hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ufattelig dårlige hovslagere?!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Ufattelig dårlige hovslagere?!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Kajsa

» VIP

Skrevet - 03/03/2004 :  13:32:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Vær snill å ikke la dette bli en barfot debatt - dem er det nok av her.

Det jeg lurer på er; hvordan kan det ha seg at så utrolig mange garasje-smeder er ute og verker høver på hestene våre? Jeg bor i Bergen og her finnes det ikke ÉN eneste hovslager med fagbrev. Det er et par som har gått litt av utdannelsen, og noen som har tatt småkursene på Starum, men INGEN med papirer på det de kan! I en perfekt verden med perfekte hester så kan man nok skjære hoven og smelle på en sko, men i den verden vi faktisk lever i så har omtrent alle hester "noe" med beina/høvene. Det være seg feil beinstilling, skjev slitasje på høvene mm.

Etter å ha fartet litt rundt i Norge og Skandinavia får jeg helt bakoversveis av å se på skoerne. Her skal man ikke bare sko, først skal skoeren se hesten røre seg før han "klipper og limer" i skoene og setter dem på. Bilen er fult av utstyr som f.eks sveiseapparat, ørten skotyper osv.

Er det ikke på tide at noen setter foten (hoven) ned og FORLANGER en fagutdannet skoer? Senest for noen uker siden så jeg en hest med 4 cm forskjell på hælene - på samme hov!!!!!! EHvordan kan folk ta seg betalt for slikt arbeid? Eller å sømstikke én og samme hest 3 ganger på et halvt år? Er det rart hestene blir "uforklarlig" halte, stive, får vondt i ryggen osv?

Hva mener dere andre? Har du tilgang på en smed med fagkunnskap/forening i ryggen, eller stoler du blindt på garasje-smeden med store ord?

"Fagutdannet skoer med ønske om å jobbe 24/7 er sterkt ønsket i Bergenstraktene"

Prøv min quiz om de kule gule HER

Heidi P

Skrevet - 03/03/2004 :  14:45:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kunne ikke vært mere enig. Det finnes skummelt mange mishandlede hestetotter rundtomkring, at hesten klarer å bevege seg og attpåtil med rytter er ufattelig enkelte ganger.

Jeg tror det bunner i kundene. HAdde ikke kundene vært interesserte i å bruke disse ufaglærte, hvis vi visste litt om hestens tær og satte krav, da ville disse forsvunnet, og det ville kommet til flere faglærte. Men så lenge folke er fornøyde og ikke krever noe,,klart det fortsetter slik.

Vi hesteeiere er ofte veldig opptatt av hesten, men enkelte deler av hesten blir liksom glemt i vår "utdanning" som hesteeiere... og det er tenner, bein og igrunn skjelet og sånt også. Sistenevte har det blitt vanlig og ta mer tak i . Tenner egentlig også, noen steder iallfall,,, erjo en heftig debatt et annet sted her om hvorvidt naboen kan raspe tenner eller ikke... men høver er vel det de fleste hesteeiere vet minst om. De sitter nederst og skal ha sko på. Finito.

Jeg tror, hvis folk med hest, tok litt ansvar, lærte seg om bein og høver, visste hvordan en hestehov skulle se ut, fulgte med når hovslageren var der (Utrolig mange som ikke er tilstede) og selv vurderte det ferdige resultatet....da ville det hjulpet mye.

Her ser man en forskjell p åtravmiljø og ridehest miljø! Travfolk er mer opptatt og stiller mer krav til smedene sine ang hestebeina, fordi de faktisk lever av det... smedene sier det jo selv, ridehest eiere vet ingenting, travhesteiere står omtrent over dem når de skor!

Besøk gjerne hjemmesiden vår :)

http://www.123hjemmeside.no/marsgris
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 03/03/2004 :  16:19:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Vi har tilgang til 4-5 forskjellige hovslagere - og benytter i hovedsak to av dem. Begge disse har utdanning og lang erfaring. Begge med utspring i travsporten.

Har ikke noe å utsette på kunnskapen, eller resultatet, til noen av disse faglig sett. Problemet er den arbeidsmengden de har, og at man til tider venter veldig lenge på at de skal dukke opp.

Har vurdert sterkt å ta noen småkurs på området, bare slik at man i det minste er kompetent til å sette på igjen en sko selv - og ikke minst kunne virkelig "SE" småting som kan forbedres.

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

nina74

» VIP

Skrevet - 06/03/2004 :  13:45:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Still krav, og vis at dere er interessert og har litt peiling! Ikke godta all slags skoing! Det finnes altfor mange 'hovslagere' som ikke er flinke nok, eller interessert nok i det de driver med.
Og ang. hester som blir skodd helt feil, f.eks den med forskjellen i drakten, be hovslageren komme tilbake, og fortell hvorfor dere er misfornøyde. Èn slik tilbakemelding burde holde, og neste gang hovslager'n er der, vil han nok sørge for at du får utført den jobben du har betalt for. Vi har tross alt rettigheter vi også, all den tiden det er en jobb som vi betaler i dyre dommer for!
500,- for å få senebetennelse på hesten f.eks er litt drøy...
Hadde vi f.eks. godtatt at vi betalte for høy og kraftfor på stallen der hesten vår sto oppstallet, mens den egentlig bare fikk halm!?
Ufaglært eller ikke, skal de ta betalt for en jobb, må den også utføres på en korrekt måte!
Gå til toppen av siden

caoperia

Skrevet - 07/03/2004 :  01:09:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi har også erfart en hovslager som ødela en av hestene våre, slik at hun måtte stå ubrukt i et helt år.
Vanligvis pleier vi å være til stede under skoing, og fortelle hovslageren hvordan vi vil ha hestene skodd, men denne dagen hadde vi ikke mulighet til det, og kom hjem til en hest som såvidt kunne gå.
Slike ting er absolutt ikke noe hyggelig, og når "hovslageren" attpåtil ikke vil ta i mot kritikk, blir det hele temmelig håpløst..
Problemet på disse traktene, er at hesteeierne kan for lite om hestens høver. De er mye mer interessert i å rase rundt på tur, og glemmer at hoven er en av hestens viktigste deler..
Primært, er dette 10-15 år gamle jenter som ikke bryr seg om hvem som skor, bare de skor.
Dette har skapt problemer, spesielt i det siste, (i forbindelse med vinterskoing osv..) da uvitende foreldre ringer til "hovslagere" som overhodet ikke har peiling på hva de driver med.
Smeden vi bruker til vanlig har ikke fagbrev, men han er rasende flink både med skoing og generell håndtering av hesten.
Han har hverken sveiseapparat eller stor bil med masse rare duppeditter, men han har alltid skodd bra og ikke minst riktig!
jeg er overbevist om at han er så flink som han er, fordi han faktisk bryr seg om hestene!

Vi hadde tidligere en annen hovslager, (med fagbrev) som etter min mening ikke burde jobbet med hester i det hele tatt!
Men det er jo forskjell på folk.. For all del!
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 07/03/2004 :  05:00:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Mye rart innen hovslager-yrket ja...

Personlig synes jeg absolutt IKKE at vi bør være tilstede når hesten skal skos,for å fortelle hovslageren hvordan VI vil ha hesten skodd..??
Det er da hovslagerens jobb,ellers kunne vi da gjort det sjøl!

Dette tyder på en ting; vi har ikke tillit nok til smeden,og det er det da kanskje en grunn til

Jeg tror jeg har brukt inntil ,(kjapp hueregning...) 14 forskjellige smeder opp igjenom årene,på forskjellige hester..Av alle de 14,er det max 2-3 stk.som jeg føler selv har gjort en god jobb både som smed og kundebehandler... Noen "glemmer" fort at det faktisk inngår i yrket.

Etter mange år med hest,får du en viss kunnskap/forståelse for hvordan en hov skal se ut og fungere med/uten sko.Men allikevel så er det selvsagt smeden som bør vite hva han driver med, om det er en hov han aldri har sett eller omvendt.

Jeg har dessverre opplevd mange "triste" episoder med forskjellige smeder.Alt ifra de som sier at de ikke vil sko en unghest,for de rekker 2-3 andre på den tiden de ville ha brukt på den ene"valpen min"...
Og "fraser" som; "se å få oppdratt denna hesten, den står ikke rolig"
Glemt var det at hesten aldri var skodd tidligere,men fullt håndterbar ellers, så en 3 årig unge kunne leid/pusset den..

Noen smeder har selv lite kunnskap i forhold til oss når det gjelder netopp generell håndtering.Men de forventer at hesten skal stå som et tent lys så de får jobben fort unna, og kan dra videre til neste kunde.

De har også liten forståelse for at om hesten er lydig når du selv håndterer,er det ikke dermed sagt at den er det når smeden kommer med verktøyet sitt og har en utålmodig/stresset væremåte.Hester er vare dyr,og selv den mest dresserte kan få "angst" og slå seg vrang om den føler seg urettferdig behandlet.En hest forsvarer seg med beina fra naturens/innstinktets side,derfor er ikke alltid de det letteste å skulle holde på plass i en presset situasjon.

Og, ikke bruk en smed som har så stramt tidsskjema, LES:pengebehov...,at han ikke har "tid til deg"..Det bør være lov å være kritisk å spørre om ting man lurer på osv.

Og sist men absolutt ikke minst,de skal ta seg tid til å sko hesten for det den er..Selvfølgelig må man bruke mer tid og list på en yngre/uerfaren hest,enn en eldre/mer "herdet".Har de ikke tid til det,ring en annen!

Tenk om en veterinær skulle oppføre seg som en av disse hovslagerne,det kan sammenlignes, for VI som hesteeiere er helt avhengige av de,og det vet de...!

Men all ros til de som tar yrket sitt seriøst, og har samvittighet og føler en viss ære for yrket sitt! Slike vil vi ha flere av..

Gå til toppen av siden

stall sletten

» VIP

Skrevet - 29/03/2004 :  20:52:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
heisann..
mener at alle som skal drive med hest bør ta grunleggende kursing i hovpleie. Ser at noen mener at heste eier ikke trenger være tilstede når hovslager er der!!! med en islandshest foreks. MÅ man våre der for å forklare hvordan gangartene er. Etter å har tatt noe kurs skjønner jeg godt hvorfor ikke det er flere hovslagere. Det sliter på helsa hardt til kroppen det der. Ta vare på de som er seriøse og gode. Ta inn hesten før de kommer. vask og pass på hovene er reine og ikke full av gjørme. godt lys trenger han også. og ikke minst evt en håndstrekning. Tar vi det som en selvfølge at han gjør allt dette selv står vi uten hovslagere en dag. hva gjør vi da??
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 29/03/2004 :  21:17:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ta vare på de som er seriøse og gode.

de er ikke så enkelt når vi har en hovslager som akkurat ikke kommer hit vi bor fordi han har satt an grense som går 10 min unna med bil, og som han ikke kan fire på. men er helt enig med deg at de er forståelig at det ikke er flere hovslagere, han jeg prater om fikk problemer med hjertet i fjor jul fordi han jobbet for mye. det er derfor han har satt den grensen. forståelig, men likevel ergelig, for da sitter vi igjen med bare en hovslager som skjærer høverne til blods så hestene er skikkelig ømme dagen etterpå i helgen var det stevne her, og ei venninne av meg fikk hesten sin skodd på fredag. den hesten var enda så øm på søndagen at den nesten nektet å hoppe, og den hesten elsker vanligvis å hoppe! hesten jeg hadde i fjor høst ble øm i ei uke etter hun ble skodd, det skjedde hver gang!

det er faktisk mange "hobbyhovslagere" der ute, som aldri har gått kurs men er selvlært. og mange stoler på de fordi de ikke vet bedre, eller fordi de skor løpshester. ja, en travhest må fungere godt for å gå løp, men den skal være skodd på en helt annen måte enn en ridehest! gamle hesten min gikk ned en hel størrelse i sko etter at vi begynte å bruke han. og hun begynte å stryke seg, noe hun aldri gjorde før hun ko til meg, og da var hun 12 år. nei, den eneste grunnen til at jeg bruker han er at jeg ikke har annet valg. når hesten min får bra nok kondis til det så skal jeg ri til skolen får å få henne skodd av en faglært hvoslager, selv om det er en min hver vei!

og, for å hjelpe litt på det: jeg har tenkt å utdanne meg innen hovslageryrket. det får ikke hjelpe at det tærer på kroppen, jeg skal iallefall lære meg å sko min egen hest skikkelig!!

mvh lille meg, som kan bli ganske redd (og derfor sint) når jeg tenker på hvordan blodspruten sto når "hovslageren" banket på sømmene sist torsdag

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

epetra

» VIP

Norway

Skrevet - 29/03/2004 :  22:04:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseepetra  Svar med kopi av melding
men Kristy, du må huske at skoeren vår har faktisk fått hovene til Laura så og si fri for råttenhet, (eller er det meg? tviler!)
de finnes nok på godt og vont! i dem alle

en hest er en hest, et menneske er et menneske. vi kan ikke forstå hesten 100% kun 99% Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 30/03/2004 :  07:53:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja, men jeg husker også at han har skodd Laura til blods flere ganger også. og at han bare lo når jeg nevnte at Florence ble halt hver gang han skodde henne. råtne hover kan "alle" fikse, det hadde vært greit om han hadde skodd henne rett også...

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

jezza86

» VIP

Norway

Skrevet - 18/09/2007 :  16:26:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejezza86  Svar med kopi av melding
Vet dette er en GAMMEL tråd, men Må bare kommentere litt...
er ikke helt enig i det der med at de som driver med travere har så mye mer peiling enn de som driver med ridehest. Ta en tur innom nærmeste travbane, så vedder jeg en god del på at hestene der ikke akkurat er bra skodd!
Men det er likevel et poeng i det at "travfolkene henger over hovslageren", - fordi de vet gjerne hvordan man får maks strekk i seneapparatet, og dermed, mener de, mer fart. (les: lang tå)
Så ja, de vet nok ofte hvordan de vil ha det, men det er ikke i forhold til hestens anatomi, men i forhold til fart og evt. problemer i banen.
Mange hovslagere nekter å sko travere nettopp pga at de ikke vil gå på akkord med det de vet er riktig og bra for hesten.

En annen ting... det med unghester:
SELVSAGT skal hovslageren ta seg mer tid til en unghest MEN det er IKKE hovslageren sin jobb å oppdra hesten. Det er hesteeieren sin oppgave å trene og forberede hester på sin første skoing.
Og om vi snakker om voksne hester, så er det vel ikke så rart om hovslageren ber deg om å oppdra hesten om den ikke står stille? (tatt i betraktning at hovslageren oppfører seg korrekt overfor hesten)
Hovslageren er tross alt i en ganske utsatt posisjon, og står ikke hesten i ro, han han pådra seg store skader.

Bare til ettertanke...
Er to sider av en sak!
Mvh.
Jenny
hovslager under utdannelse
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 18/09/2007 :  23:19:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
hovslager yrket har blitt veldig mye sånne hobby folk som driver med.

det skulle vært forbudt.
selv bruker jeg godkjent hovslager og har aldri hatt problemer med beina til hesten min pga skoing eller ryggen for den del.

han har hatt 2 hovbyller, som ikke smeden kan noe for, tråkka av seg sko på hengeren.

men sånt skjer jo.

og så mange barfot hobby mennesker det finnes.
det skulle også vært forbudt.

er kun 8 stk som kanskje får fagbrev på dette om et års tid.
og hvor mange er det ikke som fikser hovene selv?

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 19/09/2007 :  09:11:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tigull:
Jeg vil si det er stor forskjell på å runde av hovvegg og vedlikeholde barfothøver, og det å slå på jernsko på hesten.
Man bør nok ha utdannelse for å reise rundt å trimme andres høver, fordi da møter man på mange ulike problemstillinger og må tolke nye høver riktig hele tiden.
Men det å stelle høvene på egen hest, uten å slå på sko kan man ikke forby.
Ingen kjenner høvene til hesten min bedre enn meg. Jeg vet hvordan de vokser, hvordan de slites og gjenkjenner alle små endringer. Det er det ingen smeder eller barfottrimmere som kan gjøre. Jeg får hjelp av en barfottrimmer et par ganger i året, og så holder jeg det ved like og steller litt et par ganger i måneden. På den måten kan jeg simulere slitasje og unngå at hovveggen vokser seg lang.
Det er noe HELT annet enn å rive av sko, beskjære et par cm og så slå på jern sko som skal sitte der i 6-8 uker.
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 19/09/2007 :  12:51:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Tigull:
Jeg vil si det er stor forskjell på å runde av hovvegg og vedlikeholde barfothøver, og det å slå på jernsko på hesten.
Man bør nok ha utdannelse for å reise rundt å trimme andres høver, fordi da møter man på mange ulike problemstillinger og må tolke nye høver riktig hele tiden.
Men det å stelle høvene på egen hest, uten å slå på sko kan man ikke forby.
Ingen kjenner høvene til hesten min bedre enn meg. Jeg vet hvordan de vokser, hvordan de slites og gjenkjenner alle små endringer. Det er det ingen smeder eller barfottrimmere som kan gjøre. Jeg får hjelp av en barfottrimmer et par ganger i året, og så holder jeg det ved like og steller litt et par ganger i måneden. På den måten kan jeg simulere slitasje og unngå at hovveggen vokser seg lang.
Det er noe HELT annet enn å rive av sko, beskjære et par cm og så slå på jern sko som skal sitte der i 6-8 uker.

Opprinnelig postet av frkelin

jeg kjenner til folk som ikke har noen barfot utdannelse , som bare har lest litt i bøker om trimming som gjør dette selv.

skjærer ut så det ser ut som hesten har klover.

nei glad jeg har godkjent smed.

frkelin

Skrevet - 19/09/2007 :  16:17:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Klover? De høvene skulle jeg gjerne sett!
Barfothøver ser ofte uvante og rare ut om man bare er vant med skodde høver. Selv om du har vært borti noen du mener gjør en dårlig jobb er det jo ikke sikkert det trengs å forbys.
De jeg kjenner som trimmer barfothest bruker stort sett rasp. Smeder skjærer og klipper ofte ned høvene fordi de må ta mye og da går dette raskest. De små endringene man gjør på barfothøver er bedre å gjøre med en rasp og da er det ikke så lett å gjøre noe galt så lenge man ikke rører sålen.
Sko eller barfot, det er fordeler og ulemper med begge deler. De fleste som har barfothest engasjerer seg mer i høvene på hesten sin enn det de som har skodde hester gjør. De skaffer seg kunnskap og vedlikeholder høvene med korte mellomrom og følger hele tiden med på endringer. Du må da se at det i mange tilfeller er en fordel? Man strever hele tiden med å få sterkere og sunnere høver og venter ikke til hesten er halt eller ikke kan brukes før de oppdager problemer med høvene.
Det er klart det ikke bør være fritt frem for alle å skjære til høver og spikre i dem som de føler for. Men, å lese seg til kunnskap og avrunde hovveggen med en rasp er ikke farlig for hesten. Jeg gir hesten min manikyr ca to ganger i måneden. Jevner ut og fjerner overflødig vekst som ikke slites av. Det kan ikke sammenlignes med å sko hesten uten kunnskap. Det er like stor forskjell som på kirurgi og neglklipping.
Når hesten er uten sko er hovkapselen fleksibel og beveger seg avhengig av hestens bevegelser og underlaget. Den er ikke stivet av og ubevegelig slik en skodd hov er. Derfor er den mindre utsatt for overbelastning og skjevheter.
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 19/09/2007 :  19:28:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
nei men når hestene går rundt med klover så synes jeg ikke det ser sundt ut.
min hest er perfekt skodd og aldri halt.

Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.6 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.