hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tungefeilgreie
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Tungefeilgreie
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

AAndreA

Skrevet - 13/05/2004 :  10:49:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Er det noen som vet hvordan man riktig setter på bittet en sånn tungefeilsgreie av gummi?? om den skal peke oppover nedover fremover eller bakover?

eligj

Skrevet - 13/05/2004 :  21:41:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
den skal ligge innover i munnen. Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 31/08/2004 :  15:49:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Hvis jeg ikke husker helt feil skal den ligge utover... ellers blir den jo å stikk bak i halsen på hesten??
Therese
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 31/08/2004 :  16:27:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om du ikke vet hvordan det bittet skal plasseres, synes jeg heller ikke du skal bruke det...

Det krever dyktighet og fornuft å ri med det.I enkelte hestebutikker, selges det ikke engang, for det er alt annet enn behagelig å ha i munnen.

Hva med å prøve andre alternativ?
Hack,bosal,sidepull osv. Man må være erfaren for å bruke dette også, men hesten skades ihvertfall ikke ytterligere i munnen.

Det er rytters årsak at hester får "tungefeil".Enten er de ridd med for stort eller slakt bitt i munnen, eller rytter er hard på hånda og hesten finner en mer komfortabel måte og takle bittet på.

Desverre er det meget vansklig å få hesten til å tro at den bør slutte med det...Dette sitter psykisk hos hesten, og er en alvorlig uvane.I konkurransesammenheng, trekkes det hardt ned om hesten går og "sleiver" med tunga,og har åpen munn.

Lykke til uansett, og legg vekk bittet...
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 01/09/2004 :  08:21:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Smukk av gummi er ganske snilt mot hesten, det er ikke sikkert at det er noe bedre å ri med feks. hack. Det kommer helt an på hest og rytter. Vi snakker ikke om bytting av bitt i dette tilfellet såvidt jeg skjønner.

I mange tilfeller kommer tungefeil av at tøylen brukes feil, men hvis hesten først har vent seg til å stikke tungen ut, er det veldig vanskelig å bli kvitt problemet. Og da kan en gummismukk på vanlig trinse fungere greit. Men for all del: Forsøk å korrigere ridningen før du korrigerre hesten. Det gjelder alltid :)

Men smukken skal plasseres innover i munnen! Hvis hesten plasserer tungen over bittet, så gjør den jo det samme hvis du plasserer smukken pekende utover i munnen. Smukken er bare 5-6 cm lang, så den stikker ikke inn i halsen til hesten. Hesten er veldig lang innover i munnen før halsen begynner, så det behøver du ikke bekymre deg for.
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 01/09/2004 :  08:22:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
P.s. Smukk er selvfølgelig ikke tillatt i dressurkonkurranser. Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 01/09/2004 :  09:08:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Om hesten klarer å få tungen over bittet alikevel - klarer den da å få tungen tilbake igjen?

Hvorfor ikke gjøre noe med årsaken og ikke symtomet?

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 01/09/2004 :  14:57:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Jeg må se på bittet & smukken da vet jeg hvordan den skal ligge..
Jeg vil tro at den er ganske mild!? Grunnen til at en av hestene på stallen har bruk "smukk" er at hun har blidd ridd inn på gummibitt (eller brukt senere med gummi bitt)! Noe som sikkert er svært ubehagelig og hun beskytter seg med å ta tungen over bittet! Nå har hun brukt smukk i noen måneder & tar ikke tungen over uten smukk lenger!

De har sånn tungefeils bitt til henne også, men har ikke prøvd det! Det ser forresten mye eklere ut en gummi tingen!!

Jeg vil si at smukken virket fint!

Therese
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 01/09/2004 :  15:01:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
forresten Destrier..

Det første hoppa gjorde når hun fikk bittet i munnen var å ta tunga over, med andre ord; Bitt = vondt! men hun har kanskje forstått at det ikke er vondt nå? Nå er det noen andre som rir henne ! Noen som er veldig forsiktig på hånda & rolig..

Therese
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 01/09/2004 :  19:39:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
De verste problemene er problemer som er blitt vaner. Hvis adferd blir mer enn vane enn en reaksjon på noe, så er det like vanskelig for hesten å slutte med vanen som det er for et menneske. Som sagt er jeg absolutt for å korrigere ridningen før man korrigerer hesten. Men har man først bestemt seg for å putte en smukk i munnen på hesten, så bør den i alle fall sitte riktig vei ;) Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 04/09/2004 :  00:02:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
det har du rett i .. men som du sier, det var blitt en vane (uvane) å ta tunga over.. Uannsett om ryttern var så perfekt/nøyaktig på hånda som mulig var tunga over etter 2 min. ..
Therese
Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 08/09/2004 :  10:30:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
en av de gamle hestene på stallen vår tok konsekvent tunga over bittet. fikk hun ikke lov ble hun sur og grinete, men med en gang tunga var over smattet hun fornøyd. i motsetning til mange andre hester, var hun omtrent den samme å ri med tunga over bittet, men hesten hadde også gått sånn i minst 6 år også. Vi snakker vane.

en annen hest fikk tunga over alt av bitt, uansett. til og med de med store plater ryktes det at han fikk tunga over (men det har jeg ikke sett selv). HAn ble bedre men hadde fortsatt uvanen da han ble solgt. opplevde heldigvis ingen farlig eepisoder pga at han tok tunga over.

Det er en jungel av bitt, det samme når det gjelder tungefeilsbitt, ingen erfaring med gummusmokk, men prøvd mye av det andre. Et bitt som virker ganske effektivt er ett 1 leddet bitt som er det eneste vi får bruke på islandshest, kun de største kløpperne har slengt tunga over.
Og til slutt; noen som lurte på om hesten kunne ta tunga tilbake igjen også: ja det kan den. kjapt som lynet også :)

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.