hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - 1.premiehingster på Nordfjordeid!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 1.premiehingster på Nordfjordeid!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

libban

» VIP

Skrevet - 06/08/2004 :  00:17:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelibban  Svar med kopi av melding
Enhver rase trenger avlsfremgang, og derfor ønsker noen mer ”ridehestanlegg” hos fjordingen. Ikke stor endring av rasens preg, men justeringer som gjør den enda mer brukbar. Den skal ha det typiske preget som alle kjenner igjen og som forteller at den er en urhest. Den skal ha godt lynne, kunne brukes i skog, i arbeid og til terapi- og familiehest, men her burde det være mulig å si som Ole Brumm: ”Ja takk, begge deler”.

Fjordhesten har forandret utseende mange ganger siden vikingene brukte den. Hovedtrekkene de samme, men størrelse og til dels preg endret seg etter bruk. Kanskje er det på tide med et nytt "skifte", hvis det ikke er interesse for å holde på typen vi hovedsakelig har hatt de siste 10-årene? Dommerne har delvis vist slike takter, med bl.a. Birkelidguten i 2002, Fiskarguten i 2003 og flere av årets 3-års hingster. Men det tar år før vi ser virkningene, og meningene er mange og delte om hvilken retning avlen skal ta.

Vi har bunnnoteringer i antall bedekte hopper i nyere tid, rasens fremtidsutsikter er labre i Norge hvis det fortsetter slik. Jeg tror en av hovedgrunnene er at det nesten ikke er mulig å selge fjordhest for den summen den er verdt. Oppdrettere sliter med å selge og kan se langt etter særlig overskudd. Gode brukshester er tregsolgte og man skal slite for å få 40.000 for en elitefjording! Det sier seg selv at avlen stopper opp. Det nytter ikke å avle på en hest få vil ha. Tilbud som matcher etterspørsel er i høy grad gjeldende også i hesteavl. Vi må se hva markedet ønsker. Kanskje prøve å gjøre den litt mer ridehest-aktig, kanskje prøve noe annet smart. Men som sagt bare endre nyansene litt, ikke skape en annen rase
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 02/09/2004 :  20:16:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Hei!!!

Må si meg enig med både Libban og Welsh lover at Aser holder seg fantastisk godt! Han holder seg faktisk så godt, at han ble mitt første valg da jeg valgte hingst til å bedekke fjordhoppa mi med i sommer!

Så nå for øyeblikket står gina(hoppa) mi hos Aser.. Hadde blitt gøy om det ble noe føll, for jeg tror neppe jeg får bedekket min fremtidige fjording om mange år med Aser igjen! En aldeles nydelig fjording! Den flotteste jeg har sett, etter Gina da selvfølgelig!

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.73 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.