hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - gal på tur
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 gal på tur
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

MariaR

» VIP

Norway

Skrevet - 06/02/2004 :  17:40:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMariaR  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMariaR  Svar med kopi av melding
jeg rir en tungdølvallak som er en grei og rolig hest, på tur også så lenge vi bare skritter. med en gang, vist en annen hest begynner å skritte LITT fortere enn ham, så setter han avgårde, med bittet mellom tennene, bukkesprang og steiling, om det er flatt, oppåverbakke eller nedåverbakke spiller INGEN rolle, full fart e d uansett. hain e 10 år, så hain e itj så ung at d ska ha nå å si...! kan nånn jælp mæ??? isåfall, send mæ mail på lillepia@msn.com takker

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 06/02/2004 :  21:05:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
har du prøvd å ri han uten bitt noen gang? da har han ikke noe bitt å ta mellom tennene og da mener jeg ikke bare hack (som er et "bitt" jeg er veldig skeptisk til, i og med at det er så skarpt), men også side pull, bittless bridle eller bosal/taugrime. ellers så er det kun trening som skal til, det er det eneste som hjelper... har du en bane å ri på? oppfører ha seg likens da også? hvis han gjør det så er det jo bare å trene der. ellerså så anbefaler jeg å ri på tur med både bittløst hodelag (som "nødbrems" hvis han går bra på det) og bitt. og ta kontakt med en trener; DETTE ER MEGET FARLIG!!!!!!

og en ting til: NHS. få hesten til å se på deg som en leder som skal adlydes. ikke med makt, men med respekt, selvfølgelig...

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 06/02/2004 :  23:08:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil anbefale deg å søke hjelp med denne hesten, eller kanskje aller helst å finne deg en annen hest. Hvis du allikevel skal ri den mer: Hold deg på ridebane eller på et annet sikkert sted, unna trafikk, gående, syklende og slikt, inntil du har kontroll.

I og med at du snakker om bukkesprang og steiling, vil du ikke være særlig mye tryggere med andre typer bitt eller bittløst. Hvis man har så lite kontroll som det høres ut som at du har, så holder det ikke å få kontroll på munnen til hesten.

Dette er kanskje ikke det svaret du håpet på, men jeg håper du tar det alvorlig allikevel. Vær forsiktig, ikke risiker helsa for denne hesten!
Gå til toppen av siden

seven

» VIP

Skrevet - 29/03/2004 :  14:40:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Det der hørtes ikke greit ut, men det finnes ting man kan gjøre....
Den hesten jeg pleier å ri er også rimelig heit i hodet. Men det går bra fordi jeg alltid rir bak en hest som hun jeg rir er bestis med. Hvis det blir problemer med å stoppe hun, holder jeg hun bare rett bak ræven til hun forann. Hvis du har en ridebane, så vil jeg absolutt anbefale deg å peise hesten din der. Galopper noen runder, jobb med bommer, ha litt sprang eller longer den. La den bli svett før du rir ut på tur, da er det nemlig 1000 ganger enklere å ha kontroll over hesten... tro meg!
Du kan jo også gi litt mindre kraftfor...
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.