hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hvor gammel må hingsten være?????
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 hvor gammel må hingsten være?????
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Chaconne

» VIP

Norway

Skrevet - 14/03/2004 :  14:44:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseChaconne  Svar med kopi av melding
jeg har ei hoppe på snart 12 år.. jeg har veldig lyst til å bedekke ho! og veninna mi har en hingst som er helt nydelig men han er bare snart to år... hvor gammel må han være før han kan bedekke hoppa mi og når er ho for gammel???
tusen takk for svar:)
*klem*

mvh ronja&connie

Destrier

Norway

Skrevet - 14/03/2004 :  15:44:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
For å kunne bruke en hingst i avl, må den være kåret. D.v.s. godkjent for bruk i avl, og det skjer tidligst når hingsten er 3 år. Sjekk med raseforeningen din hvilke krav som gjelder for din rase. De fleste raseforeninger finner du gjennom Norsk Hestesenter.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

Santanas Cheyenne

Norway

Skrevet - 16/03/2004 :  14:25:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSantanas Cheyenne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSantanas Cheyenne  Svar med kopi av melding
Det er riktig det Destrier skriver, men sånn "helt teknisk sett" er det store sjanser for føll...
Jo mer jeg lærer, jo mer skjønner jeg at jeg ikke kan...
- Olrun -
http://www.morganhorse.no

Redigert av - Santanas Cheyenne den 16/03/2004 14:28:01 Gå til toppen av siden

mamo

» VIP

Skrevet - 18/03/2004 :  13:41:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei dere.
Til det du sa Destrier: Hvis man har en hoppe, og en venninne eier en hingst, eventuelt du har en selv, kan du ikke bedekke da? MÅ hingsten være kåret? Altså, du kan ikke sette føll på din egen hoppe uten en hingst som er kåret? Er jo greit hvis du driver med avl, at du må bruke avlskårede hingster, men for å få et føll, og eventuelt selge det for "normal" pris. er ikke det lov?

Hlsen meg
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 18/03/2004 :  14:32:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Dersom hingsten ikke er kåret, får du ikke registrert avkommet. Greit nok dersom du skal ha det selv, men ved salg vil det ikke være mye verd uten papirer. Hva mener du med "normal" pris? Et uregistrert føll selges som regel ikke for mer enn slaktepris. Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 18/03/2004 :  15:13:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Krav til kåring gjelder for alle hingster og avlsretninger i Norge.
Dette ifølge forskrift om godkjenge (reinavla/registrerte) dyr av hestefamilien. Denne ligger igjen under lov om husdyravl.

Loven sier:
§ 12. Bruk av egen hingst

Det er forbudt å nytte andre hingster til avl enn de som er kåret i samsvar med regler gitt i medhold av denne forskrift.

En hingst som ikke er kåret, men som eies av en enkelt person, kan likevel nyttes til eierens egne hopper, såfremt dette er godkjent av den enkelte instans, og etter de kriterier den enkelte instans bestemmer.

Det samme gjelder for hingster som eies av to eller flere personer, eller av selskap, herunder aksjeselskap, der hoppene eies av de samme personer eller selskap.

§ 13. Organisert krysningsavl

Hingst må ikke uten dispensasjon fra Landbruksdepartementet nyttes til hopper av andre raser med unntak av tilfeller som gjelder avl av varmblods ridehest eller organisert sportsponniavl i regi av de godkjente instanser.

Hingsten til veninnen går neppe under kategori 'egen hingst'.
Som med andre lover, er brudd på denne straffbart.

§ 21. Straff

Forsettlig overtredelse av denne forskriften eller bestemmelser og vedtak gitt i medhold av den, er straffbart i henhold til husdyravlsloven § 8 og matloven § 28. Uaktsom overtredelse er også straffbart etter matloven § 28

Forskriften i sin helhet, kan sees her:
http://www.lovdata.no/for/sf/ld/td-19990113-0067-0.html#1

Du gjør selvsagt som du vil når det gjelder å bedekke hoppa di med din veninnes hingst, men lovlig er det ikke.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 18/03/2004 :  17:43:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mange meninger om dette....

Men ingen kommer til å arrestere deg om du får et føll etter denne hingsten, ingen kommer til å bry seg en gang. Du er jo langt fra noen seriøs avler. Disse "lovene" er til for å hindre avlere å tjene penger på krysningsavl, og for å holde rasene rene osv.

Er hingsten av samme rase som hoppen din og har papirer osv, kan du jo bli medeier i hingsten for så å selge din del tilbake når føllet er født.

Personlig er jeg verken for "tyvparring" eller imot. Men å lage straffelover for dette syns jeg er like dumt som om å bli straffet for å krysse to kaninraser.

Men til slutt vil jeg nevne at en hest uten papirer er mindre verdt og utestengt fra mange stevner.
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 19/03/2004 :  11:37:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Nåja, om det er så mange meninger, kan vel diskuteres. Spørsmålet er vel om man velger å følge regelverket eller ikke. Slik jeg oppfattet det første innlegget, virket det ikke som innsenderen var klar over at en slik bedekning som nevnt i innlegget, rett og slett er ulovlig.

Ut over det, kan man velge å enten følge loven eller ikke. Om jeg kjører bil på motorveien i 130km/t og mener at det går helt fint å kjøre i den hastigheten, så hjelper det lite hva jeg mener sålenge fartsgrensen er satt til 100km/t, om jeg blir stoppet i en fartskontroll.

Om man har en hoppe, og gjerne vil bedekke henne for å få et føll, hvorfor ikke velge en godkjent hingst, slik at avkommet får papirer? En bedekningsavgift er relativt liten i forhold til hva det koster å avle opp et føll. Jeg synes det høres lite seriøst ut å ville avle en hest som ikke noengang kan få papirer. Det blir ikke nevnt hvilken rase dette er snakk om, men om det f.eks. er en kaldblodshest av traver-rase, så er det veldig mange hester på markedet allerede som har papirer, og som går til slakt fordi ingen vil kjøpe de - så at det skal være marked for et føll uten papirer er heller tvilsomt. Det at hester parrer seg 'ute på et jorde', er noe som skjer - men et slikt avkom har nok en svært begrenset verdi.

Her i Norge er hestemiljøet lite, og man driver med avl selv om man har kun en hoppe som man setter føll på. Hva i allverden får dere til å tro noe annet?

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Gå til toppen av siden

mamo

» VIP

Skrevet - 20/03/2004 :  12:41:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det jeg mente med normalpris var minstepris, altså, du selger det for det du får for det, slaktepris om du vil. Jeg bare tenkte på om det ikke er lov å bedekke sin egen hoppe med en hingst som ikke er avlsgodkjent hvis man skal ha føllet selv som tur og kose hest. Burde jo være lov det da, mener jeg. Men hvis man har store planer for føllet må man jo velge en avlskåra hingst, og det e jo forståelig nok. Jeg har ikke tenkt å gjøre dette selv altså, jeg ble bare interessert i debatten. Selv har jeg lyst og begynne med avl senere, når jeg er ferdig med skole og har fått en utdannelse. Jeg tror også at det ville være lurest å benytte en avlskåra hingst. Venninnen med denne hingsten kan jo ta med seg hingsten på utstilling og kanskje blir det godkjent til avl. Da kan hun jo bruke han. Men om det ikke er mulig så ville jeg valgt en kåra hingst. Det er ikke alltid så lett å planlegge hva man skal bruke en hest til. Som det ble nevnt tidligere så blir hester uten papirer ikke godtatt i de fleste konkurranser og stevner med mere. Hvis det viser seg at hesten blir en god dressurhest er det jo dumt å tenke på at man ikke kan starte noe med den fordi den ikke har papirer. Ville tenkt meg godt om før jeg fikk føll på hoppa mi med en hingst som ikke er godkjent til bruk i avl. Håper du finner en løsning my lady:) Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 20/03/2004 :  17:38:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Det holder ikke at hingsten er kåret, det er også bestemmelser over hvilke raseforbund den kan brukes innen. Mest åpent er vel Varmblods Ridehest (kåret hingst i Norge, eller hingst kåret i de fleste vestlige avlsforbund tror jeg) og Sportsponni.

M.a.o. kan man ikke benytte en kaldblodstraver på en fullblods i den tro at den blir "godkjent" fordi faren er kåret.

Nå er jeg i det store og hele imot all avl utenfor raser/ forbund, så jeg er glad at det i det minste finnes en lov som vedrører dette. Selvsagt kan man lage mange gode krysningshester av forskjellige raser, men greit at det er noen bestemmelser også.

Ang. det med konkurransehester så står du vel fritt frem til å registrere i NRYF så lenge øvrige papirer er i orden, eller? Mye papirløse hester på banene rundt. Står ganske greit om dette under hesteregistrering på NRYF sin side i hvertfall - så de som er spes. interessert kan vel sjekke der.

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.81 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.