hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Formye Jern i fôret!?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Formye Jern i fôret!?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

nina74

» VIP

Skrevet - 06/04/2004 :  03:17:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Satt her en dag og reknet ut (ved hjelp av et fôrprogram riktignok) hvilke næringsstoffer hestene mine fikk i seg via fôret, og stusser litt over den totale overvekten av jern de får i seg hver dag.
Utgangspunktet mitt var en 7 år gml varmblodsvallak som blir hardt trent, og som får 3 l. havre, 2 l. Champion Energi, 2 l betefôr (ferdig oppbløtt), 1 l. HestaMix (som er et kraftfôr fra St.Hippolyt, med høye verdier av sink og selen) soyaolje og salt fordelt på 2 måltider til dagen. Han har fri tilgang til høy, og gafler nok i seg mellom 10-13 kg høy i døgnet.
Men over til jerninnholdet igjen; hans behov skulle være på 546,67 mg, men med min fôrplan får han altså i seg hele 1866,25 mg i døgnet! De aller fleste andre av næringsstoffene passet veldig bra overens mht behov/tilført i fôr, mens jern altså blir skikkelig overdosert...
I følge dette fôrprogrammet inneholdt betefôr ca 250 mg/kg, mens havre kun inneholder ca 50 mg/kg, men jeg ser egentlig ingen voldsom gevinst i å kutte ut betefôret til fordel for havren likevel, siden 1 l tørr betefôr(= ca 2 l oppbløtt)=385 g, og han får da ca 100 mg jern i reell fôring totalt i døgnet.
Er det noen som vet om dette er skadelig, eller hvorfor det blir tilsatt så mye jern i hestefôret? Er det mindre opptagelig enn andre mineraler, slik at det må overdoseres for at hestene skal få i seg nok? Skiller hestene ut overskudd av jern i urinen, eller blir det lagret i hestekroppen? Noen der ute som vet??

TML

Skrevet - 09/04/2004 :  13:23:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
En voksen hests jernbehov er ca 40mg pr kg fôr pr dag (kraftfôr + grovfôr) Ettersom du oppgir fôret i liter er det ikke så lett å regne ut, men tallene du har kommet frem til høres korrekte ut mht. behov.

Hesten har ingen "funksjon" for å kvitte seg med jernet, den eneste beskyttelsen den har er nedsatt absorbsjon. Fordi at hestekroppen har muligheten til å la være å ta opp alt jernet, er det svært sjeldent med slike forgiftninger hos hest(for en hest på 500kg må man opp i ca 10 000mg pr dag for at det skal være risiko for forgiftning) Likevel kan dette skape problemer ved at den nedsatte absorbsjonen av jern påvirker absorberingen av andre mineraler, slik at hesten vil mangle disse.

Selv om 1866,25mg er langt høyere enn hestens behov, vil dette sannsynligvis ikke skape problemer fordi hesten ikke tar til seg alt jernet du putter i den. Det som kan by på problemer er dersom andre mineraler er i "laveste laget", da overskuddet av jern faktisk kan hindre at disse tas opp i hestens tarmsystem.

Det som er viktig er altså balansen mellom de ulike næringsstoffene. Når du blander sammen forskjellige produkter fra ulike produsenter som ikke har laget disse for at du skal "trixe & mixe" øker sjansen for at du får en ubalanse i fôringen din. Hvis du ser på St.Hippolyt's nettsider står det faktisk at deres produkter ikke må blandes sammen med fôr fra andre produsenter. Ettersom jeg ikke kjenner næringsinnholdet i din fôrplan kan jeg ikke si at det er ubalansert, men jeg vil råde til å kontakte leverandør/produsent før man blander to ulike kraftfôr (i dette tilfellet Hestamix og Energi).
-men for alt jeg vet kan du selvsagt ha undersøkt dette! ;-)

Håper uansett at dette oppklarte litt!

Hilsen Tonje
Gå til toppen av siden

nina74

» VIP

Skrevet - 10/04/2004 :  02:41:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svar Tonje! Det var jo beroligende å høre at det måtte så store mengder til før en evt. forgiftning ihverftall! Samtidig så var det dette med de andre næringsstoffene da....
Ang. St.Hippoly sendte jeg en mail for ca 1 uke siden, og de var (selvfølgelig) ikke fornøyd med at jeg ikke brukte bare deres merke, men det hadde jeg heller ikke forventet... så jeg mottok et forslag til hvordan fôrplanen BURDE se ut, og det stemte overens med slik den så ut før, men da tok han av mer enn pent var. (Han ble da fôret på Struktur Energetikum, som er for hester av hans 'type', men ble oppfordret til å gi et tilskudd av Hestamix'n der hvor jeg kjøper fôret pga litt pjuskete og glansløs pels) Han er vanskelig å holde i passe hold.
Samtidig ser jeg på kostnadene med St.Hippolyt, og har rett og slett ikke økonomi til kun å bruke dette, selvom det skal fôres mindre enn med andre kraftfôrtyper. Han blir fort dyr i drift MEN, så har jeg veldig sansen for sammensetningen til St.Hippolyt, og bruken av mye naturlige næringsstoffer også. Har brukt en del tid på å sammenligne St.Hippolyt og Champion sine produkter, og det er forskjell på hva de vektlegger mht næringsstoffene, men det er også noen av dem de er passe enige om. Og ved Hestamix'n og Energi'n er det ikke så veldig store forskjeller ute å går egentlig, men det er vel de små forskjellene som teller da kanskje..
Selvfølgelig kunne jeg heller gitt vit/mineraltilskudd, men vil jo likevel komme skjevt ut, siden de andre næringstoffene passet bra inn mht behov/tilført i fôr, og det samme vil skje om jeg reduserer på Energien for å redusere på jerninnholdet. Det skal neimen ikke være lett!!

Da jeg reknet ut tok jeg ikke med Hestamix'n fordi den ikke lå inne i programmet, så næringsstoffene er reknet ut ved at jeg oppga Energi, havre, betfor, salt og soyaolje. Og 2 l Energi tilsvarer ca 1,6 kg. Jeg har ikke tenkt å bli min egen lille fôrmixer, har forlite kunnskap til det, så jeg får nok heller holde meg til bare ett merke. Men takk igjen for et utfyllende svar!!
Gå til toppen av siden

TML

Skrevet - 10/04/2004 :  10:59:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Nina!

Jeg kjenner dessverre ikke så godt til St. Hippolyts fôr (mer enn hva jeg har lest på nettsider, brosjyrer etc) så dette kan jeg ikke uttale meg om. Jeg vil derfor presisere at jeg ikke fraråder deg til å kutte ut hverken dette eller annet fôr, men til å undersøke balansen i din fôrplan

Som du selv sier er det heller ikke alltid at det som ser bra ut på papiret faktisk fungerer i praksis. Dette både fordi hester har mer individuelle behov enn hva man klarer å "putte inn" i et dataprogram og fordi at det ikke alltid er alle tall som er oppgitt fra produsent. Selv om det ser aldri så bra ut på papiret, må man derfor følge med på hesten og dens prestasjoner og foreta evt. justeringer underveis. (ta gjerne kontakt med leverandøren og forklar hva du ønsker endret)

Mitt poeng var egentlig bare at jeg ville tatt alle fôrslagene med i utregningen, slik at du får helheten i dette, om du ikke klarer å legge alt inn selv er kanskje en av dine leverandører behjelpelige her? Det trenger ikke nødvendigvis å være "galt" å blande 2 merker, men produktene må "passe sammen" slik at disse samarbeider og ikke motarbeider hverandre.

Lykke til!
Gå til toppen av siden

nina74

» VIP

Skrevet - 12/04/2004 :  00:41:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jepp, det skal jeg jammen rekne ut skikkelig, men da har jeg et spm til du kanskje kan svare på?
Ifølge innholdsfortegnelsen på Champion er sink oppgitt som sinkoksyd, og ifølge Ridehesten (marsnr) ga det liten opptagelighet.
Sitat: 'Organisk bundne sporstoffer (heriblant sink) har en langt bedre opptagelighet en uorganiske bundne sporstoffer som f.eks sinkoxsyd og sinkxulfat. Opptageligheten av sinkoxsyd er betydelig lav, og sinksulfat kan ved en for høy forsyning være årsak til kolikk.'

Ch.Energi inneholder 150 mg/kg (sink som sinkoksyd), men er dette den reelle mengden hesten faktisk nyttiggjør seg, eller (slik jeg forstår det) den mengden sink som finnes pr kg pellets?
Og hvis det er den mengden som finnes pr kg, vil ikke det si at hesten ikke nødvendigvis får i seg alle disse 150 mg/kg, men kansje bare halvparten f.eks?
Og hvis det er slik at hesten ikke klarer å ta opp den mengden en tror utifra innholdsfortegnelsen på fôret, hvordan skal en da kunne rekne ut de reelle sinkverdiene hesten faktisk tar opp?

Og hva er egentlig forskjellen på sinkoksyd og sinksulfat?

Ehm..ja..det ble visst ikke bare ett spm...men har du tid og lyst, blir jeg kjempeglad for en oppklaring på dette området også
Gå til toppen av siden

TML

Skrevet - 17/04/2004 :  16:48:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Nina!

Jeg har dessverre hatt det så utrolig travelt i det siste at jeg har faktisk ikke lest artikkelen i Ridehesten... (men håper å få sett på den i løpet av helgen) Tok en telefon til England for å høre med ernæringsekspertene der. Hester kan absorbere en god del sink i form av oksyd. (bedre enn sulfat og oksyd inneholder "mer" sink) Keleterte (organiske) mineraler er det som lettest absorberes. For at en hest skal få kolikk av sink sulfat skal det på samme måte som jern STORE mengder til! Mer enn hva som finnes i normale mengder fôr... Balansen er også her det viktigste!

Det er ingen måte man kan regne ut hvor mye man må gi av uorganisk sink i forhold til keletert(organisk) sink, for på samme måte som med jern kan opptakeligheten av et mineral gå på bekostning av et annet. Det er heller ikke alle mineraler som kan keleteres. Keleterte (organiske) molekyler betyr at et feks jernmolekyl bindes sammen med et organisk molekyl, dette er altså en kjemisk forbindelse som gjør at mineralet lettere absorberes i hestens tarmsystem. Dette har ikke noe med feks organisk mat som vi tenker på det i dag, derfor velger jeg å bruke keleterte mineraler.

Jeg skal få lest artikkelen og ringer til England over helgen, og kommer tilbake til det om jeg skulle bli noe klokere!

Er litt "på farten" -men håper du klarer å forstå hva jeg mener...

Tonje
Gå til toppen av siden

nina74

» VIP

Skrevet - 20/04/2004 :  00:18:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen Tonje!
Får litt dårlig samvittighet jeg, med alt det stresset du fikk av spørsmålene mine! Takk for innsatsen ihvertfall!!!
Gå til toppen av siden

TML

Skrevet - 20/04/2004 :  01:26:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Ikke tenk på det! Det er da jobben min! -Og det er faktisk spennende med litt "utfordrende" spørsmål!

Kommer tilbake til deg, men nå MÅ jeg i seng... ;-)

Tonje

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.