hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hest som slår hodet opp nå hun løper?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Hest som slår hodet opp nå hun løper?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

cecilie86

Skrevet - 14/03/2004 :  15:58:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er forrytter for en kraftig hest (ardenner), som er snill og grei egentlig, men hun har den uvanen at når vi traver, galopperer, slår hodet opp og ruser frem. Jeg har til en viss grad kontroll, men det tar tid å få henne ned fra fra trav til skritt. Når vi er alene føler jeg det ikke som noe stort problem, men på en tur her forleden stakk hun og en annen hest, og da fikk jeg overhodet ikke stanset henne, og selvom vi gikk hver vår tur etter det, og vi gikk sammen med en annen MEGET rolig hest, stakk hun igjen...

For tiden rir jeg henne på vanlig 2-delt trinsebitt, men eieren rir henne på en kjørestang(dette er en helt annen sak, er ikke dette jeg vil ha hjelp til egentlig...). Men jeg lurer på om en martingal ville hjelpe meg med dette problemet? Ellers har jeg også tenkt litt på pessoabitt, men vil dette være noen vits i å prøve? Hun er tross alt bare 7 år, så jeg synes det er litt synd å ri henne på så sterke bitt så tidlig, og få en hest man MÅ bruke sterke bitt på tilslutt for at det skal være sikkert å ri henne...

Hva synes dere der ute jeg burde gjøre?

epetra

» VIP

Norway

Skrevet - 14/03/2004 :  16:48:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseepetra  Svar med kopi av melding
har du snakket med eieren om dette?
og foresten, det er ganske stor forskjell på kjørestang og 2delttrinsebitt, hvorfor bruker hun stangkjørebitt og ikke du?(oooops, sorry, skulle ikke handle om bitt, beklager)

en hest er en hest, et menneske er et menneske. vi kan ikke forstå hesten 100% kun 99% Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 14/03/2004 :  17:19:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
martingal tror jeg ikke hjelper så særlig egentlig. rir du halvparader? utrolig effektivt... eller glemme sjenklene og bare ta korte napp i bittet, nesten umerkelig, det fungerer skikkelig bra på hesten min. men du sier at du ikke vil begynne med sterke bitt, kjørestang er veldig strekt det og. så hvis hun er vant med det og eieren ikke er superforsiktig med munnen og rir hesten nesten kun for sete, så synes jeg ikke det er noe rart i det hele tatt at hesten ikke stopper på et todelt bitt...

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

viblaa

Skrevet - 15/03/2004 :  23:43:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideviblaa  Svar med kopi av melding
Tror kanskje eg ville prøvd å trena ho til å gå rolig istedenfor å ta på sterkare bitt, martingal osv.

det eg gjorde med "min" spreke hest (galopp=full galopp) var å trena mye på å først gå rolig i trav. så rooolig som mulig, slik at du kjenne at hesten slappe av, med lett kontakt. mye overgangar skritt trav. øvde mye på at hu skulle stoppa ved små tegn og. følte det hjalp veldig når vi kom til galopen. når detta verkeleg!!! er tilfredstillande bjynnte eg å galoppera. min hest var svak i ryggen i tillegg og syntest det var for slitsomt å galoppera roleg i tillegg til at hu var stressa og ville helst rusa avgårde. derfor rei eg klatreturar innimellom og i mye ulendt terreng.

lydighetstrening kalles detta kanskje ja... hmm.. hehe

lykke til i alle fall!
Gå til toppen av siden

cecilie86

Skrevet - 16/03/2004 :  21:44:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for mange nyttige råd! Mye jeg skal forsøke meg på etterhvert. Spesielt det med musklene hørtes fornuftig ut, nå er det bare å vente på at snøren skal gå så vi kan komme oss ordentlig ut i skogen, ikke bare rette veier...

Cecilie
Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 17/03/2004 :  23:58:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Jeg har faktisk god erfaring med martingal! Martingalen gir deg litt kontroll, noe som er utrolig viktig. Jeg synes martingal er en fin hjelpetooyle. Bruk den i noen uker eller maaneder, til du kan ri hesten mer for sete, med mindre harde hender, og hesten har glemt uvanene, eller faatt muskler oppe i nakken saa det er lettere aa sooke ned. Naar jeg begynte aa ri fullblodsene min stakk han hue i lufta og loop avgaarde. Dette er VIRKELIG farlig, fordi du har NULL kontroll paa hesten, og det kan fort skje en ulykke. Aldri sett ut paa tur med en slik hest. Saa, satt jeg paa martingal i omtrent 8uker tror jeg, og jeg har aldri hatt bruk for den siden, ikke engang naar vi trener sprang(mange hester gjoor dette).

Synes det er MYE lurere aa bruke martingal enn aa bytte bitt. At hesten slaar hodet opp skyldes som regel at du tar for hardt i tooylene, eller at den har en kraftig underhals og har det lettere paa denne maaten. AA bytte bitt kan gjoore saken vaere, kanskje blir hesten hard i munnen og!

Put foorst paa martingal. Martingalen skal IKKE tvinge hodet ned, bare holde det innenfor kontroll omraade. Saa kan du gjerne proove aa faa litt muskler paa over halsen og ryggen, saa du etterhvert kan ri den riktig til tooylen. Ikke dra hesten ned!(Les gjerne innlegg om aa faa hesten paa tooylen; regler og grunnprinsipper lengre ned paa siden). Det er utrolig viktig aa vaere lett i hendene dine. Hesten fooler hver minste bebegelse, og etterhvert boor du kunne ri den bare med fingre. Jeg kan lett stoppe hesten min naa ved aa lukke fingrene, og forandre sitsen, noe som er veldig flott aa se paa, og fint aa kunne:D

Hvordan rir eieren? Om hesten blir ridd med kjoorestang som er ett sterkt bitt, med sterke hender, kan det hende hesten har blitt redd for munnen sin, og derfor maa du vaere super forsiktig med hendene.

Lykke Til, haaper paa tilbake melding!

Hestehilsen fra Cathy og Nicky Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 18/03/2004 :  08:00:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Jeg tenkte i samme bane som Cathy her; at hesten forventer det skal bli ubehagelig for munnen og derfor "stålsetter seg" straks den øker farten. Den FORVENTER at ubehaget fra bittet skal komme. En kjent effekt på ubehag er at hesten prøver å "løpe fra det". Er det lenge siden tennene er sjekket?

I tillegg kan hesten ha muskelproblemer pga spenninger. Slike spenninger kan komme av tannproblemer, mental reaksjon på ubehag, manglende muskelstyrke og evt. skjevhet i muskelstyrke etc.

Samtidig vil jeg ramse opp det vanlige; at en sjekker utstyr i forhold til om det passer, at en har en god sits med tydelige og korrekte hjelpere, at hesten faktisk forstår signalene som den får og at den er i stand til å lystre dem korrekt.

En hest som tar ut har stor fordel av å lære "one-rein-stop" i tillegg. Det er en stor trygghet for rytteren å ha en øvelse inne som faktisk hesten stopper på.

Lykke til!

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.