hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hjelp til selvhjelp?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Hjelp til selvhjelp?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 29/03/2004 :  12:44:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Skal nå begynne å ri "seriøst" igjen etter en lang periode hvor jeg bare har ridd sporadisk nå og da, på det jeg har kommet over.

Skal ri en del på bane, ettersom jeg er den eneste som rir den hesten som interesserer meg for det. Problemet er at jeg føler meg veldig klossete i stil og sits etter denne "pausen".

Er det noen øvelser jeg kan gjøre mens jeg rir alene, som vil friske opp litt på gamle kunster? Noen som har noen tips?

MvH Silje.

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 29/03/2004 :  13:31:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Mitt tips vil være å lese litt bøker. F.eks. "Dressurridning" av Louise Nathhorst og "Dressur med Kyra" av Kyra Kyrklund. Her er det mange tips å plukke opp. Både når det gjelder sits og øvelser du kan gjøre. Videre blir det å sette teorien mer i praksis. Engående sits er det mye man kan gjøre for å bli bedre, men å gi konkrete tips når en ikke nøyaktig vet hva det er som er problemet er litt vanskelig. Men som Kyra sier i en av sine videoer (anbefaler disse også om du har de tilgjengelig. De koster desverre endel i innkjøp, men har du penger så er de absolutt å anbefale), så er det alltid et hovedproblem ved en feil sits. Et hovedproblem som ofte skaper alle de andre problemene. Man må derfor forsøke å finne hovedfeilen, og jobbe med den. Sannsynligvis vil retting av hovedfeilen føre til at mange andre ting faller mer naturlig på plass. Veldig vanlig er det f.eks. at en har beina for langt frem eller for langt tilbake. Da vil overkroppen også falle naturlig ut av balanse. Klarer en derimot å sitte med beina riktig og rolig vil som oftest overkroppen også falle i en mer naturlig posisjon. Desverre ikke så enkelt.. Som Kyra også sier i en video må slik teknikk innøves og repeteres mange 1000 ganger før ting sitter. Og jo mer feil innøvd man er, jo vanskeligere blir det. Men et sted må man jo begynne, og det er utrolig hvor mye annet gratis en får om sitsen er korrekt.

Ellers kan du forsøke å få litt hjelp av andre. Har du ikke anledning til å få hjelp av en proff instruktør kan faktisk ofte en nesten helt vilkårlig medhjelper likevel kunne hjelpe. Hvis du stiller spørsmål om hvordan hesten f.eks. går nå, eller hvordan du sitter nå så kan ofte en person, nesten uten hestekunnskap kunne kommentere. Selvfølgelig er det beste et trent øye, men man vil jo plukke opp de hjelpemidlene man har. Mener det var Nina Braathen som uttalte seg slik en gang, at når hun trente proffe ryttere, eller ble trent selv var instruktøren mer til hjelp som et speil, enn en som skal lære deg å ri. Synes dette på mange måter er godt sagt, og et bevis på at man fint kan ri litt for de som ikke nødvendigvis er så mye bedre enn deg.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 29/03/2004 13:34:56 Gå til toppen av siden

Eirin og ringo

» VIP

Skrevet - 13/04/2004 :  21:22:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei!
jeg tror du bør ta litt balanseøvelser. da er det lurt å få noen til å leie deg på hesten. sitt baklengs, damestilleing, ta på baken...... sånne øvelser. prøv og å ri og arbeid uten stigbøyler. da blir du tryggere på sitsen din.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.