hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Er det lov å krysse...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Er det lov å krysse...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 25/02/2004 :  21:02:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei, jeg har ei kaldblodshoppe som jeg skal bedekke til sommeren... Derfor lurte jeg på om det er lov til å krysse raser, hvis det er til eget bruk? Har lyst til å krysse henne med en eller annen form for ridehest, da jeg ikke driver veldig aktivt med trav. Er det lov til å blande, eller må jeg bruke en kaldblodshingst?
Har sett mange krysninger som islandshest/fjording døl/varmblods osv. er dette ulovlige krysninger?

Håper noen kan hjelpe meg med dette da det er viktig for meg når jeg skal velge hingst...

~*~ Lill ~*~

OzzyO

» VIP

Skrevet - 25/02/2004 :  21:23:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kan bedekke hoppa di med hvilken som helst hingst så lenge du ikke har noen drøm om å stille avkommet eller starte travløp med det senere..

Mvh.Mona
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2004 :  16:34:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Alt er relativt. Det er diverse lover og forskrifter som regulerer hesteavl. Det kommer helt an på hva du vil bruke et eventuelt avkom til, prøv å tenk langsiktig. Krysning er vel i utgangspunktet sånn sett ikke tillatt, men hvem sjekker?

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2004 :  18:59:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil bruke den fremtidige hesten i hobbykjøring, kanskje noen kjøreoppdrag, sprang, dressur, turridning og litt western...
Det er ikke noe problemer med å bruke en blandingshest i noe av dette??? Eller er det??

~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2004 :  21:24:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Tror ikke det skal bli noe problem...
Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

knights_kind
» VIP

Norway

Skrevet - 29/02/2004 :  00:14:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heyzann !

Hvis du har en kryssning får du nok i hvert fall ikke registrert den i DNT..
Og det vil da si at den ikke kan brukes som traver, heller ikke stilles osv ...
Men hvis du ikke er interresert i noe av dette, høres det jo greit å krysse
litt, også mye billigere. Men så er det jo det at hvis det en gang blir aktuelt
å selge avkommet, vil nok kjøperen gi mer for en ren rasa hest som er registert
og bra stamme .. Så ville anbefalt å avla ren rase ! Finne en kåra kaldblodhingst.
Men det er jo selvfølgelig opp til deg Hva heter hoppa di foresten ?
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 29/02/2004 :  01:22:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

jeg vil ikke anbefale deg "å blande"slik,på bakgrunn av hva du har skrevet at du vil bruke hesten til..Vær klar over at du får ikke registrert/godkjent kryssninger noen sted,og skal du feks.ut å konkurrere, kreves det faktisk papirer på hesten som ikke akuratt bare må være stemplet av NRYF...

Mange foreninger arr.div.stevner både innen ridning og kjøring,og da må ofte hesten være registrert i en av disse, for å i det hele tatt få være med. Du kan nok komme til å bli lei/angre deg om du ikke kan få slike tilbud.

I tilegg er det en etisk grunn her også da..., men det får jo være opp til hver enkelt.Skal man kun bruke hesten til turridning o.lign. ser jeg ingen grunn til at man ikke kan "blande" litt,så lenge rasene passer til hverandre ekseriørmessig og ellers.

Skal du en gang selge hesten videre,sette ut på for o.lign.,finnes det ingen særlig verdi på en hest uten ordentlige papirer og stamme.Det koster jo både tid og penger å avle,så jeg skjønner ikke helt hvorfor du vil gjøre dette egentlig

Det er ingen "god innvestering" akuratt,og hvorfor ikke da spare disse pengene du vil bruke på ekstra for til hoppa/føllet,utstyr,flis osv.og heller kjøpe deg en ridehest som du egentlig vil ha? De koster ikke så mye om de ikke er høyt utdannet.Du kan få en slik hest fra ca.30.000 kr. som kan mer ridningsmessig enn kaldblodshoppa di.

Lykke til uansett, og tenk langsiktig....

Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 29/02/2004 :  18:54:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Grunnen til at jeg vil bedekke hoppa mi, er at jeg vil ha noe etter henne den gang hun blir borte... Dessuten vil jeg gjerne være med på en hests oppvekst fra den blir født...

Er så usikker på dette... For en del av meg vil ikke blande to raser, mens en annen del av meg har lyst for å få en hest som passer bedre til meg og mitt bruk...

Har vurdert å bruke en quarter... Men er usikker... av kaldblods hingster har jeg vurdert Gislum og Gam Vinter...

knights_kind: Hoppa mi heter Nebbenes Ninni

xxxx

Skrevet - 29/02/2004 :  23:28:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Tror/håper ingen med en Quarterhingst her til lands, vil bruke den på en Kaldblodshoppe,(eller generelt en helt annen rase enn det som står i forskriftende). Nå har det seg engang slik, at jeg sitter selv i styret i NQHA (Norwegian Quarter Horse Ass. ,altså avls-forbundet for Quarterhester),så jeg kjenner godt til de fleste hingsteeierne,og dette ville da ikke falle i god jord,for å si det sån....

Om det største ønske ditt er å få et avkom etter hoppa di,og i tilegg kunne ha muligheten til å bruke den litt "utenfor skauen",er valget egentlig veldig enkelt; du bør bruke lik rase..

Redigert av - xxxx den 01/03/2004 14:57:41 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 01/03/2004 :  06:33:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Tjah, det stod da i en eller annen avis om et QH x vamrblodstraver, så -noen- QH-hingsteeiere må det da finnes her i Norge som driver med kryssavl ;) Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 01/03/2004 :  06:50:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Da er det mest sannsynelig ukåra/uregistrerte hingster i så fall,(vet det er noen få av de her).Og det er gjerne slike hesteeiere som kan finne på noe slikt også,for de får jo ikke avlet "lovlig" allikevel, når de ikke har hverken kåra eller registrert hingsten.

Hingsteeier-miljøet her(kåra/registrerte) er veeeldig lite,så om dette skulle merkes,spørs det vel om noen ville ha brukt den hesten i fremtiden noe mer.

Det er også noen som sikkert ser muligheten (når de ikke har en kåra/registrert hingst), til å lett "tjene en slant"ved å tilby slike "tjuvparringer", og dem om det...det finnes useriøse "avlere" i alle miljøer.

Seriøse hingste/hoppeeiere, sørger selvsagt for at kåring og papirer er i orden når de skal drive med avl, og har plukket seg ut en hingst/hoppe for avlsbruk,(det er jo det de skal prøve å livnære seg på) så det sier vel det meste om de som driver i "gråsonen"...

Redigert av - xxxx den 01/03/2004 07:03:48 Gå til toppen av siden

pus

Skrevet - 02/03/2004 :  16:15:53  Vis profil  Svar med kopi av melding

Så vidt jeg vet er det ikke lov å krysse raser, med mindre man er med i et avlsprogramm. Sportsponnier, som er en blanding av flere raser kan krysse inn andre raser, men da må disse være kåret og ha spesiell tillatelse til å bli brukt i sportsponniavl, så vidt jeg har forstått det.
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 02/03/2004 :  18:43:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

Det er ikke lov å krysse raser, det er faktisk et lovbrudd på lik linje med andre brudd på norsk lov.
Med visse unntak da ( organisert kryssningsavel feks i sportsponniavelen ).

Jeg er 100% enig i det meste Chess skriver om å krysse raser!
Skal man avle, bør man være seriøse, og kjøpe hester som egner seg til det.

Skjønner på en måte at folk ønsker føll etter hoppene de er veldig glade i, men likevel, velg hingst av rett rase synes jeg.
Eller ta dette i betraktning alt når du kjøper hest.

Forresten Chess, ikke langt herfra er det en quarterhingst som blir brukt på alle slags raser.
Den er ikke kåra, men likevel....useriøst

Jeg har fått maaaaange forespørsler om å bruke araberhingsten min på andre raser den siste tia.
Det virker som om folk tror alle avkom blir araber, uansett moras rase...

Mvh Anette

Anette Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 02/03/2004 :  20:48:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Veldig synd og lite praktisk hvis man tenker fremover...
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 02/03/2004 :  21:56:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
oki, takk for mange svar... Ante ikke at det ikke var lov i det hele tatt... Jeg er ikke ute etter noe bråk, det var vel derfor jeg la inn dette innlegget for å finne ut hva som egentlig er tillatt før jeg begynner å lete etter den "perfekte" hingst...
Men disse som avler "ulovlig", blir ikke de straffet?? Hva med de som bruker hingstene sine på alle slags hopper, blir de straffet hvis det blir oppdaget?
Synd egentlig at reglene er så strenge(men skjønner jo på en måte at de må være det)...

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 02/03/2004 :  23:01:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg bare lurer på hva som skjer om man fks. krysser en quarter og en araber - eller evt. en morgan og en araber? Dog, det er ikke så mange morganer her at det gjør noe.
Dette er nå egne raser i div. andre land, kalt quarab og morab.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.