hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva slags bitt?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Hva slags bitt?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

***LUNA***
» VIP

Skrevet - 29/04/2004 :  17:35:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg har en hest som har hatt en del problemer med tennene i det siste. Han har lett for å få en del tannspisser, må raspes ofte. Han har også fått fjernet en ulvetann.

Disse problemene har gjort slik at han er blitt "ekkel" å ri med bitt. Han rister på hodet, misstrives og lyder ikke tøylen så bra lengre. Han har også tatt bittet mellom tennene og løpt ut.... Det har gjort meg redd for å ri han på tur. Han er grei å ri med sidepull.

Hører jo alltid at et tykt trinsebitt er det mildeste bittet, men det trenger vel ikke være det perfekte bitt for alle hester fordi? Har hørt at en del hester har dårlig plass i munnen (dette gjelder vist spesielt ofte fjordinger?) og at et tynnere bitt fungerer bedre.

Har også hørt at sweet iron og kobbe skal være bra... Og at tredelt i noen tilfeller er positivt siden de ikke klyper hesten i munnen på samme måten som et todelt.

Noen som kan anbefale et bitt eller fler som jeg burde prøve? Et som en hest med mine problemer kan godta?

Hvor finner jeg informasjon om de forskjellige bittypene? Gjerne litteratur på norsk...

Santanas Cheyenne

Norway

Skrevet - 30/04/2004 :  11:43:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSantanas Cheyenne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSantanas Cheyenne  Svar med kopi av melding
Først: Husk at buttet er aldri hardere enn hånda som holder!

Og selv har jeg gjort den erfaringen med min hest at et tynnere bitt var lettere å akseptere ennet tykkt bitt.

Jeg så hesten gapte veldig da den ble presangtert for bitt første gang (vanlig tykkt trinsebitt) og gikk til anskaffelse av et Off set D sweet iron bitt (tynnt D-ringsbitt med kobber) og det var himmelvid forskjell!!

Prøv deg fram til hva som fungerer for deg og hesten din

Jo mer jeg lærer, jo mer skjønner jeg at jeg ikke kan...
- Olrun -
http://www.morganhorse.no
Gå til toppen av siden

***LUNA***
» VIP

Skrevet - 30/04/2004 :  13:01:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
OK, takk for svar!

Det er akkurat det jeg mener å ha hørt fra flere hold; at tynnere bitt kan være bedre på enkelte hester (pga dårlig plass i munnen).

Jeg er absolutt ikke hard på hånden, så noe sterkere virkning i særlig grad vil det jo ikke få!
Gå til toppen av siden

asvind
» VIP

Skrevet - 30/04/2004 :  21:25:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Trykket fra et tynt bitt blir jo av naturlige aarsaker mindre fordelt og det blir derfor stoerre enn paa et tykkere bitt. Mange bruker for tykke bitt i forhold til hestens munn og det er ikke bra. Ulempen med et tynt bitt er at det trykker mot de samme smaa delene av nervene hele tiden. Det kan derfor vare lurt aa variere med litt forskjellige bitt for aa beholde sensitiviteten. Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 30/04/2004 :  21:46:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Hvorfor ikke ri med sidepull eller annet bittløst hodelag? Du sier jo selv at hesten fungerer fint på dette. Vet om folk som rir dressur på middelsnivå med bittløst hodelag (kun på trening selvsakt). Hvorfor putte stål i munnen på hesten når det ikke er nødvendig? Gå til toppen av siden

***LUNA***
» VIP

Skrevet - 02/05/2004 :  13:32:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fröya: Jeg vil gjerne ha mulighet til å ri hesten min med bitt også da! Ikke sikkert at bittløst er like godtatt i alle kretser! Har vært borti en del folk som ser ut til å tro at en må bruke stål både her og der for å ha kontroll... Selv trenger jeg ikke grime en gang for å håndtere hesten min til og fra beite og stall f.eks.

Jeg har ikke noe i mot å ri kun med sidepull, men å ha muligheten til å ri med bitt en gang i blandt er vel heller ikke så dumt?
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 02/05/2004 :  16:14:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Å se seg om etter en annen løsning for "daglig bruk" kan jo være en ide!?
La oss si at du feks trener dressur eller sprang en del og rir resten på tur. Da kan du jo f.eks benytte sidepull eller annet hodelag uten bitt der, og når du rir hesten din på bane og trener kan du gå for et bitt hesten ser ut til å trives med. Om du er lett på hånda er det jo greit å velge et bitt som ikke er så skrekkelig tykt, men det er jo heller ikke vits i å velge noe sterkere enn man har bruk for. Har du ikke bruk for vektstang så behøver du heller ikke velge bitt med det (enkelt forklart).

Hvis du har en mulighet til å låne et bitt hos noen i stallen, slik at du selv slipper å kjøpe alle bitt du er interessert i å prøve så er jo det også en god løsning. Du får tid til å finne ut hva hesten liker før du ender opp med å ruinere deg selv i jakten på et bra bitt.

Guro
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 05/05/2004 :  23:11:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ikke sikkert at bittløst er like godtatt i alle kretser! Har vært borti en del folk som ser ut til å tro at en må bruke stål både her og der for å ha kontroll... Selv trenger jeg ikke grime en gang for å håndtere hesten min til og fra beite og stall f.eks.

Opprinnelig postet av ***LUNA***

Bruker du bitt pga hva andre synes?

Gå til toppen av siden

***LUNA***
» VIP

Skrevet - 05/05/2004 :  23:51:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Både ja og nei!

Har litt lyst til å ha mulighetene åpne for hva jeg kan bruke!

Å så gidder jeg ikke alt styret om jeg kommer bort i folk som mener en MÅ ri med bitt. Hvis jeg skal delta på kurs eller noe her og der, så er det jo ikke sikkert jeg får lov av alle å ri med sidepull. Mange rare folk her i verden! Har dere ikke merket det? Det kan bli mye oppstyr i mange miljøer i hesteverdnen angående utstyr. Har vært bort i å ikke få lov å bruke dekken sånn som jeg vil og litt forskjellig...
Gå til toppen av siden

lekkerParaply

Skrevet - 28/05/2004 :  18:10:59  Vis profil  Svar med kopi av melding

Halla!!
Jaja, har du prøvd gummibitt noen gang?
Jeg har iallefall gode erfaringer men gummibitt med
hester som er følsome i munnen. =)
Du kan prøve med lav nesereim oxo,
den gjør at bittet ligger roligere i munnen.
Gå til toppen av siden

Anna_sin_gamle_VIP

» VIP

Skrevet - 10/06/2004 :  18:52:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnna_sin_gamle_VIP  Svar med kopi av melding
Jeg ville anbefalt ett tynt D-rings bitt i kobber, ser andre også har anbefalt dette. Det fungerer bra på de fleste hester, men er nok ganske uglesett i noen kretser. Aner ikke hvorfor, men det er nå en gang sånn det er.. Side pull er best hvis hesten ikke liker å ha bitt i munnen i det hele tatt:)

Mvh Anna

Husk: Man blir aldri utlært, men stagnerer du- Gjør noe! Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.61 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.