hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Er godbit rett ros til hesten?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Er godbit rett ros til hesten?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Mix1

Norway
Innlegg: 123

Skrevet - 27/01/2003 :  15:04:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMix1  Svar med kopi av melding
Burde en gi godbit til hesten hvis en ønsker å rose den?

Hva slags godbit er ok? Eller er det noe du mener er direkte tabu? Hvorfor? Sukkerbit? Gulerot? Hestegodt? Havre? Brødskalk? Eler noe annet?

--
Mix1, Moderator hestemarked.no

Redigert av mix1 den 14/05/2003 16:00:45

Camilla & Honey <3

Norway
Innlegg: 247

Skrevet - 27/01/2003 :  15:08:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Hvis forhesten min har vært ordentlig flink får hun enten gulrot eller litt brød. Syntes det er en grei belønning. Sukkebiter er ikke bra for hestens tenner, og hesten blir "avhengi" av sukker!

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway
Innlegg: 3639

Skrevet - 27/01/2003 :  15:33:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
En godbit til hesten som ros i ny og ne har jeg ikke noe imot. Det er bare viktig å gi den til rett tid, og passe på at du ikke får en tiggende hest. Har en venninde som ikke klarer å sette grenser på når hesten skal ha godbit eller ikke, og dette har medført at hesten til tider kan være direkte farlig. Hesten blir direkte sur når den ikke får noe, og truer med å bite. Rett og slett en uhyggelig hest å ha med å gjøre.

Som godbit bruker jeg stortsett gammelt brød eller gulerot. Evnt hestegodt. Rett og slett fordi det er det jeg har tilgjengelig.

Vet mange bruker sukkerbit, og det er praktisk av mange årsaker. Greit å ha i lomma mens du rir bl.a. Her bruker jeg heller hestegodt.. At hesten får hull i tennene av sukkerbit er kanskje tilfelle, men siden hestens tenner raspes ned jevnlig tror jeg dette argumentet for å ikke gi sukkerbit er dårlig. At mye annet er sundere enn sukkerbit er sikkert tilfelle, men en liten sukkerbit av og til gir ingen skade. Det er også billigere enn hestegodt.

Proffe ryttere som f.eks. Kyra Kyrklund har f.eks. alltid sukkerbiter på lager for å gi hesten etter en rideøkt hvor hesten har vært flink. Tror det kan være viktig å rose hesten med en godbit av og til. I tillegg til klapp og kos selvfølgelig. Men ikke la hesten tro at den alltid skal ha godbit.. Da får du en frekk hest som rett og slett blit uhyggelig å håndtere etterhvert.

--
spoff
Gå til toppen av siden

moi

Norway
Innlegg: 263

Skrevet - 27/01/2003 :  15:35:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Har hesten vært flink får den gjerne et epple eller en gullerot... Kan oxo gjerne få noe kjøpt hestegodt hvis jeg har det...

ª¹Moiª¹
Gå til toppen av siden

Anette

Norway
Innlegg: 274

Skrevet - 27/01/2003 :  15:50:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Jeg gir noen ganger hesten belønning i form av godteri. Aldri sukker, men det er bare fordi jeg ikke har det tilgjengelig i stallen. Hesten min får ofte spise gress etter ridning, også får hun gulrøtter.

Angående sukkerbiter, så er det faktisk ikke farlig for hesten. Bare les http://www.hest.no/jakob/?g_func=list&id=2

Så i gi hesten belønning i form av godteri har jeg ingenting i mot, så lenge det er med måte!

Gå til toppen av siden

*NiNa*
» VIP

Norway
Innlegg: 152

Skrevet - 27/01/2003 :  16:09:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*NiNa*  Svar med kopi av melding
Jeg er enig med anette:) Godbit er greit saa lenge det er med maate... Jeg gir ikke sukker, men gulroetter, broed og epler.. Det er jo likegreit og hesten synes jo det er knallgodt! Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway
Innlegg: 1568

Skrevet - 27/01/2003 :  16:47:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Jeg gir ikke fra meg maten min til noen som er under meg i rang. For en hest betyr dette at den "scorer rangpoeng" på meg, og resultatet kan bli som nevnt før her at hesten blir sur og biter. Adferden her betyr at den "korrigerer" eieren og forlanger å få godbit av den som er under i rang (eieren)...

Gulerot smaker like godt om hesten får den på bakken eller i krybba...
Jeg bruker det som fórtilskudd for å forebygge fordøyelsesproblemer.
Et halvt brød hver hender det seg de får når jeg får tak i en sekk hos bakeren.
Gå til toppen av siden

Magette

Norway
Innlegg: 460

Skrevet - 27/01/2003 :  16:54:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Det beste hesten min kan få er ros fra stemmen min! En kan se at hesten blir skikkelig glad og den får liksom mer mot til mer "flinkhet"! (med flink mener jeg selfølgelig at den gjør noe jeg ber den om der og da) Hesten forstår det! Men jeg vet ikke om den forstår at den har vært flink om den får en godbit?? (det er vel forskjellig fra hest til hest? Jeg vet ikke..) Hestene gir jo aldri mat til hverandre. Jeg gir den godbit på tur av og til og også når den har vært flink en dag, får den litt brød/gulrot/epleeddikk/hestegodt i kraftfòret. Gå til toppen av siden

einstein

» VIP

Norway
Innlegg: 126

Skrevet - 27/01/2003 :  21:10:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gis det i riktig øyeblikk, kan jo hesten lære noe av det også!! Syns det er en grei ros til hesten etter en anstrengende rideøkt hvor hesten har vært skikkelig flink o.l. Bruker sukker, men frukt og grønt + hestegodt. Prøver meg også litt frem med andre grønnsaker/frukt, ganske stilig å se hvordan hesten reagerer på forskjellige ting!!! Lagde f. eks. plommegrøt en gang, hesten elsket det!!
Bruker brød og forresten, liker å lage grøt på en spesiell dag, eller en skalk i kveldsforet...=)

Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway
Innlegg: 205

Skrevet - 28/01/2003 :  11:16:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Godbit må komme til RETT tid (på sekundet) og rytteren må kontrollere godbiten. Hesten bør aldri få godbit når den tigger om det. Godbiten skal bare være en positiv forsterker som kommer av og til, når rytteren er veldig fornøyd. Jeg tror det er mest effektivt ved innlæring av nye øvelser.

Gå til toppen av siden

Destrier

Norway
Innlegg: 508

Skrevet - 28/01/2003 :  12:28:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Kommer an på.

Noen hester er mer materialistiske enn andre, og om man ønsker å forsterke en belønning, så faller en godbit som regel i bedre jord her enn for slike som 'svever' etter å ha fått ros og klapp.

Selv bruker jeg ofte pauser som belønning. Om hesten skal lære noe nytt (som kanskje er vanskelig, og jeg trenger å motivere den), så forsterker jeg gjerne med en godbit også, dersom hesten er av den materialistiske sorten (har med temperament å gjøre). Utrolig hvor mye lettere de lærer nye ting, når det er utsikt til 'godis', forresten. Mye bedre å ta det med det positive, med å motivere, altså - belønne når den gjør noe riktig, enn ved å korrigere det som er feil. Raskere går det også.

Hingster skal man generelt være forsiktig med å gi godbiter som belønning, for de har lett for å blir 'nafsete' og utidige. Bruk fornuft - tenk - spør deg selv: Er dette nødvendig?

Hilsen Destrier
Gå til toppen av siden

Pride3

Innlegg: 19

Skrevet - 29/01/2003 :  14:39:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med Cowgirlchris og Brynja hester gir jo aldri godt til hverandre..
Får hesten min godt så får den det i krybba!!
På trening så får den belønning fra stemmen min når den har vært flink..
Det verste jeg ser er hester som henger i jakka til eieren sin og SKAL ha godt.
Og hva gjør eieren?? Jo står bare å gliser og tror at hesten er såå glad i seg, det hesten akkutat har gjort er å vise at eieren er LAVEST på rangstigen og at hesten ikke har respekt for eieren...
Tenk på det!!!
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Innlegg: 827

Skrevet - 29/01/2003 :  19:11:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å gi hesten en godbit er god motivasjon, men jeg velger heller å belønne hesten min ved å gi ettergift og pauser i arbeidet. Selv synes jeg dette er en bedre måte å belønne hesten på. Liker ikke en hest som nærmest forventer å få en godbit når den har gjort riktig. Jeg roser hesten også med stemmen, den forstår veldig godt om den gjør riktig, og mat blir etter min mening unødvendig. Hesten skal ha lyst til å jobbe for meg og for å glede meg, det gjør de fleste hester. Den skal ikke ville jobbe fordi den vet at den får noe godt etterpå. Da blir det på et feil grunnlag for meg iallefall.

Enkelte treningsmetoder behøver ofte en sterkere motivasjon, slik som klikketrening. Da kan du godt bruke mat som belønning.

Hva jeg bruker avhenger av hva jeg har til rådighet. Men jeg bruker bevisst ikke så mye sukker, helelr en gullerot bit, eple eller brød. Hestegodt har fungerer dårlig på mange hester, for de liker det ikke.

Helt enig med Destrier i at hesten lærer mye fortere om den får belønning når den gjør riktig enn korrigering når den gjør feil. Hesten skal oppmuntres til å lete etter riktig svar, og da må man være påpasselig med at motivasjonene er til stede. Om hesten hele tiden blir straffet/korrigert så vil den etterhvert miste motivasjonen og slutte å lete etter en løsning.
Gå til toppen av siden

amayan

Norway
Innlegg: 382

Skrevet - 01/02/2003 :  12:38:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
jeg roser hesten min med stemmen og med stryking. aldri klapp da hesten kan se på dette som noe annet. pleier også å klø den på manken med to fingre. da ser den på den som mankekløing som hestene gjør.

ellers gir jeg den gulrøtter og skalker.

Gå til toppen av siden

eligj

Innlegg: 1294

Skrevet - 01/02/2003 :  20:59:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Materialistiske hester.. Det var et artig uttrykk :). Jeg tror ikke hester har så avnserte tanker om ros og ris. Jeg tror hester stort sett "tenker" ut i fra to tanker:
* Hyggelig
* Ikke hyggelig.
Hesten skjønner ikke egentlig hva det er å være flink eller slem for eksempel. Hestene tenker ut ifra: "Hvis jeg gjør ditt, så vil antagelig datt skje. Datt er hyggelig, altså gjør jeg ditt." Derfor synes jeg den "unaturlig for hesten å få godbit" greia blir litt absurd. Vår tanke må være at vi må gjenta noe hyggelig hver gang hesten gjør noe fint, og noe uhyggelig hver gang hesten gjør noe dumt. Om det hyggelige er godbit eller en klapp blir det samme, så lenge det er noe som hesten synes er hyggelig. Det kan være nok bare hesten skjønner at vi er fornøyd. Jeg tror hesten synes at en fornøyd leder er hyggelig også. Dersom hesten kjenner oss litt, skjønner den ganske lett om vi er fornøyd eller ikke.

Denne tanken kan forsåvidt også overføres til "naturlig" og "ikke naturlig". Hyggelige ting i naturen er: Spise, få være i fred, klø manke. Uhyggelige ting er: Ikke spise, bli plaget av andre hester, fryse. "Ros" fra sjefen i flokken vil typisk være å få være i fred, klø manke eller å få lov å spise. Derfor er jeg ikke enig i dette at å gi mat til hesten er å gi ifra seg rang. Sjefen i flokken vil jo av og til tillate at en annen hest spiser side om side. En helt annen ting er å forsøke å ta maten fra sjefen, eller å ikke gi seg hvis sjefen vil ha maten i fred. I stallen tilsvarer vel dette kanskje å stikke nesa i lommene våre eller å begynne å spise av bøtta selv om vi sier nei.

Hva så om hesten forbinder det å gjøre noe riktig med en godbit? Hvorfor er dette så mye verre enn at den forventer å få en klapp? Kanskje man innerst inne synes det er en trist tanke at hesten skal synes at mat er mer hyggelig en en klapp fra oss? Jeg tror dette ligger i hodene på oss mennesker jeg. Ikke hos hesten.
Gå til toppen av siden

amazing

Innlegg: 20

Skrevet - 01/02/2003 :  22:22:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg er egentlig ikke stor "fan" av å gi hesten masse godbiter hver gang den gjør noe bra. hesten min får bare en godbit litt av og til fordi hun er så søt... hehe.. men hvis hun gjør noe bra under trening, får hun bare klapp som belønning.. eller ikke "klapp", men jeg klør henne ved manken (for hun elsker det), og fordi jeg har lagt merke til at når hestene skal være "snille" mot hverandre så klør de hverandre på manken. de gir ikke godbiter til hverandre.. og etter hver treingsøkt, uansett om hun har vært snill eller ikke, så får hun gå inn i stallen å spise. etter min mening, så tenker hesten min noe sånt som; "hvis jeg gjør det jeg får beskjed om nå, med en gang , og hvis jeg gjør det bra, så får jeg gjøre som "jeg vil" etterpå.. (og det hun vil er jo å gå inn i stallen å spise..)" hester kan gjøre nesten hva som helst for mat..
jeg må også legge til at etter hver gang jeg gir hesten medisiner/ormekur/sprøyte etc.., så får hun litt (mye) gulrøtter eller eple, for da er hun snill mens jeg gir henne medisiner. det viktigste for meg , er at hun får i seg medisiner/ormekuren.. da gjør det ikke noe om hun får litt mye godbiter den ene dagen, så lenge det hjelper til at hun får i seg det skal av medisiner...
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.