hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ta hest tilbake fra kjøper...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 Ta hest tilbake fra kjøper...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 11/05/2004 :  09:27:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Så dette på svar-siden til dyrebeskyttelsen her på hestemarked, og reagerte veldig på svaret de gav...

"Hei! Solgte hesten min 31 des 03, men har ikke fått tak i kjøperen siden, og de er heler ikke int. i å betale for seg. Pratet med kjøpers samboer pr. tlf, og han sa de ikke ville ha hesten, at den var dum, og at de skulle avlive den.. Vil nå ha hesten tilbake, men hva må jeg gjøre?" - camilla

Hei Camilla

"Jeg ville i utgangspunktet ikke sendt av gårde hesten min uten at en kontrakt hadde vært skrevet under. Har du en kontrakt kan du slå den i bordet og kreve din betaling. Om de har skrevet under kontrakt og ikke betalt har de mulig brutt kontrakten allerede, og jeg ville nesten tatt en telefon til en advokat for råd, om hvordan du kan få denne hesten tilbake. De kan da absolutt ikke avlive hesten før de i såfall har betalt for den/ skrevet kontrakt. Lykke til.. og håper alt ordner seg.

Med vennlig Hilsen
Tonje Solheim"

Hva synes DERE om dette?

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Guro
» VIP

Skrevet - 11/05/2004 :  14:44:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Vel, nå er strengt tatt en muntlig avtale like bindende som en skriftlig avtale. Dermed skal man på like stort grunnlag kunne få tilbake hesten på grunnlag av avtale gjort mellom kjøper og selger.
Det som forholder seg vanskelig i så måte er jo at man blir stående med "ord mot ord", der begge kan hevde å ha rett..
Samtidig bør man i alle slike saker "Loggføre" alle samtaler og all komunikasjon mellom kjøper og selger, som bevismateriale.

Noe jeg lurer på ang dette er: når en hest slaktes, hva kreves da av underskrifter, legitimering etc. Kan hvem som helst avlive min hest!? Hvis ikke så er det jo lite å "frykte", med mindre papirer er overdratt til den nye eieren.

Det andre jeg lurer på er: hvorfor får vi høre om så mange saker der kjøper truer med å slakte hesten fordi den er mannevond, ikke kan å oppføre seg etc. Hvorfor sender ikke da folk hesten tilbake, eller dropper å kjøpe den "in the first place"!? Jeg bare lurer...

Forøvrig tror jeg Kjersti Jensen har skrevet en del om slike saker i sin spalte i Ridehesten, uten at jeg er i stand til å refere noe på stående fot..(og litt off topic: den spalten er svært ofte veldig "lesverdig" )

Forresten så syns jeg alltid det er like ille å lese om slike saker, samme hvem som er "offeret", og det understreker i grunnen bare viktigheten av en bra kontrakt...

Guro
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 11/05/2004 :  14:58:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Bra kontrakt og betaling er viktig. Jeg har bortsett fra 1 gang hvor det var 1 mnd. prøvtid og god kontrakt med håndpenger og nøye skriftlig avtale solgt hest mot kontant betaling, og aldri latt ett eneste bein gå på transporten før alt er ordnet.

Skal en følge loven blir det advokatveien med inkassokrav på kjøpssummen evt. krav om tilbakelevering. Dette koster penger (som en må legge til i kravet overfor kjøper) og tar tid, men er det lovlige veien å gå når kjøper nekter å betale og ikke vil samarbeide samt tilbakeholder hesten og nekter å returnere den.
Nesten så jeg tror jeg hadde ordnet meg med selskap av noen litt bredskuldrede karer og reist og hentet hesten... (hysj, hysj...) Kan hende de ble mere samarbeidsvillige til å enten gjøre opp eller returnere hesten da...? Om de skrek opp og ville ringe politiet, ville jeg sagt; Ja, gjør det! Jeg har nemlig en anmeldelse her på svindel/hestetyveri med ditt navn på jeg skulle levert dem!

Mvh Line, som blir rå-arg over slike saker...

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 11/05/2004 :  18:34:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg skjønner at man blir rå-arg som du skriver Line ...
men for n'te gang...samme _hvor_ koselig kjøper/selger høres ut når du forhandler om hesten skriv en _bra_ kontrakt, med noen enkle regler i forhold til tidsperpektiver for prøving, retur, penger etc.

Jeg kan forstå at det ikke alltid vil være like greit å selge en hest "kontant", da det ofte kreves en del penger for dagens hester...men som med andre varer kan man jo kreve en del av summen overlevert i det hesten har alle fire bein på lemmen....evt alle fire bein av lemmen

Selvom det er innmari "hysj-hysj" og "fy-fy" så kan man jo orientere seg litt i terrenget rundt den nye oppstalling etc. så vet man iallfall _når_ man kan "gripe inn" for å få kontakt med kjøper...
Uten at man skal true etc, så er det ofte vanskeligere å forklare seg når man står "face-to-face" enn når man kan være tøff i trynet over telefon.
Da kan man jo også som selger håndtere hesten og således påvise/avvise påstander om mannevond og gal hest...

Guro
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 11/05/2004 :  20:11:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Sikkert fint om noen er snill og gir en avbetalingsordning på hest... Men jeg krever at vedkommende betaler enten det er 5.000.- eller 50.000.-... Der er jeg beinhard. Var i Danmark og kjøpte hest. Ville vært helt urimelig om jeg skulle dele opp kjøpesummen, synes jeg. Kjøp er kjøp selv om over 40.000.- er mye penger... Ved bilkjøp må en enten betale alt eller ha et billån. Slike lån registreres og tinglyses og koster plenty... Og om folk ønsker å oppta et forbrukslån for å kjøpe hest, så må de heller det enn å spørre meg om avbetalingsordning. Jeg har nemlig INGEN garanti som privatperson at vedkommende betaler som hun/han skal. Dette har det vært utrolig mange eksempler på.

Pr. idag har vi som private heste-selgere/kjøpere ingen annen sikkerhet enn den kontrakten vi setter opp som omhandler hesten som vare samt kjøpssum/overlevering og dato. Derfor anbefaler jeg alle å skrive ut NRYF's forslag til kjøpskontrakt/salgskontrakt. Jeg har alltid brukt den, samt lagt til evt. tilleggsopplysninger og tilleggsavtaler.

Jeg har personlig opplevd å få klage på en hest jeg solgte 1,5 år etter salget var avsluttet og det var 1 år siden jeg hadde hørt fra kjøper. Han påkrevde seg forbruksloven som sier 2 års reklamasjonsrett ved feil på varen. Hesten var blitt vanskelig, og han trodde den var gal.
I kontrakten stod det spesifisert om hestens gemytt og bakgrunn ut fra de opplysninger jeg hadde fått fra tidligere eier og oppdretter. Da jeg hørte fra ham siste gang (6 mnd etter kjøpet), var hesten blitt en trivelig turhest med vennlig og lydig gemytt. Så har den altså endret seg totalt i løpet av det neste året. Er det min feil, feil ved hesten, eller skyldes det kjøpers håndtering eller mangel på kunnskap? Kjempevanskelig spørsmål. Jeg var glad kontrakten var så omfattende, for jeg hadde ingen mulighet til å ta hesten tilbake. Full stall og ingen penger til overs...

Anyway; det endte med at hesten ble presset så hardt i rundpaddock at den vendte og angrep treneren... Og ble avlivet få dager etterpå... En trist historie som gikk veldig innpå meg.

Line.

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 11/05/2004 :  22:16:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Sikkert fint om noen er snill og gir en avbetalingsordning på hest... Men jeg krever at vedkommende betaler enten det er 5.000.- eller 50.000.-... Der er jeg beinhard. Var i Danmark og kjøpte hest. Ville vært helt urimelig om jeg skulle dele opp kjøpesummen, synes jeg. Kjøp er kjøp selv om over 40.000.- er mye penger... Ved bilkjøp må en enten betale alt eller ha et billån. Slike lån registreres og tinglyses og koster plenty... Og om folk ønsker å oppta et forbrukslån for å kjøpe hest, så må de heller det enn å spørre meg om avbetalingsordning. Jeg har nemlig INGEN garanti som privatperson at vedkommende betaler som hun/han skal. Dette har det vært utrolig mange eksempler på.

Opprinnelig postet av Cowgirlchris

Mulig vi missforsto hverandre!?
Det jeg mente var at man kan vel nesten ikke forlange at noen skal komme og "flagre" med 100 tusenlapper når de er og henter hesten (noe jeg forsto av det du skrev...men om jeg misforsto så skylder jeg på utrolig tett nese, som driver og forplanter seg videre til å bli et utrolig tett hode...), men at de typisk kan komme "flagrende" med noen tusenlapper, og at resten skal være inne på konto innen en kontraktfestet dato...
Typisk: "jeg betaler i postoppkrav, og ikke med Visa" (altså jeg betaler når varen blir levert og ikke når jeg har avtalt at jeg skal ha varen).

At noen mennesker ikke har fått med seg at de har kjøpt seg et dyr, og ikke en robot er vel _dessverre_ en kjent sak..og at noen mennesker er sikre på at om man som selger sier at hesten "ikke er helt stabil" (som et eksempel) så er nok det helt sikkert bare fordi selger ikke kan å håndtere hesten, og at alt nok blir bedre når den bare kommer seg til "barbiedukke-land". Men gjett hvem sin skyld det er når "barbie-dukke land" ikke var den rette kuren...
Noen ganger syns jeg synd på alle dere som skal selge hest...Og innimellom syns jeg synd på oss som skal kjøpe hest og har gode intensjoner..for innimellom begynner jeg å tvile på hvor mange av oss det egentlig finnes...høres jo ut som det finnes rimelig mange "på lykke og fromme" hestekjøpere...
("vi sku hatt slikk en grei en tæl dattera ama..da er vel slekke travere tingen er det itte!? Billige er dom å veit du..skikkelig bra greier..", evt "Tulla er jo bare såååååååååååå talentfull vet du, så at hun må ha en sånn dyr hest, som går sånne vanskelig ting og hopper over høye stokker ja se det er jo heeeeeeeeelt klart...så tar vi en skål i sjampis når denne hesten kommer...neeei guuuud, mener du at den legger fra seg ekskrementer også..og trenger mat!??!")

Guro
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 12/05/2004 :  19:44:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
*LOL*

Line.

Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 26/05/2004 :  11:13:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding

Vil bare kommentere detter!
Jeg kjøpte hoppa mi i november og fikk en pris jeg skulle forholde meg til.
Jeg sa jeg ville ha hesten, men kunne ikke betale alt på en gang. Det forstod selger og vi ble enige om en avbetalingsgreie. Dette ble det skrevet kontrakt på. Så lenge kjøper og selger har skrevet under en kontrakt, er det det samme om beløpet blir betalt med en gange eller over et halvt år. Ingen kan slå imot en kontrakt. Så jeg mener at det du skrev med at man skal betale for seg med en gang er jeg litt uenig i. Kanskje det er din menig, men om selger hadde sagt til deg at"vi kan godt dele opp beløpet", så hadde vel ikke det vært noe problem, så lenge man har en kontrakt?

Uansett, hesten min er ferdig betalt, og ingen problemer.
Mvh. Hanne

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.