hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Trene dressur paa en hest som har vansker!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Trene dressur paa en hest som har vansker!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Rutha

» VIP

Skrevet - 27/02/2004 :  17:24:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei har ett stort problem! jeg har en quarter som ikke vil hòre paa meg i dressur. Hun har ett kjempe potensiale i sprang og har hoppet bane paa 1.35 meter! men det er jo ikke noe vits i og drive med sprang naar hesten ikke klarsr dressur!

Hva skal jeg gjòre med dette? Jeg har trent natural horsemanship, barokk og faatt noen proffe til og ri henne! ikke noe nytter! HJELP!

Jeg blir saa oppgitt!

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2004 :  18:27:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Hva er problemet egentlig? Hva gjør hesten? Eller hva er det hesten ikke vil høre på? At en hest er et problem i dressur er et utrolig vidt tema, og umulig å gripe for oss andre om vi ikke vet mer i detalj.

Har de "proffe" klart å ri henne da?

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 28/02/2004 :  00:27:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Ja, hva er det egentlig du har problem med....?

En Quarter har en nokså flat overlinje,og er derfor ikke avlet frem for å gå i særlig høy form i dressur med shwung i steget.Lette klasser hvor du kan ri i en noe lavere og lengre form,er ikke noe problem.

En Quarter(kommer litt an på hva slags gren innen western den er avlet for),har et mye flatere/kortere steg (enn en Halvblodshest feks.)De er avlet slik helt tilbake fra "cowboytiden", da ofte hestene måtte gå laaange transport-etapper,og da skulle gangartene være så "flate" og uanstrengende som mulig,slik at hesten kunne gå lenger uten å bli så fort sliten og "sur" i musklaturen.Det er også Quarteren som derfor behersker gangarten "Jog" best,og kan holde denne gangarten i timesvis.

En Halvblodshest har en mye høyere holdning,og er avlet frem for å gå ganske høyt i form og med mye større shwungfyllte bevegelser.Altså faller det seg naturlig for denne hestetypen,i forhold til førstnevnte.

Ikke vet jeg om det var dette du mente,altså TEKNIKKEN..-eller mente du LYDIGHET...??Om det er sistnevnte,har det ikke noe med rase å gjøre,men derimot SKOLERING og OPPDRAGELSE.Det er RYTTERS ansvar å dressere en hest,og får du det ikke til må du som alle andre;oppsøke hjelp

Du skriver at hesten har vansker...som regel sitter feilen hos rytteren,om hesten er frisk og du ikke forlanger mer enn det som er fornuftig i forhold til rase,byggning,fortid osv.,bør du oppsøke en trener som trolig ser mer fra bakken enn det du gjør fra salen.

Lykke til videre!
Gå til toppen av siden

Rutha

» VIP

Skrevet - 04/03/2004 :  07:21:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
nei...
hun har ikke noe problemer med lydigheten! hun er værdens lydigste hest! hun har bare problemer i dressur! hun går lissom unna sjenklene og får det ikke til!

Ja ridelæreren min har ridd henne... hun hadde henne på for en periode. ridelæreren min har deltatt i store stevner og er ei veldig god rytter! hun holdt på i en time, og fikk det til litte granne da. hesten min er horsemanship trent og jeg har fått forskjellige horsemanship trenere til og se på henne.
jan werner skulle se på hene men da han skulle ha det kurset var hesten min skada så det ble ikke noe av det.

jeg har lyst og satse på sprang og dressur, men jeg må få trent hesten min! jeg vil ikke selge henne fordi jeg er kjeeeempe glad i henne, men hvis jeg ikke har noe anna valg må jeg det, og derfor trenger jeg kjeeempe hjelp!
hilsen rutha
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 04/03/2004 :  08:15:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Jan Werner? He-he-he... Mener du Danielsen? Tror ikke han kan yte mye hjelp der...he-he...
Var vel Peer Werner Vogel du mente, kanskje?

"Går lissom unna skjenklene og får det ikke til" skriver du... Har hesten din blitt ridd av noen god westernrytter? Som kan bedømme nivået hennes?
Hvis denne hesten er GODT ridd opp innen western, så har den nådd et nivå der den er klar for konkurranser med rett rytter.
Å starte OMSKOLERING til dressur, vil være en lengre prosess som jeg ville vurdert imot muligheten av å kjøpe en annen hest med skolering og bevegelser til å gå bra i dressur.
Sitter du med en bra westernhest, så er det nok folk som kunne tenkt seg en sånn en... ;-)

Men jeg skjønner at du vil beholde hesten med tanke på både sprangkapasitet og at du sikkert er glad i henne. Hvorfor ikke ri western og sprang i stedet for dressur og sprang? En dyktig westernhest skal utvise lydighet, bæring og balanse hele veien. En westernhest skal respondere på SMÅ signaler, så jeg tipper litt og tror hun simpelthen ikke skjønner bæret av de signalene dere bruker...

I grunnopplæringen er dressur og western ganske like, men når en så bygger videre, så viker de to etterhvert mere og mere fra hverandre og blir ulike. Kan du noe western? Spør noen eller lån en video å kikke på... Kanskje du får en AHA-opplevelse i forhold til hva hesten din gjør som respons på signalene dine?

Lykke til!

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 04/03/2004 :  08:50:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Ut fra det du skriver, er det vanskelig å forstå hva som er problemet.

Grunntreningen til en westernhest er veldig lik en remonte, og gjøres det rett, skal ikke det lage noen problemer for den videre utdanningen enten man velger sprang eller dressur. Kyra Kyrklund tar f.eks. undervisning i westernridning for å bli bedre på nettop dette.

Du sier 'hun', og da går jeg ut fra at det er snakk om en hoppe. Samtidig sier du at hun 'går bort fra sjenklene'. Ut fra denne litt dårlige beskrivelsen, gjetter jeg at hesten din er kilen. Svært mange hopper er det, spesielt når de blir brunstige. En annen ting de absolutt ikke liker, er å 'bli klemt' rundt magen. Kan det være noe sånt du sliter med?

Løsningen er da å koordinere sine egne hjelpere. For å ri en slik hest, må du være i stand til å sitte uten å klemme med oversjenkel og kne - en uvane desverre svært mange ryttere har uten å være klar over det selv, den beste læremesteren her er en følsom hest...
Dette kan sammenlignes med mennesker, noen er mer kilne enn andre, og 'knekker unna' bare de tror noen kommer for å kile dem. Hester kan ha det samme problemet, eller rettere sagt, det er heller rytteren som har problem i slike tilfeller, ikke hesten.

Med korrekt trening kan slike hester bli glimrende ridehester, men det krever god balanse og koordinasjons-evne fra rytterens side.

Hesten vil alltid være den beste læremester du kan få, forsøk å forstå hva denne hesten prøver å fortelle deg.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

Rutha

» VIP

Skrevet - 04/03/2004 :  19:58:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
hun er ei hoppe ja...
hun kan western... hun er blitt ridd av sven robert, en veldig flink western rytter! jeg kan litt western som jeg lærte da han innred henne og jag var med da! (hun ble innridd som 6 årind ca 2 år siden). Jeg dreiv og red western med henne men ble fort lei det... jeg syns sprang er veldig morsomt, men det er mange som forteller meg at hesten må kunne dressur for og drive med sprang, derfor prøvde jeg og omskolere henne! men hvis det er som du sier at man kan ri hesten i western og fortsatt få en fin sprang\hobby hest er jo det heslt perfekt! men, hun er lissom ganske heit i hode når vi er på sprang banen og det er jo da men trenger dressuren for og roe ned hesten og ri den til den roer seg lissom... det kan jeg ikke hvis hesten er western trent eller??

mvh rutha
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 04/03/2004 :  20:51:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Hva sier sprangtreneren din da?

Når du rir sprang, skal du la hesten gå med mye lenger hals og mye lettere kontakt enn de fleste som rir dressur gjør, hesten skal også gå i en lavere form når den arbeides 'på bakken'. Derfor er det kanske ikke så langt mellom sprang og western som mange tror.

Det vil alltid være mange 'besserwissere' som kommer med 'gode råd' når man driver med hest. Spesielt om man har en hest som er trent litt utenom de vanlige metodene. Mitt råd er å finne en dyktig trener som har forståelse og kjennskap til prinsippene innen western, og som kan overføre det til det du vil gjøre, og som kan dra nytte av den treningen som allerede er gjort.

Om hesten din er heit i hodet, er det enda større grunn til å ri henne på 'westernvis', d.v.s. med helt lette hjelpere og uten så mye press.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 05/03/2004 :  01:33:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Ser at du nevner at Skolsegg er en meget flink westernrytter..nå skal ikke jeg uttale meg så MYE om hva jeg vet om akkurat det,men han er ikke den som akkurat står øverst på "lista" over de beste rytterne vi har,og det har vel heller ikke vært målet hans . (Det er avl han har drevet mest med,og ikke mer "avansert" ridning som at han har konkurrert med gode resultater)
Gå til toppen av siden

Rutha

» VIP

Skrevet - 05/03/2004 :  15:29:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei igjen...
takk for alle tilbudene, men det er ganske vanskelig og drive med henne, har prøvd det meste i ett år nå!
jeg fikk henne etter at hun hadde blitt litt små misshandlet! og derfor er det ltt vanskelig og drive med henne, men hun stoler helt fult på meg.

det kan hende at hun har blitt slått i magen eller noe, siden hun går unna dem lissom (er nesten ikke atti henne når vi trener). veit ikke så mye om fortiden hennes egentlig...
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 05/03/2004 :  16:25:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Det kan rett og slett være at hesten ikke er ordentlig innridd. De fleste hester må 'vennes til' sjenkel, slik at de aksepterer at sjenkelen ligger inntil hesten.

Du sier at du ikke vet så mye om fortiden hennes. Hva med å vurdere å gjøre innridningen på nytt, slik at du er sikker på hun virkelig har lært det grunnleggende.

Igjen, den beste som kan hjelpe deg her, er treneren din.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Gå til toppen av siden

Rutha

» VIP

Skrevet - 06/03/2004 :  08:07:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei igjen...

takk for alle tilbudene deres, skal sette henne bort til en som skal ri henne inn nå.. han skal ha henne i to år, og så får jeg henne tilbake etter det;)

jeg skal selv ta flere ride timer og bli flinkere til og ri og alt det der...
skal drive med western og sprang, og får håpe på at det går bra meg oss.. skal få lov til og komme ofte opp der hun skal stå, og lære med henne... så han lærer oss på en måte begge to:):)

takk for alle tilbudene
klem fra rutha
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.