hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - erfarne ryttere?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 erfarne ryttere?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

dølarose

» VIP

Skrevet - 25/02/2004 :  15:39:09  Vis profil  Svar med kopi av melding

hei!!!

jeg er 12 år og har ridd lenge.....
jeg går på rideskole nå!
bare islandshester der, en shetlandsponni......

jeg ser mange ganger i avisen under husdyr:

ønsker erfaren rytter på for....
ring 99 99 99 99

og jeg støkker til å leser det høyt......

så sier mamma..... du våger deg ikke å ringe inn på det.
du er ikke ERFAREN nok......

er ikke jeg det,,.,.,.,. men jeg har drit lyst........

hvor lenge må jeg vente til jeg er erfaren....... blir jeg aldri det?

men tror dere at jeg kunne prøvt en gang å være forrytter...
får jeg lærer jo av det.,.,.,. jeg blir jo bedre med hester,..,.,.!!!!?

hva syntes dere???? ønsker svar av erfarne ryttere......

Silje H

Norway

Skrevet - 25/02/2004 :  15:49:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSilje H  Svar med kopi av melding
Hmmm, vanskelig spørsmål.
Med erfaren er det noen som mener: flink til å ri!
mens andre mener, tøff nok når du rir, slik at du ikke blir redd for litt sprell fra hestens side.

Det er nok opp til eieren og avgjøre om du er erfaren nok!
Hvis jeg skulle sagt erfaren rytter, ville jeg kanskje sagt en rytter som:
-mestrer skritt, trav og galopp, både på en ridebane sammen med flere ekvipasjer, og også på tur, både alene og sammen med andre hester. (Og da mener jeg mestre galoppen så godt, slik at hvis hesten bak deg stikker og løper forbi, skal du kannu klare og stoppe.)
-ikke blir redd hvis hesten bukker eller småsteiler (uansett om du sitter oppå eller står ved siden av)
-kunne sjekke hesten og utstyr før og etter ridning. (Går kanskje ikke akkurat på rytterdelen, men for å være forrytter bør du kunne stelle hesten skikkelig også.) Oppdage sår, halthet, mangler på utstyr.

Om ikke du kan ri flotte dressurøvelser, eller ikke engang få hesten på tøylen, tror jeg ikke det spiller så stor rolle, så lenge du er tøff nok til å sette deg i respekt hos hesten, og sterk nok til å håndtere ulike situasjoner!

Vanskelig å si hvor lenge man bør ri før man blir forrytter. Noen lærer fortere enn andre, men helt klart, du lærer masse av å ha hest på halv/helfor også!

Hvis du får lov av moren din til å ha hest på halvfor, skader det jo ikke å ringe. Det værste som kan skje er at eieren forteller deg at hun/han er på utkikk etter en som er eldre og kan mer! Men vi må jo alle begynne et sted, og du kan være heldig å finne en snill rolig hest som trenger mosjon et par dager i uka!

Lykke til!

Mvh
Silje H
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 25/02/2004 :  17:10:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Ta en titt på denne debatten: «Er jeg erfaren nok?». Høres ut som du har mye av den samme bakgrunnen som denne rytteren. Her har mange svart hva de synes..
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 27/02/2004 :  09:32:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
For å ha hest på helfôr, må du kunne mer enn å være flink til å ri. Da har du ansvar for hesten i det daglige - hver dag, og må kunne om både fôring, sykdommer, skader og hovpleie osv. Det blir som om hesten er din egen.

Du sier at du har ridd lenge. Hva er lenge? Når det står at hesten settes ut på fôr til erfaren rytter, er det ofte snakk om en litt krevende hest. Og dersom du ikke er et naturtallent kan det fort bli litt for mye for deg.

Har du voksne rundt deg som kan hjelpe deg? Hvor har du tenkt å ha hesten oppstallet? Det er nok lurest å begynne med en voksen, rolig og fornuftig hest. Og når du viser at du mestrer det, kan du jo gå over til mer krevende hester etter hvert.

Jeg hadde selv hest på fôr da jeg var på din alder. Det var ei rolig og fornuftig fjordhoppe. Men hun som eigde henne bodde like i nærheten av både meg og hesten, og det var hun som styrte dette med fôr, veterinær, skoing osv. Hun var der hver dag og fôrte frokost. Jeg hadde ansvar for stell, møkking og ridning. Det gikk veldig fint. Men nå hadde jeg voksne som hadde det overordnede ansvaret og som fulgte med. Normalt når du har hesten på helfôr, har du det fulle og hele ansvaret alene.

Selv ville jeg ikke satt hesten min bort på helfôr til en 12 åring. Med mindre du har superengasjerte og hestekyndige foreldre som er villig til å ta på seg ansvaret. Du har kanskje erfaring som rytter, men ikke nok livserfaring til å ha eneansvar for et så stort og krevende dyr.

Er det derimot snakk om å være fôrrytter noen dager i uka, kan det nok gå bra.

Redigert av - Fröya den 27/02/2004 09:38:16 Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 02/03/2004 :  14:07:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med frøya.

I tillegg vil jeg si at å ha hest og arbeidet som hesten medfører er til tider tungt arbeid, jeg syns ikke en 12 åring er fysisk (og psykisk) sterk nok til å ha alene ansvar for en hest, selv om 12 åringen er aldri så flink til å ri og har gode kunnskaper om hestehold.
Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 23/04/2004 :  18:00:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes generelt en alder på under 15 år er for tidlig for å ha ansvar for en hest, på helfor eller eie altså.

Å være forrytter eller ha en hest på halvfor en jo annerledes selvsagt.

Dette sier jeg uten å såre noen, for det kan godt hende en del av dere som spør om dere er erfarne nok: Siden dere spør, så kan jeg ikke unngå å tenke at dere selv er i tvil om dere er erfaren nok, og må få "overbeviselse" av oss andre. Det er bare slik jeg oppfatter det. Og når man er i tvil, så burde man la var å ta på seg noe ansvar for hest.

Men det er jo også det at når man er 10 - 15 år så tror man jo at man kan alt! Det er jo helt herlig selvsagt! Men det er lett å bli revet med, og tro at man kan mer enn man kan, og det kan bli farlig hvis man tar seg av en hest.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.