hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Er det skadelig?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Er det skadelig?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

_Amanda_
» VIP

Innlegg: 195

Skrevet - 12/06/2009 :  22:07:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei=)

Jeg har skaffet meg en ridegjort til shettishoppa mi, noe som gjør det mulig å ha stigbøyler selv om jeg ikke finner en sal som passe til rumpa mi/ryggen hennes samtidig....

Nok om det. Når jeg rir med denne ridegjorten, så rir jeg lett i trav. Jeg føler at det avlaster ryggen hennes mer enn at jeg skal sitte å humpe oppå. Dessuten er det behageligere.

Men så sa ei venninne av meg som også bruker ridegjort iblant at man ikke måtte ri lett eller belaste stigbøylene med ridegjort, for da blir jo ikke vekten fordelt likt over hele ryggen, men alt trykket blir akkurat der gjorten er.

Jeg synes jo dette høres riktig ut, men hva er egentlig vitsen med ridegjorter da?

Takk for svar om jeg får;)

-Nina-

Innlegg: 2

Skrevet - 19/10/2009 :  20:00:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei :)
Ser det er lenge siden du har sendt inn, men tenkte å svare likevel, for å fordrive litt tid =)

Det er noe først jeg er litt usikker på; med ridegjort, mener du da longeringsgjort?
Hvis det ikke er en longeringsgjort du har, kan du se bort i fra svaret mitt, for da har jeg misforstått :)

Longeringsgjorder (de ringene som er på den) er til for å ha mulighet til å feste innspenningstøyler under longering, dra kjøretømmer igjennom, eller feste andre hjelpemidler- strikk for eksempel.
Jeg ville ikke anbefalt å bruke en longeringsgjord for å feste stigbøylene i, for som venninna di sa, alt trykket kommer på en plass. Saler er jo konstruert for å fordele trykket likt utover ryggen, så jeg syns det er logiskt at man da ikke skal belaste kun på et punkt. Tror shettisen din syns det er bedre om du sitter nede og da gir et normalt trykk på ryggen:)

Syns du det er vanskelig å sitte på, kan du jo binde et tau eller no fra den ene ringen til den andre, så har du noe å holde i =) (bare et tips kanskje noen andre også kan benytte seg av:))

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.