hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Forslag til lederskapsøvelser?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Forslag til lederskapsøvelser?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Ninja

» VIP

Skrevet - 23/02/2004 :  08:30:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann,

Har kjøpt meg en 6 år gammel vallak som jeg fikk forrige torsdag. Han er lederen i hesteflokken, og er generellt sett en sjefstype.

Jeg sliter litt med å få ham til å forstå at det er jeg som er sjefen. På tur kan han f.eks. begynne å rygge hvis han finner ut at han ikke vil gå, og på stallen kan han løfte på bakbeina for å true meg. Han blir også sur hvis jeg går inn til han i boksen, det er liksom hans hjem.

Vil jo at han skal godta meg som leder, og har derfor tenkt å begynne med en del lederskapsøvelser slik at vi skal fungere bedre sammen.

Foreløpig så har jeg vært konsekvent hver gang han prøver seg, men det er tydeligvis ikke nok med et strengt "Nei!"

Hans forige eier som har hatt han siden han va føll, var meget streng og ga han et rapp med pisken hvis han prøvde seg. Hun trente også horsemanship med ham. Bør jeg fortsette der hun"slapp"?

Og hvilke øvelser kan jeg trene for at han skal forstå at jeg er sjefen?

På forhånd tusen takk

Mvh Silje

xxxx

Skrevet - 25/02/2004 :  09:02:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Dette er et omfattende tema,så jeg vil prøve å svare deg litt generelt så har du noe å begynne med.

Longer hesten,ta med pisk.Start i skritt ved å få hesten til å gå rundt deg,vike unna med bakpart osv.Ved første tegn til at hesten motsetter seg eller viser truende kroppsspråk,sett den umiddelbart på plass ved å drive den frem og gi den gjerne en liten snert av pisken på bakparten,slik at du får statuert et eksempel med en gang!Hvilken gangart hesten nå går i, spiller ingen rolle så lenge det er DU som har bestemt at den skal flytte på seg fremover.

Vær 100% konsekvent og konsentrer deg,og les hesten hele tiden mens du jobber med den.Det er nå du statuerer lederskapet som skal gjelde videre fremover uansett om du rir eller står i boksen og pusser!
Å kontrollere bakparten på hesten er av stor betydning.Få hesten til å flytte den når du ber om det,og den skal gjøre det så fort du legger på trykk.Er du ukonsekvent her,får du trøbbel med resten også..

Øvelser som å flytte bakpart og rygging er tungt for hesten,og det er derfor fine "underkastelses-øvelser",som gjør underverker i denne sammenheng.Det er derfor ikke alltid nødvendig å jage hesten foran seg,da det er enklere for noen hester og bare løpe i vei,da de slipper billigere unna,og du må holde på lenger for å oppnå det samme.NEMLIG; RESPEKT! Du skal bestemme hvert steg hesten tar,og hvor den skal stå,slik er det lederhesten går frem også i en hesteflokk.

I boksen feks.-Bestem deg for en plass hesten skal stå når du børster,ikke la den gå et skritt hverken frem/bakover eller til siden.Ikke la den "veive"til siden med hodet heller, eller inn i din sirkel.
Du har din "boble",hesten har sin og hesten får ikke under noen omstendigheter komme inn i ditt område! Når den prøver å gå vekk,rygg eller flytt den snarest sidelengs tilbake dit den var.Prøv å ikke dytt/ta så mye på hesten,men bruk kroppspråket som hestene bruker.(vift med hånden,stamp med beina osv.)

Dette er noe å starte med,bare tenk at det er DU som bestemmer hvert steg/rørelse hesten skal ta i ditt nærvær,om det er på stallgangen,ut/inn fra luftegård,i boksen,ved foring osv.

Kun øvelser fra bakken,men hvor du gjør det spiller ingen rolle så lenge du har sagt i fra "hvor skapet skal stå"...

Lykke til! Flere tips er underveis om ønskelig, når du har kommet i gang og "uante" episoder vil oppstå...man må stadig understreke disse øvelsene,da hesten alltid vil strebe etter høyest rang pga.overlevelsesinnstinktet.

Redigert av - xxxx den 25/02/2004 09:36:43 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.