hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ansvar for fôrrytter
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Ansvar for fôrrytter
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 09/02/2004 :  23:26:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Heisann! Omtrent eneste grunnen for at jeg lagde meg en profil her er for å forhåpentligvis få litt oppklaring i dette med hvem som har ansvar for hest, fôrrytter, og eventuelle andre ting om noe skulle skje. Jeg er så heldig å ha rettslære på skolen og vi gikk igjennom skadeerstatningslova i dag. I denne loven står det som følger:

§ 1-5. (ansvar for dyr)
1. Eier og innehaver av dyr plikter uansett skyld fra sin side å erstatte skade som dyret volder på person eller på klær eller andre vanlige bruksting mens noen har dem på seg.
2. Eier og innehaver av hund eller ville dyr som holdes i fangenskap, plikter uansett skyld fra sin side å erstatte også tingskade som dyret volder.
(http://www.lovdata.no/all/tl-19690613-026-001.html#1-5)

Altså, eier er skyldig i uhell uansett hvem som rir hesten. Nå har ikke jeg gått så mye dypere inn i norges lover enn dette, men dette er ihvertfall hovedregelen.
Nå skal det sies at jeg ikke er noen jurist, så det finnes sikkert en eller annen måte å komme seg unna dette på. Jeg tror uansett det lureste du gjør er å forsikre deg, hesten og sørge for at fôrrytter og har forsikring.

Det var foreløpig det jeg hadde å si her. Kommer vel sterkere tilbake etterhvert når jeg får starta aktivt med ridninga igjen :)
Hilsner fra Ragnhild :o)

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 09/02/2004 :  23:42:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Dette stemmer godt overens med hva jeg har hørt. Jeg har også hørt mange "rykter" om at eier kun er ansvarlig om personen som evnt blir skadet er under en viss alder, men da jeg var på grønt kort kurs for ca et år siden (med kursholder som også er ansvarlig for utdanning i NRYF. Altså med en del oversikt..) fikk jeg bekreftet at det ikke fantes noen sånn alder. Og at reglene du henviser til tydligvis er det hun siktet mot. Eier har alltid all skyld.. En ting som er viktig å være klar over. Og en tankevekker for deg som faktisk ofte har andre som holder på med hesten din. En burde faktisk ha forsikring som eventuelt dekker eventuelle skader, men per i dag kjenner jeg ingen privatpersoner som har dette. Finnes en og annen rideskole eller offentlig hestesenter som har noe liknende, men heller ikke alle slike steder heller..

PS: Veldig flott at du henviser til litt lovdata.. Vi har nemlig diskutert dette litt tidligere før, men ikke hatt noe mer enn "har hørt at" på området. Dette er egentlig et veldig interessant tema som flere burde være klar over.

Vi har forresten diskutert litt dette med ansvar særlig rundt det med forrytter (selv om det gjelder vel så mye hestepasser og andre personer) i noen debatter. For interesserte kan dere jo ta en titt på den ene av disse debattene som jeg fant i farta: "Fórrytteravtaler". For min del er det endel spørsmålstegn rundt dette området med hensyn på ansvar og sånt. Særlig med tanke på hva hesteeiere gjør og iallfall bør gjøre med dette. Om ulykken skulle være ute så kan det være ganske så katastrofalt. Dessuten tror jeg veldig få faktisk er klar over at eier har det fulle ansvaret.. Og burde en ha forsikring som eventuelt dekker en slik ulykke, og hva slags tilbud har f.eks. forsikringsskapene på dette?

dressurblogg.no Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.