hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvorfor? Ryttere "klam'rer" seg til utstyr?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Barokkridning
 Hvorfor? Ryttere "klam'rer" seg til utstyr?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter  Emne Neste emne  

Ell-en

Innlegg: 6

Skrevet - 20/01/2009 :  06:21:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mange rir hestene sine med mye effekt på tøylene, samtidig som de "gasser" med sjenklene.

Altså bremser foran og gasser bak.

Balansen og harmonien hvor sitter den?
Når man med god kontakt med hesten kan ri uten utstyr !
Ell-en.

spoff

» VIP

Norway
Innlegg: 3639

Skrevet - 20/01/2009 :  18:12:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg ser ikke helt sammenhengen i innlegget ditt, men merker meg at du skriver "Balansen og harmonien hvor sitter den? Når man med god kontakt med hesten kan ri uten utstyr!". Jeg synes det iallfall i innlegget her mangler et viktig ord om hestens utdannelse. Mye effekt på tøylene, samtidig som man "gasser" med sjenkel er en litt uerfaren måte å utdanne sen hest på. Om det bare er det.. Det er jeg fullt enig i.

Men det jeg legger i at du sier "Når man med god kontakt med hesten kan ri uten utstyr", så legger jeg i at hesten en godt gjennomridd og at man kan ri med små hjelpere, og likevel ha hesten på plass. Men når jeg iallfall er på dette stedet i hestens utdannelse, har jeg kommet veldig langt! Det betyr ikke at veien hit skal bære preg av mye effekt på tøylene og "gassing" med sjenkel, men det betyr heller ikke at man skal ri "uten utstyr".

Jeg driver ikke med barokk, og tyr til ordinær konkurransedressur, særlig med vekt på den klassiske tyske læren. Den tyske utdanningsskalaen er slik:

1. Takt
2. Løsgjorthet
3. Aksept av bittet / kontakt
4. Schwung
5. Rakhet
6. Samling

Alt dette gjør at en hest er fullt til ettergift, noe som jeg mener at er der hesten er når man kan ri den med fine hjelpere, i en balanse og harmoni, som du helst kanskje vil få til "uten utstyr" (jeg velger da å ri meg..).

Jeg har en unghest om dagen, som jeg har hatt veldig høyt fokus på i forhold til andre trinn - løsgjorthet. Hesten har ikke mulighet til å legge seg til en myk og stabil kontakt til bittet (trinn 3) før hesten er noenlunde løsgjort. Mitt arbeid her vil jeg absolutt ikke beskrive med "mye effekt på tøylene" og "gassing på sjenkel", men jeg vil heller ikke si at man har ridd "uten utstyr". Og tråden i det hele har vært at når hesten har vært løsgjort, så henter man energien bak i hesten, og får den frem i hånda, nettopp for å få den i en balanse den kan klare å bære seg i, og for å få den i riktig kontakt til bittet. Og på veien for å få hesten løsgjort har jeg regelmessig brukt hjelpemidler utover normalt rideutstyr som hodelag og sal. F.eks. har jeg brukt endel gramantøyler for å få hesten avspent over ryggen, for å både styrke hestens rygg, og for å få den løsgjort i sitt arbeid. Arbeidet selv i de helt første trinnene aner jeg som rimelig komplekse. Du må normalt jobber over lang tid med fokuset et sted i utdanningsskalaen, før du kan ta treningen videre. Og om hesten hverken er løsgjort fra førm har aksept til bittet og er rett, så vil du aldri få en hest i balanse og de harmonisk ut (altså til total ettergift) av seg selv! Om du får det til, vil jeg gjerne ha oppskriften. Det vil isåfall være noe revolusjonerende.

Nå er min tankegang basert på den tyske utdanningsskalaen, og de andre ridelærene opererer gjerne ikke med dette begrepet. Men av nysjerrighet leste jeg litt i Bent Brandrup sin bok "Klassisk ridekunst - introduksjon til den klassiske dressur" (tysk tittel: "Akademische Reitkunst"). Han har faktisk også valgt å legge begrepet av utdanning av hest i en stige, en stige han kaller "Den klassiske stige". Den baserer seg riktignok på endel arbeid med hesten, også før du stiger opp. Men uannsett, den er slik:

1. Longering (lære skritt, trav, galopp og holdt)
2. Arbeid fra bakken (hesten lærer seg å føre av et menneske)
3. Tilridning (hesten venner seg til rytterens vekt)
4. Rakhet (her i den forstand at hesten blir gjennomgymnastisert ved at man kan ri den på bøyde linjer, og veksle vei)
5. Forming av overlinjen (bygger hestens styrke i ryggen)
6. Versade
7. Traversade (traver på diagonal)
8. Volte
9, Sidebevegelse i sirkel
10. Piruette
11. Flyvende changementer
12. Piaff
13. Passage
14, Levade / Pesade
15. Terre à terre
16. Øvelser over bakken
17. Kapriole

Fokuset her ligger mer på de øvelser som inngår i akademisk ridekunst, men jeg vil likevel si at man ser endel likhetstrekk med "Den klassiske stige" og "Den tyske utdannelsesskalaen". F.eks. henger takt mye sammen med å få hesten til å bli vant til rytters vekt. Å kunne ri hesten på bøyde spor, og være likt gjennom i begge sider henger sammen med løsgjorthet. At hesten får bygget opp ryggmusklaturen og får riktig fokus på hvordan den bærer rytter henger også mye sammen med løsgjorthet. At hesten etterhvert kan begynne å jobbe litt med øvelser som versader, traverer, begynner du å introdusere hesten for samling, og det er viktig at du har en hest som tar mer vekt på bakparten og er løsgjort før du kommer hit. Disse øvelsene er også med på å jobbe med hestens rakhet. Videre følger piruetter osv, og dette er igjen hakket videre når det gjelder samling. Trinnene flyter nok litt i hverandre i forhold til den tyske, men oppnåelsen og rekkefølgen synes jeg likevel ser ut til å være den samme. Læren settes bare systematisk opp på litt ulik måte, og "Den klassiske stige" har mer fokus på øvelser. Men det betyr jo at man også i "Den tyskeutdannelsesskalaen" legger inn mye øvelser underveis. Men når man leser om den tyske utdanningsskalaen som ridelære er den kortfattede versjonen mer generell.

En hest med total ettergift, som er riktig utdannet vide den ene eller den andre skalaen, vil nok begge være balanserte og harmoniske, selv med eller uten utstyr. Men du kan ikke begynne i mål, og tro at du vil kunne ri hesten uten total ettergift ved å se på proffene og tro at de gjør jo ingenting. Det ligger nok veldig mye arbeid bak..

PS: Forumet du postet i heter barokk, og jeg vet ikke hva slags treningslære barokk i seg selv baserer seg på. Noen tyr nok til Bent Brandrup, andre ikke. Om du f.eks. gjør det vet jeg ingenting om, men valgte å ta det som et eksempel fordi det er den mest barokkaktige treningslæren jeg har lest litt om, nettopp for å prøve å se likhetene i utdanningsskalaen som brukes i de ulike ridegrenene.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 20/01/2009 18:14:41 Gå til toppen av siden

strawberry

Innlegg: 159

Skrevet - 02/02/2009 :  13:56:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veldig bra svart, spoff!

Jeg ser at du virkelig har satt deg inn i hva dressur ridning egentlig er.
Det er slik det skal være.
Da skulle man få bra resultater, når man virkelig setter seg inn i det.

Å søke kunnskap er nøkkelen til suksess!

Dette innlegget ditt burde være en spore til alle ryttere om å skaffe seg kunnskap, og da få en forståelse på hva de holder på med
Gå til toppen av siden
   Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2017 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.