hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Alternativ trening til hest med vond rygg
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Alternativ trening til hest med vond rygg
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

malboro

» VIP

Norway
Innlegg: 5

Skrevet - 08/04/2009 :  22:41:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemalboro  Svar med kopi av melding
Hei.
Hesten min ble massert her om dagen å da fant de ut at han har vondt i ryggen sin, rett før krysset.
Jeg tengte først at det var salen som ikke passet. Men smerten sitter bak salleiet.

Så nå må jeg finne ut en alternativ form for trening. Hesten min er en 17 år gammel sprang hest (hingst) Jeg hopper han ganske sjeldet pga han alder. Jeg starter en del dressur på han å litt sprang.

Er det noen som vet om en form for trening utan at jeg sitter på han?

summer

Innlegg: 1167

Skrevet - 08/04/2009 :  23:38:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
det kan godt være salen selv om det sitter bak salleiet. veldig vanlig sted å få en låsning det der. Men det kan være hundre andre grunner også, og det er et typisk sted og få vondt om hesten spenner seg, eller lignende.

Aller først må man vite hva som er galt, før man vet hvordan du kan trene den. Er det ømme muskler eller er det en låsning. er det en låsning så må den knekkes opp , er det ømme muskler, kan han være fin igjen om to dager liksom ...

Men alternativ trening, leieturer i terreng, lange tøyler, longe... antar han ikke kan kjøres ;)

Ville fått en med kiropraktisk utdannelse til å se over han.
Gå til toppen av siden

malboro

» VIP

Norway
Innlegg: 5

Skrevet - 09/04/2009 :  12:43:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemalboro  Svar med kopi av melding
De som var å masserte han mener det er musklene.
Jeg eide denne hesten før i tiden. Åsså kjøpte jeg han tilbake for snart 3 måneder siden. Da hadde han stått siden sommeren. Å jeg har jo trent han opp igjen nå. Så tror nok at det er det som er årsaken.
Jeg maserer han etter jeg har ridd, med sånn trykkskade gel (vet ikke helt hva det heter) å da var han nesten ikke øm i det hele tatt etterpå :)

Når vi importerte han fra sverige sa de at han var innkjørt. Da var han 3 år, å er han 17 å har aldri blitt kjørt på de årene. Så jeg vet ikke helt hvordan det vil gå. Jeg er sprang rytter, å liv redd når jeg sitter bak i en vogn, haha.

Leie han på tur er ikke så lurt. Han er veldig ''brolten'' å leken så han går ofte opp på bakbena..hehe
Longen går bra, men jeg vil ikke longere han for mye heller, siden han er gammel å det kan vøre belastene på bena.. Off vanskelig når det ikke er en liten ponni som er lett å ha med å gjøre hehe.
Gå til toppen av siden

summer

Innlegg: 1167

Skrevet - 09/04/2009 :  18:24:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan du jobbe han lange tøyler da ? Det er jo veldig oppbyggende i tillegg. Enig i at han ikke skal longes for mye, tenkte som en del av treningen jeg da :) Man er litt avhengig av å kunne håndtere hesten på bakken om man ikke kan ri på en måte ... så det er igrunn eneeste forslagene jeg har ... Gå til toppen av siden

malboro

» VIP

Norway
Innlegg: 5

Skrevet - 10/04/2009 :  13:32:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemalboro  Svar med kopi av melding
Ja jeg longerer en del nå da, i å me at jeg ikke vil sitte på ryggen hans. Men med lange tøyler? hva mener du?
Det går helt greit på longen, men han er en gammel mann nå :P hihi
Gå til toppen av siden

irja_balder_lotta

Innlegg: 54

Skrevet - 17/04/2009 :  12:02:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Hørtes veldig ut som det er salen som trykker bak, om han ømmer i musklene nesten ved krysset. Kan være salen er for løs eller trang? Om den er trang vil den på en måte bli løs bak også da. Hehe.
Men det ser du veldig lett når noen rir med for løs sal, feks om du tar takta. Salen skal ligge i ro, og ikke trykke seg ned hver gang du setter deg, eller løfte seg opp når du løfter deg fra salen.

Jeg ville prøvd å ridd ca som normalt uten sal i en periode om det er mulig, da ser du hvertfall raskt om det er salen som ikke passer! Om du klarer å sitte på han er det null problem å ri uten sal (dressur el da...)Og ellers bare se at den får nok og riktig for.

Mvh Siri
Gå til toppen av siden

summer

Innlegg: 1167

Skrevet - 17/04/2009 :  21:36:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil påstå at det er store problemer med å ri en hest som er øm i ryggen, uten sal ... har hesten vond rygg, skal den få slippe å ha rytter på den. Gå til toppen av siden

VitaRosita

Norway
Innlegg: 183

Skrevet - 06/05/2009 :  09:45:11  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingVitaRosita  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVitaRosita  Svar med kopi av melding
Syntes du skal få en kiropraktor e.l. til å se på ryggen til hesten din. Det er ikke bra hvis hesten går for lenge med vondt i ryggen, uten at det blir gjort noe med. Alternativ trening som ble nevnt over er nor du burde bruke, hvir hesten skal få litt fri fra ridning.

Hvis du ikke vet hva lange tøyler er:
http://www.klassiskdressur.com/Artikler/LangeToylerEllerTommekj.htm
Er enig med "summer", at hvis hesten er øm i ryggen skal hesten få slippe å ha rytter på ryggen!

Travere kan hvis de vil de også;) Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.52 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.