hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hest som rister på hode???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Hest som rister på hode???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Tanjur

» VIP

Norway

Skrevet - 15/05/2004 :  19:24:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTanjur  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTanjur  Svar med kopi av melding
Hei jeg har en ponni som stresser mye i sirkler i boksen ganske ofte. Hun pleier å gjøre det hvis hun feks ikke har stallkameraten sin i stallen eller hvis jeg er der og en hest står på gangen å blir stelt!
Hun gjør det oxo når hun står ute på beite sammen med stallkameraten sin!
Jeg har lest i bøker at det sies at hun er irritert eller sint! Hva kan jeg gjøre for å få henne til å slutte.. hun blir stiv og får vondt i ledd av det...hun går bare den ene veien hele tiden så hun blir skjeiv å kjøre/ri med!
Takk for alle svar!

Tanja johansen

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 15/05/2004 :  22:50:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Walk-about er en uvane på lik linje med veving og krybbebiting og er en måte for hesten å takle mentalt stress på. Altså er det et symptom på stress. Stresset kan utløses av forskjellige ting, f.eks. kjedsomhet eller utålmodighet.
Hvis hesten gjør dette på et stort beite, vil jeg reagere sterkt på det. Det er ikke normalt for en hest på beite å gå i sirkler i stedet for å vandre sammen med hestekamerater og gresse!
Hvis du med beite derimot mener en liten paddock, så er det igjen uttrykk for stress. Jeg vil tro hesten har et behov for bevegelse den ikke får dekket, eller at den har andre behov som den ikke får dekket.

For å motvirke stress hos mine hester sørger jeg for at de alltid har grovfór tilgjengelig, at de har så mye utetid som overhodet mulig (minst 12 timer hver dag, hele døgnet fra vår til høst) og at de har hestevenner å stå sammen med. I tillegg har jeg aldri faste rutiner eller følger et tids-skjema på når hestene får mat, skal inn eller ut osv. Hester lærer seg tidspunkter og blir opphengt i rutiner. Disse rutinene fører igjen til stress i hestene, da de forventer at ting skal skje til et gitt tidspunkt hele tiden. Slike forventninger skaper uro rundt fóringstider, der hestene stresser rundt og maser seg opp av utålmodighet.

Kutt ut alle faste rutiner, sørg for fri tilgang på grovfór, mye utetid på område stort nok til at hesten får dekket sitt naturlige behov for bevegelse og lek, og få en massør til å behandle hesten din for å løse opp spenninger og muskelproblemer vandringen har skapt...

Lykke til!

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 15/05/2004 :  22:57:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Ser at overskriften sier "rister på hodet" mens du i innlegget skriver "stresser mye i sirkler". Hvis det er hoderisting som er problemet, så må du få sjekket ørene til hesten for eksem, midd eller lignende plager.

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 16/05/2004 :  12:17:58  Vis profil  Svar med kopi av melding

Enig i det Line skriver om utegang osv, og særlig at det er bekymringsfullt at hesten oppfører seg slik ute. Hvis det er snakk om en liten paddock, så er det kanskje ikke så merkelig, men iom at Tanjur skriver "beite", så høres det ut som det skulle være nok av plass. Gjør hun det også når det er mat tilgjengelig på dette beitet? Enten mat som er lagt ut, eller gress? Har hun god matlyst? Sosialiserer hun med denne stallkameraten sin? (dvs. klø manke, gresse fredelig ved siden av hverandre, trives de sammen?)

Kopi av melding:

Kutt ut alle faste rutiner, sørg for fri tilgang på grovfór, mye utetid på område stort nok til at hesten får dekket sitt naturlige behov for bevegelse og lek, og få en massør til å behandle hesten din for å løse opp spenninger og muskelproblemer vandringen har skapt...
Opprinnelig postet av Cowgirlchris

Dette første med å kutte ut alle faste rutiner, er jo veldig upraktisk, og kanskje umulig, for de fleste som har hest. For dem som har hest på en stall som drives av andre, er det i alle fall umulig. Hvis man selv driver en stall med et litt større antall hester, så vil det også være upraktisk å drive uten rutiner, både av hensyn til hester og ryttere. For meg ville det være totalt uaktuelt å ha hest på en stall som ikke forer og slipper ut til faste tider, det ville være helt umulig for meg å planlegge dagen min på den måten. Jeg tror mange har det slik.

Det er riktig at foring til faste tider gir noe uro i stallen før og under foring. Men det er triks som kan gjøre uroen mindre. Riktig plassering av hestene etter rang i stallen, foring av de mest dominante hestene først, og så videre. Hos oss forer vi høy først, slik at hestene har roet seg og begynt å gumle før de får kraftforet. Det vil uansett ofte være noen av hestene som stresser seg opp, men det vil det alltid være tidvis blant hester i en flokk.

Hvis du, Line, har en god løsning hos deg uten faste rutiner, så er det selvfølgelig glimrende. Jeg sier bare at for de fleste, så vil faste rutiner ha så mange fordeler at det er å foretrekke, selv om det medfører noe uro. På en stall med en del hester, er det for eksempel en klar fordel om folk er ferdig med å møkke, pusse, sale opp osv. når man forer. Hos oss er midtforet ofte klart når hesene taes inn fra paddock til foring. Om kvelden, prøver vi å være ferdig med møkking innen det fores, og enten være ferdig med ridning, eller allerede ha ridd ut. Det er naturligvis vanskelig å beregne slikt om man ikke vet, i det minste omtrent, når det fores. Det er også uheldig å komme i stallen og ha avtalt en ridetime om en time, og så har hesten fått kraftfor for 5 minutter siden. Og hvis man har skole eller jobb et godt stykke unna stallen, så er det nesten uungåelig at man rir omtrent samme tid på døgnet hver dag, rett og slett fordi man må ri i tiden etter man er ferdig med skole eller jobb, og før man skal legge seg om kvelden, med en del reisetid i mellom.

Redigert av - eligj den 16/05/2004 12:19:50 Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 16/05/2004 :  15:36:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Til Lines forsvar: noe rutiner kan man fjerne selvom man står på en større stall: og det er de enkle som at "hver gang du går inn fra beite får du først mat, så rir vi", eller "hver gang du slippes ut så blir du der 3 timer" etc. Selvsagt kan vi ikke alle bare hoppe og gi i når vi forer (noe de delvis driver med i stallen der jeg er forrytter, og fy- f det er slitsomt når hesten kan få middag alt fra 13-1430 og man har en hest som ikke spiser i noe rakett tempo..og man selv har ansvar for utslipp/ta inn..men nå var det jo ikke meg vi skulle prate om her )

Oki, nå hadde jeg ikke så mye mer fornuftig å tilføye da, utenom at det går jo ann å fjerne de rutinene man kan fjerne...
Men samtidig: er ikke dette litt individuelt, altså at noen hester kan roe seg om det blir faste rutiner!? (nå mener jeg ikke at det blir fôret innenfor en ramme på 5 min da..men sånn rimelig faste rutiner iallfall)

Guro
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 16/05/2004 :  18:45:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Grunnen til at jeg brukte så sterke ord som "kutt ut", er at dersom denne hesten har en så alvorlig uvane at den går og går slik at den faktisk påfører seg selv muskelbelastninger og skjevheter, så ville jeg gjort radikale forandringer for å prøve å avhjelpe stresset...

Er enig i at mitt hestehold er basert totalt på mine egne vurderinger og bestemmelser... En av velsignelsene ved å ha egne hester på egen stall... ;-)

Har alltid gitt grovfór ad lib til alle hester som har vært oppstallet hos meg... Og har observert at hester som i starten var heite, stressede og utålmodige, forandret seg til å bli rolige, tålmodige og letthåndterte på kort tid. Tyggebehovet er jo så sterkt hos hest at de gnager på ting om de ikke får nok å tygge på ellers...

Hester trenger struktur først og fremst ved at de alltid håndteres på samme vis, og at de alltid har samme grenser for hva de får lov til og ikke.... Det gir tilværelsen oversikt og gir hesten trygghet fordi den vet hva den kan forvente seg. Jeg har ikke opplevd at hester har roet seg pga at de har blitt håndtert etter et tids-skjema, kun omvendt.... Kan allikevel hende andre har erfart det motsatte... Det vet jeg ikke...

Mvh Line. :-)

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 16/05/2004 :  19:59:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har ikke opplevd at hester har roet seg pga at de har blitt håndtert etter et tids-skjema, kun omvendt....

Definitivt en interessant observasjon. Jeg har også hørt argumenter for at hester liker å ha rutine i hverdagen. Men i og med at jeg aldri har opplevd noe annet, noe som antagelig gjelder mange av oss som holder på med hest, har jeg jo ingen erfaring med det motsatte. De fleste staller forer og slipper ut til nogen lunde faste tidspunkter.

Når det gjelder foring, så er det manges oppfatning at man bør fore til relativt faste tider. Hovedargumentet går på at det er viktig for hestens fordøyelse. Men hvis hesten har fri tilgang på grovfor, så holdes jo uansett systemet i gang. Da er det kanskje viktigere å tilpasse å gi kraftfor etter trening, enn etter klokka?

(Hvordan gjør du det Line? Forer du for eksempel kraftfor rett før trening?)
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 16/05/2004 :  20:05:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Jeg har ikke opplevd at hester har roet seg pga at de har blitt håndtert etter et tids-skjema, kun omvendt....

Definitivt en interessant observasjon. Jeg har også hørt argumenter for at hester liker å ha rutine i hverdagen. Men i og med at jeg aldri har opplevd noe annet, noe som antagelig gjelder mange av oss som holder på med hest, har jeg jo ingen erfaring med det motsatte. De fleste staller forer og slipper ut til nogen lunde faste tidspunkter.

Når det gjelder foring, så er det manges oppfatning at man bør fore til relativt faste tider. Hovedargumentet går på at det er viktig for hestens fordøyelse. Men hvis hesten har fri tilgang på grovfor, så holdes jo uansett systemet i gang. Da er det kanskje tilstrekkelig å tilpasse å gi kraftfor etter trening, enn etter klokka?

(Hvordan gjør du det Line? Forer du for eksempel kraftfor rett før trening?)

Opprinnelig postet av eligj

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 16/05/2004 :  21:45:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Jeg gir stort sett 2 måltider kraftfór daglig. Morgen, før utslipp, og kveld ved inntak for natten. Hest i vekst har enten fått 2 måltider som de andre, eller ved ekstra stort behov for tilskudd utover grovfór fått et ekstra måltid ved treningstid. Da gir jeg unghesten noe annet å tenke på enn at den vil være med de andre, samtidig som jeg er sikker på at den får ha maten i fred. Har allikevel stort sett kun gitt kraftfór 2 ggr. daglig...

Jeg gir beskjedne mengder kraftfór, da de får dekket behovet gjennom grovfór og tilskuddene jeg gir. Tilskuddene gis i lunken grøt til kvelds. Nå får de bare ca. 1/2 l til kvelds som grøt, da de alle er i meget godt hold (Roxette er RUND som vanlig, og får aldri mere enn noen dl. pr. dag uansett). Under oppfóringen av Troll Runar fikk han på det meste 1,5 liter på morgen og 0,75 liter etter trening og 2 liter som grøt til kvelds... Med både opptrapping og nedtrapping, selvfølgelig...
;-)

Deler din oppfatning om at fordøyelsen holdes i gang uansett på ad lib grovfór, og at kraftfóret kan tilpasses etter trening... Jeg tror fullt og fast på at ad lib fóring er det sunneste for hestens fordøyelses-system, både pga hestens instinkter og behov, og fordøyelses-systemets oppbygging.

Tror dette med tidsplaner og rutiner kanskje er noe VI trenger for å strukturere vår egen dag...? ;-)

Mvh Line.

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 17/05/2004 :  16:23:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Tror dette med tidsplaner og rutiner kanskje er noe VI trenger for å strukturere vår egen dag...? ;-)

Mvh Line.

Det tror jeg er _helt_ rett...
Som nevnt i mitt tidligere innlegg: det blir fort en stressfaktor for meg om hesten ikke får mat til nogenlunde samme tid hele tiden, fordi det da blir vanskeligere for meg å planlegge når jeg skal komme i stallen etc (fordi det føles som lettere bortkastet å være der i to timer mens hesten spiser..).

Likevel: konsekvent behandling er jo kanskje det aller viktigste for å få en hest som ikke stresser seg unødvendig opp...vi har en hest på stallen, den blir utsatt for alt annet enn konsekvent behandling, den vet aldri hvor grensa går hver enkelt dag, og resultatet er en hest som forsvarer seg på boksen (dvs han sjekker ut om han kan skremme livet av deg med å legge på ørene etc.) og ikke klarer å stå rolig, eller oppføre seg innenfor rimelighetens grenser. Personlig syns jeg innmari synd på sånne hester, for de kan umulig ha det godt, de blir som barn uten grenser, de går i forsvarsposisjon hele tiden...

Mulig vi alle har snakket oss litt utover temaet her nå, men for meg er det iallfall blitt en opplysende diskusjon
Så takk til både Line og Eli

Guro
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.