hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hvordan vil dere ri hesten på tøylen???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 hvordan vil dere ri hesten på tøylen???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

LivogZara

Norway

Skrevet - 01/03/2004 :  12:51:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hei!!noeh som beskrive enkelt hvordan de rir hesten sin fram til bittet.....tenker ikke på konkurranse form.....

Silje H

Norway

Skrevet - 01/03/2004 :  12:57:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSilje H  Svar med kopi av melding
Enkel beskrivelse, som du spurte etter:
Ri med sjenkel!!! Masse sjenkel. Jo mer du trykker med sjenklene, jo mer kan du "fange opp" i tøylen! Ri med myke hender. Du skal aldri ri fra tøylen og tilbake i sjenklene, men omvendt. Viktig å ri hesten fram til en myk og behagelig hånd, hvor hesten synes det er ålreit å jobbe!

Dette var kanskje super-simpel forklaring... Men det er tusen andre debatter her inne når det gjelder å ri hesten frem til tøylen. (ihvertfall nesten så mange!!!)

Mvh
Silje H
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 01/03/2004 :  13:24:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Det skal jo ikke være nødvendig å ri "masse" med sjenkel. Ideelt sett så ønsker jeg en hest som er selvgående, slik at når mine "masse" sjenkler merkes så skal det være fordi jeg ønsker MER enn at hesten skal arbeide i "arbeidsholdning".

Det vi i starten fikk instrukser om var å ri med sete, lår og knær - holde et jevnt trykk. Ha kontakt på tøylen, og "lirke" i den forstand at vi skulle "leke" med fingrene. Hånden skal være myk og fleksibel - fleksibel i den forstand at den ikke skal låses så det gir "sage-effekt" når hesten beveger seg.

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Silje H

Norway

Skrevet - 01/03/2004 :  13:32:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSilje H  Svar med kopi av melding
Hehe!
Det jeg mente med "masse sjenkel" var at hvis hesten ikke går fram til tøylen ved vanlig sjenkletrykk, må du legge til mer! Ikke å ri med masse sjenkel på hele tiden! Men i en startfase (når du f.eks skal lære en unghest å gå til tøylen) er det ofte nødvendig med litt mer sjenkel!

Men enig, vixi, en selvgående hest er selvfølgelig mest ønskelig!

Mvh
Silje H
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 02/03/2004 :  20:19:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mitt beste tips er faktisk: Sitt stille :) Som vixi sier, så ønsker man jo at hesten skal gå av selg selv nærmest. Det vil si: Når hesten gjør som vi ønsker, sitter vi stille med hjelperne. Når vi må korrigere hesten, gir vi hjelp, så lite som mulig, inntil vi får svar. Så sitter vi stille igjen. Det er faktisk ganske vanskelig å sitte helt stille på hesten. Bein og armer har det med å ville bevege seg helt av seg selv, uten at vi egentlig mener det.

Og et lite bonustips: Sitt korrekt. Det er en grunn til at man har kommet frem til den klassiske dressursitsen, og det er fordi man mye lettere kan ha kontroll over hjelperne og bruke dem riktig når man sitter riktig.
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 02/03/2004 :  21:27:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Enig. En korrekt sits gjør allting mye enklere. I det øyeblikket instruktøren vår fikk "strekt og plassert" meg i en bedre sits (lang vei igjen til korrekt, men den ble bedre) så løste mange problemer med hesten seg. Bl.a. var den bedre i formen, la seg til bedre og gikk mye roligere. Jeg kunne ri mer, ikke bare konse om å bremse...
Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 03/03/2004 :  08:48:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Uten å sitte rett, klarer man heller ikke å innvirke korrekt på hesten. Som Eligj sier, man må klare å sitte stille. Det finnes to 'sitser' som en rytter må kunne: Den passive sitsen (hvilket betyr 'bra hest, fortsett'), og den aktive sitsen - som jo er en korreksjon av et eller annet slag. Som Vixi sier, nå sitsen stemmer, er det mye som faller på plass av seg selv.

Eligj, hva er adressen din igjen? Hadde den skrevet opp, men den har blitt borte. Tenker på heftet jeg lovte å sende deg. Du kan event. maile den til an-grun(ætt)frisurf.no

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)

Redigert av - Destrier den 03/03/2004 08:50:32 Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 18/04/2004 :  21:34:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
vet sitsen er vikitg, men sliter litt med beina, noen sier jeg sitter bra, andre sier jeg sitter med bena litt for langt fram, kan jo ikke dra beina/hoftene, så voldsomt tilbake helelr da....

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 18/04/2004 :  22:19:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Niki: Jeg sliter også med bena mine, de faller fort fremover. Jeg har funnet ut at feilen ligger i måten jeg sitter i salen på, altså fra setet og opp. Hvis jeg greier å sitte rett opp med litt svai i korsryggen, være avslappet i nakke, skuldre, armer og hender, sitte avslappet med setet og bena, så faller bena bedre på plass av seg selv. En liten ting til: Løft haken og se opp. Det gjør noe med hele holdningen din, og dermed hele sitsen.

Jeg prøver også å bruke så lite sjenkel som mulig. Hvis man må sitte og sparke på hesten hele tiden, blir hjelperne lett mindre presise, og det blir mye "støy" nede fra bena slik at små innvirkninger med setet blir overdøvet. Bena mine har det også med å flytte seg rundt alt for mye. Dessuten blir hesten mindre følsom for sjenkel, og det vil vi jo ikke.

Så mitt tips er: Konsentrer deg om det over salen, så faller det under på plass av seg selv :). Og dessuten: Sjekk om du virkelig sitter rolig og avslappet på hesten. Mindre støy, finere hjelpere, mer villig og oppmerksom hest.
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 19/04/2004 :  19:58:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
niki; mener å huske at jeg lærte en flott måte å holde beina på plass.. Reis deg opp i feltsits og da mener jeg at du ¨står¨ lent fremover uten å måtte støtte deg med hendene/tøylene etc. Så setter du deg ned igjen i salen UTEN å røre plasseringen til beina. Dette hjalp mye på meg, ettersom jeg hadde stol sits når jeg først begynte å ri, og la den veldig fort til som en vane. Husk ihvertfall å hold plasseringen med beina, ikke trekk de verken bakover eller fremover.

En annen ting er at du kan tenke deg at beina din når i bakken. Lukk øynene et sekund eller to (få noen til å holde hesten om den er lett på beina) og tenk deg at beinene dine skal nå i bakken. Helt lodrett. Vær helt slapp. Har du beina for langt frem ville dem du stått på hælen om du hadde nådd bakken. Har du dem for langt bak ville du stått på tå. SKjønner?

Håper noen av metodene hjelper deg med å holde beina på plass, det er uansett ikke lett om man først har begynt med det.

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 19/04/2004 :  22:01:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Å ri uten stigbøyler er et klassisk "lær å sitte riktig"-triks. Skader ikke å ri litt uten stigbøyler i ny og ne. Og forsøke å skape den samme sitsen også med bøyler. Få gjerne en til å hjelpe deg nettopp med sitsen.

Ellers har jeg sett et annet triks i engelske hesteblader. En benytter stopper som festes til gjorden og gjennom stigbøylene (på hver sin side). Pass på at du eventuelt fester bøylene slik at de henger naturlig ned. Samtidig som at de er festet slik at du ikke får beina for langt tilbake eller for langt frem. I de engelske hestebladene tror jeg de bruker noe borrelåsliknende materiell, og dette er noe du får kjøpt i hestebutikkene i England. Har ikke sett dette i Norge, men det er sikkert en grei ting å lage selv. Man kan forsåvdt benytte høytråder, men siden høytråder har vanskelig for å ryke ville jeg tenkt ut en lur måte å få dette til slik at du ikke risikerer å henger igjen dersom du skulle falle av. Vil tro denne metoden kan være til god trening også for de som sitter med beina litt for langt ut fra hesten. Litt av ideen blir også å ikke ri slik bestandig. Ri av og til, og forsøk om dette gir noen effekt når du rir uten.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 19/04/2004 :  22:39:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har prøvd alle triksene: Tærne opp, hælene ned, bena i bakken, uten stigbøyler, strekke seg mot taket, sitte godt ned i salen (den er skummel hvis man sitter "feil" godt ned i salen, for da faller man sammen i ryggen) osv. Jeg har hatt lite fremgang med alle varianter av å plassere bena, det vil si nedenfra og opp, men jeg synes selv jeg har fått en betraktlig bedre sits etter at jeg begynte å konsentrere meg om selve setet, og det som er over (men altså ikke bare ryggen). Det er veldig lett å glemme setet i all plundring med heler, legger og så videre. Husk at alt henger sammen, og setet er i midten. Men det er selvfølgelig forskjellige ting som hjelper forskjellige mennesker, så man må nok prøve ut flere ting for å finne noe som fungerer.

Det er dog en ting som hjelper veldig for oss som ikke er født med en flott sits, og det er en god sal! For min del betyr det en god dressursal som plasserer bena dine der de skal være. Så har man muligheten til å kjøpe en sal som passer både hesten og seg selv, så er det en kjempefordel.

Redigert av - eligj den 19/04/2004 22:42:30 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 04/05/2004 :  10:45:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hehe!
Det jeg mente med "masse sjenkel" var at hvis hesten ikke går fram til tøylen ved vanlig sjenkletrykk, må du legge til mer! Ikke å ri med masse sjenkel på hele tiden! Men i en startfase (når du f.eks skal lære en unghest å gå til tøylen) er det ofte nødvendig med litt mer sjenkel!

Men enig, vixi, en selvgående hest er selvfølgelig mest ønskelig!

Opprinnelig postet av Silje H

HEI

Synes det er litt viktig å få med at en unghest ikke skal rides med "mye hender", dette vil i mange tilfeller føre til en dårlig utvikling av skritt, og i verste fall passgang og takting.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 04/05/2004 :  11:03:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Synes det er litt viktig å få med at en unghest ikke skal rides med "mye hender", dette vil i mange tilfeller føre til en dårlig utvikling av skritt, og i verste fall passgang og takting.

Opprinnelig postet av Renegate

Jeg ser flere sier at man lett kan ødelegge hestens skritt, for eksempel dersom man rir hesten for mye i skritt på kort tøyle, eller longerer med innspenning i skritt. Kan noen forklare meg hvorfor?

Jeg tok nemlig dette som "god fisk" første gang jeg hørte dette. Men etter å ha sett videoserien til Kyra påpeker hun nettopp dette. At veldig mange er redd for å ødelegge hestens skritt, men er lite vitende om at faren for å ødelegge skrittet er vel så utsatt som å ødelegge de andre gangartene. Og et godt skritt får man heller ikke ved å ikke øve på det. Nå husker jeg ikke helt ordlyden, men det var slik jeg oppfattet hennes poeng.

Nå påpeker vel Renegate mest dette med å skritt og mye hender, men har likevel hørt dette med at man skritter kun på lang tøyle, og korter så opp tøylene for så å trave eller galoppere.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 04/05/2004 :  13:04:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Jeg har også fått fortalt at man ikke skal ri hesten for mye på tøylen i skritt, fordi den da lett vil gå i passgang, akkurat hvorfor dette skjer har jeg aldri skjønt.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 04/05/2004 :  13:07:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
En veldig vanlig rytterfeil er å blokkere hestens bevegelser med hånden, og da får man passgang. En god og uavhengig sits sammen med å være løs og ledig i hele skulderpartiet er avgjørende for å ikke blokkere.

Samtidig må hele underarmen være avspent, og forholdinger skjer gjennom muskulaturen i overarmen. Klarer man dette, er det ingen fare for å ødelegge skrittet, men som sagt, de aller fleste sitter og blokkerer med hånden når de rir, uten å være klar over det.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)

Redigert av - Destrier den 04/05/2004 13:09:00 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.