hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tips til en Nybegyner?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Tips til en Nybegyner?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Heidbjer

» VIP

Skrevet - 10/01/2009 :  02:57:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei hei alle sammen :)

jaja denne Fredrikstad jenta skal nå vende snuta oppover til gausdal og slå meg til ro med småbruk og mann der :)
Som overskriften sier.. tips til en nybegynner.. ja så sant som det kan få blitt.. hehe
kaller megselv nybegynner.. har alltid hatt stor interesse for hester, men har alldri eid en egen hest, men har lagt meg i selen for å lære mere slik at jeg kan forhåpentligvis snart eie en :)
Har selvsagt erfaring fra diverse hestestell, riding osv men ikke de store kunnskapene enda.
Så jeg lurer egentlig på alt.. :P
om du har noen nyttige tips om hva slags hest som er bra for nybegynnere.. hva jeg bør unngå eller spesielle kvaliteter hesten bør ha, tips om hestekjøp..etc så ikke nøl!
Alle tips og gode råd tas imot med åpne armer :D

J.Sandbakk

» VIP

Norway

Skrevet - 10/01/2009 :  22:08:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, det er aldri for sent så det er jo artig at du endelig har muligheten til å få deg hest
Men jeg vil bare spørre om du har noen rundt deg du kan spørre om hjelp dersom det trengs, skal du ha hesten hjemme eller på en stall med andre hester? Tenker bare på at det kan bli litt tøft å være helt alene - man lærer jo etterhvert men sånn i starten iallefall kan det være greit å ha noen å ty til. Jeg har holdt på med hester i 20 år men må fortsatt spørre om råd nå og da, enten på slike forum men har også en venninne jeg kan spørre.
Ang. hva slags hest du bør kjøpe så er det vel først og fremst lurt å få en snill hest, gjerne en eldre og rolig hest. Noen rase er vel vanskelig å anbefale, jeg personlig liker Nordlands-/lyngshestene veldig godt og syns de har passelig størrelse for meg som ikke er så tøff lenger...
Men spør om å få ha hesten på prøve før du kjøper den! Det er kjempelurt, finner du ut at dere ikke passer sammen kan du da sende den tilbake og finne en ny.

Johanne Gå til toppen av siden

Heidbjer

» VIP

Skrevet - 10/01/2009 :  23:42:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
siden vi har kjøpt oss et småbruk med fin stall etc, så var planen å ha hesten hjemme, ikke på stall med andre hester.
Slekta til mannen min bor der oppe og de har mye heste erfaring og har også flere hester, så ja har noen å spørre om råd og hjelp etc. :)
ser den at man fort kan bli litt usikker og ikke helt vite hva man skal gjøre, når man er "alene" men planen er å suge til meg alt jeg kan av nyttige tips, informasjon etc før jeg tar det steget å kjøper en :)
tror nok ikke det første jeg gjør er å løpe å kjøpe en, men greit å forberede seg litt :),
er så kjekt med dette forumet her, kan lese om andres opplevelser og erfaringer, lærer mye av det
men må si jeg har falt helt pladask for dølahest, skikkelig vakre er de, men akkurat den rasen har jeg ingen erfaring fra.

men i fare for å bli sett på som helt grønn så må jeg si at jeg hadde alldri vært så dum å kjøpe en hest hvis jeg ikke hadde hatt erfaring fra tidligere hehe, så litt peil har man jo, men alltids greit å oppdatere kunnskapen, og få gode råd fra andre som har masse erfaring,tips og råd å komme med

Gå til toppen av siden

Heidbjer

» VIP

Skrevet - 10/01/2009 :  23:43:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
siden vi har kjøpt oss et småbruk med fin stall etc, så var planen å ha hesten hjemme, ikke på stall med andre hester.
Slekta til mannen min bor der oppe og de har mye heste erfaring og har også flere hester, så ja har noen å spørre om råd og hjelp etc. :)
ser den at man fort kan bli litt usikker og ikke helt vite hva man skal gjøre, når man er "alene" men planen er å suge til meg alt jeg kan av nyttige tips, informasjon etc før jeg tar det steget å kjøper en :)
tror nok ikke det første jeg gjør er å løpe å kjøpe en, men greit å forberede seg litt :),
er så kjekt med dette forumet her, kan lese om andres opplevelser og erfaringer, lærer mye av det
men må si jeg har falt helt pladask for dølahest, skikkelig vakre er de, men akkurat den rasen har jeg ingen erfaring fra.

men i fare for å bli sett på som helt grønn så må jeg si at jeg hadde alldri vært så dum å kjøpe en hest hvis jeg ikke hadde hatt erfaring fra tidligere hehe, så litt peil har man jo, men alltids greit å oppdatere kunnskapen, og få gode råd fra andre som har masse erfaring,tips og råd å komme med

Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 11/01/2009 :  00:05:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei hei alle sammen :)

jaja denne Fredrikstad jenta skal nå vende snuta oppover til gausdal og slå meg til ro med småbruk og mann der :)
Som overskriften sier.. tips til en nybegynner.. ja så sant som det kan få blitt.. hehe
kaller megselv nybegynner.. har alltid hatt stor interesse for hester, men har alldri eid en egen hest, men har lagt meg i selen for å lære mere slik at jeg kan forhåpentligvis snart eie en :)
Har selvsagt erfaring fra diverse hestestell, riding osv men ikke de store kunnskapene enda.
Så jeg lurer egentlig på alt.. :P
om du har noen nyttige tips om hva slags hest som er bra for nybegynnere.. hva jeg bør unngå eller spesielle kvaliteter hesten bør ha, tips om hestekjøp..etc så ikke nøl!
Alle tips og gode råd tas imot med åpne armer :D

Opprinnelig postet av mrsheidi

Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 11/01/2009 :  00:10:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Huff. Skrev et skikkelig langt svar, men alt forsvant... Er så suuur Gå til toppen av siden

Heidbjer

» VIP

Skrevet - 11/01/2009 :  01:37:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
hehe ja er det ikke typisk

er sur sammen med amanda.. fordi svaret forsvant
hehe litt sympatisurhet :P
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 11/01/2009 :  11:32:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis du liker døla hest så kjøper du deg det

De er som regel rolige og stabile hester. Jeg ville nok ikke gått for en kaldblodstraver første gang, hvertfall ikke en som har gått travløp for de kan ha litt mye rart i toppen Men foreksempel en tungdøl, de er jo kjempe fine og kan brukes til ALT De er jo supre i skogen på lange turer, de er supre kjørehester og de kan gå fint i dressur også De kan også sprang, men tror ikke jeg ville satset på tungdøl hvis sprang var sporten lissom, men de kan jo hoppe de også, jeg har en kaldblodstraver da, hun hopper alt, jeg har hoppet 120cm med henne
Døla hestene er også lette å fôre det er lissom ikke så mye "tull"... Det er heller motsatt, at vi gir dem alt for mye rart også blir de smell feite De trenger ikke alle de kraftfôr typene, de trenger lissom bare gress / høy / rundball og vitaminer, så klarer de seg helt suuupert Eneste som kan være et lite minus med disse hestene er jo at de er store og tunge, så de kan ta overhånd desverre, men hvis du viser hvem som er sjefen fra første stund så skal nok det gå bra

Du får ha lykke til med å finne den rette hesten...
Gå til toppen av siden

J.Sandbakk

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2009 :  13:03:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, en tungdøl er nok ikke så dumt valg, litt store hester men bruker vel å være rolige og greie såvidt jeg vet. Jeg har liten erfaringer med tungdøler men har stelt mange kaldblodstravere og en del av disse har vært ganske heite og nok ikke det helt rette for en nybegynner. Men har også vært borti kaldblodstravere som har vært fine nybegynnerhester så det er store forskjeller fra hest til hest. Derfor håper jeg du får ha hesten på prøve før du kjøper den - når du kommer så langt - det er så dumt å kjøpe en hest og så finne ut at det ikke går bra og så må selge den. Jeg gjorde akkurat det en gang...

Et annet tips er å finne en kamerat til hesten, du bør ikke ha en hest alene i en stall. Helst en annen hestekompis (liten shetlandsponni f.eks). Kan bli mindre problemer av det også, ser for meg at din hest kan komme til å stikke av dersom hestene til slekta til mannen din er i nærheten og din hest vet om dem. Vi hadde stadig besøk av ei hoppe som stod alene noen km unna vår stall der det var 4 hester, ikke så veldig artig hverken for oss eller hesteeier. Og farlig for denne hoppa som sprang løs på veien stadig...

summer

Skrevet - 11/01/2009 :  15:15:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis dy liker DØL (Ikke tungdøl, ikke noe som heter det ) så synes jeg det må være en super førstagangshest, da de ofte er en letthåndterlig rase. Du får de jo også i mange forskjellige str . Men finn en som er godt oppdratt og trent, så du har noe å lære av!!! Og som er voksen!

Også må du jo nødvendigvis ha en hest til av noe slag ;) . En hest alene er ikke å anbefale i det hele tatt.
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2009 :  15:59:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Så flott at du nå har mulighet til å realisere hestedrømmen din. Det er jo kjempeflott. Som nevnt, det er aldri for sent å lære, og det er flott at du er så ivrig på det før du anskaffer deg egen hest. Voksent og ansvarlig tenkt.
Når det gjelder førstegangs hest vil jeg gi deg et råd; Ikke vær så opptatt av hvilken rase du skal anskaffe, men heller hvordan hesten er som individ og å håndtere. Det finnes dølahester og fjordinger som kan være kjempeproblematiske selv om disse er kjent for å være trygge og godlynte. Det finnes arabere og fullblodser som er rolighetene selv, på tross av at disse er kjent for å være litt "heitere" og nervøse av seg. Så ikke tenk så mye på selve rasen, men mer på hvordan akkurat den hesten er. Som førstegangs hest bør du absolutt satse på en rolig, trygg og stabil hest som er lett å håndtere i alle situasjoner, uten større uvaner. Trafikk sikker og ikke altfor ung. En hest som du også kan ta med på tur alene, uten at den får hetta fordi den er forlatt. Hesten bør også passe deg sånn noenlunde i størrelse, slik at den ikke er altfor stor eller for liten. En slik hest vil du kunne få mye glede og lærdom fra, og vil være den ideele læremester. Når du evt. skal ut å se på hest, så få med deg en med erfaring som kan hjelpe deg med å "plukke" ut den rette. Det er så utrolig mange skjulte feller å gå i, når det gjelder hestekjøp, så ikke kast deg på den første og beste, selv om det ofte kan være svært fristende.Ellers ville jeg absolutt også anbefalt deg og anskaffe en liten selskapshest til den nye hesten din, da ingen hester egentlig bør stå alene. De er flokkdyr og får det sjelden helt bra uten selskap. Men dette kan enten være en liten ponni eller en pensjonert hest som bare skal gå og nyte livets glade dager, men såklart vil den også kreve stellet sitt.
Ellers så er det mye å lære fra bøker også, så det er bare å sluke alt du kommer over av lesestoff. Lær deg godt om foring, sykdom, hovstell og generelt hestehold, og sett deg inn i hesteeierens ansvar.
Ellers kan det også være en god idet å prøve å ha hest på for en periode for å se hvordan det er å ha det hele og fulle ansvaret for hesten. Uansett er det viktig at du da også har en rolig og stødig hest som er trygg. Skaffer du deg en "heit skrue", nervebunt eller problem hest som førstegangs hest, kan din erfaring som hesteeier fort bli et mareritt istedet for et lykkelig og fantastisk hesteliv. Noe som fort gjør at du kan miste interessen før den har startet ordentlig. Så vær nøye på hva slags hest du evt. anskaffer deg. Det er veldig veldig viktig.
Ellers som andre har nevnt her, det er fint at du har noen å rådføre deg med, for det vil alltid dukke opp ting underveis som man lurer på som førstegangs hesteeier, uansett hvor mye erfaring du har fra før. Finn også ut hvilken hovslager, dyrlege og forleverandør du kan bruke, og det gjerne før hesten er på plass. Alltid tryggere å være føre vare.
Uansett, jeg ønsker deg masse lykke til. Dette blir jo kjempespennende for deg.

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

J.Sandbakk

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2009 :  16:54:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvis dy liker DØL (Ikke tungdøl, ikke noe som heter det ) så synes jeg det må være en super førstagangshest, da de ofte er en letthåndterlig rase. Du får de jo også i mange forskjellige str . Men finn en som er godt oppdratt og trent, så du har noe å lære av!!! Og som er voksen!

Også må du jo nødvendigvis ha en hest til av noe slag ;) . En hest alene er ikke å anbefale i det hele tatt.

Opprinnelig postet av summer

Æsj, det var sånn det var, døl - ikke tungdøl Jeg har fått det forklart før men det tar litt tid før det synker inn hos meg som er vant til å si tungdøl...

Heidbjer

» VIP

Skrevet - 11/01/2009 :  19:11:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
tusen takk for mange fine svar, mye nyttige tips å ta med seg der :)

har tenkt en del oer det å ha hesten hjemme.. tror det jeg gjør er at jeg leier en stallplass sammen med andre hester.. ihvertfall en god stund frem til jeg og hesten er helt trygge på herandre og vi virkelig har den optimale kjemien sammen. også greit med tanke på selskap etc.. vil også gi meg en sjangse til å føle på det å være hesteeier og det fulle å hele ansvaret før jeg går til innkjøp av en "selskapshest" trur kanskje overgangen fra ikke heste eier til å kline til med 2 med en gang hadde blitt litt vel stor hehe, greit å ha en hest av gangen å bli kjent med å få det perfekte samarbeid og ennskap
selvom hest nr 2 blir en "selskapshest" trenger jo også den stell, omsorg og kos :)
ahh masse å tenke på hehe kribler i magebn for tia og klarer egentlig ikke å vente ;)
gleder meg utroooolig hehe
ang hva slags hest.. ja er jo så utrlig mange hester, hesteraser etc å velge mellom, og ja selfølgelig er det viktigst at hesten er riktig for meg fremfor rase :)

oppsigelses tiden på jobben jeg har nå virker grusomt lang hehe kommer meg liksom ikke fort nok oppover.. bli kjent med hestemiljøet der oppe.. sukk :D godt en har noe å se frem til da :)
Gå til toppen av siden

J.Sandbakk

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2009 :  23:45:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Høres lurt ut å leie stallplass en stund men jeg er sikker på at det ikke tar så lang tid før du kan ta hesten med hjem og ta vare på både den og en selskapshest Hvis du da ikke finner ut at du trives så godt på leiestallen med selskapet der at du blir værende Men selv har jeg hestene i egen stall uten andre der enn pappa og datteren min og det er veldig godt å kunne bestemme selv.
Dersom ikke slekta til mannen din bor så langt unna kan du vel ri sammen med dem hvis du får lyst når du tar hesten med hjem.
Ønsker deg masse lykke til med hestekjøpet, det kommer nok til å gå helt fint Og gjett om du har mye moro å se fram til!

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 12/01/2009 :  00:27:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er helt enig i at rase ikke er det viktigste - men kanskje "type", og særlig gemytt. Og at det kan være "flerbrukshest" kan jo være en fordel.
Og da KAN jeg jo ikke la være å foreslå Nordlandshest/Lyngshest, som jeg selv har hatt i over 25 år.
Passe størrelse, sterke, ridbare, kjørbare, godlynte, enkle og rimelige å holde. (Jeg kan godt hjelpe til med å finne noen passende...) - Ta en titt på VIP'en min. Sjekk også Rimfakse.no.
- Og da har du fint råd og plass til å ha to - som alle kan bruke, til alt.

Lykke til videre!
Gå til toppen av siden

Heidbjer

» VIP

Skrevet - 12/01/2009 :  00:28:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja syns det høres ut som en bra plan :) mye mulig jeg vil trives godt med å ha hest på stall, men tror nok det at etter tid og stunder og jeg å hesten har funnet tonen, vil vi nok dra hjem hehe der hvor man kan bestemme og styre som man selv vil
ja det er jo koselig å ri med selskap, så kommer garantert til å gjøre det, ri med den slekta, men også forhåpentligvis nye bekjente med hester osv :)
blir jo så bra hehe.. ventetiden frem til jeg kommer meg til gausdal og kan begynne å sondere ut diverse staller og sånn .. piiiiner meeg!
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.