår på grunn av det. så da lot jeg det bli med det. men sist fredag haltet hun på gress også. da fikk hun helt fri, og jeg bestemte meg for å ta kontakt med hovslager hvis det ikke ble bedre over helgen, da jeg er overbevist om at det er skoen som er synderen. hun hadde mistet skoen på den foten hun halter på, og ble sår etter den ble slått på. men da jeg sjekket i dag hadde hun blitt verre, mye verre, over natten. til nå har det vært slik at man måtte vite at det var noe for å se det. en gang så jeg ikke noe i det hele tatt, jeg måtte holde i grimen for å kjenne det. men nå er det altså tydelig det ble også bekreftet av ei på stallen, som hadde sett på på fredag og som så på i dag. jeg skal derfor kontakte dyrlege i morgen tidlig. skammer meg litt over å ikke ha gjort det tidligere, men jeg rådet meg med flere på stallen som mente at det ikke var nødvendig, siden det var så lite. det var ikke synlig engang før fredagen, jeg bare kjente det når jeg red.

men, problemet er da hva jeg skal gjøre med hovslager. jeg er nemlig overbevist om at det er han som er problemet, siden han skodde Florence så dårlig at hun var sårbent i en uke etterpå, hver gang, og en annen hest på stallen blir også sår etter skoing. han har litt dårlige høver, og Florence sine var pill råtne, men Lolita sine derimot, er steinharde. skoene hun hadde da hun kom satt på i over 2 måneder (jeg ventet på at hovslageren som skolen min bruker skulle komme dit. det ble for lenge, fant jeg ut, og måtte krype til korset og bruke han på Trana istede.), mens den første skoingen med han vi bruker datt de av etter ca en måned. og etter det etter noen uker bare. har skor også for smått, med for småe sko og tar alt mor mye (og bruker slipemaskin). pluss at setter sømmene så høyt oppe at de river med hele hoven når de faller av, slik at hestene blir skikkelig såre. jeg har derfor bestemt meg for å se meg om etter en annen hovlsager, men den eneste jeg vet om kommer aldri til avtalt tid, og er svindyr! pluss at han slo Laura på neseryggen med filen en gang han skodde henne slik at hun begynte å blø, bare fordi hun ikke ville ha foten på stativ (noe hun aldri hadde hatt før). så han vil jeg ikke bruke. vet at det er en ikke så langt unna som skor hester, men vet ikke navnet og har ikke nummeret, så da er jeg like langt. leter iherdig likevel. men Lolita burde ha vært skodd nå. skal jeg bruke han vi vanligvis bruker, eller er det greit å la henne gå litt over tiden, for å kanskje finne en annen? hun har bare gått en måned siden sist nå, men vil ikke la det gå for lang tid heller...

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Guro
» VIP

Skrevet - 18/05/2004 :  21:24:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Vel, dette kommer vel ingen til å tro at jeg skriver: men om hesten din har "steinharde" høver, og slik sett ikke sliter dem altfor mye så kan du jo evt høre om det er noen i nærheten av deg som kan barfottrim!? (da slipper du jo hovslager)

Nå er jeg (som jeg har nevnt i en del tidligere debatter) ingen ekspert på høver: men jeg skulle vel tro at om han skor for smått som du sier (trangt!?) så er det ikke særlig heldig for høvene til Lolita under noen omstendighet...
Men, hva med å lete aktivt, mens du bruker det alternativet du har her og nå!? Iallfall hvis du mener at beina hennes vil bli bedre av å få på seg sko, hvis du tror det vil ha motsatt virkning kan du vel sikkert koste på deg et par dager for å grave fram en hovslager. De fleste av dem (som jeg har møtt iallfall) er jo villig til å hjelpe ganske fort om du faktisk har problemer (som jo du har).

Samtidig: hva er det som er galt!? Er hun hoven i beinet!? Er det hoven som er problemet!? Pulsering!? eller!?

Guro
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 19/05/2004 :  08:43:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Enig med Guro. Så dårlig skoing vil ødelegge føttene til hesten din. Dersom hesten din er øm etter skoing, kommer det sansynligvis av at hovslageren skjærer for mye i sålen. Så dersom du velger å ta av skoene, må du regne med at hun muligens er øm en liten stund, til sålene har vokst ut igjen. Hvor holder du til? Med så dårlig tilgang på kompetente hovslagere, er det stor sansynlighet for at hun har det bedre uten sko. Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 19/05/2004 :  11:29:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
hun er ikke hoven, ikke varm, ikke kald, det er "ingenting" galt. det har jeg sjekket flere ganger. det kan hende pulsen er litt høy på det benet, men jeg klarer ikke kjenne det skikkelig. hun blir værre etter å ha løpt, så det kan ha noe med at ble værre i går (hun løper mye når hun blir alene i trøen).

vil så absolutt det beste for henne, og det er jo ingen tvil i at barfot er det mest naturlige, men det er ingen her sm kan noe om det, og jeg tør ikke å begynne på noe slikt etter bare ha lest litt om det. er overbevist om at jeg da kommer til å gjøre mer skade enn gagn. men, hvis du Frøya vil komme hit en tur å ta et kurs for meg, ville jeg vært meget takknemlig å ta av skoene er en mulighet, men da sliter hun litt for mye, og blir sår etter en ukes tid, og da er det jo ingenting å ta av for hovslageren... jeg bor i Steinkjer (nord-trøndelag), og hvis jeg hadde hatt mulighet for å lempe henne på en henger og kjørt henne i 10 min annenhver måned, hadde hun fått en topp hovslager, men jeg har hverken henger eller bil til det. huff, hadde bare den andre hovlsageren vi brukte en gang ikke vært så hard, og så vanskelig å få tak i...

nå høres jeg sikkert utrolig vanskelig ut, men slik er det her. ikke går det an å prate til han heller, vi har prøvd flere ganger, han vil ikke høre. hvis vi ber han om å bruke rasp, sier han bare at det kommer for det samme, og hvis vi ber han om å ta mindre, ler han det bare vekk jeg er så fortvilet over dette nå at jeg er nesten på gråten bare jeg tenker på det.

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

asvind
» VIP

Skrevet - 19/05/2004 :  11:50:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
En boer alltid forsikre seg over at den personen som behandler hesten innehar forsikring mot feilbehandling. Enten det er hovslager, equiterapeut etc saa er dette lurt. Det sier ogsaa mye om seriositeten til behandleren. Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 19/05/2004 :  12:05:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Ok, dette er åpenbart ingen optimal situasjon, og nei man skal ikke begynne å surre selv med å barfottrimme høver når man ikke har noen ide om hvordan man skal gjøre det (en god grunn for at jeg også sier at min framtidige hest skal ha sko på seg)

Du har skrevet en del ganger om at du skal flytte Lolita til skolen, når skjer dette!? Da må du vel i alle tilfeller skifte hovslager (lov å håpe at vedkommende som er i bruk der er bedre enn han du har..)
Nå bor jeg i Trondheim, så jeg har dessverre ikke så god kjennskap til hestemiljøet etc i Steinkjer, og kan derfor ikke komme med noe førstehåndshjelp til deg, i forhold til hvem du bør kontakte etc.

Men iallfall: om hun blir værre når hun springer så tyder jo det på at din observasjon om at skoen kan være synderen er svært aktuell....Det må jo på mange måter bli litt som når vi løper med for små sko (eller for den del, prøv å løp i trange høyhælte sko...*urgh*)
Nå har jeg forstått det som at skoen fortsatt sitter på henne!? Stemmer dette!? For i tilfelle kan det jo hende at det gir en midlertidig lindring om du får tatt av skoen (og dropper å ri på de værste stedene med grus og asfalt), slik at hoven iallfall får "hvile" seg litt.

Nei, sannelig, dette høres jo ikke helt greit ut...det er helt utrolig synd at man bor slik til at man må være "fornøyd" med en løsning man virkelig ikke liker.
_Men_ om du nå kontakter hovslageren din igjen, påpeker problemet og forteller at du tror det kommer av skoen, fordi: (her bør det komme en bra forklaring) og så kan du jo spørre om han ikke tror hun burde få litt større sko (eller noe i den duren).
(skjønte ikke helt om det var nåværende eller foregående hovslager som var hardhendt og ikke ville høre etter..så hvis det var nåværende får du bare glemme overstående..)

Jeg vet at dette ikke er et forslag som faller i like god jord hos alle ridefolk: men hvis det virkelig er så ille på hovslager fronten som du sier, kan du ikke prøve å ta kontakt med en eller annen travstall i nærheten av deg. Der er det ofte knytta hovslagere til, og det er ofte også folk som kan en god del om høver, slik at du kanskje kan få hjelp...(og litt pryl fordi hesten din ikke skal bli traver).
For egen del er det faktisk en travtrener som er en av de bedre hovslagerne jeg har møtt (utenom at mannen ikke kunne å dukke opp presis da..*sukk*) Iallfall: skoene satt fast, hestene ømma _aldri_ når han var ferdig, han forventet ikke at om han tok vekk "halve hoven" så ville vi ikke ringe og mase på en stund, han tok vekk noe som for meg så naturlig ut, og ja...
Men, som med andre hovslagere (og hestemennesker generellt) så er jo ikke dette noe som vil fungere med alle du møter...så å være litt kritisk kan vel høyst sannsynlig være på sin plass...
Men det jeg skulle fram til (aha, jeg har et poeng) er at innimellom må man tenke litt utradisjonellt og lete et annet sted enn i "gule sider" under hovslager for å finne en løsning man kan leve med.

Vet ikke om dette var noe til hjelp i det hele tatt...Men jeg håper iallfall at du finner en løsning, som både du og Lolita syns er bra...

Guro
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 19/05/2004 :  16:19:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
asvind: jeg tror ikke han har forsikring. jeg konfronterte han også med at gamle hesten min ble så mye halt etter skoing, men da lo han det bare vekk

Kopi av melding:
Du har skrevet en del ganger om at du skal flytte Lolita til skolen, når skjer dette!?
til høsten, hvis jeg får stallplass. men så var jo jeg så heldig at hun som bestemmer hvem som får stallplass så Lolita på det absolutt verste tidspunktet; rett før påsken så hadde hun en fæl periode (som sikkert noen husker), og da var den smarte hesten min så lur at hun steilet mot henne. derfor er hun nå døpt "den gale hesten", og håpet mitt om å få stallplass er på bånn... jeg skjønner ikke hva som gikk av henne da (hun var vettskremt av et eller annet), siden hun aldri har prøvd å gjort noe slik, hverken før eller etter, uansett hvor stresset hun har vært. hun er også verdens snilleste hest å ha med å gjøre (horsemanship)... men, jeg håper iallefall. hovlsageren der er faglært og kjempeflink, aldri noen som har hatt problemer med han i det hele tatt. har blir heller ikke sint på hestene (selv om han kan banne mye for seg selv), bare prater med dem og roer dem ned. det er han jeg kunne ha kjørt til, hvis jeg hadde hatt henger og bil.

Kopi av melding:
Nå har jeg forstått det som at skoen fortsatt sitter på henne!? Stemmer dette!? For i tilfelle kan det jo hende at det gir en midlertidig lindring om du får tatt av skoen (og dropper å ri på de værste stedene med grus og asfalt), slik at hoven iallfall får "hvile" seg litt.

jeg får se hva dyrlegen sier, når han kommer. får ikke tak i hanakkurat nå, men får ringe flere ganger i løpet av kvelden, og til klinikken på fredag hvis jeg ikke har fått tak i han enda.

Kopi av melding:
Jeg vet at dette ikke er et forslag som faller i like god jord hos alle ridefolk: men hvis det virkelig er så ille på hovslager fronten som du sier, kan du ikke prøve å ta kontakt med en eller annen travstall i nærheten av deg. Der er det ofte knytta hovslagere til, og det er ofte også folk som kan en god del om høver, slik at du kanskje kan få hjelp...

jeg gir nesten en lang f i hvem som skor hennenå, bare det ikke er han vi bruker nå... han skor forresten også travhester, det er derfra han har fått det der om at det skal være små, lette sko. han skjønner rett og slett ikke at den hesten ikke er en traver av bruk, selv om hun er det av rase... han hevder at hun skal ha 2er sko i gullsko, noe som er ganske smått. jeg ser selv at de er for små, men nå har jeg fått tak i en mellomting mellom 2 og 3, så håper det blir bedre.

huff, masete jeg nå... får håpe jeg får tak i dyrlegen da, så kanskje han kan nekte meg å bruke den hovlsageren *håpe, håpe*

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 19/05/2004 :  17:32:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Jeg har også erfaring med at de som skor travhester ofte er svært flinke, men det er, som du sier, forskjell på å sko travhester og ridehester, jeg har fått hørt at hos travhester skal visst skoen være litt lengre (vet ikke helt hvorfor). Vi er visst i samme båt for øyeblikket Kristy; Holter er også øm etter sist skoing (hun mistet en sko og ble stående uten sko i en ukes tid, fikk ikke tak i skoer), og ble da selvsagt ganske sårbeint. Men i går haltet hun altså litt innimellom (på grus), selv om det er en uke siden hun ble skodd. Fant heller ikke noe galt fysisk, men ringte dyrlegen for sikkerhets skyld, så hun skal få sjekket henne.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)

Redigert av - Natalie_S den 19/05/2004 17:33:57 Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 20/05/2004 :  13:01:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Grunnen til at en hest blir sårbeint er ikke at hovveggen slites ned. Den skal faktisk være i samme høyde som sålen. Men på hester som blir skodd, skjæres det ofte i sålen. Denne blir da tynn og myk. I tillegg har ofte skodde hester seperasjoner i lamellranden. Dette kommer av feil vinkler og for lange tær. Dette er også svært smertefullt for hesten å gå på, da det river og sliter i lamellene for hvert skritt. Når hesten har sko på, holdes det muligens litt på plass, slik at det ikke merkes så godt. En annen ting som er svært vanlig er sopp i strålene. Dette må ikke forveksles med stråleråte. Strålene blir seige og myke. Det lukter litt osteaktig. Ikke råttent. Dette er også svært smertefult. Men sansynlig vis merkes det ikke så godt når hesten har sko, da den da ikke få det samme trykket på strålene.

Som dere ser så er det flere grunner til at hester blir såre av å gå uten sko. Men det er IKKE at hovveggen slites ned. Så dersom hesten er sårbeint, kan det lønne seg å finne ut hvorfor og gjøre noe med det, i stedet for å sette på sko som kun skjuler problemet.

Når det er sakt kan også barfothester få de samme problemene med sårbeinthet. Men det har da også de samme årsakene.
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 27/05/2004 :  08:01:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
nå har dyrlegen vært her, og det var (kanskje) som jeg trodde. problemet lå i hoven, det var rett, det var en irritasjon i hovveggen som kom fra sømmene i skoen. men, det trenger ikke å komme fra skoen, det kan være noe dritt som kom seg inn da hun gikk skoløs et par dager...

hun har blitt beordret skoløs og ridefri i to uker fremover nå, og skal få noe medisin i tillegg. sukk, enda lengre til jeg kan ri i tillegg rådet han meg til å kjøpe Switch til henne, siden hun er så plaget av insekter. så nå skal det brukes penger!!

mvh kristy&lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.