hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Trenger litt hjelp...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Trenger litt hjelp...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 19/01/2009 :  01:13:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei. Jeg er fremdeles på utkikk etter hest, og da det ikke ble noe av den fjordingen jeg ville ha råd om sist, bestemte jeg meg for å følge rådet ditt T. Boysen. Nemlig å titte på NL hester.

Da fant jeg denne. (Den eneste som ikke er for langt unna).

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=16067917&WT.svl=Bilde

Jeg tok kontakt og spurte noen spørsmål. Hun har til nå sagt at den ikke kan settes på prøve da det haster med å få den solgt og at den vil bli slaktet om ingen kjøper den (den har ligget relativt lenge for salg). Jeg får selvsagt hetta av at den skal slaktes. En så fin, ung hest. Den er snill, barnevennlig og trygg i trafikken, er OK med leietau og sånn, ellers kan den ikke noe (den er bare 2 år).

Lurer på hva dere synes. Jeg bør nå kunne ha den på prøve før den slaktes (som siste utvei)??? Om jeg fikk prøvd den og bevist at jeg kan hanskes med den, trengte den jo ikke slaktes... Den skulle selvsagt blitt kastrert (har jo hoppe). Dessuten er jo hingster ikke noe lett å ha med å gjøre bestandig...

Den skal selges for 10 000... Gav et bud på 5000 (kastrering kommer jo i tillegg). Det er jo mer enn slaktepris. Si ærlig hva dere synes..

ps: ville selvsagt dratt å hilst på den først...

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 19/01/2009 :  01:44:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oh boy! Dette er en hingst av topp stamme, og bare FARGEN hans er verdt å bevare.
HAR du mulighet til å kjøpe ham (utrolig billig) OG bevare ham som hingst til 3-års utstilling i april?
HVIS han da blir kåra, er det mulig å selge ham til langt høyere pris - eller beholde ham og skaffe deg damer som han kan føre sin slekt videre med...? (Shettis-damene dine må da se laangt etter ham...)
Hvis han IKKE blir kåra, kan du kastrere ham i slutten av april, og jeg kan nesten garantere at du vil få en flott og vakker hest.
Spør hvorfor eierene ikke vil stille ham som 3-åring - før de selger ham.

Uansett - hvis jeg hadde hatt tilbud om denne hingsten - ville jeg dratt og hilst på ham.
Kan gi flere råd etter hvert.

Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 19/01/2009 :  10:46:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mitt ærlige svar :

IKKE kjøp deg hest fordi den skal slaktes. Kjøp deg hest fordi det er en hest du vil ha. Vil du ha en toåring ? Vil du det, så dra og se på den da vel ;)

Hvis eier sier det ikke er aktuelt og ha den på prøve, så er det ikke aktuelt og ha den på prøve. SÅ enkelt er det bare. At hesten er borte på prøve betyr i praksis at den kan komme tilbake når som helst, og om hesten skal slaktes fordi de ikke kan ha den stående der lenger, så skjønner jeg godt at prøveperiode er uaktuelt. Dessverre blir mange hester solgt og slaktet fordi folk brått har mistet jobb osv og rett og slett ikke greier å holde hesten sin.

Jeg blir litt sånn hmmm når du skriver at *du får bevist at du kan hanskes med den* og lurer da på om erfaringen er på plass ? Det vet du best selv.

Hvis hesten skal slaktes og har stått til salgs lenge er det bare å gi bud om du er intr, de selger nok heller hesten til en billig penge enn å slakte den uansett. og som du sier, kastrering kommer i tillegg.

Men se nøye på han og se om det er noe du VIL ha, ikke bli blind over at han skal slaktes ! Det slaktes friske unghester hele tiden!!
Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 19/01/2009 :  17:18:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Oh boy! Dette er en hingst av topp stamme, og bare FARGEN hans er verdt å bevare.
HAR du mulighet til å kjøpe ham (utrolig billig) OG bevare ham som hingst til 3-års utstilling i april?
HVIS han da blir kåra, er det mulig å selge ham til langt høyere pris - eller beholde ham og skaffe deg damer som han kan føre sin slekt videre med...? (Shettis-damene dine må da se laangt etter ham...)
Hvis han IKKE blir kåra, kan du kastrere ham i slutten av april, og jeg kan nesten garantere at du vil få en flott og vakker hest.
Spør hvorfor eierene ikke vil stille ham som 3-åring - før de selger ham.

Uansett - hvis jeg hadde hatt tilbud om denne hingsten - ville jeg dratt og hilst på ham.
Kan gi flere råd etter hvert.

Opprinnelig postet av T. Boysen

Ja det kan jeg godt tenke meg at han er. Den gråfargen var bare så utroli vakker. Også det blisset. Jeg skulle gjerne beholdt ham som hingst til i april, men det er få hesteutstillinger her jeg bor (lofoten), så det ser heller mørkt ut. Grunnen til at eierne ikke kan stille ham ut (tror jeg) er at de ikke kan ha ham lengre... det stod i annonsen... jeg setter pris på at du liker ham:) du har jo en del erfaring hehe... takker for alle tips..
Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 19/01/2009 :  17:28:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Mitt ærlige svar :

IKKE kjøp deg hest fordi den skal slaktes. Kjøp deg hest fordi det er en hest du vil ha. Vil du ha en toåring ? Vil du det, så dra og se på den da vel ;)

Hvis eier sier det ikke er aktuelt og ha den på prøve, så er det ikke aktuelt og ha den på prøve. SÅ enkelt er det bare. At hesten er borte på prøve betyr i praksis at den kan komme tilbake når som helst, og om hesten skal slaktes fordi de ikke kan ha den stående der lenger, så skjønner jeg godt at prøveperiode er uaktuelt. Dessverre blir mange hester solgt og slaktet fordi folk brått har mistet jobb osv og rett og slett ikke greier å holde hesten sin.

Jeg blir litt sånn hmmm når du skriver at *du får bevist at du kan hanskes med den* og lurer da på om erfaringen er på plass ? Det vet du best selv.

Hvis hesten skal slaktes og har stått til salgs lenge er det bare å gi bud om du er intr, de selger nok heller hesten til en billig penge enn å slakte den uansett. og som du sier, kastrering kommer i tillegg.

Men se nøye på han og se om det er noe du VIL ha, ikke bli blind over at han skal slaktes ! Det slaktes friske unghester hele tiden!!

Opprinnelig postet av summer

for det første visste jeg ikke at denne hesten skulle slaktes før jeg ble intressert i ham, men jeg er jo ikke av dem som har lett for å godta at en sånn hest blir slaktet... skjønner absolutt hva du mener med det du sier altså...

jeg vil gjerne ha en toåring. en ponni på to år er akkurat klar til å begynne å jobbes med på en måte... han blir jo tre i sommer, da.. dessuten kan man forme hesten selv, om du skjønner. da må man jo til gjengjeldsd ha en del erfaringer.

jeg vet ikke om du skjønner hva jeg mener med denne "ha på prøve greia"... jeg mener at jeg kunne ha fått låne ham et par uker for å se om vi passer sammen (det anbefales jo overalt)... om ikke kunne han jo bare blitt slaktet da...
men selger bestemmer jo..

vel, når det gjelder dette om jeg greier å hanskes med ham, så er han jo en hingst, så og si uhåndtert og definitivt større en en shettis som jeg er vant til... du skjønner jo hva jeg mener med at det hadde vært mest forsvarlig å prøvd ham først... du vet, jeg pleier ikke å overvurdere evnene mine... heller "nedvurdere dem litt"... jeg tror jeg absolutt vil greie å hanskes med ham, men hva vet man om en hest man aldri har truffet?

Jeg vil jo ha ham, jeg elsker fargen, rasen, høyden passer for meg, alderen er OK, lynnet perfekt (om det er slik det står i annonsen, da) hehe... men først vil jeg nå dratt å hilse på... hun har ikke svart på email enda, så...
Gå til toppen av siden

JanitaOgQueenie

Skrevet - 19/01/2009 :  18:31:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg skulle gjerne beholdt ham som hingst til i april, men det er få hesteutstillinger her jeg bor (lofoten), så det ser heller mørkt ut.

Opprinnelig postet av _Amanda_

Du må til NNHS for å stille han ut, trur jeg. :)

En ting jeg anbefaler deg er å ikke ta forhastede beslutninger. Utrolig dårlig erfaring med det Og det verste var, det skjedde 2 ganger.
Gå til toppen av siden

J.Sandbakk

» VIP

Norway

Skrevet - 19/01/2009 :  19:18:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oi, ja det der kommer til å bli en fin hest. Ta deg en tur og se på han og kjøp han dersom du liker han, du får deg sikkert en kjempehest

Johanne
Redigert av - J.Sandbakk den 19/01/2009 19:19:32 Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 19/01/2009 :  21:26:29  Vis profil  Svar med kopi av melding

[/quote]
En ting jeg anbefaler deg er å ikke ta forhastede beslutninger. Utrolig dårlig erfaring med det Og det verste var, det skjedde 2 ganger.
Opprinnelig postet av JanitaRosaSam

[/quote]

ja vet... det er jeg redd for, også. det gjelder å tenke seg godt om, da det er et dyr som vil leve i mest sannsynlig over 20 år... vet om andre som har havnet i samme fellen (forhastede slutning - fellen (hehe))--- skal nok passe meg og tenke meg godt om...
Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 19/01/2009 :  21:28:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Oi, ja det der kommer til å bli en fin hest. Ta deg en tur og se på han og kjøp han dersom du liker han, du får deg sikkert en kjempehest

Opprinnelig postet av J.Sandbakk

ja tviler ikke jeg skal,,, om det blir noe av (om selger svarer på mailen)).....
Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 19/01/2009 :  21:33:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://www.rimfakse.no/file/serve/9850/hingstekatalog_2008_nett.pdf.html

helt neders på denne lista står d om orion... far til Viking Korrekt....
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 20/01/2009 :  02:56:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjenner en del til Orion - han er en fantastisk hest, med det beste lynne, også som føll og unghingst.
I avlen av nl-hest legges stor vekt på lynne, særlig på hingster, og dette er meget bra.
Gå inn på rimfaksevikarforum og spør mer - da får du svar fra folk som har rasen.
Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 20/01/2009 :  14:34:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja det stod jo litt om ham i avlskatalogen... Om Viking har arvet dette er han jo drømmehest på det viset;) takk... skal forsøke... Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 20/01/2009 :  20:52:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville ikke nælt om og dratt og sett på denne hesten selv har faktsik vurdert det selv men den står for langt unna, så blir litt vanskelig

Men dra og se på han du
Gå til toppen av siden

Sandyfly

» VIP

Skrevet - 20/01/2009 :  21:47:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den så flott ut og vil du ha en ung hest , så dra og se på han og spør de eventuelt om han kan sendes heller rett til slakt eventuelt fra deg , vis hesten ikke kan komme tilbake til eierne . lykke til Gå til toppen av siden

Sandyfly

» VIP

Skrevet - 20/01/2009 :  21:48:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den så flott ut og vil du ha en ung hest , så dra og se på han og spør de eventuelt om han kan sendes heller rett til slakt eventuelt fra deg , vis hesten ikke kan komme tilbake til eierne . lykke til Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 20/01/2009 :  23:18:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja holder på å vurdere det... Har snakket med eieren og det er visst kommet flere intresserte så jeg tror hun slipper å slakte ham (forhåpentligvis... selv omikke jeg skal ha ham...

bra dere liker hamXD
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.