hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Store hevelser i bakben pga. bakterieflora
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Store hevelser i bakben pga. bakterieflora
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

mint
» VIP

Skrevet - 24/03/2004 :  18:59:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå har det skjedd igjen.. Den forb.. gjørma! I høst, da gjørmen var som værst her på østlandet, hovnet plutselig bakbenene til hesten min kraftig opp. En rask tlf til dyrlegen og fikk da til svar: " Minst 10ende forespørsel ang dette i dag!" Det viser seg at når det er store temperatursvingninger på høsten/vinteren, kan hestene reagere på bakteriefloraen i bakken og få virkelige hevelser i bakbenene. Det er visstnok ikke farlig og vil gå over av seg selv, men hesten burde fjernes fra gjørmen. På min hest tok det bare noen få dager, så var det borte. Men nå er det her igjen! Våren bringer med seg gjørme og svingninger mellom frost/varmegrader, og hesten min er igjen supertykk i bakbenene. Er det noen som har erfart det samme? Er det noe som kan gjøres for å få ned hevelsen fortere?

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 25/03/2004 :  08:12:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Har sluppet forholdsvis greit unna, men flere andre hester på stallen har reagert. Dette gjelder hester som er nye på stallen, eller har byttet luftegård i løpet av vinteren. En eldre hoppe som stod her en periode hadde kjempetykke bakbein, utover våren fikk den også skikkelig med med noe mugglignende (dog, ikke mugg).

En hest jeg hadde tidligere ble angrepet på frambeina hver vår, selv om den ikke gikk i særlig mye gjørme. Løste det greit med jodomslag den værste perioden. Han fikk hevelser og masse smånupper.

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 25/03/2004 :  09:44:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Går det ikke ann å gjøre noe med underlaget i luftegårdene? Gruse f. eks. Det er absolutt ikke bra for hester å gå i gjørme. Det skader også høvene. Det må også møkkes nøye hver dag i luftegårdene. Da blir det mindre gjørme og mindre bakterier. Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 25/03/2004 :  10:27:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Huff.. den der søla er ikke godt for noe. Det beste du kan gjøre er å holde hesten din borte fra søla og la den bevege seg en del for å øke blodsirkulasjonen.

Jeg løste dette problemet med å lage luftegårder av bark/treflis. Det sammler seg overhodet ikke vann i luftegårdene, alt renner gjennom og bort, mens hestene står tørre helt ned til skoene selv om det regner aldri så mye.
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 25/03/2004 :  10:28:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Vi har gravd ut en del av topplaget, og fyllt opp med grov stein fra bunn + grus på toppen. Blir spennende å se hvordan den blir nå i vår. Men det koster jo en god del - og kanskje ikke så aktuelt på alle leiestaller om ikke stalleier ønsker å gjøre noe? Kostet oss en del tusen, da tatt i betraktning av at sambo er i "bransjen" (fri graving, fri maskin, fri tilkjøring og rabatter på underlag).
Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

mint
» VIP

Skrevet - 25/03/2004 :  15:51:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for tips! Men mitt problem nå er at hesten min står i tilridning hos berider, og jeg får ikke stellle med henne hver dag, da hun står endel mil unna.. Hun er fjernet fra gjørma og bena blir spylt, men hun får ikke så mye bevegelse som hun burde, da hun ikke får gå ute lenger.. Tar henne hjem om en uke, så jeg får stelle litt ekstra med henne da :) Heldig føler jeg meg nå, som har tilgang på skrittemaskin når hun kommer hjem! :) Mulig jeg kan prøve animalintex, selv om dyrlegen sa det ikke var nødvendig. Har noen prøvd det? Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.