hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - sur ved fôring
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 sur ved fôring
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 07/05/2004 :  13:21:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg sitter nå her på skolen og surfer litt, og endte opp på Ellen Ofstad sitt forum. der begynte jeg å lese litt forskjellig her og der, og kom frem til en debatt hvor truende hester blir tatt opp (her). der sto det mye fornuftig, og i åpningsinnlegget skriver Line at vi ikke kan overse sure hester, for da blir vi til slutt angrepet. da begynte jeg å tenke på hesten min, hun er veldig sur når hun skal fôres, eller når det blir holdt på med mat. dette er kun når hun står inne i boksen, og nå er hun satt ute på sommerbeite, så det problemet har vi ikke lenger. men jeg skal ta henne med på skolen til neste år, og der er det ikke muligheter for utegang hele døgnet (selv om det hadde vært det beste, da hun hater å være inne). hvordan skal jeg da gripe fatt i denne surheten? i vinter ga jeg de andre beskjed om å ignorere det, og vifte henne vekk hivs hun blir for nærgående (da er det bare å slenge armen i hennes retning, og så hyler hun litt og trekker seg unna). er dette rett metode? når hun får mat så skal hun trekke seg unna og vente til vi har gått vekk fra boksen, før hun får lov til å spise, og dette vet hun godt og adlyder. er dette rett metode å bruke? hun har aldri gjort alvor av truslene, men jeg begynte å tenke litt på det da jeg leste om det...

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 08/05/2004 :  08:37:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Når jeg gir mine hester kraftfór, vender de hodet vekk fra krybben og meg for å vise sin underdanighet, eller flytter seg vekk en meter eller to. Når jeg så går vekk, forsyner de seg.

Dette med å flytte seg vekk og vise respekt for meg handler ikke bare om fóring, men om all håndtering. Hvis jeg ber hesten flytte seg, skal den gjør det. Dette trener jeg når jeg pusser hesten eller bare omgås den ellers. Hvis hesten ikke flytter seg mykt og villig i all omgang med den, er det ingen grunn til at den skal gjøre det i matsituasjonen heller... Kanskje tvert imot! Mat har høy prioritet hos hester, og de er ganske så aggressive mot hverandre i flokk for å passe på maten eller få andres mat. Hvis man har en hest som ikke står stille under håndtering, vaser deg ned ved leiing etc., så er det naturlig at det også viser seg surhet under fóring. ("Fløtt deg! Gi meg den maten!")

For å bli kvitt alle slike "uvaner" må man først og fremst være konsekvent ved ALL håndtering og omgang med hesten. Hvis den alltid må flytte seg når du ber om det, så vil den alltid gjøre det også... ;-) I starten kan hesten utfordre deg på det, eller bli rett og slett overrasket og perpleks ("Hva?? Sa du nei??"). Hvor mye du må "ta i" med kropps-språk og evt. korreks varierer fra hest til hest. Hopper og hingster er vanligvis mere innstilt på å "diskutere" med oss enn vallaker er.

Du og hesten må bli enige om signaler dere begge forstår. Selv har jeg brukt tid på å først lære hesten å rygge vekk fra meg. Ei hånd på grima for press de ofte er kjent med (dra bakover og gi press på hodet), en eller to fingre som jeg tapper i brystet på hesten med, samt en lyd jeg bruker som KUN betyr flytt deg vekk/vik for presset mitt. Jeg bruker Sssh. Viktig å ikke slutte med tappingen (som må trappes opp inntil du kjenner hesten begynner å tenke bakover) før hesten flytter seg. Da slutter du med alt STRAKS og roser for godt tenkt. Neste trinn er å gjøre dette uten tak i grima. Så er det nok med en finger på brystet, deretter er det nok å peke... Når lyd og bevegelse/signal er inntrent, kan du senere rygge hesten på denne lyden også fra en viss avstand.
Denne lyden kan du om nødvendig da bruke for å få hesten til å ta et skritt vekk fra deg når du skal fóre. Ikke la den få maten før ørene peker framover og den har godtatt situasjonen (at det er DIN mat).

Dette å vifte hesten vekk hvis den blir for nærgående er på sett og vis greit, men har hesten lært at den ikke får komme nærmere, så slipper du denne korrigeringen (som hun protesterer på med flate ører).

Hvis sjefshoppa mi bikker ørene bakover når jeg ber henne flytte seg med lyden "Sssh!", så legger jeg på et "Hallo!!!" som hun gjenkjenner som siste advarsel før det "smeller"... Neste stopp er "Men det var da som....!" og et rapp i bringen eller den delen hun ikke vil flytte på min kommando. MEGET sjelden vi kommer dit... ;-) Hun, som var en megge av dimensjoner (bet og sparket og truet), kommer tuslende for å være sammen med meg, og kan stå og henge over meg om jeg setter meg på bakken/legger meg i gresset. Jeg er altså "hennes" som hun velger å passe på så jeg kan sove trygt (hestespråket). Jeg tror hun er et eksempel på at alle hester trenger en leder de kan stole på, som er konsekvent og forutsigbar og rettferdig. Samme grenser hver dag, samme signaler hver dag, samme konsekvenser hver dag, samme måte å håndtere henne på hver dag. Eneste rutinen jeg har... Ingen faste fóringstider eller "tids-skjemaer". Hester henger seg opp i slikt, blir utålmodige og får "stoppeklokke i hodet", og blir kjempestresset hvis det da blir forandringer. Prøv f.eks. å komme 10 min. "for sent" i stallen om morgenen... Uggh! Nei takk... ;-) DA får man se sure hester, ja!

Bla-bla-bla... :-)

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 08/05/2004 :  08:55:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Samme grenser hver dag, samme signaler hver dag, samme konsekvenser hver dag, samme måte å håndtere henne på hver dag.

Tenk om alle mennesker skjønte hvor enkelt de gjør det for seg selv om de gadd å gjennomføre det...
Da kan man jo faktisk ende opp med en snill og grei hest som _vet_ hva den _har_ lov til, og hva den _ikke_ har lov til...

Langt og informativt innlegg som vanlig Line

Guro

Redigert av - Guro den 08/05/2004 08:57:21 Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 08/05/2004 :  15:25:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
men hun vet sin plass, hun flytter seg for meg ved det minste trykk (ofte trenger jeg bare å smatte på henne), og går nesten aldri ned meg lenger. når jeg leier henne så går hun et stykke unna meg, og bak, og de få gangene hun går forbi så er det bare å riste litt i leietauet så stopper hun opp til hun er bak igjen. når jeg kommer med fôr så vender hun hodet vekk med en gang, og har det vekk til fôret ligger i krybben. hvis jeg går inn i boksen så går hun ikke til maten før jeg har flyttet meg. det er når jeg har ryggen til at hun kan bli nærgående, da kan hun komme og dulte til meg, eller slenge hodet mot meg. da svarer jeg med armen.

hun begynner å få respekt for meg nå, og det er meget sjeldent hun går på meg lengre. da er det kun når hun står fast til bommen og skal følge med på alt mulig, og jeg står i veien. men går hun på meg så får hun høre det, da blir det nok et klaps på skulderen og streng beskjed om å rygge tilbake der hun stod. da hører hun etter, senker hodet og står å tygger en stund. hun er meget "snill" (av mangel på andre ord) slik, men er også en meget bestemt dame som vet hva hun vil og vil helst ha det med en gang derfor "glemmer" hun seg litt noen ganger. men hun blir satt på plass igjen meget raskt. jeg vil ikke ha en hest som bare meier meg ned! det har jeg hatt før, og det er ikke morro. det er derfor jeg er den eneste som håndterer henne også, bortsett fra fôring som gikk på rundgang.

så det er bare denne surheten jeg begynte å tenke litt på... hun gjør alt jeg sier, men stryker ørene ned noen ganger. dette er vel i protest (?). en ting til: når hun en sjelden gang får noe godt utenom fôring så har hun værsågod å ta ørene frem, hun får ikke noe hvis hun er sur. men dette kan ta litt tid, så derfor har jeg ikke gjort slik ved fôring, da resten av de i stallen ikke gidder () å vente et kvarter for at hun skal få maten sin. men hun vender hodet vekk, ellers får hun ikke noe. det er kun når hun får kraftfôr forresten, og hun lar meg holde på med henne når hun spiser. hun lar meg til og med skifte på et sår som er ømt uten å trekke en mine, mens hun gafler i seg kraftfôret. det er bare når vi står foran boksen og holder i bøtten, eller noen andre rasler med kraftfôr hun er sur.

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

cepka

Norway

Skrevet - 30/05/2004 :  11:41:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecepka  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecepka  Svar med kopi av melding
vi har en hest i stallen som er veldig sur på boks generelt, men spess når man fôrer.. vi gjør det sånn at ho får ikke fôr før ørene er framme.. uansett hvor lang tid det tar.. da lærer ho at har man ørene fram med en gang å oppfører seg årntlig får man fôret fortere.. :o)
MHV cesilie

Horsemanship: det handler ikke om mennesker med hesteproblemer, men hester med menneskeproblemer! :) Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 26/06/2004 :  14:46:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
uansett hvor lang tid det tar.. da lærer ho at har man ørene fram med en gang å oppfører seg årntlig får man fôret fortere.. :o)

er det noe jeg har lært meg, så er det å IKKE lære hester ører fram betyr mat. For min del kan hesten være så sru den bare vil, bare den hører. ører fram alene betyr ikke ordentlig oppførsel.... Je har hørt om hester som ar lært se at ønsket oppførsel er ører fram, og som har angrepet med ører på stilk. Da vil jeg heller se hva hesten egentlig mener.

Hesten skal vike unna, holde avstand og gjøre som den for beskjed om , vise respekt, men hvis du ser på hesteflokken, en hest som viser en annen hest respekt er ikke nødvendigvis GLAD for å gjrøe det, de viser OFTE misnøye, men trekker seg tilbake. VELDIG skummelt og ha ører fram som målet ved foring... synes jeg da
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 26/06/2004 :  18:07:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg er litt enig der, summer, det kan bli skummelt. derfor har jeg gitt helt opp det å ikke gi henne før hun har vendt ørene frem, hun skal stå å se en annen vei og vente til jeg har gått et skritt tilbake. hun er goså en som protesterer når hun gjør noe som ikke passer henne, hvis 'sjefen' kommer og jager henne vekk så går hun med ørene flatt mot nakken. det jeg derimot er streng på er at hun ikke får noe hvis hun er pottesur. hvis ørene er flate når hun vil ha mat, så går jeg lengre unna med maten og venter til hun har bedret seg. jeg sier til ungene på museet også at de ikke får lov til å klappe henne hvis hun er sur.

mvh kristy og lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

R.I.P.

» VIP

Norway

Skrevet - 02/07/2004 :  13:35:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mostly pleier åzzå å være sur i boxen å legge på øran... D va spess i en periode... Når han legger på øran til mæ når æ åpner boxen me matbøtta i handa, setter æ enkelt bøtta ijænn utfår.. Han vil fortsatt være sur å grinat, men strax æ har fådd koza han til bedre humør, fisker æ fræm bøtta (som han faktisk ikke vet at æ har me til han) å jir han maten... D funker, for d tar lange tider før periodan hannes dukker opp ijænn...
You are and will always be my little shining star... Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.