hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - 1000 Spoorsmaal...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 1000 Spoorsmaal...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 10/02/2003 :  13:36:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Jeg luere paa saa mye rart jeg:

Hei! Jeg lurer paa sa utrolig mye! Foor foolte jeg meg ganske sikker paa at jeg kunne en del, men naa surrer tusen spoorsmaal rundt i hodet mitt! De fleste spoorsmaalene er litt teite, det er jo slike ting man boor vite, men jeg har jo aldri laert det.. og jeg synes det er litt flaut aa spoorre.... Haaper paa mange fornuftie svar... :)

1) Naar man vasker en hest, hva bruker man til aa faa shampooen fra bootta til hesten? Svamp? eller skal jeg bare helle det over? Og hvordan vet jeg at jeg har faatt skylt ut all shampooen fra pelsen?

2) Naar man tar en hest til hovslageren(har aldri gjort det foor), hvilke spoorsmaal boor jeg vaere forberett paa aa svare paa(for exempel hvilke sko han skal ha)? Og ca hvor lang tid tar det aa faa bytta skoene hans? Er det riktig at jeg skal ta han til hovslager selv om skoene fortsatt sitter paa?

3) Longering med sidepull... hvordan longere man? Og hvordan tilpasser jeg sidepullen?

4) Hva boor jeg skjekke hos hesten hver dag(helsen hans...)?

5) En sal som er stortsett semsket skinn(er det det det heter: saann mer lignende stoffet man har paa sko... hvis noen skjoonner?), hvordan vasker jeg den? Jeg har vasket en vanlig laersal foor, men ikke en saann en...

8) Hvor ofte longerer dere hesten?

9) Hva skal jeg gjoore med en ikke trafikksikker hest?

10)Hvis hesten sliper tennene sine mot metallet paa gjerder eller ved boksen, hvordan skal jeg faa han til aa slutte? Han gjoor det ikke bare naar han staar i boksen og slapper av, men ogsaa naar han staar ute, og naar han blir ridd, eller salt opp...

11) Hvis hesten ikke liker aa staa ute(han blir redd for de fleste andre hestene paa stallen og er mobbeoffer, han vrinsker og blir urolig og skremt og vil inn...) hvordan skal jeg se til at han faar beveget litt paa seg utenom ridningen?

det vare de store spoorsmaalene fra meg, som jeg virkelig trenger svar paa! Kanskje tror jeg jeg vet svaret paa noen av disse, men jeg vil gjerne vaere mer sikker... Er saa engestlig for at jeg gjoor noe feil... og alt det ansvaret!

Redigert av mix1 den 14/05/2003 15:18:33

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 10/02/2003 :  15:26:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Skal prøve å svare på noen av spørsmålene:

spørsmål 8: Jeg longerer en gang i blant. har ikke en spessiel dag hvor jeg longerer... Hvis jeg har litt dårlig tid eller ikke er helt bra er det jo kjmpe griet å longere. hesten blir lydig, og hesten får morsjon. pass på å ikke longer for lenge. 10-15 minuttre er nokk.

spørsmål 9: hvis hesten ikke er trafikk sikker er det greit å kjøre forbi innheingen. fram og tilbake, så den får venne seg til bil/laste bil lyder. lurt å kjøre med laste bilder oxo. etter hvert når hesten har blitt trygg på beite, kan dere ta på hesten et hodelag og leie den forbi en bil som står med motoren på. etter hvert kan du gå bortover veien med hesten mens bilen kjører forbi. etter hvert kan dere sette dere på hesten gå forbi en bil som står med motoren på, og så kan bilen kjøre forbi hesten&ryttere...

Håper spørsmål 8-9 er helt klart for deg nå

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 10/02/2003 :  16:06:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
1) Naar man vasker en hest, hva bruker man til aa faa shampooen fra bootta til hesten? Svamp? eller skal jeg bare helle det over? Og hvordan vet jeg at jeg har faatt skylt ut all shampooen fra pelsen?

Væt hesten først, sett til shampoo vha svamp eller rett på ekstra skitne flekker. Massér opp skummet skikkelig. Skyll av ved å dusje hesten med lunkent vann fra slange eller med et litermål el.l. Bruk gjerne 3-4 bøtter rent vann til skyllingen hvis du ikke har tilgang til slange.

2) Naar man tar en hest til hovslageren(har aldri gjort det foor), hvilke spoorsmaal boor jeg vaere forberett paa aa svare paa(for exempel hvilke sko han skal ha)? Og ca hvor lang tid tar det aa faa bytta skoene hans? Er det riktig at jeg skal ta han til hovslager selv om skoene fortsatt sitter paa?

Hvem skodde hesten sist? Hvor lenge er det siden den ble skodd sist? Det er de to tingene hovslageren vanligvis spør etter.
Hesten skal skos hver 5-8. uke alt etter hovvekst, bruk, skotype og slitasje. Detter en sko av, må du ha hovslager og få den på igjen...

3) Longering med sidepull... hvordan longere man? Og hvordan tilpasser jeg sidepullen?

Sidepull brukes til ridning, ikke longering. Du trenger en longeringsgrime, eller du kan bruke din vanlige grime.
Selv longerer jeg aldri, da jeg ikke ser hensikten ved det...

4) Hva boor jeg skjekke hos hesten hver dag(helsen hans...)?

Matlysten forteller deg mye om hvordan hesten har det. Gå over og sjekk hesten ved å ta på den over alt for å evt. oppdage sår og skrammer og hevelser eller varme, ømme steder. Sjekk også høvene godt for sprekker, småstein, varme eller ømhet.
Kjenn over ryggen ved å trykke lett i salleiet, slik at du kjenner ømme steder som kan oppstå hvis sadelen ikke passer. Passer ikke sadelen MÅ du gjøre noe med det!!!

5) En sal som er stortsett semsket skinn(er det det det heter: saann mer lignende stoffet man har paa sko... hvis noen skjoonner?), hvordan vasker jeg den? Jeg har vasket en vanlig laersal foor, men ikke en saann en...

Bruk mild såpe og svamp. Syntetsadler er lette å gjøre rene.

Aldri.

Trene ved leieturer f.eks. på et jorde ved en vei. Du kan nærme deg veien litt og litt for hver dag. Du har også fått gode råd på dette alt.

10)Hvis hesten sliper tennene sine mot metallet paa gjerder eller ved boksen, hvordan skal jeg faa han til aa slutte? Han gjoor det ikke bare naar han staar i boksen og slapper av, men ogsaa naar han staar ute, og naar han blir ridd, eller salt opp...

Hesten er stresset, og gjør dette for å mestre stresset den føler.
Stresset kan skyldes alt fra magesår til mistrivsel og feiltilpasset sadel/utstyr...
En hest som gjør dette er ikke avslappet, og denne adferden betegnes som en "uvane". Dette er et stort tema du kan søke etter info på, da det finnes masse forskjellige ting man kan forsøke for å få hesten til å slutte med det. Hesten bør også sjekkes for magesår av veterinæren.

11) Hvis hesten ikke liker aa staa ute(han blir redd for de fleste andre hestene paa stallen og er mobbeoffer, han vrinsker og blir urolig og skremt og vil inn...) hvordan skal jeg se til at han faar beveget litt paa seg utenom ridningen?

Hesten skal ha sin egen paddock der den evt. kan stå sammen med en eldre, vennligere hest. Hester trenger hestkompiser, og det er opp til oss å finne rett selskap for en som er lav i rang.
Kan den ikke få egen paddock, må den paddocken den står i sammen med rangsterke hester være stor nok til at hesten kan finne et rolig hjørne langt nok unna de andre til at den får være i fred.

Har du ingen voksne, erfarne hestefolk du kan få hjelp av?

mvh Line.

Gå til toppen av siden

lm
» VIP

Skrevet - 10/02/2003 :  21:00:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skal prøve å svare på det jeg vet svarene på:)

1) Hvis du skal bruke shampo må du spyle hesten. Masser inn shampoen, og spyl godt av! Hvis det blir sittende igjen vil hesten begynne å klø. Når det slutter å komme hvitt skum er alt borte.

2) "Hvem skodde sist?" "Når ble den skodd sist?" "Har den alltid gått med sko?". Hovslageren min gjør det gansek kjapt, har ikke tatt tida før, men det går fort. Hovslageren drar først av skoene, så setter på nye.

3) Man skal ikke longere med sidepull! Jeg bruker ingen ting når jeg longerer.

4) Visiter hesten, sjekk at skoa sitter på, og pass på at den drikker og spiser normalt.

5) Jeg har en spray til slike saler.

8) Annver uke.

9) La den gå og snuse på parkerte biler. Begynn etter hvert å leie den ca 20m fra en lite traffikert vei. Gå nærmere. Til slutt rir du, og begynner å ri på mer traffikerte veier. Det tar LANG tid!

10) La den få en helseskjekk, prøv å lag/kjøp noen leker til hesten istedenfor, tilfelle han kjeder seg.

11) Hesten skal stå ute, selv om den blir mobba! Da får han heller få en egen luftegård. Det har en av hestene mine.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 10/02/2003 :  21:00:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Ser noen har svart, men kan jo prøve å svare "på min måte" likevel Gidder ikke svare noe på de spørsmålene andre har svart nøyaktig det jeg ville svart..

Jeg bruker helst svamp. En litt stor en. Når du gnir i pelsen med fingern og det ikke er antydning til såpe har du skylt ut all shampoen. Har du tilgang på vann fra slange er det mest effektivt.

Å longere av og til er bra avveksling for hesten. Å longere mere enn en dag i uka med mindre du ikke må longere pga skade etc tror jeg er "dumt". Man må ikke longere en hest. Men har hesten vondt i ryggen, eller hvis den er veldig sprek kan det være fint. Dessuten hender det at underlaget på uteridebaner kan være sånn at det er mer forsvarlig å longere enn å ri. Og som en avveksling tror jeg det er ok for hesten å longeres litt av og til. La det bare ikke bli hver dag. Tror det blir kjedelig.. Men har hesten skade så har en ikke noe valg. Forsøk å variere i den grad du klarer isåfall.

Beste måten å få hesten trafikksikkerhet på er å la den stå på beite eller i luftegård i nærheten av trafikert vei. Ellers kan det være lurt å få med en eller flere av de mest trafikksikre hestene på stallen på en tur. Du sitter oppå hesten, og en annen leier den samtidig med leietau. Hesten stoler veldig på andre hester, og om ting skulle skje så burde ander hester som ikke løper sin vei, en rytter på hesten og en leier være til mye hjelp. Etterhvert kan du ri uten leier og sammen med trafikksikre hester. Så kan du prøve å få hesten til å lede etterhvert. Og til slutt helt alene. En dag er ikke susende biler, lastebiler, bråkete motorsykler og rusende kjøretøyer under broer skummelt lengre.

Forslaget til kaja1988 er muligens brukbart, men hvor får en liksom en lastebil fra? Og hvem har lappen på lastebil? Dessuten er trafikk mere enn en lastebil/bil som kjører frem og tilbake på et sted hesten er vant med å oppholde seg. Har du muligheten er det en start å begynne der hesten alt føler seg trygg. Men du får ikke en trafikksikkerhet av å kjøre lastebil rundt hesten din i evigheter.

--
spoff
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 11/02/2003 :  11:48:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med spoff: Longering er fint av og til. Dagens trening kan bestå i bare longering, eller man kan longere før ridning for eksempel. Longering er løsgjørende for hesten hvis det gjøres riktig, og det hjelper til å sette muskler i overlinjen til hesten (nakke, rygg, kryss). Dessuten kan man ovservere hesten på en annen måte i longe enn man kan fra ryggen til hesten.

MEN: Sånn for fysisk trenings skyld er det IKKE noe poeng i å longere uten noen form for inspenning. Det kan sikkert være god lydighetstrening for hesten, men dersom hesten ikke er spent inn vil ikke longeringen ha effekt ut over at hesten får jogget litt rundt. Da kan den like gjerne få trimme seg i luftegården. Det finnes forskjellige typer innspenning som er diskutert tidligere på forumet. Et par viktige ting:

1: Ikke hold på for lenge
2: Snu hesten ofte
3: Ikke spenn hesten inn for mye!
Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 11/02/2003 :  20:29:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Spoff: Det er ofte en hestelaste bil på et sted hvor det står en del hester... men hvis ikke er jo forslaget ditt greit. Jeg kjenner en hest som var drit redd for bilder, og den er 100% trafikk sikker nå... Hvis hesten hører bilsus mens den går på beite venner den seg til lyden og blir tygg på lyden... lykke til...;)

Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2003 :  20:32:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
De fleste har jo svart på spørsmålenene ,men kan jo svare på det letteste:
8).
Jeg pleier vanligvis og longere hesten ca 1 gang i uken.. Hvis det ikke er veldig hardt på banen da.. Synes det er greit med litt avveksling av å ri på bane,tur,og det synes nok hesten også... Får lixom springe litt fritt rundt!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.