hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Få hesten på tøylen...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Få hesten på tøylen...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Lille_moi
» VIP

Skrevet - 18/02/2004 :  15:32:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann... Jeg rir en ponni/hest på rundt 148 cm (har ikke målt han) som er fem år, og jeg har et lite problem. Jeg får han ikke på tøylen! Når jeg prøver, går han bare vrangstilt og blir vrang, eller stikker ut skulderen. Han begynner å gå opp med hodet, og vil ikke gå ordentlig. Jeg får han ofte på tøylen også, men mesteparten av gangene vil han ikke. Jeg prøver og lede med innvendig tøyle, og samtidig bøye han, men da går han bare enda mer vrangstilt. Kan dere gi meg noen tips om hvordan jeg kan få han til å gå bedre? Jeg vet ikke om noen hjelpetøyler som kanskje hadde hjulpet, da jeg ikke har så veldig greie på hjelpetøyler. Eieren får han på tøylen, men hun er større og sterkere enn meg, da jeg er 13 år, og ikke fullt så stor..:P Så det er lite vits hvis henne skal kjøpe hjelpetøyler bare for min del! Men værsåsnill og gi meg noen tips! Klem Beate

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 18/02/2004 :  17:23:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Hva gjør du egentlig for å forsøke å få hesten på tøylen? Høres ut som en iherdig drakamp iom at hesten stritter i mot. Isåfall har du misforstått en del av hvordan knepene er.

Å generelt gi en forklaring på hvordan en rir en hest på tøylen er veldig vanskelig. Det er så mye som spiller inn, og i bunn og grunn er det trening og det å ha feelingen på hvordan du skal takle å ri hesten gjennom som i bunn og grunn gjør at man etter mye trening får hesten på tøylen.

Uannsett.. Kom over noen interessante innlegg i spørrespalten på svenske Remont i går:Kanskje disse kan være til hjelp? Personlig er jeg ikke spesielt glad i at man benytter noen form for hjelpetøyler for å få hesten til å gå i form. Er hesten riktig utdannet (noe det høres ut som i og med at eiern kan ri hesten på tøylen) er dette unødvendig, og du vil sannsynligvis ha mer igjen for å lære å ri hesten på tøylen uten hjelpemidler, særlig i ettertid. Nina Bengtsson som svarer på spørsmålene hos Remont anbefaler derimot bruk av såkalt "gummisnodd". Det er det samme som strikk eller halsforlenger på norsk. Hva du velger å bruke eller ikke bruke er opp til deg. Men dersom du velger å benytte hjelpetøyler er eneste alternetivet jeg vil anbefale strikk. Rett og slett fordi den er enkel å ri med, og vanskelig å misbruke. Men alle best er det om du ikke trenger noe (mener jeg personlig).

Ellers vil jeg anbefale bøkene "Dressur med Kyra" av Kyra Kyrklund og "Dressurridning" av Louise Nathhorst på det varmeste.. Veldig bra bøker som gir deg godt grunnlag for og etterhvert kunne ri hesten i form.

Og en debatt som kanskje er litt utenfor det du spørr om, men som du likevel kan ta en titt på dersom du er interessert: «på tøylen???» (debatten strekker seg nok litt utenfor det du lurte på).

Håper dette var litt til hjelp, selv om jeg ikke har gitt deg noen direkte oppskrift. Lykke til!

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

AnnaogTommy

» VIP

Norway

Skrevet - 18/02/2004 :  17:32:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnnaogTommy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnnaogTommy  Svar med kopi av melding
hey!
det jeg gjør får å få hester på tøylen er å bevege på innvendig tøyle å litt utvendig... masse støtte på utvendig.. men jeg synes det vikigeste er beina... hold leggen godt inntil hesten å klem litt eksra med innvendige sjenkel... dette var ikke noen god forklaring..men jaja men vertfall bruk sjenkelne(ikke spenne bare ha dem godt rundt hetsen) ikke bruke tøylene bare vertfall, det jør hesten bare sterkere å hardere i munnen....
angående hjelpetøyler er glidetøyler bra syns jeg... ikke ha dem for stramme da! men husk det med hodet er ikke det viktigeste... hesten må bruke ryggen så kommer hodet sammen med det.. det viktigeste er formen til kroppen ellers går hetsen bare annspent..
jaja lykke til vertfall!=)
klemz

Team Sandnes, jepp. Gå til toppen av siden

AnnaogTommy

» VIP

Norway

Skrevet - 18/02/2004 :  17:34:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnnaogTommy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnnaogTommy  Svar med kopi av melding
på toppen av det forige innlegget mitt står det: bevege inn vendige tøyle... men der skrev jeg feil!
det jeg mente var bevegesle i FINGRENE
klemz

Team Sandnes, jepp. Gå til toppen av siden

Lille_moi
» VIP

Skrevet - 18/02/2004 :  17:57:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar.
Det jeg gjør er litt vanskelig å forklare, men jeg klemmer med innvendig sjenkel, har støtte på utvendig tøyle og sjenkel, leder ofte litt med innvendig tøyle. Lirker også litt i innvendig tøyle for å mykgjøre han. Bør jeg kanskje gjøre mange flere mykgjørende øvelser? Kan ikke akkurat si det er en iherdig drakamp... Jeg har ridd såpass lenge at jeg vet at det ikke er måten man får hesten på tøylen. Men det som er det største problemet egentlig, er det at når jeg får han på tøylen, går han bra noen meter, så går han opp med hodet igjen, og DA er det vanskelig og få han til å gå bra igjen... Men er strikk bra på alle aldre på hester? Vil dere anbefale dette i dette tilfellet? Håper dere svarer...

Redigert av - Lille_moi den 18/02/2004 18:00:05 Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 18/02/2004 :  18:04:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Som sagt er jeg personlig mot bruk av hjelpetøyler. Også strikk. Men alder på hesten har ikke noe å si gitt at hjelpetøylene brukes korrekt. Strikk har den fordel at den er enkel å ri med, og forholdsvis vanskelig å sette på feil. Vanlig feil er å sette den for stramt på. Når hesten kun er fem år vil jeg anta at hesten fremdeles mangler litt muskler og ikke er ordentlig grunnridd for og bestandig klare å ri den stabilt til tøylen. Mulig strikk likevel kan hjelpe, men for en hest som ikke er ferdig utdannet vil risikoen for å gjøre skade på hesten være større dersom hjelpemidlene brukes feil. Selv om jeg personlig ville holdt meg langt unna strikk betyr ikke det at du ikke kan bruke det. Men om du velger å bruke det så pass for all del på at den ikke er for stram. Og at hjelpetøyler kun er til hjelp for og brukes i en kortere periode for så å skulle tas av.
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 18/02/2004 :  19:45:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

"Hvordan få hesten på tøylen".. Hmm.. Det kan være lett å tenke slik at "nå må jeg finne den teknikken som gjør at hesten får hesten til å bøye hodet sitt å gå på tøylen". Jeg vil råde deg til å begynne i en litt annen ende.

Hesten på tøylen, er et resultat som kommer når du rir riktig på en hest som er klar, fysisk og psykisk, for å gå på tøylen. Derfor må vi begynne å tenke på oss selv, fremfor å tenke alt for mye på hesten og hva den driver med som hindrer den i å gå på tøylen. Det beste er å finne seg en dyktig instruktør som kan hjelpe deg å oppdage hvordan du skal sitte riktig på hesten, og hvordan du skal bruke hjelperne dine korrekt. Dernest må du rett og slett trene og trene på dette inntil kroppen din begynner å finne ut av hvordan ting skal gjøres. Det er ikke nok å få det forklart, og å skjønne det med hodet, man må også skjønne det med kroppen. Dette høres kanskje ut som et nybegynnersvar, men det er det absolutt ikke! Både nybegynnere og viderekommede ryttere bør hele tiden være bevisste på dette vanskelige å gi korrekte hjelpere. Først når man har meget god kontroll over hjelperne sine, det vil si når man skal gi hjelp, hvordan man skal gi hjelp, og når man skal _la_ _være_ å gi hjelp, altså sitte helt stille, da først greier man å hjelpe hesten i å finne støtte på tøylen, om den ikke gjør det helt av seg selv som et resultat av at man lar den få muligheten ved å ikke forstyrre den.

Med dette i bakhodet, kan man begynne å tenke stilling, bøying, legge sjenkel inntil, støtte på tøylene og så videre. Men husk: Ikke bli så opptatt av å tenke på å korrigere hesten, at du glemmer å korrigere deg selv! Jeg snakker av egen erfaring når jeg sier at det er meget lett å glemme.. :)
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 18/02/2004 :  22:29:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Hvis hesten protesterer så har den som regel en god grunn. At en hest "slår seg av" grunner ofte i manglende styrke, at den har vondt et sted o.s.v. Selvfølgelig, diverse hjelpetøyler kan hjelpe - men de kan også gjøre saken værre. Kommer litt an på årsaken.
Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 21/02/2004 :  12:17:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
En fem aaring har ofte ikke nok muskler til aa gaa korrekt paa tooylen, saa jeg synes ikke man skal bruke glidetooyler, strikk eller andre hjelpetooyler paa en saapass unghest. Hesten trenger godt med muskler foorst. Hvordan er musklene paa hesten?

Ellers maa hesten foorst vaere veldig fleksibel. Den boor kunne booye nakken og ta paa sin egen skulder. Hvordan er dette paa hesten din?

Det er viktig aa ikke dra hodet ned paa tooylen. Dette er HELT feil. For det foorste, skal bakparten engasjeres. Hesten boor trampe godt innunder seg med bakbeina, og gaa godt fram, gjerne ta mer vekt paa bakparten. Gjoor hesten din det?

Naa er halve jobben gjort, og man booyer nakken,gjoor neseryggen paa hesten vertikal(litt rart formulert), og ryggen kommer opp. Mange hester vil automatisk booye nakken naar de gaar rett ellers. Men hvis ikke, kan du veilede hesten med fingrene dine. Hesten skal slappe av, tenk deg at du masserer den i munnvikene. Bruk kun fingrene! Du kan ogsaa aapne armene litt(tror det er delte meninger om dette...), bare for aa lede hesten ned. Du kan ogsaa stryke den nedover halsen. Husk at hesten skal loofte ryggen! Du skal ikke sitte paa beinet!

Unge hester skal heller IKKE gaa i en hooy samlet form. Unghester faar gaa i en lengre form i foorsten, det kan vaere skadlig om man "snurper dem sammen" som GP dressur hester. Heller ikke overdriv, ri bare litt om gangen.

Til meg hoores det ut som hesten din ikke har nok muskler enda. Da boor du bygge muskler FOORST!

Hestehilsen fra Cathy og Nicky Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 21/02/2004 :  16:16:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis eieren får han på tøyel, så bør du gjøre som eligj sier. Du bør tenke mer på deg selv enn hesten i første omgang! Hester krever litt forskjellige teknikker for å få de på tøyelen, men først og fremst må man bli mer bevisst på seg selv og ikke "streve seg ihjel" for å få hesten på tøylen!

Jeg har blitt instruert endel i sentrert ridning i det siste, og der er i først omgang fokus på rytteren og "sentrum" hos rytteren. Er litt vanskelig for meg å forklare alt her siden det er såpass nytt for meg, men i bunn og grunn er det klassisk ridning med en litt anderledes tenkemåte! Man fokuserer på seg selv, pusten (bla for å roe ned hesten og for å komme dypere ned i den) og å følge hestens bevegleser. Man har bla "mageøyer" som hjelper deg både i forandring av steglengde og vendinger.
Når det kommer til å få hesten på tøylen, så er pust og en flekibel hånd viktig, samtidig med riktig bruk av sjenklene.
Nå beveger jeg meg kanskje litt ute på viddene her, for sentrert ridning er som sagt ganske nytt for meg, men jeg kan komme tilbake til det når jeg har lært mer! (dessuten har jeg ikke ridd så mye selv på en stund pga sykdom både på meg og hest!).

Tror ikke jeg vil anbefale deg å bruke hjelpetøyler, men heller fokuser på deg selv!

Hege Gå til toppen av siden

Martine_og_Luke

» VIP

Norway

Skrevet - 22/02/2004 :  19:43:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMartine_og_Luke  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg kjøpte hesten min for ca. tre uker siden og fikk streng beskjed om å få hesten ned på tøylen og jeg har slitt så med det og bruke innvendig bein, støtte på utvendig og gi og ta med innvendig tøyle. noe som har gitt meg veldig slitne skuldre, men idag fikk jeg et tips om å kun bruke sete og sjenkler og kun la tøylene være så ville hesten automatisk søke ned, men dette ville ta tid. jeg prøvde det og han begynte å søke ned og da er det veeeeldig viktig å rose, selvom hesten kanskje bare går en liten stund, kanskje hesten går kun kortsiden, men hestene blir veldig følsomme i munnen senere...dette kan ta flere måneder så det er viktig å KUN holde seg til EN metode...
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 25/02/2004 :  10:32:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Lær hesten å søke seg ned og frem først, så kan dere ri den på tøylen etterpå. Er grunnarbeidet gjort rett (d.v.s. at hesten søker ned og frem), er det lett å ri den 'på tøylen'. Går man for fort frem, eller hopper over 'A' en i ABC, blir det gjerne 'støtt mer på utvendig', 'mer innvendig sjenkel' etc etc - og etter laaang tid (når hesten er sliten) lykkes man endelig å få til noen minutter hvor hesten 'går på tøylen'. Slik ridning er veldig effektivt om man ønsker å bryte ned hesten. Ønsker man å bygge den opp - er det best å bruke den veien som tar lengst tid, men som er mest effektiv i lengden, d.v.s. gjennom å lære den å søke ned og fram. Det neste man 'tar tak i', er rettstilling og balanse.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

caoperia

Skrevet - 01/03/2004 :  00:28:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du må iallefall ikke dra i innvendig tøyle og forvente at hesten skal "gå på tøylen" av den grunn.
Du beskriver at hesten skyter skulderen ut, og det er jo et ganske tydelig tegn til deg om at du tar for mye i innvendig tøyle, noe som får den til å miste balansen.

Mange prøver å kompensere med å sette innvendig sjenkel litt for hardt i sida på hesten, slik at den forstår enda mindre, og kanskje til og med prøver å gå en sjenkelvikning til slutt...

Tar du hardt i den ene tøylen, ( f.eks ved ridning på storvolte) må du jo kompensere for dette på den andre også, ellers vil du sitte med bittet i hånda til slutt..
Støtt godt på den ytre tøylen, mens du godt kan overdrive den ledende tøylen innover i begynnelsen, men IKKE dra! Lirk forsiktig!
Pass på at du ikke lener deg innover mot midten av volten, men sitter stødig og rett. Bruk sete og forsiktig sjenkel for å be om framdrift, samtidig som du holder igjen på tøylen. Igjen, du kal ikke dra, bare holde så vidt, slik at hesten samler seg.
Du skal i utgangspunktet ikke ta så veldig i tøylen for å få hesten" på tøylen," for alt skal komme bakfra, og hesten skal øke og forlenge stegene, ikke løpe avgårde med deg med hodet bøyd med en liksomknekk i nakken.

For å skjønne dette, er det kanskje lurt å gå på kurs å lære det først. Det er ikke lett å ri en hest ned på tøylen hvis du ikke vet hvordan du skal gjøre det. Jeg anbefaler deg ikke å prøve deg fram på egen hånd med hjelp av innspenning iallefall!

Dersom du bare ender opp med "drakamp," er det kanskje like greit å la være med dressurridningen for ei stund, og heller ta en ridetur for variasjonens skyld!

Redigert av - caoperia den 01/03/2004 00:30:25 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.