hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kverke?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Kverke?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 16/04/2004 :  10:33:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det er jo som kjent store utbrudd av kverke nå, og dessverre lurer vi på om det har kommet til stallen "vår", siden en jente med hest i en "kverkestall" -ikke- desinfiserte klærne sine før hun kom og red på Gøran..

Vel, dette gjorde hun i første halvdel av påsken, og ettersom vi har skjønt er inkubasjonstiden ca. 5 dager. Hesten har ikke hatt noen symptomer, men - i går var han veldig daff. Gøran er ellers utrolig sprek, og man må sitte og holde på ham for at han ikke skal løpe - i går var det så vidt han orket å trave, og jeg følte meg slem når jeg "tvang" ham til å galoppere rundt banen en gang.. Bestemte derfor å ri på en kort tur, og tok turen over "galoppjordet" - hvor den høyeste farten jeg fikk ham i var et daft lunte-trav. Red ca. 30 meter lenger bort, og der stoppet han - og stod der og rett og slett peste. Gikk av og leide ham hjem, og hele hesten var gjennomvåt av svette.
Galopperte bare èn runde rundt banen og ellers litt i et strevsomt trav - ca. 40 minutter..

Veterinæren skal se på ham i dag, men kan dette være kverke, selv om det er så lang tid etter - eller er det noe annet/bare en veldig dårlig dag?
Han var også veldig trå å ta inn/ut, noe han aldri er. :s

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2004 :  18:45:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Et av symptomene på kverke er jo at hesten blir slapp. Men likevel; smitteoverføringen skjer oftest via forurenset for eller drikkevann eller inhalering av spyttdråper som svever i lufta når syke hester hoster, og lignende. Så det er jo liten sjanse for at dere har fått kverke på stallen, men man kan aldri være helt sikker.

Sykdommen bryter forresten vanligvis ut 4-8 dager etter smittepåkjenning, og kjennetegnes med høy feber, apetittmangel og tydelig matthet. Etterhvert også andre symptomer nesekatarr og svulne lymfeknuter i svelget.

Mvh
Natalie (som har hesten sin i Trondheim, og har lært utrolig mye om kverke de siste dagene)

Redigert av - Natalie_S den 16/04/2004 18:48:03 Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2004 :  19:11:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
En bra link jeg fant hos NRYF: kverke.

Og Hestemarkeds Magasin med sykdommer.

Smitte kan absolutt skje via klær og utstyr, selv om vanligste smitteårsak er smitte fra hest til hest.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

*GuroL*

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2004 :  21:21:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
dyrlegen mente at vi hadde kverke på stallen får to år siden. da ble alle stallene som hadde tilknytning til vår stall (staller dær hester hadde vært på stevner eller hester som hadde vært på besøk innom vår stall) den siste månen før utbruddet ble satt i karantene. ellers måtte vi ha overtreksklær når vi var i den stallen dær det var utbrudd å fikk streng beskjed om å vaske alt av stallklær før vi brukte dæm igjen. så d e jo helt utruli at nånn e så totalt blåst at dæm ikke sjønne at dæm trækk me sæ smitte!! ellers viss du mærke at hæsten din e såpass daff som d hørtes ut hær, burde du sjekke temperatur me en gang å ellers sjekke lymfeknutan å sånn...
værden e ikke sorthvit, men den har mange forskjellige grånyansa Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 16/04/2004 :  23:45:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man behøver kanskje ikke få helt panikk med en gang, er hestene smittet, blir noen etter hvert ganske sikkert syke (feber, slapphet osv som Holter sier).

MEN: Hvis man har mistanke om at stallen kan være smittet, så bør man være forsiktig uansett inntil man er sikker på at det ikke er tilfelle. Det aller viktigste er å passe på å ikke spre eventuell smitte. Man bør la være å dra på stevner og treninger på andre staller, og ikke la andre hester komme til sin stall. Vi hadde kverke på stallen vår i fjor sommer, og det ødela 6 uker av sommeren for samtlige hester (og ryttere) da ingen av hestene, selv ikke de friske, fikk trene i det hele tatt i store deler av denne perioden. Så vær forsiktig, for det er utrolig kjedelig hvis det skjer.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 17/04/2004 :  12:30:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Takk, har ikke hørt hvordan det gikk med veterinæren enda :) Gå til toppen av siden

sle13
» VIP

Skrevet - 18/04/2004 :  17:43:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
kverke kan smitte over klær(hesten kan gni seg intil, rytteren tar/tørker seg på genser/jakke og tar på heten etter på osv) dråper eller direkte kontakt med den syke. det er mange måter å få smitte på, og Gøran siden han var slapp og sånn, kan ha det iseg og pga slappheten kansje kroppen holdt på å kverke(hehe...) kverken.... har selv hatt kverke hest, og det var ikke noe gør, men det går som oftest over... så lykke til og vaske deg FØR du tar på andre hester....

carpe diem- grip dagen
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 18/04/2004 :  19:43:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Veterinæren har vært og sett på ham nå, han viser ingen symptomer annet enn at noen av lymfekjertlene er hovne, og at han er litt slapp o.l, men hun mente at det ikke var noen stor fare - Magne (eieren) fikk beskjed om å holde ham borte fra nye hester i en 14-dagers periode, men at ridning ikke var farlig. Krysser fingrene! Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 18/10/2004 :  21:03:49  Vis profil  Svar med kopi av melding

Beklager at jeg begynner å ripe opp i dette igjen nå, men gjør det for å "rense luften":

Formosissma; som jeg skjønte, var det jeg som var i stallen og red Gøran uten å desinfisere ridekærene mine. Men det var FØR jeg og resten av stallen fikk vite at flere av hestene der hadde kverke. Hesten som smittet kom fra danmark. Den ble ikke syk, men en annen hest ble. Dyrlegen kom, og tok kverkeprøver for sikkerhets skyld. Dette skulle eieren av hesten informert oss om, men det gjorde den da ikke! Det ble påske, og jeg hadde ansvar for 4 av hestene, da de andre reisete hjem på ferie. Jeg hadde dem helga før påsken, og på søndagen reiste de hjem, til forskjellige kanter av landet (jeg gikk på hestelinja ved valle vgs og hadde hest i skolestallen der). Vi andre heste-eiere visste fremdeles ingenting.

Jeg dro hjem, og red blant anna Gøran og stelte noen hester i samme stall. Plutselig en dag fikk jeg en gråtkvalt telefon av en venninne; hesten min hadde fått kverke og det stod dårlig til. Heldigvis hadde jeg fått stallplass hos en veterinær, men 2-3 hester til på samme stallen fikk kverke.

Etter at jeg fikk vite dette, rørte jeg selvfølgelig ikke noen hester. Vasket alt jeg hadde av klær og holdt meg mest i ro.
Hesten min hadde fått høy feber og utviklet stooore byller i lymfeknutene under mulen/kjeven. Den ble satt på pencelinkur, men hadde byllene fremdeles da jeg kom tilbake etter ferien. Vi fikk ikke lov til å gå inn i stallen, men etter noen dager fikk vi dispansasjon til å flytte hestene våre tilbake på skolestallen (den var jo allerede kverkeinspisert). Det var papirmølle uten like!!

Byllene sprakk ikke som de skulle, så dyrlegen måtte skjære de opp. Blod og verk rann om hverandre. Det var bare helt forferdelig. Hesten hadde grusomme smerter.
Vi som hadde hester i stallen, måtte ha ren og urensone, slik at vi ikke spredde det videre. Må bare si at alle jentene i stallen vår var veldig flinke til å følge instruksjonene vi fikk av veterinærer og mattilsynet.

Hesten ble sånn noen lunde igjen, og de andre var ferdige med behandlingen og var så og si friske igjen. Etter en haug med papirer og samarbeid med distriktsveterinæren i vårt distrikt, fikk jeg og venninna mi flytte hestene våre hjem igjen, på et karantene-beite med en masse forholdsregler. Hestene såg ut til å bli bedre igjen, men siden de fremdeles stod i karantene, skulle vi ha minst mulig med hestene å gjøre. Vi fikk knapt røre dem.

Men så i pinsen ringte telefonen igjen, og atter en gang med en dårlig beskjed; Ronja var svært dårlig, og dyrlegen kom så fort han kunne. Hun hadde over 40 i feber, hele hodet var så opphovnet at grimen var helt sprengt, hun stod bare og ristet og skalv, og det rant slegg ut av munnen. Hun var også blitt sykelig tynn, bein stakk ut både her og der og nye digre byller var under utvikling. Jeg fikk beskjed om at dette var det ikke sikkert at hesten overlevde, siden den var så svak.
Det var på tide med en ny kur igjen, og nye bylle å skjære opp. Denne behandlingen tok sin tid... Og de tok en ekstra lang kur for å være sikre på at de skulle at kverka 100%.

Den 5.juli kunne hestene våre endelig erklæres friske og karantenen ble oppsagt. Da var hele våren og sommeren ødelagt for min del! Var jo selvsagt gla for at hesten var frisk, i det hele tatt overlevde, men samtidig var mye ødelagt. Stevner og bedekking blant anna.

Med dette vil jeg bare advare dere andre heste-eiere om å ta alle forholdsregler!! Vet om flere somikke gjør det, men dere aner ikke hvor ille det er før dere ser det med egne øyner!!

Og formosissma: jeg hadde ikke peiling på at jeg var kverke-smittsom... Dette viste magne, men har tydligvis fortalt dette i en annen vinkel...
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 18/10/2004 :  21:19:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Oj, jeg mente ikke noe vondt med posten min jalla. Beklager hvis det virket slik.
Det hele ser da ut til å være en beklagelig misforståelse mellom Magne og meg. Har i senere tid skjønt hvor ille det var med Ronja, og jeg skjønner at det var fælt :-s
(Selv har jeg aldri vært borti hester med kverke, kun andre sykdommer/skader)

Jeg er glad alt gikk bra med Ronja, og at Gøran ikke fikk kverke. Men jeg lurer på hva det var, for om det var en dårlig dag var det en ekstremt dårlig dag for Gøran. Det var så ille at det var så vidt han orket å trave - han, som ellers er så sprek at han gjerne sier ja takk til en sprek galopptur.

MvH Silje.
Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 18/10/2004 :  21:37:01  Vis profil  Svar med kopi av melding

Går bra det vettu Synes bare det var litt dumt at du sannsynligvis trodde at jeg var ganske så hensynsløs... men da er det i orden

Men dette var også for at andre SKAL TA ALLE FORHÅNDSREGLER NÅR DET GJELDER KVERKE, de som ikke har har vært borti det selv aner ikke hvor ille det egentlig er. Men i tillegg var også Ronja så og si max uheldig. Det er svært sjelden at hester får disse byllene i dag, og dyrlegene hadde aldri vært borti at det hadde blusset opp igjen etter behandlingen.De skal jo bli imunne etter en kverke-epedemi...
Heldigvi var ikke jeg hjemme i pinsen og så hvordan hun var (bare sett bilder. Folk i familien min tok en haug med bilder siden de trodde at hun ikke kom til å overleve), men hadde jeg vært der og sett henne, hadde jeg mest sannsynlig bedt veterinæren om å avlivet henne, for å slippe all smerten.

En grunn til at Gøran var så daff, kan jo være at han ble påvirket av deg. Hester er flinke til å føle sånt vet du!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.