hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvilket bitt skal jeg bruke på hest med tannprob.?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Hvilket bitt skal jeg bruke på hest med tannprob.?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

***LUNA***
» VIP

Skrevet - 29/04/2004 :  17:39:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg har en hest som har hatt en del problemer med tennene i det siste. Han har lett for å få en del tannspisser, må raspes ofte. Han har også fått fjernet en ulvetann.

Disse problemene har gjort slik at han er blitt "ekkel" å ri med bitt. Han rister på hodet, misstrives og lyder ikke tøylen så bra lengre. Han har også tatt bittet mellom tennene og løpt ut.... Det har gjort meg redd for å ri han på tur. Han er grei å ri med sidepull.

Hører jo alltid at et tykt trinsebitt er det mildeste bittet, men det trenger vel ikke være det perfekte bitt for alle hester fordi? Har hørt at en del hester har dårlig plass i munnen (dette gjelder vist spesielt ofte fjordinger?) og at et tynnere bitt fungerer bedre.

Har også hørt at sweet iron og kobbe skal være bra... Og at tredelt i noen tilfeller er positivt siden de ikke klyper hesten i munnen på samme måten som et todelt.

Noen som kan anbefale et bitt eller fler som jeg burde prøve? Et som en hest med mine problemer kan godta?

Hvor finner jeg informasjon om de forskjellige bittypene? Gjerne litteratur på norsk...

epetra

» VIP

Norway

Skrevet - 29/04/2004 :  18:34:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseepetra  Svar med kopi av melding
du skriver han er grei på sidepull? hvorfor ikke ri med det? så lenge du VET riktig godt at den fungerer som den skal og du vet du har kontroll kan du jo bruke det.
så vidt jeg vet bruker kristy sidepull av den grunnen.

kristy: kan du ikke si/skrive det?

en hest er en hest, et menneske er et menneske. vi kan ikke forstå hesten 100% kun 99% Gå til toppen av siden

asvind
» VIP

Skrevet - 29/04/2004 :  19:02:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dersom hesten din faar lett tannspisser kan dette komme av at den som rasper ikke gjoer jobben skikkelig, kanskje du burde proeve noen andre? Mulig det er stoerre problemer inni hestens munn enn kun skarpe emalje punkter. Du burde ogsaa be den som rasper om aa lage et bit seat.

Dersom du forer fra hoynett boer du slutte med det.

Naar du er helt sikekr paa at hestens tenner er i orden og han er fri for smerter i munnen kan du begynne aa skape positive assosiasjoner til bittet.

Det jeg gjorde med en av mine tidligere hester var:

Dag1: Hadde hodelaget i handen og koste masse med hestens hode og strok han ogsaa med hodelaget. Han hadde ikke hodelaget paa og ikke bitt i munnen. Larte ham aa senke hodet paa kommando slik at det senere skulle bli lettere aa ta paa hodelag

Dag2: Gjorde det samme som dag 1 til aa begynne med. Smurte saa sirup paa bittet og tok det inn i munnen til hesten uten at noen av remene paa hodelaget var paa ham, kun bittet i munnen. Tok det raskt ut igjen (liksom bare rett inn og ut igjen) Gjentok dette mange mange ganger. Hodelaget ble ikke satt paa

Dag3: Begynte som dag1 og 2 (sirup paa bittet) men tok saa og festet hodelaget men tok det av igjen med en gang. Gjentok dette flere ganger. Han ble ikke ridd og hadde ikke hodelaget paa lenge

Dag4: Hadde hodelaget paa over lengre tid (sirup paa bittet), men han ble ikke ridd. Koste masse med ham mens han hadde paa hodelaget.

Og etter disse 4 dagene hadde jeg aldri mer noe problem med aa faa paa hodelag men brukte litt sirup paa bittet i en ukes tid for aa opperttholde positive assosiasjoner.

PS Dersom hesten har tannspisser vil det vare ekstra ubehagelig aa ha paa nesereim

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 29/04/2004 :  19:54:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kan jo helt greit prøve et tredelt bitt. Det er ganske mildt, og mange hester og ryttere trives med det. Men hvis sidepull fungerer for deg, er jo det også sikkert greit.

Om det skal være tykt eller tynt må nesten hestens munn bestemme. For de fleste hester virker et tykt bitt mildest. Legg bittet i munnen på hesten og se om det er plass nok. Jeg ville nok forsøkt et tykt tredelt først.

Men som det blir sagt, hestens tenner må uansett være i orden. Det vil si de må være raspet slik at tannspisser blir raspet ned, og eventuelle ulvetenner som ligger i veien for bittet må fjernes. Du sier at du allerede har fjernet en ulvetann. Hvis hesten ømmer i munnen etter et slikt inngrep, bør du vel uansett ikke legge bitt i munnen på den inntil den ikke har vondt mer, eventuelt rett og slett la være å ri.

Bitt er en ting som har mye å si for følsomhet i munnen, men ikke glem at hånden også har mye å si! Myk hånd betyr ikke løs tøyle (man kan godt ha en sterk hånd selv om man rir for en løs tøyle med mindre tøylen er helt løs hele tiden). Myk hånd betyr jevn, ettergivende tøylekontakt. For å oppnå det, er det viktig å være avslappet hele veien fra nakke og ned i fingertuppene, og å la armene henge ned langs siden av kroppen med god vinkel i albueleddet.

Lykke til med hesten din :)
Gå til toppen av siden

asvind
» VIP

Skrevet - 30/04/2004 :  12:28:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Glemte noe i det andre innlegget mitt.

Tannproblemer vil over tid foere til spenninger og problemer ellers i kroppen. Saa dersom du naa er helt sikker paa at tennene er i orden og det ikke er andre ting i munnen som skaper smerter - og hesten fortsatt viser tegn paa smerte under trening burde du kanskje faa en massoer eller liknende til aa se paa hesten.

Ser du blir annbefalt et tykt bitt. Mange er av den oppfatningen at jo tykkere jo snillere mot hesten. Dette er ikke alltid tilfellet saa pass iallefall paa at du ikke velger et for tykt bitt.
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 30/04/2004 :  16:58:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
det stemmer, jeg bruker side pull, men det er kun til jeg flytter på skolen. der skal jeg få noen til å se på tennene hennes, å se om det er noe galt med de (det virker slik når jeg rir med bitt). det er også forskjellige grader følsomhet på neseryggen... hesten min er utrolig følsom, og jeg trenger knapt ta i henne før hun reagerer, selv med min improviserte side pull, som er ca like sterk som en lærrem...men jeg skal jo forhåpentligvis ut å starte dressur, så da må bitt vennes på også...

epetra: jeg svarte på dette inlegget på dyrenett.no...

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

epetra

» VIP

Norway

Skrevet - 30/04/2004 :  19:00:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseepetra  Svar med kopi av melding
åjah!
en hest er en hest, et menneske er et menneske. vi kan ikke forstå hesten 100% kun 99% Gå til toppen av siden

***LUNA***
» VIP

Skrevet - 02/05/2004 :  13:43:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takker for svar fra dere alle!

asvind: Hvorfor bør jeg slutte å fôre fra høynett om jeg gjør det? Gjør det litt om vinteren ute så ikke høyet skal bli trampet ned i møkka og søla.

Noen som har peiling på bitt med kobber og/eller sweet iron? Hva er dette egentli godt for, og burde jeg prøve det?
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 02/05/2004 :  21:49:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Hackamore er en fin ting for slike hester. Red faktisk en hest med litt munnproblemer med hackamore idag, fungerte meget bra, utenom at han reagerte veldig på kjettingen, så den skal byttes ut med en lærreim.

Sidepull har ikke den samme styringa som hackamore, den blir litt "treig" igjen etter min smak, men det der avhenger gjerne litt av hesten også:)

Gå til toppen av siden

***LUNA***
» VIP

Skrevet - 02/05/2004 :  23:04:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hackamore er vel veldig sterk, så den ønsker jeg ikke å bruke. Er på utkikk etter et milt bitt til å ha i munnen...

Sidepullen kan vel også være sterk hvis den har tau over nesen, men jeg har polstret min med en nesepus.

Er enig i at sidepullen er litt "treig". Hesten min reagerer raskt på holt, men å svinge går treigere og jeg føler ikke at jeg klarer å styre hesten like presist og at jeg får respons raskt nok. Derfor er det jeg ønsker å ha muligheten til å bruke "ordentlig" bitt.
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 03/05/2004 :  00:51:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Hackamoren jeg liker, er den milde varianten. Hackamore er ikke så sterkt som man liker å tro er jeg redd, og man skal være MEGET, og da mener jeg MEGET hard og røskete på hånden for å ødelegge noe med den... Ellers måtte vel et rett trinsebitt være fint?
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 03/05/2004 :  09:12:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Litt enig med stormy, det finnes da hack med korte stenger, og ikke minst myk nesereim, jeg tror ikke dette behøver å være så mye sterkere enn mye annet (forutsatt snill hånd og riktig påsatt hack)

Guro
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 03/05/2004 :  09:58:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er enig i at sidepullen er litt "treig". Hesten min reagerer raskt på holt, men å svinge går treigere og jeg føler ikke at jeg klarer å styre hesten like presist og at jeg får respons raskt nok.

har litt det samme problemet, hesten min stopper opp når jeg svinger med side pull åp bane. derfor er voltesits en grei ting å kunne du kan jo titte litt her, hvor dressurekspert Jakob Kielland bskriver litt om det. det er faktisk utrolig enkelt og lettlest, jeg lærte det på et blunk

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Winnie_1

Skrevet - 03/05/2004 :  12:39:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
uten tvil vil jeg anbefale deg å ri med hackamore. men folkens, det finnes to typer hack: engelsk og tysk. den engelske har korte stenger der hver stang er en del, med et hull for nesereimen, ett for kjakereimen og tre runde hull mid på (se artikkel 56312 i høøks bittkatalog). den tyske, eller mekaniske som den også kalles, er mye, mye sterkere (se artikkel 56317 i høøks bittkatalog). den har et feste som gjør at presset rundt mulen blir mye sterkere, i tillegg til at den har lange stenger. det er sistnevnte type som kan knekke hestens nese. den engelske hacken er knapt nok sterkere enn en sidepull, dog den er litt tydligere i tegnene. du vil merke, når du rir med denne, at hesten blir lettere å svinge. du nevner at du er redd for at hack er for sterk, men du må huske at "bittet" er ikke sterkere enn rytterens hånd. dvs, det er du som bestemmer hvor sterk den er. den engleske hacken kan du ikke knekke hestens mule med, hvis du legger den der den skal ligge, nemlig to fingre under kinnbenet (ikke på den myke delen av nesebeinet). jeg vil anbefale deg å ri med hacken til fagyndige mennesker kan se på hestens tenner. å ri hesten med bitt, uansett hvir mildt det sies å være, og hvilket metall det er av, er ikke behagelig for hesten, noe den tydelig viser deg gjennom rising på hodet, og manglende lydighet på tøylen. når tennene er i orden, kan du tenke på hvordan bitt som passer best. et tredelt kobber eller sweet iron er behagelig for de fleste hester. ikke for tykt -og ikke for tynt. tredelt kan klype akkurat like mye som et trinsebitt. det at det er tredelt gjør at det ikke har samme "nøtteknekkereffekt" som et todelt. og dermed virker mildere for hesten. den kan i tilleg bruke tungen mer aktivt til å ta av for presset fra tøylene (kontra tungefirhet/ikke tungefrihet). skal du ha et bitt som ikke klyper i munnvikene, bør du velge et eggbutt-bitt eller et D-ringbitt. kanskje du med fordel kan velge et fullsjekkbitt. dette klyper ikke, samt hesten vil lære letter å svinge etter press fra tøylen, da stengene "presser" hesten til å svinge (den får press på motsatt side av tøylen du tar i). norsk litteratur om bitt har jeg foreløpig ingen adresse på (jeg driver å skriver en selv). men her er en på svensk: http://www.kahlin.net/noir/dressyr/tack/tack.htm#snaffle, som du også finner på engelsk: http://www.kahlin.net/noir/dressyr/tack/bridle.php. sistnevnte er mer oppdatert, og har alle bildene intakt.

håper hesten din sin munn blir bedre etterhvert
Gå til toppen av siden

***LUNA***
» VIP

Skrevet - 03/05/2004 :  21:36:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for langt svar Winnie 1!

Tennene ER allerede fikset på, men det er bare det at hesten har fått dårlige erfaringer med bitt.
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 05/05/2004 :  23:37:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om du ikke vil ri med bittløst, så ville jeg vendt hesten til bittet på ny. Om hesten er vandt til at det gjør vondt, så har den sikkert noen sperrer. Jeg ville funnet et bitt som fungerte bra for hesten, det kommer helt ann på hesten, hva den liker og hvordan munnen er formet. Men tredelt, gjerne med kopper som gjør at hesten suger bedre på bittet burde kanskje være greit?

Dette bittet ville jeg hatt på hesten uten å bruke det. Ha på en grime å lei på tur. Eller jobb med hesten på bakken, enten løs eller med grime og leietau. Bare la den ha på bittet uten at du bruker det. Etterhvert går den opp for den at det ikke gjør vondt lenger. Når den har akseptert bittet helt kan du forsiktig begynne å legge press på bittet. Begynn med å få hesten til å rygge, det pleier være greit. Så å svinge. Gjør dette fra bakken først, deretter når hesten gjør det du ber om uten noe protest så setter du seg opp å gjør det samme. Helt forsiktig, først rygge fra holdt. Deretter svinge. Deretter gå fra skritt til holdt, og så rygge. Osv.

Trro det kunne vært greit for å vise hesten at det ikke gjør vondt lenger. Altså først bare la den ha bittet i munnen. Innebærer jo selvsagt at den ikke har flere tannspisser eller annet som gjør vondt. En vanlig veterinær er ofte ikke godt nok på tenner, så jeg ville fått en hestetannlege til å sjekke hestens munn.

Håper det ordner seg da :)
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.