hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ridegjord - bra eller skikkelig fælt??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Ridegjord - bra eller skikkelig fælt??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 18/05/2009 :  09:37:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Noen som har erfaring med ridegjordter??
Sånn med stigbøyler-greie istedet for sal/barbak....

Har sett det er blitt brukt med stor iver hos noen jeg kjenner - men er ikke heeeelt sikker på om jeg liker oppfinnelsen...Ser for meg for stor belastning på lite området, trykk og vekt-tanker!

However - hestene våre går nå så avsides, at jeg ikke har så lyst til å ha salen min liggende midt i skauen - så ser etter alternativer...blir litt kjett å bare ri barbak hele sommeren også, synes jeg. MEN igjen - klarer ikke helt å legge fra meg tanken på at sånn ridegjordt er mer som et "leketøy" fremfor en "bruks-gjenstand" !

Takknemlig for meninger!!!

En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/

summer

Skrevet - 18/05/2009 :  12:19:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
i mine øyne, så er både ridegjorder og barbakjgorder med stigbøyler, skumle. Man kan fint bruke de, men man må ikke drive å legge masse vekt i stigbøylene, og da kan man i praksis like godt ri barbak (som man i praksis gjør allikevel) Vekt i stigbøylene gir mye trykk på lite sted, og i tillegg er de en temmelig falsk trygghet om noe skjer, legger du masse vekt i de på den ene siden kan det fort bli skummelt.

Og for guds skyld, man må ikke gå opp i de fra bakken...
Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 18/05/2009 :  12:37:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
nettopp hva jeg tenker selv - disse "ivrige brukerne" jeg nevnte - oppfører seg akkurat som om det var en sal - stiger opp fra bakken, rir LETT i trav - you name it...har hatt noen grøss ved synet - men folket påstår hardnakket at jeg er full av tull. (hmmm - det rimte...) Ser nok for meg at jeg blir grise-god i barbakk-riding utover sommeren...hurra med litt bi-smak...

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 19/05/2009 :  02:53:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et tips hvis du rir uten sal: Ha alltid på en halsring. (Ja, jeg bruker det alltid.)
Da har du litt å holde fast i hvis det går litt fort, og ikke bare tøylene.
Ellers har vel hestene dine en solid man å græbbe tak i.....
Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 19/05/2009 :  23:15:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
ja - det var lurt! Har vært på tur nå - og det har gått så fint, atte. Mitsern oppfører seg gjerne litt mere ryddig når mor ikke sitter "så godt fast" ... OG jepp, hun har også en alle tiders tust å holde i - beleilig ekstra lang og tykk på det rette stedet, he-he-he. Så sånn fin film på YouTube om hvordan jeg skulle hoppe opp på hesten også, så vi øver veldig for tiden! (er litt baktung jeg da, så akkurat den metoden der må vi slå fra oss, fant jeg ut idag...får bruke den vanlige, ikke fullt så kule utgaven hvor man bare står ved siden av hesten og hopper opp....det går akkurat!! men kunne ikke hatt større hest, ha-ha-ha) Piril har DEN versting-mana, så den kan man nesten surre inn bena i også - så sitter man der....Elton har litt mere islending-man ;) - men hun er til gjengjeld ypperlig i gang-artene, så man sitter uansett ! Leer knapt på ryggen, den dama der!

Hadde med masse stæsj, tepper og gjord-løsninger og smarte løsninger - og endte opp med å ikke bruke noe av det...Det enkle er ofte det beste, som reklamen sier!!

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 20/05/2009 :  03:53:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jepp - ikke noe for "utstyrs-fantaster" dette med utegang....
Siden jeg selv ikke kan bruke sal - og ihvertfall ikke stigbøyler pga. et spastisk bein (får rykninger i foten hvis jeg bruker stigbøyle, og da vil hesten gå i konstant sidebevegelse mot venstre....) - så bruker jeg altså bare en halsring som en ekstra, liten sikkerhets-foranstaltning.
Halsringen er en tynn lær-reim (evt. tau) som er så lang at den kan holdes nesten som en tøyle - må altså tilpasses hver hest. - Ja, et noenlunde normalt leietau kan fint gjøres om til en halsring.

Og et annet lite tips - hvis du ikke allerede har lært gampelurene dette: Å leies bort til en stein, en tue, en trestamme eller annen egnet forhøyning i terrenget, og der STÅ STILLE, som gjør oppstigningen en smule enklere.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.