hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - rett frem
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 rett frem
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 20/03/2004 :  18:38:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
på tur er Lolita rene gullungen, og hun har begynt å lære seg at man skal gå på høyre side og inn til kanten nå. men noen ganger overdriver hun skikkelig, og jumper opp på plener, inn innkjørsler o.l. dette er til tider veldig plagsomt, særlig når hun iver seg inn en innkørsel i trav. hvordan skal jeg få henne til å holde seg bare på kanten istede for å rasere plenene til folk?

og så er hun veldig våken og ser seg mye rundt når jeg rir, og det er jo forsåvidt greit. men når hun ser på noe så kan hun plutselig finne på å gå dit hun ser, og ellers vrir hun kroppen skikkelig, så jeg sitter skjevt. dette er også veldig ubehagelig... det er bare i skritt hun ser på allting, i trav fokuserer hun mer frem og vrir seg ikke så mye når hun ser på ting. bare når det er noe hun skvetter for, og det kan jeg jo ikke gjøre noe med. hvordan skal jeg få henne til å gå med hodet vendt frem?

en tredje ting: når jeg red i dag kom vi til en plass vi ikke har ridd så mange ganger før. så Lolita ble jo straks mer våken og oppmerksom, og plutselig så hun noe skummelt inne i skogen ved siden av veien. hun spant rundt, og begynte å løpe. jeg stoppet henne etter et par meter, og vendte henne igjen. da hadde hun blitt skremt en gang, og ville ikke gå frem. jeg fikk henne til den plassen hun snudde, og der gjorde hun det igjen. jeg stoppet henne igjen, og red frem for tredje gang. til slutt hoppet jeg av og leide henne forbi. hun stoppet et par ganger da og, men gikk til slutt frem. hun kan være sta noen ganger, at hun stopper og vil vnu, men da merker jeg på henne at hun bare ikke vil. denne gangen var hun redd, hun spente seg skikkelig. var det rett av meg å gå av henne? jeg gjorde det ikke når hun rygget, jeg fikk henne et par steg frem først. så passet jeg på at vi ikke gikk dit hun stoppet, så jeg fikk stoppet henne selv.

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Redigert av - ToneKristin den 23/03/2004 11:56:52

Santanas Cheyenne

Norway

Skrevet - 23/03/2004 :  09:20:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSantanas Cheyenne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSantanas Cheyenne  Svar med kopi av melding
Jeg synes ikke det var galt å gå av.
Hvis hesten gang på gang stikker så må man ta hensyn til sikkerheten og gå av for å få hesten forbi.
Du fikk den jo forbi og jeg vil anta at det går bedre neste gang.
Hadde du bare gitt opp og snudd hadde jo hesten vunnet 1-0 og funnet ut at "detta var smart" og sansynlig vis prøv "trikset" en gang til...

Jo mer jeg lærer, jo mer skjønner jeg at jeg ikke kan...
- Olrun -
http://www.morganhorse.no
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 23/03/2004 :  19:06:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tja.. Jeg red en hest en gang som plutselig stoppet og ikke ville gå forbi en jogger. Dette var en av de første gangene jeg red ham. Jeg hoppet etter hvert av og leide forbi, hoppet opp igjen, alt var fint. Dette skjedde en gang til et par uker senere, og så aldri mer. I dette tilfellet tror jeg hesten var usikker, og etter hvert som den lærte og stole på meg, skjedde det ikke igjen.

På den annen side så er man også ganske sårbar hvis man hopper av hesten. Det er lett å bli tråkket på, sparket eller i verste fall løpt ned. På noen hester har man faktisk mer kontroll hvis man sitter oppå. MEN, hvis hesten først beinflyr hjemover, så er det bedre å stå igjen på bakken. Ikke lett å vite hva som er best og sikrest i enhver situasjon. Man må nesten se an situasjonen og hesten man sitter på.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.