hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ømme knær
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Ømme knær
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 12/03/2004 :  18:55:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg trenger vel egentlig bare en forklaring. Av noen godt hestevante!

Hesten min fikk en mild knusning 11 november 2003. Vi red på jordet og han sparket for hardt i en stein. Han haltet litt, men det kom å gikk. Jeg longerte han litt etterpå og da haltet han på ca. hver 4 runde i trav på høyre hånd. Jeg kjølte ned beina og la på bandasje. Neste morgen var han STOKK halt. Han klarte ikke engang å gå. Han ble ståenes inne hele dagen, kun gått med et par runder på plassen. Ringte til dyrlegen og han kom. Da erklærte han knusning, men heldigvis en av de milde formene. Det eneste jeg måtte gjøre var å gi han pasta to ganger om dagen i 4 dager. Han tok også bøyeprøver av alle ledd, og han var helt ren bortsett fra at han hadde ømme knær. Jeg tenkte egentlig ikke så mye over det, ettersom jeg glemte å spørre hva jeg kunne gjøre med det osv. Har lest endel, men ikke funnet ut hvordan jeg skal kurere det.
For et par uker siden kom jeg til å kjenne på knærne hans. Da dyrlegen var der var de VELDIG myke, dvs det kjentes ut som gelè å ta på. Men da jeg kjente nå var de adskillig hardere, og KJEMPE mye bedre. Jeg ble helt sjokkert.
Jeg kommer ikke på noen annen grunn til dette enn at han blir brukt jevnlig igjen. For verken fôr eller noe annet er noe annerledes nå enn da.

Så spørsmålet mitt til dere, hvorfor er det slik? Altså, kan noen forklare hvordan dette skjer? At beinene/leddene styrkes osv. Og hvorfor og hvordan det gjøres?

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave''

xxxx

Skrevet - 13/03/2004 :  00:59:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Kristine..

Dete er kort og godt at kroppen leger seg selv igjen. Etter en slik skade på knoklenes benhinne,(også kalt benhinnebetennelse) dannes det nytt knokelvev,eller "overben" som det kalles til daglig.Det kjennes ut som en hard hevelse,som verken er øm eller varm.Altså..,etter et slikt slag,reagerer kroppen med å danne et nytt "forsvar"utenpå beinet..

Da overbeinets plassering er viktig for hestens fremtid,er det en god ide å røntge for å få et overblikk over skadens omfang.

Som regel er dette ikke alvorlig,så lenge det ikke kommer i konflikt med feks.griffelbein eller på pipas beinhinne.De fleste slike "påleiringer" er "kosmetiske",og man merker aldri noe til det.

Før i tiden var det fy-skam å kjøpe hester som hadde skadede knær,da dette ofte var mindre pent å se på,og man mente hesten kunne være "skamridd",slik at den til slutt hadde falt ned på knærne sine..
Tror ikke du skal tenke så mye på det,da dette kanskje aldri vil synes en gang, og man behøver ikke "flå-ri" for å få en slik skade.

I utstillings/kårings-sammenheng, trekkes det ned på overbein,selv om de fleste er "påført" i ettertid,og ikke arvelig på noe vis.I noen tilfeller hvor veterinær kan dokumentere tid og sted for uhellet,kan dommerne "se litt gjenom fingrene",men helst skal de være så feilfrie som mulig.

Noe kan man desverre aldri "vri seg unna" med,og det er hester som har parallelframskutte piper...Dette er en tilstand hvor knoklen over forkneet er framskutt i forhold til knoklen under forkneet.Dette gir en uhensiktsmessig belastning på pipa,og hesten forsøker å kompensere for lidelsen ved at påleiringer starter å danne et nytt knokelvev på innsiden av pipa.Dette kalles et "Kompensatorisk overbein",og de havner som regel omtrent på samme sted på begge forbein.Dette skyldes da IKKE spark osv.men rett og slett en "feilkonstruksjon" på hesten fra den er født.

Overbein som er godt synlige,og ikke "hendige" i kåringssammenheng,kan evt opereres vekk.Da blir det meislet vekk,og det er et omfattende inngrep.Desverre vokser det som regel ut igjen etter kort tid,og ofte blir de bare enda større! Så det bør man være klar over.

Vær nøye med å bruke beinbelegg, så minsker ihvertfall noe av faren for at slag,strykninger osv.lager overbein.Det er ihvertfall viktig på hester som skal bedømmes etter eksteriør og "utseende" generellt .Så ergelig å miste kanskje verdifulle poeng/godkjenning på en slik måte.Det tar under 5 minutter å sette på belegg før man trener,og det er det kanskje verdt...

Skulle du få et slag,spark osv.på hesten; kjøl ned så fort som mulig med enten isbalsam,kaldtomslag,spyl eller bruk slik is som idrettsutøverne bruker.(Fåes kjøpt i sportsbutikker..)

Kristine..,tror ikke du vil merke noe på hesten din,(annet enn at den KANSKJE får noe mindre beveglighet/stivere i selve knebøyen), men det er nok i verste fall...høres ut som om det har leget seg bra, og ikke er aktivt lenger.

Redigert av - xxxx den 13/03/2004 01:09:44 Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 13/03/2004 :  10:34:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Hei Chess!

Tuusen hjertelig takk for svar, nå ble jeg ihvertfall klokere! Liker å ha en viss peiling over hva som skjer med han osv.

Jeg har aldri merket noen form for stivhet grunnet dette. Og de beveger seg også som de skal. Jeg rir med senebeskyttere foran og stryksokker bak. Løshopper/hopper/mye galopp så får han også på seg kopper. Han har veldig bra steg og langer veldig ut derfor kan han fort tråkke seg, dette gjelder spesiellt når jeg hopper (så sjeldent som jeg hopper, vel og merke :) hehe) Når jeg rir dressur bruker jeg bandasjer på alle beina.

Jeg skal ikke bruke han i utstillingssammenheng. Han er kun en dressurhest på hobbybasis. Og jeg vil tro beina holder til det og mye mer. For jeg har hatt bøyeprøve på han, og han var helt 100 % ren. Det var kun disse ømme knærne..
Men hjertelig takk for svar, jeg skal holde utkikk med dem og gi tilbake melding!

MVH Kristine

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.