hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - leie hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 leie hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Magette

Norway

Skrevet - 14/02/2003 :  15:27:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Hei.

Jeg var netopp (nesten for første gang) på en rideskole og så meg rundt. Jeg "studerte" ride-lederene for å høre om de kom noe "interessant" fra munnen deres. Det jeg hørte, tyggde jeg veldig mye på, og det var; "hesten skal alltid leies på venstre side, og du skal ha hesten tett intil deg, og hesten skal ha hodet på lik linje med deg, ellers føler ikke hesten seg trygg".. Jeg rekner med at det "venstreleiinga" kommer av at de går rundt på ridebanen..)
Men jeg syntest det hørtest noe merkelig ut. Det å alltid leie hesten på venstre side kan skape dårlige uvaner(?). Bare se på melkekuene! Du kan bare våge deg å gå inn på feil side!!! (reaksjonen er jo også forskjellig fra ku til ku som fra hest til hest)

Trygg?? Hva mener de med det? Jeg trodde hesten var trygg om den oppfattet deg som leder? Gå hesten i hælene på deg(hels over deg..) er jeg ikke så sikker på om hverken hesten eller personen som leier føler seg trygg..(?) Jeg har ihvertfall lært hesten min å gå en halv meter bak meg. Skulle hesten bli skremt, hopper den ikke bare rett på meg (slik den ville gjort om den gikk i hælene på meg..).

Tenker dere over dette? Har dere noen meninger om dette? Hva leier dere hesten i? tau? grime? tau rundt halsen? panneluggen? ingenting?

Hvorfor?

Redigert av mix1 den 14/05/2003 15:21:13

lm
» VIP

Skrevet - 14/02/2003 :  19:08:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ingen fast side jeg leier hesten på, det er jo helt tåplig av ridelærerne og faktisk lære barna det! Hesten går også her ca en halvmeter bak meg, men ikke på lik linje, enten litt ut til venstre, eller litt til høyere, slik at den ikke kan hoppe på meg.

Jeg leier 99% av gangene med leietau og grime, så tar jeg dem i panneluggen en skjelden gang hvis dem bare skal over i nabo boksen.
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 14/02/2003 :  21:06:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Jeg har ei litt stor "boble", og krever at hestene holder seg en meter eller mere bak meg når jeg leier. Hesten skal ikke komme helt inn til meg uten at den er invitert... Gå til toppen av siden

MaHi

» VIP

Skrevet - 14/02/2003 :  21:41:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
hesten min går som regel ved siden av meg... da jeg har lært den d...den lunter ved siden av meg enten jeg har grime og leie tau..eller bare grime...skal jeg hente han inn fra beitet tar jeg han ogte bare i panne luggen eller skjegget under haken...men detter er jo noe jeg har trent på en stund at han skal følge meg ... så sånn gjør jeg d.. Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 15/02/2003 :  00:19:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Hey.. Når man rir islandshest så er d ikke noe som heter riktig side... der kan man leie på begge sider ,gå av og på, på begge sider...
just as you know :D

Gjør livet til en fest, ri islandshest!
Gå til toppen av siden

Gitte F

Skrevet - 17/02/2003 :  11:02:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGitte F  Svar med kopi av melding
Jeg rir mye på turer, og da er det veldig viktig å kunne leie hesten en halv til en meter bake meg. Hvis vi leier igjenom tett buskas eller krevende terreng er det viktig at hesten går bak meg og i mitt spor. Den skal heller ikke være så nærme at den kan komme meg til skade om den skule hoppe til, snuble eller lignende.

Om jeg leier på høyre eller venstre, hvilken side jeg saler opp på eller går av og på har ingen betydning for hesten. Den kan ikke forskjellen på høyre og venstre alikevel. Grunnen til at det er slik er fra gamledager av. Da hadde kavaleristene en sabel på høyre side av låret, og kunne derfor ikke gå opp på hesten på annet en venstre side. Derfor ble det en "regel".

Det kan sikkert for noen hester være en fordel å kun ha en side å forholde seg til, men for andre kan det være en fordel å ikke ha noen fast side å forholde seg til. Jeg har en ganske busete ponni, og jeg legger på salen både på høyre og på venstre side. Hvis jeg skulle gjor det samme hver gang ville han bare ha benyttet seg av dette og funnet på noe bus for å slippe å få på salen.

Gå til toppen av siden

-Leiknir-

» VIP

Norway

Skrevet - 23/02/2003 :  21:59:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Leiknir-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Leiknir-  Svar med kopi av melding
rir islending jeg å, stiger opp på den siden jeg vil og leier på den siden jeg vil. har lært opp hesten til å gå der jeg vil, jeg kan leie en meter forann, ved bakparten, framparten , ved hode og en meter bak. det kommer litt ann på situasjonen. hesten min er bare vandt til å bli leidd på ene siden, men når går det greitt å begge.
når jeg leier hesten og jeg går ved bakparten har jeg lært den å stoppe på lydsignal. praktisk, bruker det samme når jeg tømmekjører. når jeg leier framfor hesten stopper den når jeg stopper og går når jeg går.

nb. dere "andre" burde lære av islandshestfolka å stige opp på hesten på begge sider, det forebygger ryggskader-det er svært belastende for hesten å stige opp på den. dessuten blir du ganske sprek av det å.
Gå til toppen av siden

Inemor

» VIP

Norway

Skrevet - 23/02/2003 :  23:01:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideInemor  Svar med kopi av melding
Hihi...ikke bare islandshestfolk som gjør slikt da....

Men man burde faktisk tenke litt over hva man lærer, og det er bra å reagere på ting man synes høres rart ut.
En hest som kun blir leid/håndtert fra EN side mister halvparten av treningen på dette, og det er ikke fint. Man må ta vettet i bruk, og leie på begge sider, samme gjelder for oppstigning. Selv må jeg inrømme at jeg er elendig til å stige opp fra høyre side, men dette går mer på min øving og latskap enn hesten....hihi....

Det at ridelærere vil at alle barna skal leie hesten på venstre side og tett inntil har en praktisk funksjon - man har da bedre oversikt over barna og hestene. Husk - det ligger mye ansvar på deg som ridelærer når små barn håndterer store hester. Men å bruke argumenter som at "det gjør hesten trygg" er bare misvisende og tullete.

Ellers har jeg hverken lært hestene mine det ene eller det andre. De har lært at jeg leier hvor jeg vil, og når jeg vil. Om de er en halv meter bak eller ved siden av meg. De har lært seg å tolke mine signaler - langt tau med litt "risting" betyr "hold avstand" (supert i skog og ulendt terreng når du må leie), går jeg ved hodet til hestene mine betyr det at det er der de skal være, og går jeg ved salleiet til hesten min er det her jeg skal gå. (fint når man driver med bakkearbeid - samling/slippe bittet).
Det viktigste er at sikkerheten kommer først, og at hesten er vant med å leies på alle måter!
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 24/02/2003 :  08:37:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Hei.

Nei, det er ikke bare islandsfolk som hopper opp i salen på begge sider...

Noen som har lært hesten å legge seg ned, slik at det er bare å kravle seg oppå? Ganske praktisk når en skal ri UTEN sal! (ville ikke gjort det når hesten har sal..)

Gå til toppen av siden

Mie Ulrika

Skrevet - 24/02/2003 :  10:05:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei!

Hvis dere leser hestebøker står det faktisk i veldig mange at hesten har en forside (venstre side) og en bakside( høyre). Dette er vanlig internasjonalt også. Man leier, stiger opp, saler på og av fra venstre side. Slik er det hvertfall i ridehest miljøet. Drev med islandshester da jeg var yngre og da skulle vi gjøre alt fra høyre.

På rideskoler lærer man barna at de skal leie hesten på venstre side fordi det er trygt. Da blir ikke barna klemt mellom hesten og gjerdet.
De skal også holde framme ved bittet for å ha bedre kontroll på hesten. De fleste rideskolehester er ikke trent opp til å gå bak en elev osv sånn som du kan trene en privathest. Det er færre som holder på med en privathest så det går greit å trene den opp sånn, men skulle vi begynne ed det på skolehester kan det faktisk skje en ulykke.
Leier selv hesten min både ved at den går ved siden av der det er plass il det og bak. det går helt fint.
Gå til toppen av siden

-Leiknir-

» VIP

Norway

Skrevet - 24/02/2003 :  10:11:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Leiknir-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Leiknir-  Svar med kopi av melding
leier dere ikke hesten deres på begge hender? om du snur hesten blir automatisk "barnet" inn mot gjerdet.... Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 24/02/2003 :  11:07:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en løs holdning til å leie hestene mine. De kan det på en måte.
Men dølen min hadde null respekt for mennesker rundt ham før. Jeg leide han derfor masse på tur, før jeg begynte å ri han på tur liksom... Leide han med kjettingleietau for han er SVÆR! Og han kunne finne på å bare gå avsted med deg på slep! Ut i skogen og hele pakka!! Etterhvert fikk jeg en egen metode å leie han på. Når han prøvde seg på noe tull kjefta jeg skikkelig på han. Han ble snurt, men det gikk over. Når han var flink roste jeg han masse. Etter en stund ble han grei å leie. Seinere slutta jeg med kjettingen. Hadde den løst på. Det gikk gradvis, og nå er han fin og omgjengelig. Leier han som en hvilken somhelst annen hest.
Nå klarer jeg å ta han uten kjettingenHVIS han prøver seg på noe tull.

Jeg kan leie dølen min i panneluggen, men ikke fullbloden min. Det blir litt for vondt for henne tror jeg. Å dra i de to fjonene hun har. Hehe...
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 24/02/2003 :  13:13:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når jeg leier en ukjent hest som er litt hissig av seg eller no tar jeg og holder tauet som en tøyle liksom. Hvis hesten da gjør noe uventet har man da bedre kontroll.
Jeg var på en galoppstall og skulle leie en galopphest inn. Den var litt småtrippenhest. Den småsteila litt og gikk sidelengs liksom. da hadde jeg kort nok tau, og gikk tett inntil skulderen dens. Da hadde jeg mer kontroll. Og når jeg holder tauet som en tøyle føler jeg at jeg får tatt ordentlig liksom...
Menmen...
Gå til toppen av siden

torden

» VIP

Norway

Skrevet - 24/02/2003 :  14:33:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så lenger opp på sia at det sto om leiing av hest på tur. Det sto at når man går på smale stier skal hesten gå nåen meter bak.Dette kan fort bli farlig,blir hesten skremt kan den raskt bykse fremmover og hvem kommer i fare da?? Har man hestens respekt er det ikke no problem å sende den først i et langt tau gjennom kratt og smale stier.Vi har trent mye på dette i tillegg til vanlig leiig,jeg har innarbeidet en kommando som jeg bruker hver gang jeg sender han fram. Samtidig øver vi mye på stopp&rygging. Vi bruker grime og langt tau og mye stemme,det er kjempegøy. For når ikke hesten ser deg er det viktig at den forstår stemme kommando.
Gå til toppen av siden

Chaconne

» VIP

Norway

Skrevet - 25/02/2003 :  20:21:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseChaconne  Svar med kopi av melding
jeg har ingen fast side og leie på.. leier sånn at jeg er ut mot veien! eller at hesten er inn mot gjerdet hvis du skjønner =) jeg liker best og ha ho sånn at skuldra hennes er ved min skulder.. dette fordi ho går ved siden av meg uten at jeg holder ho noen ganger.. da er det litt ekkelt og ha ho bak i tilfelle ho stikker.. men det er masse rare greier du lærer på rideskoler altså, har ikke tellinga på hvor mye feil jeg har lært der jeg red :S

mvh ronja&lady
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 26/02/2003 :  18:01:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
I dag trente jeg på litt leiing med hesta mine. Med kun et leietau rundt halsen på hesta. De var så flinke.
Måtte bare si deg:)

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.