hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Når begynne med hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Dine erfaringer!
 Når begynne med hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Maisha

Skrevet - 05/02/2003 :  15:06:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei! Jeg bare lurer, etter å ha lest dette i flere annonser tidligere: f.eks: "Jeg er ei jente på 15 år med 12 års erfaring med hest..." Hallo?? Man begynner da ikke seriøst med hest som 3 åring?? Er det om å gjøre å vise at man har flest mulig års erfaring med hest? Personlig synes jeg man er altfor ung til å begynne å ri som 5-6 åring, selv om det kan gå fint på små shettiser. I såfall bør noen leie ponnien i tilegg til at noen går vedsiden av og holder i den vesle rytteren. En 5 åring er alt for lite ansvarsbevist til å kunne håndetere en ponni på egen hånd (hvis d skulle skje noe på boksen ol..) Man bør i alle fall ha en ansvarsbevisst person ved siden av hele tiden!
Jeg fikk ikke begynne ridekurs før jeg var 10, der var laveste aldersgrense 10 år! Og dere som sier at dere begynnte som 2-3 åringer? Høres merkelig ut, da har man vel nok med å lære å gå og snakke ordentlig. Selvsagt kan man være oppvokst med hester rundt seg hele tiden, men det betyr ikke at man begynner å ri som 2 åringer? Er det andre synspunkter på når man er ansvarsbevistste nok til å begynne med hest/riding?

Redigert av mix1 den 14/05/2003 15:14:21

Anette

Norway

Skrevet - 05/02/2003 :  15:16:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Jeg begynte å være rundt hester da jeg var 6 år, men jeg begynte ikke å ri seriøst før jeg var 8 år. På rideskolen jeg red før var det noe som het "Barneridning". Her var det selvfølgelig bare barn som red, og jeg ble helt sjokkert når jeg så foreldre ha med seg barn helt ned i 3-4 års alderen. De aller minste SOVNET på hesteryggen mens de ble leid rundt i skritt. Jeg skjønner ikke vitsen. Men nei, jeg er enig med det, man lærer ikke noe av å begynne med ridning i 3-års alderen. Da skal man i så fall være et stort naturtalent..

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 05/02/2003 :  20:20:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
He-he... Er enig i at man ikke bør regne erfaring fra man satt på hest første gang, liksom...
I så fall har jeg holdt på med hest en mannsalder...

Helt ærlig vil jeg vel si at jeg ikke tar slike uttalelser helt alvorlig... Alle som har erfaring med hest "på ordentlig", vet at det ikke gir erfaring å stabbe rundt beina på et digert dyr med bleierumpe, smokk og det hele...
Gå til toppen av siden

colombus

Norway

Skrevet - 05/02/2003 :  20:40:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
Jeg ble fullstendig hestegal når jeg var fire, men fikk bare lov til å bli leid rundt på en shettis da, når jeg var seks år gikk jeg på rideskole og drev og hoppa med en anglo araber. Jeg tror man bør se på personen isteden for alderen.

Hilsen meg :o)
P.S Hvis jeg skal si hvor mange års erfaring jeg har, får jeg alltid et problem, da tar jeg bare de siste åra, selv om jeg "alltid" har ridd.

Hesten er en gave. Ta vare på den.
Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 06/02/2003 :  12:28:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Når man har blitt 8-9 år, er man begynt å bli litt mer modene i hode, og lærer fortere. Jeg som nå er 13år har ridd siden jeg var 9år, og kan nesten dobbelt så mye som en jeg kjenner som begynte å ri som 6 åring...:P hun har ridd i 3år mer en meg, men jeg tror at de som tar hest og ridning alvolig og finner seg forhester, rir mange ganger i uka, har privat timer lærer mer. Hvis en jente/gutt på 12-13år sier at hun/han har ridd i 8 år, er hun ikke alltid bedre til å ri og drive med hest, enn en jente/gutt som har ridd i 4-5år:P se på personen før du hører åra han/hun har ridd;) Helt ening med Colombus på det;)

Gå til toppen av siden

einstein

» VIP

Norway

Skrevet - 06/02/2003 :  17:00:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis man har foreldre som er hestekyndige og driver med hest, blir man jo som regel satt oppå hesten når man er "nyfødt" Jeg kjenner en som fikk sin første hest da hun var to, men hun kunne jo selvfølgelig ikke ta seg av da. Hun hadde den til hun var ni eller noe sånt. Så hun kan vel kalle det livslang erfaring...

Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2003 :  21:02:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har også sett slike annonser,, Synes d virker litt merkelig. Jeg fikk selv min 1.hest når jeg var 3 år.. Men d er pga. at vi eier en stall,og faren min har alltid hatt mange hester.. Begynte "seriøst" å ri når jeg var 7, på den 2. hesten min.. Satt liksom på en hest og sånn når jeg var 1 år,men sier ikke at jeg har ridd i 12 år pga. d.. Gå til toppen av siden

rambosgirl

Skrevet - 27/02/2003 :  21:45:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg begynte som 5 åring, da begynte jeg med bli leid på "giga" hestene til Esben Johannessen før jeg begynte ri på spotsponnier på rideskolen hans, som 6-7 åring gikk jeg på sprangtimer med han!

Gå til toppen av siden

Chaconne

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2003 :  22:00:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseChaconne  Svar med kopi av melding
jeg begynte og ri når jeg var 8-9 år, jeg syns det er en grei alder.. da har du lixom blitt litt mere moden som kaja1988 sier.. men er oxo enig med colombus at man må se på personen... tror ikke du får så mye ut av ridetimer når du er mellom 1 og 4 år uanset egentlig..

mvh ronja&lady
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 28/02/2003 :  08:27:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Jeg begynnte for to år siden, da jeg var tolv. Nå når jeg er 14, er det mange som blir "forskrekket" når jeg sier at jeg (kun, i følge dem) har holdt på med hest i to år, og kan så mye.
Som sagt så tror jeg ikke at det betyr så mye om du har ridd så og så lenge- det er alt etter om personen er villig til å lære! (en som ikke vil lære, men har holdt på med hest hele sitt liv, og en som virkelig vil lære, men er kritisk, og som tar seg tid til det.)
Noen av de som har holdt på med hest fra det sekundet de kom ut av magen på mora blir ofte leie og mange mener de kan mer en oss andre som har holdt på mindre.
Hvem kommer lengst? Jeg er overbevist om at den som vil lære kommer lengst!

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.5 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.