hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Farlige hester, født slik eller misforstått
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Farlige hester, født slik eller misforstått
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne   

randik

Norway

Skrevet - 23/12/2002 :  16:43:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesiderandik  Svar med kopi av melding
Det finns utrolig mange hester rundt omkring som betegnes som farlige.. Enten de biter, angriper, sparker osv.
Det kan være hester som er trent av flinke heste folk.. og som aldri har opplevd noe form for mishandling!

Hva er det egentlig som gjør en hest farlig?
Det finnes jo farlige mennesker rundom i verden.. og de ferreste av dem er vel oppdradd til å være farlige?! Mangen av disse persnene har psykiske problemer!

Kan hester og være psykisk syke?! I så fall hvordan vet man da at den er det?

Hvordan/hvorfor blir en hest farlig? Hvor går grensen mellom å være en vanskelig hest, og en farlig hest?!

Hva mener dere?!

Redigert av mix1 den 14/05/2003 15:42:57

Nikita

» VIP

Skrevet - 23/12/2002 :  17:41:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg mener hestens atferd grunner ut i arv og miljø! Som også gjelder oss mennesker og andre dyr.

Anlegg for forskjellige uønsket atferd kan ligge i hesten fra fødselen av, men hvis den oppdraes riktig, bør ikke det slå ut,- hvis dere skjønner hva jeg sier. Men en hest som ikke har noen forutsetninger for uønsket atferd fra fødsel av, kan bli det hvis ikke den får den rette oppdragelsen.

Når hesten kan skade deg synes jeg hesten er for farlig til å handskes med. Jeg utsetter ikke min helse for en hest!

Men vi må gjøre hva vi kan for at det ikke oppstår farlige situasjoner med hest, selv om hesten ikke er farlig. Jeg har som en regel at jeg aldri (hvis jeg kan unngå) å gå bak en hest. Mange mener hesten deres aldri sparker og sånn, den oppfatningen forstår jeg! Jeg mener også det! Men hva hvis hesten blir skremt? Da tenker den ikke på deg som tilfeldigvis står bak den, selv om den ikke vil deg noe vondt! Hørte ikke helt til tema... men men...
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 23/12/2002 :  23:41:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
hva mener de egentlig med at hesten er farlig da? at de biter? sparker?
Jeg vil si at det er menneskets påvirkning som kan gjøre den "farlig" som vi sier... Alt er sin eier likt sies det jo!
Hvor ofte ser man ikke en rolig og avbalansert hest, med en likesinnet eier, og en hissig og stresset hest, men en eier som er likeså?

Hvorfor en hest blir farlig? ta en titt på eierene og omgivelsene til hesten.. det er som regel der det ligger!

Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 29/12/2002 :  23:34:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
grunnen til at en hest har blitt "farlig" ligger i bakgrunnen, menneskene den omgås og miljøet... har en hest opplevd noe vondt som ung, glemmer den det aldri, og det kan være en av grunnene til at den har blitt farlig. det kan jo også skje senere i livet ved f.eks mishandling... trur ikke at en hest er født farlig, samma som at mennesker heller ikke er født farlige. det er noe som skjer, og det kan bare si klikk før de kan bli farlige. med ordet farlig mener jeg at hesten truer og flyr på deg eller sparker med hensikt. men jeg synes ikke at en hest som bare napper etter deg eller noe er farlig.

Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 02/01/2003 :  20:09:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Helu! NOen hestre har mer personlig het en andre. det har jo vi menesker oxo. Hvis rytteren er sur, sinna, kjefter og ikke go snakker med "den umulige hesten", er det ikke rart den blir mer gæren spør du meg... bruk masse til til hesten så blir den som regel bedre. Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 09/01/2003 :  16:12:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Noen hester er veldig domminante, og kan bli farlige uten den rette "behandlingen". Hester har jo selfølgelig forskjellig gemytt også, men alt det mennesker eller andre hester/dyr gjør med/for/mot hverandre påvirker oppførselen til hesten!
Det som kan gjøre en hest farlig, er at den ikke oppfatter deg som leder, og dermed finner den beste løsningen selv i vanskelige situasjoner og ellers. Det kan en se ved at når den f.eks. blir redd, følger den sitt eget instink, nettopp det å springe så fort den kan bort fra det den oppfatter som farlig. Når den heller oppfatter deg som leder, stiller den seg heller bak deg, og forventer at du ordner opp.
Ellers kan den ha hatt en dårlig oppvekst. Et eksempel kan være en traver som har blitt kjørt for hardt før den var klar for det. Hesten kan gjøre mange forsøk på å fortelle de som trener at dette er IKKE BRA, eller dette er VONDT! Men noen ser ikke de singnalene, men oppfatter de heller som enten latskap eller dårlig oppførsel fra hesten sin side, og tvinger hesten videre. Det er da det blir farlig. Hesten oppfatter oss mennesker som ufølsomme og pinlige. Dermed går den automatisk i forsvar kanskje med en gang den ser folk, en travtrener eller kanskje en sulky??

Vi lærer av feil. Noen erfaringer er veldig kostbare.
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 18/02/2003 :  21:37:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
min dølagamp... når han kom til stallen min, altså da ei vennine av meg kjøpte han ble han stemplet som farlig og gal. han buste avgårde når man skulle leie han. på tur gikk han rett ut i skogen, uansett hvor mye trær som var der. til slutt ville hun jenta som kjøpte han selge han eller slakte han og kjøpe seg en ny hest. da slo pappa og jeg til og kjøpte han. jeg hadde falt helt for han. og det angrer jeg ikke på! Det som var var at han hadde alltid fått gjøre akkurat som han ville. og det er jo ikke akkurat veldig kurant da.. så når vi kjøpte han gikk jeg turer med han(leide han). brukte kjettingleietau i munnen hans, for han er helt råsterk! jeg fikk etterhvert en engen teknikk for å leie han, sånn at han ikke fikk stikki. han var fæl til det, men den uvanen fikk jeg plukket av han. etterhvert kunne jeg leie han med kjettingen under mulen hans. gikk turer med han, og en dag kunne jeg, og hvem som helst, leie han helt vanelig med vanelig leietau.

uvanene hans har jeg plukket av han en etter en. jeg har fått han til å bli mer omgjengelig. dvs at man kan flytte på han, som en annen hest. han er utrolig lærevillig!
og da andre folk, som kjente han da hun første jenta hadde han, kom og så han ble de jo helt overrasket! DEN farlige hesten er som et lite lam.
min mening er at hesten bil som eieren. MEN ingen regel uten unntak!
Gå til toppen av siden

Gitte F

Skrevet - 19/02/2003 :  11:06:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGitte F  Svar med kopi av melding
Jeg har med to hester å gjøre. De har begge samme far men forskjellige mødre. De er like gamle og har hatt samme eier fra de var føll. De har alltid stått i sammen, og mesteparten av tiden i egen stall. Disse to hestene er så totalt forskjellig (her må morsblodet har spilt inn mye) Han ene er rolig og grei så lenge han ikke opplever store krav - han er nesten litt tander. Vil helst bare ha ro og fred og kos. Utrolig snill å ri og håndtere.
Han andre er en skikkelig buse. Han er dominant og hærjete. Man må alltid passe på så han ikke overtar komando. Han vil hele tiden prøve å tøye grensene - så han må jobbes mye med.
I dette tilfelle ser vi at arv har utroig mye å si på psyken til hesten.

Men miljø har også enormt mye å si. Blir en dominat hest feilhåndtert vil den bli farlig. En hest med null respekt for mennesker er farlig. Mange hester er bortskjemte og det kan føre til farlige situasjoner. De vil ikke ha noen respekt - de får det jo som regel som de vil...

Og som en her sa tidligere - rolige ryttere har roligere hester, og ryttere som er masete og kjasete har stressa hester.

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne   
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.